Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اولين فرمانده نيروي انتظامي تهران که در مقاطعي کنار آيت الله مهدوي کني بوده، خاطرات نابي از آن دوران دارد؛ از توصيه اخلاقي آيت الله مهدوي براي ورود به منزل ساواکي‌ها تا نقش او در خنثي کردن توطئه حزب توده. گروه سياسيخبرگزاري تسنيم- عباس کلاهدوز و محمد علي سافلي: سال گذشته خبرگزاري تسنيم در پرونده‌اي تحت عنوان "سياست‌مدار صادق" به بررسي ابعاد زندگي مرحوم آيت‌الله مهدوي کني رئيس فقيد مجلس خبرگان رهبري پرداخت؛ در اين بين يکي از شخصيت‌هايي که جملگي مصاحبه‌شوندگان تأکيد بر مصاحبه با او داشتند، سردار آيت گودرزي بود که سالها در کنار آيت مهدوي کني حضور داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيشتر بخوانيد:
* آيت الله مهدوي کني چگونه سياستمداري کرد؟
* آيت الله مهدوي کني درباره تبعيت از آيت الله خامنه‌اي چه مي‌گفت؟
* نظر" سعيد حجاريان" درباره آيت الله مهدي کني
هرچند فرصت مصاحبه با او سال گذشته دست نداد اما امسال به سراغ وي رفتيم تا خاطراتش را از آيت‌الله مهدوي کني بازگو کند. اولين فرمانده نيروي انتظامي تهران مي‌گويد "آيت‌الله مهدوي در اواخر عمرشان تأکيد داشتند که خدمات سه نهاد انقلابي را جمع‌آوري کنيم تا در يادها فراموش نشود: کميته‌هاي انقلاب، مسجد جليلي و ديگري هم ستاد پشتيباني و امداد امام در جنگ شهرها".
وي که از سال 42 در مسجد جليلي در کنار آيت‌الله مهدوي بود، کتاب خاطرات سرخ را نوشته که به تشريح عملکرد ستاد پشتيباني و امداد امام مي‌پردازد. در سال 1362 پس از بمباران شهرها توسط رژيم بعثي عراق و مشکلات و فجايعي که به وجود آمد، امام خميني در حکمي آيت‌الله مهدوي را مامور تشکيل اين ستاد کردند.

سردار آيت گودرزي که به "سردار آيت" معروف است، اين روزها مشغول ثبت و ضبط خاطرات کميته‌هاي انقلاب اسلامي است. همان نهادي که آيت‌الله مهدوي رياست آن را در روزهاي ابتدايي انقلاب عهده‌دار بود و او نيز عضو گروه راهبري اين کميته‌ها بود. او هم اکنون استاد دانشگاه علوم انتظامي است.
اولين فرمانده انتظامي تهران خاطرات نابي از آيت‌الله مهدوي از پيش از پيروزي انقلاب به بعد، به ياد دارد که چندي پيش پس از بازديد از باشگاه خبرنگاران تسنيم(پويا) گوشه‌اي از آن خاطرات را در گفت‌وگو با خبرنگاران سياسي تسنيم بازگو کرد که در ادامه از منظرتان مي‌گذرد:
سردار آيت گودرزي در ابتداي اين مصاحبه درباره نحوه آشنايي‌اش با آيت‌الله مهدوي کني اينگونه مي‌گويد: پدر من سرکارگر کارگران مسجد جليلي بود زماني که بناي مسجد جليلي به پايان رسيد من 6، 7 ساله بودم و چون پدر من نذر داشت هنگام اذان هر کجايي که هست اذان بگويد، بعد از ساخت مسجد هم به عنوان خادم و موذن مسجد جليلي انتخاب شد پدرم مرا خدمت مرحوم آيت‌الله مهدوي کني آورد و گفت: مي‌خواهم ايشان کفشدار شما باشد. حاج آقا فرمودند بگذاريد مکبر ما باشد. از آن زمان مکبري ايشان را برعهده داشتم و ارتباطم تا زمان ارتحال وي ادامه يافت.
** درسي که آيت‌الله مهدوي به يک مشروب‌فروش داد
مکبر سالهاي دور مسجد جليلي يکي از ويژگيهاي اين مسجد را حضور افراد برجسته برشمرد و دليل آن را اينگونه بيان مي‌کند: افرادي که به مسجد مي‌آمدند مي‌گفتند ما از اين شيخ (آقاي مهدوي) خوشمان مي‌آيد وقتي که شخصيت مرحوم آيت الله مهدوي و رفتار اخلاقي او به گونه‌اي بود که حتي فراد غير مسلمان هم نسبت به او احترام خاصي قائل بودند به طور مثال وقتي از جلو يک مشروب فروشي که نزديک مسجد بود عبور مي‌کردند به آن فرد مسيحي سلام مي‌کردند و اين امر باعث که بعدها حاج آقا هرگاه که از مقابل مغازه وي رد مي‌شدند، به حاج آقا سلام مي‌کرد. بعد از گذشت يکسال اين مشروب‌فروش شاگردش را مامور کرده بود تا هرگاه حاج‌آقا از دور مشاهده مي‌شود، کرکره مغازه را به احترام وي پايين بکشد و تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين کار را انجام مي‌داد. اين فرد مسيحي اواخر عمرش بيمار شد و پس از آنکه با نظر حاج‌آقا به ملاقاتش رفتم و سلام حاج آقا را به او رساندم در پاسخ گفت "حاج‌آقا درس بزرگي با سلام کردنش به من آموخت."
بعد از گذشت يکسال اين مشروب‌فروش شاگردش را مامور کرده بود تا هرگاه حاج‌آقا از دور مشاهده مي‌شود، کرکره مغازه را به احترام وي پايين بکشد و تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين کار را انجام مي‌داد. اين فرد مسيحي اواخر عمرش بيمار شد و پس از آنکه با نظر حاج‌آقا به ملاقاتش رفتم در پاسخ گفت "حاج‌آقا درس بزرگي با سلام کردنش به من آموخت."

** شرکت فرزندان ارامنه در کلاس‌هاي تابستاني مسجد جليلي
آيت با بيان اينکه بخشي از محدوده ميدان هفتم تير تا ميرزاي شيرازي فعلي ارمني‌نشين بود، خاطرنشان مي‌کند: ارامنه آن منطقه هم فرزندانشان را در کلاسهاي دروس تابستاني مسجد جليلي ثبت‌نام مي‌کردند چون تعريف آن مسجد را شنيده بودند با توجه به موقعيت جغرافيايي مسجد جليلي که در نزديکي مراکز دانشگاهي و شرکت‌هاي بزرگ بود مرحوم آيت الله مهدوي کني معتقد بود هرکس مي‌خواهد نماز بخواند بايد امکان اين کار در مسجد برايش فراهم شود لذا جالباسي و چادر براي اين افراد در مسجد فراهم شده بود تا نماز بخوانند فلسفه گذاشتن چادر و عبا در مساجد فعلي از مسجد جليلي آغاز شد. پارچه‌هاي سبزرنگي که به صورت رديفي در مساجد کنوني مي‌اندازند نيز از ابتکارات مسجد جليلي بود.
** ارائه بحث اقتصاد اسلامي در "مسجد جليلي" و "حسينيه ارشاد"
عضو کميته انقلاب اسلامي با بيان اينکه مرحوم آيت‌الله مهدوي کني مباحث مختلفي را در مسجد جليلي براي افراد بيان مي‌کردند، يادآور مي‌شود: ايشان بحثي تحت عنوان «اقتصاد اسلامي» داشتند که در آن دوره در دو مکان بحث اقتصاد اسلامي مطرح مي‌‌شد. يکي مسجد جليلي توسط مرحوم آيت الله مهدوي کني و دوم در حسينيه ارشاد توسط شهيد مطهري. همزمان مشروح جلسات تايپ و تکثير مي‌شد و يادم هست هنگامي که کتاب اقتصاد اسلامي شهيد مطهري چاپ شد امام فرمودند تا آيت‌الله مهدوي کني اين کتاب را تاييد نکردند چاپ نشود و تنها کتاب شهيد مطهري بود که اين حالت را پيدا کرد.

آيت‌الله مهدوي کني در کنار مرحوم مهندس بازرگان
وي در ادامه مي‌افزايد: عموم کساني که پاي مباحث مرحوم مهدوي مي‌نشستند اساتيد دانشگاه‌ها و اعضاي انجمن اسلامي مهندسين و مرحوم بازرگان بود. ايشان علاوه بر کلاسهاي شرح دعاي ندبه و کميل کلاس ديگري هم تحت عنوان بررسي مسائل اجتماعي داشتند. يک سطح اين کلاس عمومي و يک سطح آن خصوصي بود که با رويکرد سياسي روزهاي دوشنبه‌ها صبح برگزار مي‌شد و عموم شاگردان آن کلاسها بعد از انقلاب مديران ارشد نظام شدند چراکه رويکرد اصلي حاج آقا تزبيت نيروهاي کيفي براي تداوم اسلام ناب محمدي بود.
آيت با بيان اينکه جلسات درس مرحوم آيت‌الله مهدي کني به ظاهري صرفاً ديني و دعا بود، تاکيد کرد: آيت‌الله مهدوي اصرار بر کادرسازي در اين جلسات داشتند لذا جلسات ديني فارغ از نگاه سياسي نبود براي مثال 15 شعبان همواره به اينکه کسي مي‌آيد تا ظلم را بردارد، تاکيد داشتند. شب‌هاي احياء به معناي واقعي احيا مي‌گرفتند و رژيم هم حساسيت زيادي بر مراسم احياي مسجد جليلي داشت.

شاگرد مرحوم آيت الله مهدوي کني در مسجد جليلي به توجه ايشان در استفاده از افراد قابل اعتماد در دوران بروز انحرافات فکري بين بعضي مبارزين تاکيد و مي‌گويد: ايشان 7 خصيصه را برشمردند و گفتند که پاي منبر کسي بنشينيد که اين 7 خصيصه را داشته باشد يک بار به ايشان گفتم فلاني 3 يا 4 خصيصه را دارد ايشان گفت: خدا آخرتش را به خير کند چون معلوم نيست چه زماني سقوط مي‌کند و متاسفانه پس از انقلاب اسلامي بعضي از اين افراد سقوط کردند.
** آيت‌الله مهدوي مي‌گفت طوري مبارزه کنيد که هيچگاه دستگير نشويد
عضو کميته انقلاب اسلامي در ادامه مصاحبه به بيان نحوه مبارزه مرحوم آيت الله مهدوي کني در دوره ستم‌شاهي اشاره مي‌کند: حاج آقا تاکيد داشتند سعي کنيد به گونه‌اي عمل کنيد که هيچ وقت دستگير نشويد و اگر دستگير شويد من از شما راضي نيستم اين حرف آنقدر در ما تاثير گذاشته بود که اگر از ما کسي به علت غفلت خودش دستگير مي‌شد نه اينکه کسي او را لو بدهد ما به او مي‌گفتيم بي‌عرضه، چند باري هم که خود ايشان دستگير شدند به خاطر اين بود که عليه وي برخي‌ها اظهاراتي کرده بودند. يکي ديگر از کارهاي ايشان انتقال وجه به مبارزين و خانواده‌‌هايشان بود. پول فراواني به مسجد مي‌آمد و توزيع مي‌شد. ايشان با همه گروه‌هاي مبارز ارتباط داشت و يکي از خصوصيات ايشان ارتباط با همه گروه‌ها براي آشنايي با اهداف، عملکرد و کنترل آنها بود. اما هيچ گروهي نمي‌تواند بگويد حاج‌آقا جزو ما است چرا که عضويت هيچ گروهي را نمي‌پذيرفت.
وي افزود: من يکبار گفتم براي مبارزه چه کنيم؟ ايشان فرمودند: عليه شاه هر کاري مي‌تواني انجام بده اما نه براي شخص کار کنيد و نه براي گروه و خط‌تان همان خط امام و روحانيت در راه امام باشد. از افتخارات خيلي از بچه‌هاي مسجد جليلي اين است که عضو هيچ گروهي نشدند ولي مبارز بودند حتي زماني هم که حزب جمهوري اسلامي تاسيس شد به ايشان براي عضويت خودمان صحبت کرديم. اما ايشان فرمودند: بگذاريد من عضو شوم بعد شما عضو شويد.
** رفت‌وآمد سعيد محسن، احمد رضايي و بخارايي به مسجد جليلي
آيت رفت و آمد برخي چهره‌ها به مسجد جليلي و ارتباط با مرحوم آيت الله مهدوي کني اينگونه به ياد مي‌آورد: اشخاص بسياري آن زمان به مسجد جليلي مي‌آمدند از جمله اولين اعضا و بنيانگذار سازمان مجاهدين خلق مثل سعيد محسن که انسان خاصي بود و شخصيت خوبي داشت يا احمد رضايي که حاج‌آقا او را بسيار دوست داشت.

آيت‌الله مهدوي کني در يکي از جلسات مکتب صادقيه در پيش از پيروزي انقلاب
اسدالله بادامچيان در سمت چپ آيت الله مهدوي کني ديده مي‌شود
** بخارايي شب قبل از اعدام منصور پيش آيت الله مهدوي کني آمد
اولين فرمانده نيروي انتظامي تهران درباره رفت و آمد اعضاي هيئت‌هاي موتلفه به مسجد جليلي هم مي‌گويد: محمد بخارايي از اعضاي هيئت‌هاي موتلفه شب قبل از ترور حسنعلي‌ منصور به مسجد جليلي آمد و با حاج‌آقا مهدوي صحبت کرد و حلاليت طلبيد و صبح فردا منصور را ترور کرد. همه ما گمان کرديم فردا قرار است به مسافرت برود که حلاليت طلب کرد و نمي‌دانستم که قرار است چه کار بزرگي انجام بگيرد. برخي از نفرات برتر موتلفه مانند شهيد هرندي و ساير اعضاي گروههاي مبارز به مسجد جليلي رفت و آمد داشتند اما تحت پوشش و اصل عدم لو نرفتن.
محمد بخارايي از اعضاي هيئت‌هاي موتلفه شب قبل از ترور حسنعلي‌ منصور به مسجد جليلي آمد و با حاج‌آقا مهدوي کني صحبت کرد و حلاليت طلبيد و صبح فردا منصور را ترور کرد. همه ما گمان کرديم فردا قرار است به مسافرت برود که حلاليت طلب کرد و نمي‌دانستم که قرار است چه کار بزرگي انجام بگيرد.
** چه کسي آيت‌الله مهدوي را به ساواک لو داد؟
وي به حضور نفوذي‌ها در مسجد جليلي هم اشاره مي‌کند و يادآور مي‌شود: وحيد افراخته از آن جمله افراد بود که با هماهنگي ساواک چند جلسه به مسجد جليلي آمد و با حاج‌آقا صحبت کرد و بعد همين مطالب را به ساواک منتقل کرد. برنامه‌اي در مسجد طراحي شده بود که حداکثر افراد ساواکي و افراد مشکوک تا آسيب‌پذيري ما به کمترين سطح برسد.

خبر بازداشت آيت‌الله مهدوي کني توسط ساواک
آيت با بيان اينکه امام (ره) و خود مرحوم آيت الله مهدوي کني مبارزه مسلحانه را به هيچ وجه تاييد نمي‌کردند، مي‌گويد: امام معتقد بود انقلاب بايد از بين مردم بيرون بيايد و نه گروهک‌ها و مطلقا مبارزه مسلحانه را تاييد نمي‌کردند و حتي گفته بودند حق نداريد به ماموران دولت حتي يک سيلي بزنيد و شاگردان ايشان هم همين‌طور بودند.
** ايجاد هسته‌هاي مقاومت در ماه‌هاي منتهي به انقلاب توسط آيت‌الله مهدوي
عضو کميته انقلاب اسلامي با بيان اينکه مرحوم آيت الله مهدوي کني در ماههاي منتهي به انقلاب به نقل از امام (ره) دستور ايجاد هسته‌هاي مقاومت را به انقلابيون مساجد داد تا از حريم محله خودشان حفاظت کنند، درباره نحوه تشکيل کميته انقلاب اسلامي به فرماندهي مرحوم آيت الله مهدوي کني مي‌گويد: شهيد مطهري با بصيرت بالاي خود دانست که اداره کردن کشور در شرايط حساس اول انقلاب يک انسان خاص مي‌خواهد انساني که دوست و دشمن به صداقت، درستي، پاکي و بي‌طرفي وي اذعان داشته باشند و به همين خاطر شهيد مطهري مرحوم آيت الله مهدوي کني را براي سرپرستي کميته انقلاب اسلامي- اين اولين نهاد جوشيده از انقلاب که اختيار دار تمامي امور کشور شده بود- را به امام پيشنهاد داد.
وي افزود: برخي علما بودند که از نظر فقهي و سياسي خودشان را از مرحوم آيت‌الله مهدوي کني بالاتر مي‌دانستند اما از ايشان تبعيت مي‌کردند قول و قضاوت ايشان اطمينان داشتند. مثلا بعضي افراد نهضت آزادي، جبهه ملي و مجاهدين انقلاب اسلامي و ساير گروه‌ها هم به صداقت ايشان اعتراف مي‌کردند و اين عبارت "سياستمدار صادق" که مقام معظم رهبري در پيام تسليت‌شان فرمودند واقعا عباراتي دل‌نشين بود.

