Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:44:08 GMT

باید در فضای مجازی با قدرت حضور یابیم

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۳۲۱۳۷

معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) تاکید کرد: اگر بخواهیم در جهان حضور علمی و معرفتی داشته باشیم باید در این فضا با قوت و قدرت حضور یابیم در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین بی‌نیاز روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌شناسی فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، با اشاره به آیات قرآن که بر بعد جهانی اسلام تاکید دارد افزود: همان طور که پیامبر (ص)، رحمت و بشیر و «نذیر للعالمین» هستند و برای هدایت کل جهان آمده‌اند معارف الهی نیز باید به دست جهانیان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در عصر حاضر نباید به دنبال اکراه دیگران برای پذیرفتن دین باشیم بلکه باید معارف ناب دینی و اسلامی را به آنان برسانیم؛ حتی در بحث جهاد ابتدایی، علما آن را مشروط به حضور امام معصوم کرده‌اند.


او افزود: دشمنان از امکانات ظرفیت فضای مجازی با همه توان در حال بهره‌گیری هستند و اگر ما این فضا را پر نکنیم این فضا با مطالب باطل پر خواهد شد و این مسئله مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند لذا باید همه توان خود را برای انتقال معارف اسلامی به کار بگیریم.

بی‌نیاز بیان کرد: در تحولات کنونی در جهان نقش پررنگ استفاده از فضای مجازی را شاهد هستیم و بیش از ۵۰ درصد مشکلاتی که گریبانگیر سوریه شد همین فضا بود زیرا صدها شبکه علیه دولت سوریه فعال شده بود و اگر حجم گسترده فضای مجازی نبود در منطقه این‌قدر مشکلات مختلف را شاهد نبودیم.


معاون پژوهش المصطفی تصریح کرد: اگر بخواهیم در جهان حضور علمی و معرفتی داشته باشیم باید در این فضا با قوت و قدرت حضور یابیم در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.

او افزود: در فعالیت‌های تبلیغی چیزی جای منبر و جلسات حضوری را نخواهد گرفت اما بیشترین حجم مخاطبان در فضای مجازی هستند و باید از این فضا نهایت بهره را ببریم و مشکلات را حل کنیم.


همچنین معاون بین‌الملل جامعة المصطفی(ص) در این همایش با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی برای ایجاد صلح در جهان تاکید کرد: زیست ایمانی جهانی موثرترین راه برای صلح‌سازی است.


حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبری در مورد صلح‌سازی ایمان‌محور در فضای مجازی گفت: جهان معاصر عرصه‌ای آکنده از نزاع و چالش و درگیری میان انسان‌ها و ملت‌ها و دولت‌هاست و برای رفع آن راهی جز تلاش جمعی برای صلح‌سازی نیست.


او افزود: صلح‌سازی ایمان‌محور یکی از مدل‌های صلح‌سازی است که کنشگران دینی تلاش می‌کنند تا صلح و ثبات و زیست ایمانی را برای جامعه بشری چه در زندگی حقیقی و چه فضای مجازی به همراه بیاورند.
معاون بین‌الملل جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند به جای نزاع بر حوزه وسیع‌تر صلح تاکید کنند واژه صلح‌سازی را ترجیح می‌دهند.


قنبری با اشاره به ویژگی مصلحان صلح‌ساز عنوان کرد: تعهد والا، حضور تاریخی در صحنه منازعات و نقش ایشان در سوق دادن افراد درگیر به سمت صلح و ثبات از جمله ویژگی‌های مصلحان صلح ساز ایمان محور است.


او افزود: اسلام‌شناسان و فقها در برهه‌های تاریخی نقش خود را در این راستا یعنی صلح سازی ایمان محور عملیاتی کرده‌اند و امروز بیش از هر روز به این مقوله نیازمند هستیم.


قنبری با اشاره به ۲۸ تعریف از فضای سایبر گفت: قلمرو پویای جهانی که هدفش ایجاد، ذخیره، استخراج و استخدام و مدیریت اطلاعات و مشتمل بر دستگاه های زیرساخت و ارتباطات از راه دور است آخرین تعریفی است که از فضای مجازی ارایه شده است.


او با اشاره به چهار فاز برای حضور دینداران در فضای مجازی افزود: دیجیتال‌سازی محتوای دینی اولین فاز در این عرصه است که امروز کتابخانه‌های بزرگ دیجیتالی در این راستا در معرض همه است؛ فاز دوم ایجاد وبگاه‌های مراجع تقلید و علمای اسلامی و دیگری وبگاه‌های تعاملی که نقش کاربر را به صورت مضاعف نشان می دهد و چهارمین راه تجربه زیست سایبری دینی است.

معاون بین‌الملل جامعه المصطفی تصریح کرد: مدل صلح‌سازی سه عنصر اصلی دارد؛ در عنصر صلح سازی، مواردی مانند صلح وجود دارد و دین پیامی است که می‌توانیم از طریق آن صلح را به جهان انتقال دهیم و اسلام‌شناسانی هستند که در طول تاریخ به این مقوله مبادرت کرده‌اند زیرا دین مخاطب همه جهان است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد