Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز _ مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند و سن شروع مصرف به ۲۰ تا ۲۴ سال رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید صرامی عصر چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به آخرین فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: جوانان و نوجوانان کشور دچار آسیب هستند که در این راستا از اول انقلاب تا سال ۹۵ بیش از ۹ هزار تن مواد مخدر کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در همین زمان با تلاش دستگاه قضایی بیش از ۷ میلیون نفر روانه زندان شدند که ۳۰ درصد تکراری بوده است.

مدیرکل آموزش و تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اعتیاد اولین آسیب اجتماعی در کشور مشخص شده و جای سوال است که با این همه تلاش چرا نتیجه مطلوب کسب نشد.

صرامی افزود: برخی متولیان کشور در گذشته نسبت به مواد مخدر کم توجه ای کردند و ۲ برنامه ۵ سال بدون اطلاع از تقاضای مواد مخدر بود و قانون برنامه پنجم نیز اتفاق جدی روی نداد.

وی تصریح کرد: کم توجه ای در قانون گذاری و کم توجه ای مدیران باعث شد که سیستم مدیریت مواد مخدر وارد شود و امروز ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور هستند.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: الگوی مصرف تریاک ۵۳.۳ درصد، گل و حشیش ۱۱ درصد و شیشه ۸.۱ درصد مصرف می شود و امروز مصرف چند ماده ای در کشور مشکل آفرین شده است.

وی افزود: ۲۰ درصد مصرف کنندگان دارای مدرک فوق دیپلم به بالا و ۱۵۶ هزار نفر زن هستند و میانگین سن شروع مصرف ۲۰ تا ۲۴ سال است.

صرامی یادآور شد: علل و عوامل مصرف مواد نیز شامل تفریح، جلب توجه، تجربه کردن، لذت بیشتر از رابطه جنسی و ترک ماده ای دیگر است و گرایش مصرف در افراد متفاوت است.

وی تاکید کرد: در کنار مصرف مواد نیز مصرف داروهای بدون تجویز نیز وجود داشت ۱۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور مصرف داروی بدون تجویر دارند.

مدیر کل آموزش و تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: نرخ شیوع در فارس ۸ درصد و کشور ۵.۱ درصد است و مصرف داروی بدون تجویز در کشور حدود ۱۴ درصد و در فارس ۲۰ درصد است که دستگاه های پیشگیری استان باید مداخله کنند.

صرامی با اشاره به نوع مصرف مواد در فارس، گفت:تریاک و شیره الگوی اول، شیشه دوم و حشیش الگوی سوم مصرف در فارس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر در مدارس، گفت: شیوع مصرف در متوسطه دوم ۲.۱ درصد در کشور بوده که این آمار در فارس ۳ درصد است که باید آموزش پرورش بیشتر وارد بحث شود.

مدیرکل آموزش و تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: در استان فارس کم کاری نشده زیرا از لحاظ جغرافیایی فارس در مسیر ترانزیت است.

صرامی افزود: ۲۲.۳ درصد کارگران در محیط ۵۰ تا ۵۰۰ نفره دچار شیوع مصرف هستند و در فارس حدود ۴۰ درصد است که متولیان امور کارگری باید اقدام جدی تر کنند.

وی تصریح کرد: در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال باید گفت که ۲۸ درصد نگرش مثبت و ۱۷ درصد تمایل به مصرف مواد دارند که اگر دستگاه فرهنگی کشور ورود نکنند با مشکل مواجه خواهیم شد.

صرامی یادآور شد: ۶۹ درصد مردم ایران اعتقاد به فعالیت جدی در امور پیش گیرانه دارند اما دستگاه های دولتی از این مهم به خوبی استفاده نکردند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه به مواد مخور کشور گفت: شانس مصرف مواد در خانواده هایی که مشکل وجود دارد ۲.۲۱ درصد بیشتر است و دانش آموزانی که با والدین مشکل دارند ۲.۶۷ برابر تمایل بیشتر دارند.

صرامی یادآور شد:طی ۲۷ سال ۶۲۲ تن انواع مواد کشف شد طی همین سال ۴۴۰ هزار نفر دستگیر شدند از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۹۰ هزار نفر روانه زندان شدند و ۸۸ نفر از ابتدای انقلاب تاکنون در فارس شهید شدند.

وی افزود: اگر این اقدامات نبود وضعیت استان به مراتب بدتر بود.

صرامی با اشاره به طرح توانمندسازی نیز گفت: استان فارس به عنوان پانزدهمین استان وارد این طرح شده که نتیجه استان های گذشته مثبت بوده و دانش آموزان آموزش های لازم را دریافت کردند و والدین نیز به وظایف خود بیشتر آشنا شدند.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: امیدواریم تا پایان برنامه پنج ساله شاهد کاهش مصرف مواد مخدر و کمتر شدن آسیب های اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: ۸ هزار مرکز نگهداری معتادین در کشور فعال است که ۷۸۰ هزار نفر یا ۴۰ درصد کل معتادین تحت پوشش هستند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۱۷۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه

فرمانده مرزبانى استان آذربایجان غربی اظهار کرد: مرزبانان هنگ مرزی ارومیه طی ایست بازرسی در محور مرزی سرو به ارومیه، به یک دستگاه خودرو مشکوک شدند و سریعاً آن را متوقف کردند.

سردار محمد احمدی گفت: مرزبانان در بازرسی از خودروی توقیفی موفق به کشف ۳۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه که در بخش های مختلف خودرو جاسازی شده بود، شدند.

وی افزود: راننده خودرو از محل متواری شد و تلاش مرزبانان برای شناسایی و دستگیری متهم و سایر متهمان این پرونده در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه
  • از توقیف بیش از ۶۰۰ کیلو مواد مخدر تا کشف داروی غیرمجاز از مرغ فروشی
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم