Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير کشور عراق با اشاره به تحولات اخير کرکوک و «محاسبات اشتباه» رئيس منطقه کردستان براي تحقق «رؤياي تشکيل کشور مستقل»، تاکيد کرد که «بارزاني ديگر حيات سياسي روشني ندارد».
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، «محمد سالم عبدالحسين الغبان» وزير کشور سابق عراق در مصاحبه با گروه «بين‌الملل فارس» با بررسي جديدترين تحولات جاري در عراق بويژه در کرکوک، به بررسي دسته‌بندي‌هاي سياسي در انتخابات پارلماني عراق در بهار آينده، پرداخت و آينده سياسي «مسعود بارزاني» رئيس منطقه کردستان را مبهم دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الغبان 56 ساله، متولد بغداد و مسلمان شيعه و عضو حزب «الدعوة الاسلامية» است که دکتراي علوم سياسي از دانشگاه لندن دارد.
اين سياستمدار عراقي مناصب مختلفي را بر عهده داشته که مهم‌ترين آن تصدي وزارت کشور عراق از اکتبر 2014 تا 2016 است.
او نماينده مجلس سوم، وزير حمل و نقل از 2010 تا 2014 و مشاور سياسي رياست جمهوري از 2005 تا 2006 بوده است.
الغبان در مصاحبه با «بين‌الملل فارس»، چشم‌انداز انتخابات پارلمان عراق در بهار سال آينده را با توجه به ائتلاف‌هاي جديد بررسي و درباره جديدترين وضعيت سياسي امنيتي عراق در سايه اتفاقات در کردستان و کرکوک اظهار نظر کرد.
چشم‌انداز احزاب سياسي در انتخابات آوريل 2018 در عراق
الغبان در پاسخ به سوالي درباره ساختار احزاب و ائتلاف‌هاي سياسي که قرار است در انتخابات پارلماني اواخر آوريل سال 2018 شرکت کنند و نيز چشم ‌انداز پارلمان آينده گفت: سه مسئله مرتبط با اين مسئله مطرح است که در ادامه به آنها مي پردازم؛
مسئله نخست ارزيابي عملکرد احزابي است که پيش از اين در رأس قدرت بودند؛ از مجلس اعلاي اسلامي عراق گرفته تا حزب الدعوة که بيشتر با ائتلاف «دولت قانون» به رياست «نوري المالکي» شناخته شده است. مشکلات پيش آمده در نحوه عملکرد اين احزاب حتي پيش از ظهور داعش، از جمله فسادهاي اداري و مالي و مشکلات اقتصادي تا مشکلات پس از حمله داعش و اشغال بخش‌هاي گسترده‌اي از عراق از سوي اين گروه تروريستي، موجب شد که اقبال مردم به احزاب اسلامي کمرنگ‌تر از گذشته شود و حتي در مواردي عکس‌العمل به اين احزاب منفي شود و حتي مرجعيت نيز انتقاداتي وارد کند.
در چنين شرايطي گفته مي‌شود که مردم بيشتر خواستار ظهور احزابي با رويکردها و شعارهايي مدني شوند. به همين دليل نيز شاهد خروج «سيد عمار الحکيم» از حزب مجلس اعلاي اسلامي با آن سابقه ديرينه خانوادگي و ميراثي که در اين حزب مي‌توانست براي خود داشته باشد، بوديم. وي [حزب] «جريان ملي حکمت» را تأسيس کرد تا بتواند واقعا در شرايط جديد با فهرست جديد در عرصه سياسي کشور مانور دهد. حتي آقاي «مقتدي صدر» نيز بارها از چنين رويکردي سخن گفته و به «الاحرار» که وابسته به اوست، انتقادات زيادي وارد کرده‌است و احتمال دارد که او نيز با فهرست جديدي عمل کند. با اين وجود من معتقدم که باز مردم عراق، از احزاب اسلامگرا حمايت خواهند کرد.
مسئله دوم نيروهاي الحشد الشعبي و نقش و جايگاه آنها در انتخابات آينده است که بايد مورد توجه قرار گيرد. برخي نگرانند که تشکيلات الحشد بخواهد آينده انتخابات عراق را رقم بزند. البته اين مسئله کاملا صحت دارد زيرا واقعا الحشد الشعبي، نقشي پررنگ در عرصه نظامي و سياسي عراق دارد و با وجود آنکه در تحولات اخير کرکوک، اين نيروها از ورود و نقش‌آفريني مستقيم در داخل شهر کرکوک، خودداري کردند و بيشتر نيروهاي ارتش و پليس فدرال سياسي در اين ماموريت نقش ايفا کردند، اما واقعا الحشد تشکيلات مهمي به شمار مي‌رود و به احتمال زياد با فهرست جديد و تاثيرگذاري در انتخابات آتي عراق شرکت خواهد کرد. حتي آقايان نوري المالکي و حيدر العبادي به الحشد پيشنهاد داده‌اند که با يک فهرست مشترک در انتخابات آينده شرکت کنند اما الحشد با استدلال‌هايي منطقي آنها را متقاعد کرده که پيش از انتخابات بهتر است جداي از يکديگر در انتخابات شرکت کنند چون به هر حال برخي از طرفدارن الحشد، انتقاداتي به ساير احزاب اسلامي و شيعي دارند و ترجيح مي‌دهند مستقل از آنها در پارلمان کرسي داشته باشند همچنين برخي طرفداران المالکي و العبادي به برخي از زيرمجموعه‌هاي الحشد انتقاد دارند.
مسئله سوم، احزاب غير شيعي يعني احزاب اهل تسنن و احزاب کردي و گروه‌هاي مستقل است. قطعا در ساختار اين احزاب نيز، تغييراتي روي خواهد داد و به طور قطع ديگر ما شاهد ائتلاف کردستاني نخواهيم بود به ويژه با تحولات اخير در کرکوک که موجب بروز اختلافات شديد ميان احزاب مختلف کُردي شده است. در ائتلاف‌هاي اهل تسنن نيز ديگر آن چهره‌هاي سياسي نمي‌توانند مانند قديم مانور دهند و بايد تحولاتي روي دهد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا زمينه براي برگزاري انتخابات سراسري پارلمان عراق در منطقه کردستان فراهم است، گفت: بر اساس قانون اساسي بايد اين انتخابات در منطقه کردستان نيز برگزار شود هرچند که هنوز مشخص نيست که مسئله منطقه کردستان چه خواهد شد و اگر «مسعود بارزاني» مانع‌تراشي نکند، اين انتخابات در منطقه کردستان نيز برگزار خواهد شد.
تقلاي عربستان براي تاثيرگذاري بر انتخابات با رخنه در احزاب شيعي
وزير کشور سابق عراق در پاسخ به اين سوال که نقش عربستان سعودي در انتخابات آينده عراق را چگونه ارزيابي مي‌کند، گفت: عربستان از زمان آغاز نظامي سياسي جديد در عراق، به دليل منافع خود، با روي کار آمدن شيعيان در راس قدرت، مخالف بود. به همين دليل به طرق مختلف تلاش کرد تا شيعيان را از قدرت دور و تضعيف کند.
در سال 2010، شاهد اين مسئله بوديم و ديديم که عربستان تمام تلاش اقتصادي و سياسي خود را صرف روي کار آمدن «اياد علاوي» کرد اما با هوشمندي احزاب سياسي و آگاهي آنها از اين توطئه، اين نقشه عربستان خنثي شد. پس از آن نيز که شاهد ظهور داعش بوديم. عربستان در قدرت‌گيري داعش در عراق نيز نقش زيادي داشت و حمايت سياسي و اقتصادي از اين گروه تروريستي داشت اما با فتواي مرجعيت و تشکيل الحشد الشعبي، داعش نيز در عراق شکست خورد.
به همين دليل رياض اکنون به دنبال، نفوذ و رخنه به داخل ائتلاف‌هاي شيعي و تضعيف آنها از طريق ايجاد تفرقه است. به همين دليل ديگر سرمايه‌گذاري آن روي احزاب اهل تسنن دست‌کم به طور علني صورت نمي‌گيرد. دعوت از «مقتدي صدر» و سپس «عمار الحکيم» نيز به همين دليل بود اما آقاي حکيم از اين سفر پرهيز کرد تا چنين القاء نشود که وي در حال حرکت در مسير رياض است.
توافق 10 بندي اتحاديه ميهني و الحشد شايعه رسانه‌هاست
وي در پاسخ به سوالي درباره اخبار منتشر شده مبني بر توافق 10‌بندي اتحاديه ميهني و الحشد الشعبي در کرکوک به منظور ايجاد اقليم جديد به جاي اقليم کردستان گفت: چنين توافقي صورت نگرفته است و منابع رسانه‌اي اين اخبار را منتشر مي‌کنند. شايد اين مسئله در حد پيشنهاد باشد اما توافقي در اين زمينه صورت نگرفته است زيرا منطقه کردستان با سه استان اربيل، دهوک و سليمانيه داراي وجاهت و جايگاه در قانون اساسي عراق از سال 2003 است. لذا بر هم زدن اين جايگاه راحت نخواهد بود. اگر قرار باشد، اقليم جديدي تشکيل شود، بايد روال قانوني پيچيده و زمان‌بري را طي کند لذا حصول چنين توافقي که رسانه‌ها از آن نام مي‌برند، نمي تواند صحت داشته باشد.
الغبان درباره اينکه آيا اقدام بعدي بغداد در قبال بارزاني پس از کرکوک، سخت‌گيرانه‌تر و شديدتر خواهد بود يا خير، گفت: همان‌طور که دولت مرکزي اعلام کرده، تمامي اقدامات در چارچوب قانون اساسي و توصيه‌هاي مرجعيت خواهد بود. مرجعيت از زمان آغاز اين بحران، چارچوب‌ها مشخص کرد و عمل در اين چارچوب که مبتني بر قانون اساسي است، ادامه خواهد يافت. هيچ حمله يا اقدام نظامي درکار نيست و همه‌چيز روال طبيعي خود را خواهد داشت زيرا پس از عمليات الحويجه و آزادي مناطق اشغال شده از سوي داعش، ديگر نيازي به خطوط دفاعي نيروهاي پيشمرگه نبوده و نيست.
آينده سياسي مبهم بارزاني
وزير کشور سابق عراق در پاسخ به اين سوال که آينده سياسي «مسعود بارزاني» را با توجه به تحولات اخير کرکوک و تلاشش براي تشکيل شوراي رهبري و ابقاء در راس قدرت چگونه ارزيابي مي‌کند، اظهار داشت: بارزاني با محاسباتي اشتباه وارد بازي همه‌پرسي جدايي منطقه کردستان شد و تصور مي‌کرد که مي‌تواند با درگير کردن نيروهاي پيشمرگه و ارتش عراق، از جامعه بين‌الملل امتياز بگيرد و با القاي اين تفکر که نيروهاي عراقي به ويژه الحشد الشعبي در حال کشتار کُردها هستند، روياي تشکيل کشور مستقل کردي را محقق کند.
اما با هوشياري و سياست دولت مرکزي و الحشد الشعبي که از اين درگيري خونين و جنگ پرهيز کردند، اين تير بارزاني به سنگ خورد ضمن اينکه نيروهاي عراقي در حال انجام ماموريت براي به دست گرفتن کنترل تمامي مناطق آزادشده از دست داعش در مناطق مورد منازعه هستند.
از سوي ديگر، احزاب کردي نيز مخالفت‌هاي علني خود را با بارزاني نشان مي‌دهند و حزب گوران و بسياري از مقامات سياسي ارشد منطقه کردستان به او مي‌گويند که بايد استعفا کند و دولت انتقالي تشکيل شود و رئيس جديدي براي منطقه کردستان انتخاب شود. به همين دليل آينده روشني براي حيات سياسي بارزاني متصور نيستم.
درباره شوراي رهبري نيز بايد بگويم که اساسا تشکيل اين شورا در منطقه کردستان، بي معنا و خلاف قانون اساسي بوده است و بسياري از احزاب کُرد و شخصيت‌هاي ارشد و برجسته عرصه سياسي منطقه کردستان با آن مخالفند و اجازه نمي‌دهند که بارزاني بخواهد همچنان، زمام امور را در دست داشته باشد به ويژه که با تحولات اخير در کرکوک، کُردها مي‌گويند، سياست‌هاي اشتباه شخص او بوده که موجب شده، بغداد درباره بسياري از پرونده‌ها از جمله گمرک، مرزها، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و... که تاکنون با اغماض در قبال آنها، رفتار مي‌کرده، جدي عمل کند و خواستار اجراي مفاد قانون اساسي درباره آنها شود.
انتهاي پيام/ص
عضويت در کانال تلگرامي بين‌الملل و سياست خارجي فارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۳۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است

به گزارش خبرنگار مهر، هادی روشن بعدازظهر پنج‌شنبه در بازدید سرزده از بیمارستان توحید، و سایر بخش‌های این بیمارستان، ضمن عیادت از بیماران و بررسی مشکلات آنها از بخش‌های جراحی، قلب، دیالیز و اورژانس بازدید و در جریان آخرین وضعیت و مشکلات بیماران قرار گرفت.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ضمن احصاء برخی ایرادات و کمبودها در ارائه خدمات به بیماران، بر ضرورت چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات مذکور نکاتی را یادآوری و تاکید کرد: جلب رضایت مردم و توجه به مطالبات آنان، اساس کار مسؤولان استان است.

وی به مسؤولان بیمارستان تاکید کرد؛ اولویت‌های بیمارستان در راستای حفظ سلامت، رفاه و آرامش بیماران را اولویت بدانند.

روشن همچنین در این بازدید ضمن دیدار با کارکنان بیمارستان در جریان مطالبات آنان در خصوص نحوه پرداخت حقوق و مزایای آنان قرار گرفت.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان یادآور شد: بازدید سرزده از تمامی ادارات و سازمان‌های دولتی و خدمات‌رسان استان در راستای اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی از شورای امنیت کشور برای رصد نارضایتی‌های عمومی استان و برنامه‌ریزی و تدبیر برای پیشگیری از تشدید نارضایتی‌ها و رفع مشکلات موجود بوده و این روند در سال‌جاری به‌طور جدی در دستور کار خواهد بود.

این بازدید در راستای رصد نارضایتی‌های عمومی استان و چاره‌اندیشی برای رفع برخی نواقص و مشکلات احتمالی در دستگاه‌های اجرایی استان به منظور جلب رضایتمندی شهروندان و خدمات رسانی بهتر به آنان صورت گرفته است‌.

کد خبر 6095190

دیگر خبرها

  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات
  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • جلب رضایت مردم اساس کار مسوولان کردستان است
  • شاهد آرای کیفی‌تر در دور دوم انتخابات خواهیم بود
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • اضافه شدن ۳ نامزد به لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس در ۲۴ ساعت آینده