Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-27@16:31:47 GMT

توسعه شهر صرفاً با اخذ عوارض میسر نمی‌شود‌

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۲۲۵۱۸

به گزارش امتداد نیوز از خوی، این شهرستان با جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر، دومین شهر بزرگ آذربایجان غربی بعد از ارومیه است و گذشته‌ای بسیار غنی دارد اما به دلایل مختلفی این شهر نتوانسته جایگاه واقعی خود را در بین شهرهای توسعه‌یافته کشور پیدا کند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که در طول ۴ سال نخست دولت یازدهم چهار بار فرماندار این شهر تغییر کرده که خود گواه بی‌ثباتی مدیریتی در این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا اقدامات شهردار فعلی خوی با وجود اینکه تا چندی پیش خوب ارزیابی میشد اما ظاهراً بعد از ابقاء وی این اقدامات کند و بعضاً متوقف شده و همین موضوع سبب شده تا مردم از عملکرد فعلی شهردار خوی احساس رضایت چندانی نداشته باشند.

اقدامات عمرانی شهرداری خوی طولانی شده و گردوخاک آن هر روز بر روی  شیشه خانه‌ها و خودروها قابل‌مشاهده است و متأسفانه شهرداری خوی هم اقدام قابل قبولی برای نظافت شهر و زدودن گردوخاک از سیمای آن انجام نمی‌دهد.

گاهی عدم دقت کافی شهرداری خساراتی را به بار می‌آورد که نمونه بارز آن قطع درختان چند ۱۰ ساله خوی است.

در این‌ ارتباط چون شهردار خوی حاضر به پاسخگویی نشد و روابط عمومی شهرداری نیز سعی در مشکل‌سازی و به‌نوعی سرباززدن از پاسخگویی شفاف به سؤالات خبرنگار امتداد را داشت، به سراغ غلامعلی شریف رئیس شورای شهر خوی رفتیم تا پاسخ سؤالات خود را از وی جویا شویم که مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

امتداد: با توجه به حضور در ادوار مختلف شورای شهر خوی، دیدگاه شما در زمینه ترکیب شورای شهر پنجم این شهر چیست؟

شریف: با وجود شوراها، انتظار این است که طرح مدیریت واحد شهری توسط مجلس تصویب و ابلاغ شود تا شورای شهر بتواند به خوبی به مردم خدمت بکند.

در طول عمر کوتاه شورای پنجم شاهد حضور افراد جوان، پر انرژی، علاقه‌مند و دغدغه‌مند  برای رشد و آبادانی شهر بوده‌ایم و شواهد گواه این است که شورای پنجم رویکرد تخصصی و علمی را در پیش گرفته است.

امتدادبه نظر شما هم‌اکنون چه‌کاری باید در اولویت شورای شهر پنجم خوی قرار بگیرد؟

شریف: برنامه‌ریزی لازمه موفقیت است و تا زمانی که شورای شهر و شهرداری موفق به ارائه برنامه نباشند و بدون برنامه پیش بروند قطعاً موفقیت حاصل نمی‌شود که در این راستا شورای پنجم و شهرداری خوی پیگیر تدوین برنامه پنج‌ساله هستند تا تنظیم بودجه برای سال ۹۷ بر اساس همین برنامه پنج ساله باشد همچنین به‌ این‌ ترتیب مردم هم بتوانند با همین برنامه شورای شهر و شهرداری را مورد ارزیابی قرار دهند.

در دور قبلی مرکز پژوهش در شورای شهر تشکیل شد که در نحوه استفاده از کارشناسان و نیز گردش مالی دچار مشکل بود و به همین دلیل برای سرعت دهی به کارها آن را در قالب کمیسیون مطرح کردیم که یکی از مواردی که این کمیسیون پیگیر آن است تبدیل آن به مرکز پژوهش است بعلاوه در آن از صاحب‌نظران، کارشناسان مربوطه و دانشگاهیان نیز دعوت شود.

امتداد: با توجه به حضور شما در ادوار مختلف شورای شهر خوی، تا به امروز کدام شورا را موفق ارزیابی می‌کنید؟

شریف: دوره اول شورای شهر خوی نسبتاً موفق عمل کرد و دلیل آن تدوین برنامه پنج‌ساله بود، در آن موقع خوی ترمینال و میدان تره‌بار نداشت، بودجه شهرداری هم به‌شدت کم بود، کمربندی ۴۵ متری رینگ شهر مسیرگشایی نشده بود، فقط از میدان هواشناسی تا پل خاتون به‌صورت یک‌بانده مسیرگشایی صورت گرفته بود، مسیر کوی ولیعصر یک‌بانده بود و برخی نواقص دیگر که این کمبودها و نواقصات در برنامه پیش‌بینی شده و همگی برطرف شدند.

در دوره‌های دوم و سوم برای تکمیل آن برنامه‌ها قدم برداشته شد و شاهد بهره‌برداری از میدان تره‌بار، ترمینال شهر، مسیرگشایی پل خاتون تا شهر فیرورق،دوبانده کردن مسیر شهرک ولیعصر (عج) و برخی موفقیت‌های دیگر بودیم.

اکنون در مرحله‌ای هستیم که توسعه شهر صرفاً با اخذ عوارض میسر نمی‌شود و باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری و ارزش‌افزوده استفاده شود که بدین منظور در دور گذشته شورا اقداماتی آغاز شده و چندین طرح تعریف شده است.

همچنین در پروژه”سعدیه”هم یک سرمایه‌گذار خصوصی اعلام آمادگی کرد و مراحل قانونی آن طی شد اما برخی دخالت‌ها و رویکرد شورا درنهایت منجر به انصراف سرمایه‌گذار شد.

امروز شهرهایی موفق عمل می‌کنند که از ظرفیت سرمایه‌گذاری به‌خوبی استفاده کنند و این به این معنی نیست که فقط برخی کارها برون‌سپاری شود بلکه باید مسیر برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده هموار شود.

امتداد: به نظر شما دلیل این عقب‌ماندگی در پروژه‌های شهری خوی همچون ارتفاعات فنائیچه می‌تواند باشد و در این راستا برنامه شورای شهر برای توسعه سریع شهرستان خوی چیست؟

شریف: در دور سوم شورای شهر برای ارتفاعات فنائی اقدامات اولیه انجام شد و هم‌اکنون هم زیرساخت‌ها همانند آب و روشنایی توسط شهرداری تکمیل شده و انتظار ما این است که با توجه به واقع شدن آن در محدوده شهر، زمین‌هایی که شهرداری در آن زیرساخت انجام داده به نام شهرداری منتقل شود تا شهرداری قادر به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در آن باشد مثلاً شهربازی ایجاد شود و یا هتل و اقامتگاه‌های توریستی در این مکان ساخته شوند.

همچنین باید گفت که سرانه فضای سبز خوی قبلاً ۵ مترمربع بود که با اقدامات فعلی به ۷ مترمربع افزایش یافته و امید است در آینده به حد استاندارد خود یعنی۱۵ مترمربع برسد.

در مورد عقب‌ماندگی خوی هم مسئولان استانی و کشوری باید متوجه ترکیب جمعیتی خوی بشوند که با وجود تغییر و تحولاتی که در اطراف مشاهده می‌شود، این ترکیب جمعیتی حتماً برای آذربایجان مفید خواهد بود و نباید مسئولان استانی و کشوری از این نکته غافل شوند چراکه گذشته فرهنگی مذهبی خوی مورد تأییدهمگان بوده و باید با امکاناتی که ایجاد می‌شود این گذشته تقویت شود.

امتداد: نظر شما درباره ترافیک نابسامان شهری خوی چیست و تاکنون چه راهکارهای برای مقابله با آن اندیشیده شده است؟

شریف: در امر ترافیک شهر تنها شورا تصمیم‌گیرنده نیست بلکه تصمیمات در شورای ترافیک اتخاذ می‌شود که یکی از اعضای شورای شهر هم عضو آن است همچنین باید در نظر داشت که عمده تصمیمات شورای ترافیک بر اساس مطالعات مشاوران طرح ترافیک انجام می‌شود.

نظر شخص من استفاده از طرح‌های زوج و فرد و نیز انتقال مکان‌هایی که انگیزه سفر ایجاد می‌کنند به بیرون شهر است تا با همکاری مردم و استفاده نکردن از خودروهای تک‌سرنشین و ایجاد تسهیلات بیشتر برای حمل‌ونقل عمومی برای استفاده بهتر مردم، تهدید ترافیک به فرصت تبدیل شود.

امتدادملاک شورای شهر خوی برای انتخاب مجدد شهردار سابق چه بوده است؟

شریف: شهردار خوی، به اتفاق آرا و با رأی مثبت همه اعضای شورای شهر انتخاب شد و هدف هم این بود که فرد منتخب با بیشترین رأی ممکن انتخاب شود تا وحدت و یکپارچگی شورا حفظ شود و قطعاً مردم در آینده شاهد نتایج مثبت این وحدت خواهند بود چراکه شورای فعلی قصد دارد که کارها را با برنامه پیش ببرد و از شهردار هم درخواست شده که برنامه ارائه دهد.

اگر موفق به تنظیم برنامه شویم آن را اعلام می‌کنیم همچنین اینکه این برنامه چه رویکردی خواهد داشت و اقدامات پیش‌بینی‌شده آنچه خواهد بود به سمع و نظر مردم و رسانه‌ها خواهد رسید.

عمده محدودیت فعلی شهرداری خوی، رکود حاکم در کشور است چراکه در این برهه زمانی شهرداری توان استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری را نداشته و با بودجه فقط می‌توان کارهای جاری همچون آسفالت و جدول‌گذاری را انجام داد.

برنامه‌های عملیاتی مانند آسفالت، رویه آسفالت، جدول‌گذاری و تنظیف شهر هم‌اکنون در حال انجام است.

در این‌ بین سعی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام داریم که در بودجه سال آینده هم شده تا پروژه‌هایی که در سطح شهر ایجاد می‌شوند با نام مشخص به مردم ارائه شوند همچنین سعی می‌شود تا در صورت امکان بیشتر از ظرفیت سرمایه‌گذاری خصوصی در شهر خوی استفاده شود.

از همین تریبون از تمام افرادی که تمکن مالی دارند دعوت می‌کنیم تا در پروژه‌های شهر خوی سرمایه‌گذاری کنند چراکه این کار نوعی خدمت به همنوع و مردم بوده و باوجود بیکاری که شاهد آن هستیم اجر این کار همانند مدرسه سازی و مسجد سازی نیک است.

گفت‌وگو: مرتضی محمدصادقی

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۲۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بنا‌های تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بنا‌های تاریخی است.

سیدعلیرضا علوی افزود:ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند ارزشمند هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بنا‌های تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بنا‌های تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

دیگر خبرها

  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است