عضو کميته انقلاب اسلامي در اين بخش از گفت‌وگوي خود با خبرنگاران تسنيم خاطرنشان مي‌کند: اوايل انقلاب در شهرباني و ژاندارمري و به جز افرادي خاص کس ديگري فعاليت نمي‌کرد، ادارات تعطيل بود و اسلحه به مقدار فراوان در دست مردم وجود داشت و کشور در يک وضعيت خاص بود لذا از اولين کارهاي مهم مرحوم آيت‌الله مهدوي کني اين بود که هسته‌هاي تامين امنيت را در مساجد و زير نظر روحانيت تشکيل دهد.
** حضور افراد سرشناس در کميته؛ از آيت الله گلپايگاني و موحدي کرماني تا علم الهدي و ناطق
وي با بيان اينکه در راس کميته مناطق انسانهاي بزرگي حضور داشتند، گفت: مثلا افراد روحاني مانند شهيد مفتح و حضرات آيات گلپايگاني، غيوري، عرفاتي، جلالي خميني، موحدي کرماني، دشتيانه، مرواريد، ايرواني، خسروشاهي، عميد زنجاني، آيت الله علم‌الهدي و حجت‌الاسلام ناطق نوري و جواد الهي در راس کميته مناطق بودند و درميان اعضاي کميته انقلاب مي‌توان بالاترين اساتيد دانشگاه‌ها و حضور 70 درصدي دانشجويان و افراد خوش‌نام محله‌ها و بازاريها، مبارزين و سياسيون را نام برد که عضو کميته بودند و هنر مرحوم آيت الله مهدوي‌کني استفاده از همه اقشار بود.
اولين فرمانده انتظامي کميته انقلاب اسلامي استان تهران با يادآوري اينکه از راستي‌هاي راست تا چپ‌ترين افراد در کميته آن زمان مشغول فعاليت بودند خاطره‌اي نقل کرد و گفت: يادم مي‌آيد يکبار شخصي پيش مرحوم آيت الله مهدوي کني آمد و گفت، فلاني چرا عضو کميته است؟ ايشان گفت "چرا نباشد؟ کميته براي حفظ انقلاب اسلامي است و هر کسي با هر نوع فکري تا زماني که براي انقلاب کار مي‌کند مي‌تواند عضو کميته باشد."

از راست: آيت‌الله مهدوي کني، مرحوم عسگراولادي، شهيد محمدجواد باهنر و شهيد رجايي
** توطئه حزب توده چگونه توسط آيت‌الله مهدوي خنثي شد؟/توصيه اخلاقي آيت الله براي ورود به خانه ساواکي‌ها
وي افزود: کميته برخلاف هر سازمان که اول ساختارش شکل مي‌گيرد و بعد نفراتش مي‌آيند، اول نفرات آمدند و بعد ساختارش چيده شد. يکي از کارهاي ما در کميته براي حفظ انقلاب وارد کردن افراد و نفوذ دادنشان به مراکز و جريانهاي حساس آن زمان بود مثل کودتاي نوژه يا حزب توده که يک نفر را با مجوز مرحوم آيت الله مهدوي کني وارد تشکيلات کرديم وديديم چه فتنه‌اي در حال شکل گرفتن است که به حمدلله خنثي شد.
آيت با بيان اينکه از جمله توصيه‌هاي مرحوم آيت الله مهدوي کني در آن مقطع اين بود که وقتي وارد خانه کسي شديد بي‌احترامي نکنيد، متذک مي‌شود: ايشان فرمود با کفش وارد خانه کسي نشويد، به وسايل شخصي افراد دست نزنيد زيرا قبل انقلاب همه اين بلاها سر ما آمده و مي‌فهميم يعني چه و نمي‌خواهيم خودمان همين کارها را بر سر کسي بياوريم لذا يادم هست وقتي وارد خانه ساواکي‌ها مي‌شديم و دستگيرشان مي‌کرديم آن خانواده‌ها مي‌گفتند از اينکه هنگام ورود به خانه به ما بي احترامي نکرديد، ممنون هستيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۷۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب

رهبر انقلاب: مرحوم صابری (گل آقا) به معنای واقعی کلمه آدم متعهدی بود. او از جمله کسانی بود که قدر انقلاب را می دانست. به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم کیومرث صابری فومنی

دریافت 8 MB

دیگر خبرها

  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب
  • یکی از دیدار‌های خصوصی مرحوم صابری با رهبر انقلاب + فیلم
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