Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@22:37:42 GMT

سیستان و بلوچستان رکورددار امنیت در کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۰۲۰۰

سیستان و بلوچستان رکورددار امنیت در کشور

دراین مطلب آمده است: به گفته مراجع قضایی، سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال کمترین آمار جرم نسبت به کشور را داشت. در حالی که متاسفانه هنوز هم تصورهای غلطی از این استان از جمله نا امنی در اذهان مردم باقی است! طبق نظرسنجی یک ساعته خبرنگار ما در شبکه مجازی با موضوع «اولین موردی که بعد از شنیدن نام سیستان و بلوچستان به ذهنتان می رسد» بیشتر افراد پاسخ های کوتاهی مثل مواد مخدر، قاچاق، انتحاری، خون، مرگ و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ارائه کرده بودند که نشان داد بسیاری از افراد همچنان شناخت درستی از این استان ندارند. قسمتی از ایجاد این تصور غلط ذهنی درباره سیستان و بلوچستان را باید انتشار اخبار و نیز ساخت فیلم هایی دانست که چهره استان را این گونه به مردم کشور شناسانده است. نمونه آن فیلمی به نویسندگی و کارگردانی یکی از هنرمندان معروف است که مخاطبان زیادی را جذب کردو اتفاقا در یکی از صحنه های آن بازدید یکی از مسئولان از هامون را به تصویر می کشد که در پی آن حمله انتحاری به سوی آقای مسئول، سبب مجروح شدن او و شهادت برخی از هموطنان بلوچ شد.
پایین ترین سرانه جرم کشور
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان این که در جامعه ما واقعیت های اجتماعی جنبه واقعی، آرمانی یا ذهنی دارد به خبرنگار ما می گوید: زمانی که افرادی از بیرون استان نام سیستان و بلوچستان را می شنوند تصویر ذهنی آن ها از این استان نزاع، قاچاق، خشونت، مواد مخدر و ... است. «محمد علی حمیدیان» تصریح می کند: خوشبختانه با مقایسه آمار و ارقام جرایم سه ماه استان نسبت به استان های دیگر وضعیت سیستان و بلوچستان نسبت به آن ها بسیار ایده آل است که این موضوع نشان می دهد بسیاری از کلیشه های ذهنی نسبت به استان واقعیت ندارد. رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب زاهدان درباره 10 جرم اولویت دار که از سوی مرکز مطالعات اجتماعی جرم شناسی کشور در مرداد ماه 96 منتشر شده بود، خاطرنشان می کند: نسبت سرانه جرم یک روش تحلیلی است که میزان ورودی پرونده های قضایی به نسبت هر 100 هزار نفر جمعیت را می سنجد و با تکیه بر مقایسه تطبیقی فرآیند ارزشیابی و ارزیابی عملکرد حوزه های قضایی ملموس می شود که سیستان و بلوچستان در سه ماه نخست امسال موثرترین عملکرد را در زمینه مدیریت جرایم بر پایه نسبت سرانه جرم محقق ساخته است. وی اضافه می کند: این استان توانسته است در حوزه تهدید، تخریب اموال عمومی و خصوصی، توهین به اشخاص، کلاهبرداری، ضرب و جرح، نزاع، طلاق توافقی و مطالبه وجه چک و خسارت رتبه 31 و در حوزه تصادفات رتبه 28، سرقت رتبه 23، مطالبه وجه مالکیت و مواد مخدر رتبه 23 و در حوزه خیانت در امانت رتبه 28 را کسب کند. وی ادامه می دهد: طبق آماری که از سوی مرکز مطالعات اجتماعی جرم شناسی کشور ارائه شده است این استان هنوز هم تا رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده آل فاصله زیادی دارد. البته در بسیاری از جرایم انجام شده، سیستان و بلوچستان ایده آل است و بهترین استان کشور به شمار می رود.
ضعف در انتشار صحیح اخبار
رئیس اداره پیشگیری های امنیتی انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان هم در باره امنیت موجود استان به خبرنگار ما می گوید: به دلیل ضعف رسانه در انتشار درست اخبار شاید اگر از یک شهروندی عادی در هر نقطه کشور در حوزه مواد مخدر سوال شود سیستان و بلوچستان اولین تصویری است که در ذهن او نقش می بندد.
«غلامرضا باغ شیرین» می افزاید: تبلیغات برای نشان دادن چهره واقعی استان بر عهده رسانه هاست زیرا در خارج از ساختار مجموعه پیشگیری از وقوع جرم و در حوزه تخصصی کار می کنند و تبلیغات آن ها باید بر پایه منعکس کردن واقعیت های آماری با نگاه واقع بینانه باشد، چرا که رسالت رسانه تحقق امنیت روانی در اجتماع است. وی با اشاره به این که اگر آمار را در کنار قضاوت ارزشی نسبت به واقعیت های اجتماعی ارائه دهیم ذهنیت مردم از استان اصلاح خواهد شد، خاطرنشان می کند: امنیت ذهنی و روانی با امنیت واقعی دو موضوع جداگانه است. امنیت اجتماعی یا واقعی با پدیده های ملموس درگیر است و قابلیت ارائه آمار در آن وجود دارد، اما برخلاف آن امنیت روانی جنبه ملموس ندارد و در ذهن افراد توسط همین تریبون ها، رسانه ها و... شکل می گیرد.
وی تصریح می کند: مهم ترین تریبون انتقال ارزش های مقبول در هر اجتماع رسانه های آن هستند و رسالت رسانه های اجتماعی و فرهنگی با هدف طراحی مدل جامع و قابل قبول از انسان بهنجار یا قانون مدار، تا حدودی مغفول مانده است، به این معنا که ما در طراحی الگوی مناسب یک شهروند نتوانستیم آن چنان که باید و شاید نقش خود را ایفا کنیم. وی اظهار می کند: ارائه یک گزارش واقع بینانه، صادقانه و بر اساس آمار از واقعیت های موجود برای این که مردم قضاوت ارزشی براساس احساسات نداشته باشند باید از سوی رسانه ها انجام شود. هرچه میزان شکاف بین امنیت اجتماعی و روانی کاهش پیدا کند، آن جامعه قانونمندتر و معیار قضاوت افراد هم واقع بینانه تر خواهد بود. وی تصریح کرد: بدون شک رسانه ها می توانند نقش قابل ملاحظه ای دربهبود قضاوت مردم دیگر نقاط کشور نسبت به سیستان و بلوچستان داشته باشند و با ارائه آمار درست بر امنیت مطلوب این استان تاکید کنند تا ذهنیت منفی مردم نسبت به این استان بهبود یابد.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۰۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، بسته این هفته خبر‌های خوش به موضوعاتی همچون توسعه شبکه فیبر نوری، آبگیری سد‌ها در بارندگی‌های اخیر، مقام سوم سیستان و بلوچستان در رقابت‌های کوراش کشور و جاذبه‌های تجاری منطقه آزاد چابهار برای کشور تاجیکستان پرداخته است.

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند