Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مواضع ضد برجامي اخير «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا واکنش حاميان توافق را در اين کشور برانگيخته است به طوري که برخي چهره هاي مطرح جمهوريخواه در بدنه دولت و کنگره در کنار دموکرات ها پايبندي ترامپ به توافق را خواستار شدند.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، از چهار سال پيش که مذاکرات هسته اي بين ايران و 1+5 آغاز شد، رويارويي بين دو طيف دموکرات و جمهوريخواه بر سر اين موضوع بالا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت دموکرات «باراک اوباما» رييس جمهوري قبلي آمريکا به رغم وجود سيطره اکثريت حزب مخالف (جمهوريخواهان) بر کرسي هاي مجلس سنا و نمايندگان با دشواري توانست برجام را از کنگره عبور دهد اما انتظار آن مي رفت که در صورت ورود نماينده اي از جمهوريخواهان به کاخ سفيد، پيشبرد توافق با دشواري هاي مواجه شود.
حال همان دوره اي که پيش بيني مي شد، فرا رسيده و دونالد ترامپ در دولت 10 ماهه خود بزرگترين موانع را در مسير اجراي توافق هسته اي نهاده است و او به تازگي نيز از تاييد پايبندي ايران به برجام خودداري کرد که مي تواند پيش زمينه اي براي خروج از برجام تلقي شود. مواضع ترامپ اما با مخالفت هايي در درون هر دو طيف اصلي ايالات متحده رو به رو شده است. آنها مي کوشند تا با هشدار به ترامپ، فرضيه برجام منهاي ترامپ را کمرنگ کنند.
** نقش پررنگ حاميان آمريکايي برجام
دموکرات ها به عنوان پايه گذاران توافق هسته اي همواره از اين توافق حمايت کرده و نسبت به کارشکني هاي ترامپ و احتمال خروج آمريکا از برجام هشدار داده اند. نيمه نخست مهرماه بود که 180 نماينده اين جناح در نامه ‌اي به رييس جمهوري اين کشور خواستار پايبندي وي به برجام شدند.
پس از واگذاري مسووليت تاييد يا رد برجام از سوي ترامپ به کنگره، «چاک شومر» رهبر دموکرات هاي سناي آمريکا نيز به نمايندگي از طيف دموکرات از برجام حمايت به عمل آورد و در پيامي توئيتري نوشت که «ما اجازه از بين رفتن توافق را نمي دهيم».
حمايت از برجام و هشدار به ترامپ در اين خصوص تنها به دموکرات ها منحصر نيست و زمزمه هايي مبني بر ضرورت پايبندي آمريکا به توافق از درون کاخ سفيد و هيات حاکمه نيز شنيده مي شود که برجسته ترين آنها، «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه ايالات متحده است. وي تا هفته گذشته معتقد به امضاي گزارش پايبندي ايران از طرف ترامپ بود و حتي بارها بين او و رييس جمهوري در اين باره مشاجره صورت گرفته بود.
حال که تيلرسون موضوع هسته اي را خارج از دستان ترامپ و نزد کنگره مي بيند، تلاش مي کند تا نمايندگان را به برجام متعهد سازد.
وي 23 مهرماه جاري و دو روز پس از اعلام مواضع ترامپ در گفت وگو با شبکه تلويزيوني «سي.‌ان.‌ان» با بيان اينکه پايبندي به برجام به سود آمريکاست، اظهار کرد: همانند دونالد ترامپ نمي‌خواهد کنگره تحريم‌ هايي را عليه ايران وضع کند که منجر به نابودي اين توافق شود.
در روزهاي گذشته شاهد ديدگاهي مشابهي از طرف «جيمز متيس» وزير دفاع ترامپ هستيم که ماندن در برجام را به نفع منافع ملي ايالات متحده ارزيابي کرده است.
وي معتقداست در حال حاضر جايگزيني براي اين توافق وجود ندارد و بايد همه طرف ها آن را حفظ کنند.
«باب کورکر» به عنوان يکي از سناتورهاي برجسته حزب جمهوريخواه و رييس کميته خارجي سنا هم نظري عکس دونالد ترامپ دارد. او نگران تيرگي روابط اروپا با آمريکا است به ويژه پس از اعلام مواضع اخير ترامپ و شانه خالي کردن رييس جمهوري آمريکا از زير مسووليت سومين امضاي پايبندي ايران به برجام.
** توطئه توافقنامه تکميلي
ترامپ در اعلام راهبرد جديد خود در قبال برجام با بيان اينکه احتمال دارد آمريکا به طور کامل از برجام خارج شود، گفت در عين حال اين امکان هم وجود دارد که با رفع اختلافات از خروج آمريکا جلوگيري شود. وي با اين سخنان خود نشان داد که قصد پياده سازي سياست «چماق و هويج» را دارد.
کاخ سفيد در ابتدا سعي کرد تا با اهميت جلوه دادن خروج خود از برجام در ميان طرف هاي توافق نگراني ايجاد کند؛ ابزاري که به باور مقامات آمريکا براي کوتاه آمدن ايران و گروه 1+5 ضروري مي نمايد. در مرحله بعد موضوع توافقنامه تکميلي مطرح مي شود چنانچه در ماه گذشته بارها از طرف سران واشنگتن به سبک هاي مختلف تشريح شده است.
در همين ارتباط چند روز پيش وزير امور خارجه آمريکا با برجسته سازي نقايص برجام از احتمال تکميل توافق هسته اي به صورت توافقنامه تکميلي سخن به ميان آورد. پيشتر نيز «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل از مذاکرات مجدد براي رفع نقايص برجام تاکيد کرده بود؛ موضوعي که با واکنش ديگر اعضاي گروه 1+5 و به ويژه مقامات جمهوري اسلامي ايران مواجه شده است.
اين توطئه نخ نماي آمريکا بر اعضاي توافق آشکار است و همين موضوع باعث شده تا مقامات اروپايي و آسيايي اعضاي مذاکره کننده شديدترين واکنش ها را به مواضع دو پهلوي ترامپ نشان دهند.
فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيزبرجام را يک قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل دانست که رييس جمهوري هيچ کشوري نمي ‌تواند به آن پايان بدهد.
مذاکرات ايران و غرب براي پايان دادن به مساله هسته اي کشور ما دست کم 13 سال به طول انجاميده که نزديک به يک دهه آن بين ايران و سه کشور اروپايي و ثمربخش ترين آن در دولت يازدهم بين ايران و گروه 1+5 انجام گرفت. بنابراين، خواست و سليقه رييس جمهوري آمريکا نمي تواند اين توافق تاريخي را مخدوش کند.
در مجموع، فشار آمريکا بر طرف هاي توافق با چند هدف پيگيري ي شود: نخست لغو برجام، دوم خروج ايران از توافق هسته اي و سوم، پس گرفتن امتيازهاي تهران از طريق مذاکره مجدد بر برجام.
پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شکوهي نسب **انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) در تداوم مداخله جویی و ادعاهای حقوق بشری آمریکا در امور سایر کشورها درباره حکم بدوی دادگاه درباره توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی ایران نوشت: «حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی را به شدت محکوم می کنیم.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی که درباره سرکوب دانشجویان آمریکایی در روزهای اخیر در دانشگاههای آمریکا در حمایت از مردم غزه و مخالفت با کمک ها و حمایت های نظامی و امنیتی آمریکا از اسرائیل سکوت کرده است، درباره توماج صالحی نوشتن هشتگ نام او به انگلیسی، همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران از این نظام بعنوان رژیم یاد کرد و مدعی شد: «صدای او آرزوهای مردم ایران و همه کسانی را که توسط رژیم ساکت شده اند تقویت می کند. ما خواستار آزادی فوری او هستیم.»

پیش از این نیز، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حکم بدوی اعدام توماج صالحی اتهام افساد فی الارض در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: «ما این گزارش های نگران کننده را دیده ایم. این نمونه دیگری از نقض وحشتناک و فراگیر حقوق بشر توسط حکومت ایران است.»

این مقام آمریکایی مدعی شد: ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم را محکوم می کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد.

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز عصر چهارشنبه به وقت محلی در حساب کاربری این دفتر در شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق مدعی شد: «حکم اعدام توماج صالحی و حکم ۵ سال زندان برای سامان یاسین، خواننده رپ کرد ایرانی را قویا محکوم می‌کنیم. ما خواستار آزادی فوری آنها هستیم. اینها آخرین شواهد از آزار بیرحمانه حکومت علیه شهروندان خود و نشانه نادیده گرفتن حقوق بشر و هراس از مطالبات مردن ایران برای تغییرات دموکراتیک است».

بر اساس گزارش های رسانه ای، دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد. سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است.

به گزارش دفتر ایرنا از اصفهان، روابط عمومی دادگستری استان اصفهان هشتم آبان ماه ۱۴۰۱ به نقل از سیدمحمد موسویان دادستان اصفهان اعلام کرد: "توماج صالحی" شب گذشته به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های مُتخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به‌ قصد برهم زدن امنیت کشور، با نیابت قضایی در یکی از استان‌های کشور دستگیر شد.

وی اضافه کرد: متهم در زمان حاضر با صدور قرار، تحت نظر شعبه بازپرسی دادگستری اصفهان قرار دارد. متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر، نقش کلیدی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز اعلام کرده بود: توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.

دیگر خبرها

  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • پرونده «آمیا»/ صحنه‌گردانان اتهام‌زنی علیه ایران چه کسانی هستند؟
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد