Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میهمان چهارشنبه شب برنامه تلویزیونی «چهل چراغ»، «رضا برجی» عکاس و تصویربردار با شهامت جنگ تحمیلی هشت ساله و جنگ‌های مختلف برون مرزی بود که از سال‌ها حضورش در خط مقدم گفت و از تاثیر عکس‌هایی که تصویرگر مجاهدت‌های مسلمانان ایران و جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا شهیدی فرد در ابتدای برنامه «چهل چراغ» از برگزاری دومین دوره جشنواره بین‌المللی «چهل چراغ» در ماه شعبان سال آینده سخن گفت و عاشقان کربلا را دعوت به شرکت در این جشنواره در فرصت زمانی اعلام شده تا آذرماه امسال کرد.

در ادامه نوبت به «رضا برجی» رسید که از دغدغه حضورش در جبهه‌ها بگوید و شهادت سیدمرتضی آوینی را عاملی مهم در ایجاد انگیزه برای گام‌هایش در مسیر عاشقی عنوان کند.

میهمان برنامه «چهل چراغ» از آخرین دیدارش با چهره نورانی سید شهیدان اهل قلم گفت و عنوان داشت: «من یک ساعت زودتر به فرودگاه رفتم و پیکر آقا مرتضی را به سالنی آورده بودند. من و محمد یوسف زادگان کنار آقا مرتضی بودیم و موهایش را شانه کردیم و دست هایش را شستیم و من صورتش را بوسیدم و خداحافظی کردم و به تاجیکستان رفتم که در راه تصادف کردیم.»

رضا برجی از 16 حضورش در جنگ‌های مختلف گفت و با عنوان این که در هر نبردی که یک طرفش مسلمانان بودند شرکت می‌کرد، به ذکر خاطره ای از حضور در جنگ‌های بین‌المللی گفت: «آلفرد یعقوب‌زاده در چچن زخمی شد و ژاک شیراک با یلتسین صحبت کرد و آتش بس برقرار شد. با یک هواپیما که 160 هزار دلار اجاره اش بود، یعقوب زاده را سوار کردند و بردند. در داخل هواپیمای فرانسوی امکانات انجام عمل جراحی بود و در بیمارستان شیراک به یعقوب زاده که تبعه فرانسوی بود نشان شوالیه داد. اما من و حسین جعفریان در کابل مجروح شدیم و 45 روز در بیمارستان بودیم. یک هیات ایرانی هم در کابل بودند و ما خواستیم که ما را با خود ببرند. اول جواب مثبت دادند اما در شب آخر یکی از دوستان وزارت خارجه که الان هم در جایی مسئولیت دارد، گفت که به پرستیژ هیات برمی خورد که ما را با خود ببرند! چه بسا اگر حسین جعفریان را آن موقع می بردند، الان وضعیت جسمی اش این شکلی نبود. من حتی در بوسنی چون پول بلیت برگشت نداشتم، دوربین خود را فروختم.»

رضا برجی، رزمنده و جانباز هنرمند کشورمان در ادامه برنامه «چهل چراغ» از دستگیری و شکنجه‌اش در افغانستان گفت و از تاثیر عکس های به ثبت درآمده‌اش در نقاط مختلف جهان سخن به میان آورد و در عین حال عنوان کرد: «چند سال پیش اوضاع مالی ام انقدر بد شد که مجبور شدم نگاتیوهایم را بفروشم. 15 سال از این نگاتیوها خبر نداشتم و حالا پیدایش کردم و دوست دارم آنها را به کتاب تبدیل کنم.»

این جانباز دفاع مقدس درباره خاطراتش از روزهای حماسه و شهامت گفت و در پاسخ به پرسش شهیدی فرد مبنی بر اینکه اگر در سال 61 در کربلا بود، چه کاری انجام می‌داد، در حالی که متاثر شده بود، گفت: «یکی از دلایلی که به این جنگ‌ها می‌رفتم این بود که به شهادت برسم. 6، 7 مرتبه هم مجروح شدم. یک زمانی شهید آوینی به من گفت که در کوله پشتی‌ات شاید 20 جنگ باشد، این ها باید از کوله ات خارج شود و آن موقع شهادت دنبالت می‌آید و یک تعبیر دیگر ایشان این بود که لباس شهادت تک سایز است و ما باید طوری باشیم که اندازه آن لباس شویم. آقا مرتضی این را به صادق گنجی گفت که بعدا توسط تکفیری‌ها شهید شد و یک سال بعد هم آقا مرتضی رفت.»

میهمان برنامه تلویزیونی «چهلچراغ» در ادامه به سراغ کتاب «سلام بر هادی» رفت که زندگی نامه شهید ابراهیم هادی؛ رفیق روزهای دلدادگی‌اش است. رضا برجی بخش‌هایی از کتاب را که درباره مداحی شهید ابراهیم هادی بود، خواند و از نقش عاشورا در جنگ 8 ساله سخن به میان آورد و از تاثیر قرآن، دعای کمیل، زیارت عاشورا و همه نام‌های بزرگی گفت که مسیر عاشقی را برای شهامت و مقاومت هموار کردند.

در انتهای برنامه محمدرضا شهیدی فرد از پویش شوق زیارت در برنامه «چهل چراغ» گفت و این که مشارکت در این پویش می‌تواند امکانی برای سفر آسمانی ارادتمندان به کربلای حسینی باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۸۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،سازمان جهانی عکاسی، برندگان جوایز عکاسی بین‌المللی سونی ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

ژولیت پاوی، عکاس فرانسوی، برای مجموعه عکس‌هایش از پیشگیری اجباری از بارداری و عقیم‌سازی ناخواسته زنان گرینلند، جایزه بهترین عکاس سال را دریافت کرد.

پروژه عکاسی او به بررسی فصلی تاریک از تاریخ گرینلند می‌پردازد که در آن زنان اسکیموی گرینلند، یا «اینوئیت‌ها»، تحت یک برنامه کنترل بارداری غیرارادی قرار گرفتند.

دبیرخانه رقابت‌های امسال جشنواره عکس سونی، بیش از ۳۹۵ هزار عکس از بیش از ۲۲۰ کشور و منطقه جهان دریافت کرد. این رقم بیشترین تعداد عکس فرستاده شده در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها محسوب می‌شود.


پروژه پیشگیری اجباری از بارداری و عقیم‌سازی ناخواسته زنان گرینلند، ژولیت پاوی
عکس ایکس‌ری از یک آی‌یو‌دی در بدن زن ساکن گرینلنN
مقامات دانمارکی بین سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۵ برنامه‌ای را برای پیشگیری اجباری از بارداری زنان گرینلند وضع کردند.

این برنامه شامل کاشت تقریباً ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه جلوگیری از بارداری (IUD) در رحم زنان و دختران اسکیموی اینوئیت بود که برخی از آنها تن‌ها ۱۲ سال سن داشتند.

خانم پاوی در پروژه مستند خود از فرمت‌های مختلف عکاسی شامل مناظر شهری نووک، اشعه ایکس، عکس‌های آرشیوی و پرتره‌ها برای افزایش آگاهی در مورد خشونت علیه زنان اینویت و عواقب روانی وحشتناک این کارزار دولتی استفاده کرده است.


نووک، مرکز گرینلند Juliette Pavy/Hors Format
خانم پاوی از بین ۱۰ فینالیست در رده عکاسی حرفه‌ای انتخاب شد و جایزه ۲۵ هزار دلاری را به همراه تجهیزات عکاسی سونی و فرصتی برای ارائه یک مجموعه جدید از آثار در نمایشگاه جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۵ دریافت کرد.


سالا مایور (اتاق نشیمن)، سیوبهان دوران
اتاق نشیمن به سبک فیلیپینی

در رقابت‌های بخش معماری و طراحی، سیوبهان دوران با پروژه مستند سالا مایور مقام اول را به دست آورد.

در این مجموعه عکس‌ها، تصاویری صمیمی از عمارت‌های تاریخی و آبا و اجدادی در فیلیپین توسط عکاس گرفته شده‌اند.

اتاق نشیمن اصلی، معروف به «سالا مایور»، یک نقطه کانونی در زندگی شهروندان فیلیپینی است که معماری و سبک زندگی مردم محلی را به نمایش می‌گذارد.

پروژه هزار بریدگی، سوجاتا ستیا
سوجاتا ستیا در بخش بهترین خلاقیت با پروژه عکس «هزار بریدگی» جایزه مقام اول را به خود اختصاص داد.

پروژه عکس هزار بریدگی

این پروژه آزار خانگی را در جوامع جنوب آسیا روایت می‌کند و در آن با الهام از روش شکنجه باستانی آسیایی «لینگچی» (مثله کردن آهسته یا مرگ با هزاران بریدگی روی پوست) ماهیت دوره‌ای از آزار و سوء‌استفاده به تصویر کشیده شده است.


پرتره‌ها دارای بریدگی‌هایی هستند که نشان‌دهنده جراحت مداوم روح افراد تحت آزار است. این پرتره‌ها روی کاغذ نازک چاپ شده‌اند تا نماد شکنندگی باشند.


پژواک‌های کندو، ماهه الیپ
ماهه الیپ در بخش محیط زیست با پروژه عکاسی «پژواک‌های کندو» مقام نخست را به دست آورد.

کندوداران در مکزیک
این پروژه تاثیر مسمومیت غم‌انگیز زنبور‌های ملیپونا را، که برای مردم مایا مقدس هستند، در شهر کامپچه در جنوب مکزیک به تصویر می‌کشد.

هدف عکاس مطابق انچه او گفته است، نشان دادن اهمیت زنبور‌ها برای جوامع بومی و تهدیداتی است که آنها از سوی صنعت کشاورزی با آن روبرو هستند.


پروژه «منطقه قربانی»، ادو هارتمن
ادو هارتمن در بخش منظره‌ها با پروژه عکاسی مستند «منطقه قربانی» مقام نخست را به دست آورد.

محل آزمایشات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان
محل آزمایشات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی در قزاقستان EDDO HARTMANN/The Sony World Photography Awards ۲۰۲۴
وی در این مجموعه یک منطقه دورافتاده از قزاقستان به نام «پولیگون» را بررسی کرده است که زمانی محل تاسیسات اصلی آزمایشات هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب می‌شد.

این تصاویر با استفاده از یک دوربین فرو سرخ گرفته شده‌اند تا تهدیدی را تداعی کنند که به همان اندازه برای چشم انسان نامرئی است: تشعشعات ناشی از انفجار‌های هسته‌ای.

پروژه پدر و پسر، والری پشتاروف
والری پشتاروف با مجموعه عکس‌های پروژه «پدر و پسر» مقام اول را در بخش پرتره به دست آورد.


این پروژه پیوند عاطفی بین پدران و پسران را بررسی می‌کند و لحظه‌ای قدرتمند را به تصویر می‌کشد که آنها پس از سال‌ها یا حتی دهه‌ها جدایی دست یکدیگر را می‌گیرند.

در فرهنگ‌های مختلف در بلغارستان، گرجستان، ترکیه، ارمنستان، صربستان، و یونان، این کار نشان‌دهنده بیان عاطفی و حفظ فرهنگ مشترک است.

دنیا‌های معلق، اوا برلر
اوا برلر با پروژه «دنیا‌های معلق» در بخش حیات وحش و طبیعت مقام نخست را کسب کرد.

دنیای تار عنکبوت
این عکاس در پروژه خود بر شبکه‌های تار عنکبوت تمرکز کرد و بدینگونه خلاقیت‌های تصادفی هنرمندانه‌ای را در آنها یافت؛ در جهان‌های سست و ناپایداری که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

تصاویر برگزیده سونی در سال ۲۰۲۴ در نمایشگاهی به همین نام در سامرست هاوس لندن برای عموم به نمایش درآمده‌اند.

این نمایشگاه تا روز ۶ مه ۲۰۲۴ ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • مرور زندگی «آقای خاص» کشتی با روایت فرزاد حسنی
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • هیچکدام از صحبت‌های آقای قناد را قبول ندارم/ او امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد
  • هیچکدام از صحبت‌های آقای قناد را قبول ندارم/ آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه
  • مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند