Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@23:36:20 GMT

نشانه جغرافیایی ملی ورنی مغان بین‌المللی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۱۶۴۶۹

نشانه جغرافیایی ملی ورنی مغان بین‌المللی می‌شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با پیگیری‌های انجام شده نشانه جغرافیایی ملی ورنی مغان بین‌المللی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی صبح امروز در جلسه بررسی ثبت بین‌المللی صنایع دستی اردبیل اظهار داشت: برای اخذ نشانه جغرافیایی بین‌المللی از سطح کشور پنج پرونده برای پنج رشته صنایع دستی انتخاب شده است که استان اردبیل نیز جزو پنج استان منتخب بوده و پرونده ورنی مغان را برای اخذ نشانه جغرافیایی بین‌المللی آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استان اردبیل را در سال‌های اخیر پیشرو در اقدامات بنیادی و زیرساختی حوزه صنایع دستی دانست و تصریح کرد: اخذ نشانه‌های ملی و بین‌المللی از امور پراهمیت و ضروری برای حضور مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل حضور اردبیل در کنار استان‌های اصفهان، کرمان، یزد و کردستان برای جهانی کردن نشانه‌های جغرافیایی را حاکی از تخصص و علاقمندی کارشناسان حوزه صنایع دستی اردبیل در تهیه پرونده‌های مربوط عنوان کرد.

دباغ عبداللهی افزود: برای تهیه پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین‌المللی پرونده‌ای کامل به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول، روش‌ها و تکنولوژی تولید، تحلیل و تجزیه رنگ‌ها و نقوش، مواد اولیه، میزان فروش، صادرات، شاغلان، تولید سالانه و مجوزهای صادره و ده‌ها عنوان دیگر در محدوده زمانی 2012 تا 2016 آماده و ارایه خواهد شد.

وی بیان کرد: ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود نوعی سوماک است بدون مراجعه به نقشه اغلب توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، مشگین‌شهر، نمین و عنبران بافته می‌شود که سالانه در استان اردبیل بیش از 10 هزار بافنده قریب به 600 هزار متر مربع ورنی تولید می‌کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آماده شدن سه پرونده ثبت نشانه ملی جغرافیایی معرق نمین، مرصع سنگ خلخال و ملیله نقره اردبیل نیز خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان امسال این پرونده‌ها به نتیجه برسند.

انتهای پیام/

R41374/P4001/S6,49/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۶۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)

ایسنا/اردبیل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در روزهای ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که استان اردبیل هم در این نمایشگاه حضور خواهد یافت.

این نمایشگاه به‌طور ویژه بر ۶ حوزه شامل «صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات»، «صنعت»، «فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری»، «دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی»، «صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی» و «گروه پتروشیمی» متمرکز است.

غرفه استان اردبیل در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) در سالن شماره ۴۱ مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و غرفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل هم در سالن شماره ۳۵ مرکز نمایشگاه‌ها میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • حضور استان اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان