Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس جمهوري روسيه در سخنراني خود در باشگاه مباحثاتي «والداي» به تشريح سياست خارجي اين کشور و روابط با غرب پرداخت وبخش اعظم سخنان وي انتقاد از خط مشي سياست خارجي آمريکا بود.
العالم - اسيا- امريکا
در چهاردهمين نشست بين المللي باشگاه مباحثاتي «والداي» که امسال در بندر سوچي برگزار شد، 136 کارشناس برجسته از 33 کشور جهان شرکت کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


"ولاديمير پوتين" رئيس جمهوري روسيه در آخرين روز از اين مباحثات سالانه، از روند اوضاع در سوريه، مسائل پيرامون کره شمالي، روابط روسيه و آمريکا، از جمله همکاريهاي آنها بعنوان دو قدرت هسته اي و نيز خطرات سياست همره با استانداردهاي دوگانه غرب، صحبت کرد. سخنان پوتين که قبل از هر چيز خط مشي سياسي روسيه را تشريح مي رد، از اهميت زيادي برخوردار بود.
پوتين: تروريست‌ها در سوريه بزودي از بين خواهند رفت
رئيس جمهوري روسيه اعلام کرد که دلايل زيادي نشان دهنده آن است که تروريستها در سوريه در آينده نزديکي بطور کامل نابود خواهند شد. وي گفت: «با احتياط مي گويم که همه شواهد نشان مي دهند که ما بزودي همه تروريستها در سوريه را نابود خواهيم کرد. البته اين دليل نمي شود که ما خوشحال شده و تصور کنيم که کار ما تمام شده است. تروريسم، پديده اي است که ريشه عميقي دارد و ريشه آن امروزه در بين بسياري از ملل، گروهاي نژادي و مذهبي و در جوامعي که سيستم تحصيلي مناسب ندارند، نفوذ کرده است. بنابراين اگر ما اهرمهاي مقاومت تروريستها در سوريه را از بين ببريم، به معناي آن نيست که تهديدات براي خود سوريه، براي منطقه و براي کل جهان از بين رفته باشد. اين پديده بايد از همه جهات موردد حمله قرار گرفته و نابود شود.
ولاديمير پوتين يادآور شد که روند حل و فصل اوضاع در سوريه اکنون جنبه بسيار مثبتي پيدا کرده، البته بدون مشکل هم نيست. ما از مواضع ايران، ترکيه و دولت سوريه، قدرداني مي کنيم که اين امکان را فراهم کرده اند تا مواضع همه طرفين در مسئله کليدي- توقف درگيريهاي خونين- را به يکديگر نزديک کنيم و اين مهمترين نتيجه تمامي اقداماتي است که در سوريه طي دو سال گذشته و در چارچوب مذاکرات آستانه، انجام شده است.
رهبر روسيه يادآور شد که ديگر کشورها هم که بطور مستقيم در مذاکرات آستانه حضور نداشته، ولي بر روند اوضاع تاثير گذاشته اند، از جمله آمريکا نيز نقش مثبتي در بهبود اوضاع داشتنند. وي افزود: «ما با شرکاي آمريکايي خود دائما در اين زمينه همکاري داريم، هرچند اين همکاريها آسان نبوده و بدون مشاجره هم نيستند، ولي در مجموع بيشتر مثبت هستند تا منفي. و ما تاکنون موفق شده ايم که به توافقات زيادي، از جمله در خصوص ايجاد منطقه کاهش تنش جنوبي در نزديکي مرز اردن و اسرائيل، دست يابيم.»
به عقيده پوتين، حل و فصل اوضاع در سوريه بدون همکاري مثبت عربستان سعودي، مصر، قطر و ديگر کشورها، هم روند سريعي پيدا نمي کرد. به گفته وي، خطر جدا شدن مناطق کاهش تنش در سوريه وجود دارد، ولي روسيه اميدوار است که با کمک همه نيروها در اين کشور، از اين مسئله جلوگيري شود و کنترل اوضاع در سراسر خاک سوريه در دست نيروهاي دولتي باشد.
به عقيده او، اين نگراني نيز وجود دارد که روند يافتن راه حلي براي خارج شدن از بحران سياسي و رفع اختلافات بين مخالفان و دولت سوريه دشوار شود. مذاکرات بين سوريها، روندي کند و پيچيده دارد و علت آن هم عدم اعتماد طرفين به يکديگر است.
رهبر روسيه ابراز اميدواري کرد که اين مشکلات هم بزودي حل و فصل شوند و امکان وارد شدن به مرحله بعدي، يعني تشکيل کنگره ملي در سوريه فراهم گردد تا در آن نمايندگان همه گروههاي نژادي و مذهبي، دولت و مخالفان آن، شرکت داشته باشند و اگر اين کار با حمايت کشورهاي ضامن صلح انجام شود، گام بسيار مهمي به سمت حل و فصل سياسي بحران برداشته مي شود و سپس بايد در فکر تدوين قانون اساسي بود که فعلا زود است در مورد آن صحبت کرد.
رئيس جمهوري همچنين گفت که روسيه و آمريکا گامهاي مثبتي در سوريه برداشته اند که تجربه اين همکاري بايد به ديگر عرصه ها نيز گسترش يابد. وي توضيح داد: «ما با يکديگر در سطوح مختلف کاري، در سطح سرويسهاي ويژه و در سطح وزراي دفاع گفتگوهاي مرتب داريم و اين نوع مشارکت در سوريه، تاکنون نتيجه بخش هم بوده. و اين به معناي آن است که ما مي توانيم از اين تجربه در ساير عرصه ها نيز استفاده کنيم.»
بزرگترين اشتباه روسيه اعتماد بيش از اندازه به غرب بود
رئيس جمهوري روسيه معتقد است که اعتماد بيش از اندازه به اروپا، و در مجموع به غرب، بزرگترين اشتباه مسکو در عرصه سياست خارجي طي 15 سال اخير بود. وي افزود: «و مهمترين اشتباه غرب هم اين بود که اين اعتماد روسيه را به منزله نقطه ضعف آن تلقي کرده و از آن سوء استفاده نمودند. بنابراين اين اشتباهات بايد اصلاح شده و روابط آينده طرفين بر اساس احترام متقابل و مشارکت برابر استوار باشد.»
ريشه مشکلات در روابط روسيه و آمريکا
ولاديمير پوتين همچنين معتقد است که مشکلات موجود در روابط روسيه و آمريکا را مي توان حل نمود، ولي براي اين منظور لاز است تا بطور مشترک روي آها کار کرد. وي توضيح داد: «موانعي که بر سر راه قرار دارند اينها هستند: روس هراسي، پايين آوردن پرچم روسيه، تعطيلي مراکز ديپلماتيک. ولي اين مسائل را مي توان حل کرد و براي اين منظور بايد از توصيه هاي کارشناسان استفاده کرد و جمع شدن شما دوستان در باشگاه والداي هم به همين دليل است.»
رهبر روسيه يادآور شد: «در آمريکا فعاليتهاي ضدروسي بي نظيري جريان دارد. بنابراين برخورد انتقادآميز من نسبت به اقدامات دولت آمريکا نبايد تعجب آور باشد. مسائلي که در حال حاضر در ايالات متحده در حال رخ دادن است را نمي توان چيزي جز فعاليتهاي ضدروسي نمي توان ناميد. شخصي در انتخابات از آقاي ترامپ شکست خورده و به همين خاطر همه تقصير را به گردن روسيه انداخته و يک توهم بي اساس ضدروسي بپا کرده است. من اوضاع را به گونه ديگري نمي توانم توصيف کنم. آنها سعي مي کنند در هر مسئله اي، رد پاي روسيه را مي جويند و آن را نيز پيدا مي کند.»
پوتين تاکيد کرد که ارزيابي منفي او بر اساس واقعيات است و نه يک برخورد کليشه اي. وي از جمله اين واقعيات به نابودسازي تسليحات شيميايي در سوريه، حقيقت از بين بردن پلوتونيم، واقعيت حمايت غرب از جدايي طلبان و تندرويان در منطقه قفقاز شمالي، واقعيت بمباران شهر بلگراد بدون مجوز شوراي امنيت و همچنين لشکرکشي به عراق باز هم بدون قطعنامه شوراي امنيت نام برد. به گفته وي، البته اين به معناي آن نيست که روابط ما هيچ نکته خوب و مثبتي نداشته است.
تاسف پوتين از اينکه ترامپ در آمريکا مورد احترام نيست
رئيس جمهوري روسيه تاکيد کرد که "دونالد ترامپ" بعنوان رئيس جمهوري آمريکا مستحق احترام است، ولي متاسفانه وي در داخل کشور خودش مورد بي احترامي قرار مي گيرد. وي افزود: «آقاي ترامپ از سوي مردم آمريکا برگزيده شده و اگر کسي با تصميمات او مخالف است هم بايد به او بعنوان رئيس جمهوري، احترام بگذارد، ولي چنين نيست و اين به نقض سيستم سياسي آمريکا باز مي گردد.»
وي در پاسخ به درخواست يکي از حضار در مورد توصيه اي به ترامپ، گفت: «فکر نمي کنم رئيس جمهوري ايالات متحده نيازي به توصيه داشته باشد. درست است او تجربه زيادي در عرصه سياست را دارد، ولي استعداد مشخصي در اين زمينه از خود نشان داده و در انتخابات دشوار در آمريکا هم به درستي به پيروزي رسيده است.»
ولاديمير پوتين همچنين افزود که غيرقابل پيش بيني بودن دونالد ترامپ هم به روياروييهاي بسيار گسترده در داخل آمريکا و بطور کلي سيستم سياسي در اين کشور مربوط است که باعث شده تا او نتواند به وعده هاي انتخاباتي خود عمل کند. البته با وجود اين دشواريها، روسيه همچنان مايل است با او کار کند.
تحريم‌هاي آمريکا بازار انرژي روسيه در اروپا را نشانه گرفته
رئيس جمهوري روسيه معتقد است که تحريمهاي اخير آمريکا براي آسيب رساندن به همکاريهاي روسيه و اروپا در عرصه انرژي بود تا کشورهاي اروپايي گاز مايع را به قيمتي به مراتب بيشتر از آمريکايي‌ها خريداري کنند. وي افزود: «سياست در عرصه امور بين المللي غالبا در روابط اقتصادي مداخله مي کند تا منافع اقتصادي کشور خاصي را تامين کند. و تحريمهاي اخير مصوبه کنگره آمريکا نيز دقيقا با هدف بيرون راندن روسيه از بازار انرژي اروپا صورت گرفته است.»
به عقيده او، تلاشها براي ممانعت از تحقق طرحهاي انرژي روسيه در ايجاد مسيرهاي جديد خطوط گاز صورت گرفت، ولي اين متنوع سازي در مجموع به نفع خود کشورهاي اروپايي بوده و امنيت اين قاره را تقويت مي کند.
پوتين اطمينان دارد که در جهان البته امروز هيچ کشوري نمي تواند با آسيب رساندن به منافع ديگر کشورها، به پيروزي راهبردي خويش اطمينان داشته باشد. چنين سياستي مبتني بر غرور، خود بزرگ بيني و ادعاي منحصر به فرد بودن است که با واقعيات دنياي کنوني مطابقت نداشته و پاسخگوي نيازهاي امروزي و روابط عادلانه بين کشورها نيست. و نتيجه چنين سياستي چيزي جز افزايش وخامت اوضاع و رويارويي و آسيب رسيدن به ثبات و امنيت جهاني که امروزه بشريت با آنها مواجه است، نخواهد بود.
مسکو اقدامات ناتو در اروپا را با دقت زيرنظر دارد
رئيس جمهوري روسيه تهديدي از جانب فعال شدن اقدامات ناتو در شرق اروپا و منطقه درياي بالتيک نمي بيند. وي گفت: «ما با دقت زياد اين اقدامات را زيرنظر داشته و هر گامي را تجزيه و تحليل مي کنيم و نگراني از اين بابت نداريم، براي اينکه براي هر اقدامي از سوي ناتو، پاسخ مناسبي در نظر گرفته شده است.»
ولاديمير پوتين يادآور شد که غرب بايد از نفوذ خويش روي مقامات کي‌يف، براي حل و فصل مناقشه در اوکراين استفاده کند، براي اينکه اوضاع کنوني در اين کشور غيرقابل قبول است. در حاليکه آنها توجه خود را فقط روي روسيه قرار داده اند. وي بعنوان مثال از بسته شدن کليه مدارس روس زبان در اوکراين نام برد که براي هر کسي اقدامي منزجرکننده بود. چرا غرب در مقابل چنين کاري سکوت کرده است؟
به عقيده وي، تا زماني که ريشه مشکلات در اوکراين به درستي درک نشود، مناقشه در اين کشور قابل حل و فصل شدن نخواهد بود، با وجوديکه مشخصا کشورهاي اروپايي علاقه مند هستند تا اين مشکل حل گردد.
وي گفت: «حمايت اروپا از اقدام کساني که با کودتايي غيرقانوني در سال 2014 دولت اوکراين را سرنگون کردند، منجر به خونريزيهاي بسيار در کي‌يف شد، جنگ در شرق و جنوب اين کشور را براه انداخت و به همين دليل هم منطقه کريمه و بندر سواستوپل تصميم به استقلال و الحاق به فدراسيون روسيه گرفتند. باز هم در غرب گفته مي شود که روسيه مقصر اين حوادث بود!
رهبر روسيه در عين حال تاکيد کرد که اين کشور بيش از يک ميليون نفر از مردم اوکراين را در خاک خود پذيرا شده و اکنون نيز همه تلاش خود را براي وحدت داخلي در اوکراين بکار خواهد بست. البته وي يادآور شد که بسته شدن مرزهاي روسيه و اوکراين، هيچ کمکي به حل مشکلات نخواهد کرد و مسکو هرگز دست به چنين اقدامي نخواهد زد.
اوضاع پيرامون کره شمالي بسيار خطرناک شده است
رئيس جمهوري روسيه معتقد است که اوضاع پيرامون کره شمالي بيش از پيش خطرناک شده است، بويژه آنکه هيچ اطلاعات دقيقي از امکانات واقعي پيونگ يانگ در دسترس نيست و کسي نمي داند که با يک حمله پيش گيرانه مي توان اين کشور را متوقف کرد. به گفته وي، بنابراين تنها راه رسيدن به توافق و برخورد محترمانه با اين کشور است و روسيه نيز در اين بين مي تواند نقش ميانجي بازي کرده و امکانات خود را براي اين منظور در اختيار جامعه جهاني قرار دهد.
روسيه به توسعه روابط با عربستان سعودي علاقه مند است
ولاديمير پوتين تاکيد کرد که روسيه قصد دارد روابط خود با عربستان سعودي و ديگر کشورهاي عرب خاورميانه را توسعه ببخشد، هرچند اين کشورها روابط نزديکي با آمريکا دارند.
رئيس جمهوري روسيه توضيح داد: «در حال حاضر بين مسکو و الرياض اختلاف ايدئولوژيکي که در زمان اتحاد جماهير شوروي بود، ديگر وجود ندارد. روسيه داراي روابط خوبي با بسياري از کشورهاي عرب منطقه است. اين کشورها، از جمله عربستان سعودي، علاقه خاصي به توسعه روابط با روسيه پيدا کرده اند و روابط متحدانه آنها با ايالات متحده مانع از همکاري آنها با روسيه نخواهد شد.»
وي تاکيد کرد: «روسيه سياست خارجي با ثبات، قابل پيش بيني و قابل اعتمادي را در پيش گرفته است و همين مسئله شرکاي بيشتري را در منطقه خاورميانه به سمت همکاري با ما در عرصه هاي مختلف اقتصادي، انرژي و از جمله همکاريهاي نظامي-فني، سوق مي دهد.
پوتين ياداور شد که روسيه هيچ ترسي از توسعه روابط با عربستان سعودي، به خاطر روابط اين کشور با آمريکا ندارد. بلکه اين عربستان سعودي است که بايد نگران آن باشد که آمريکايي ها روزي به فکر «دموکراتيزه کردن» اين کشور بيفتند.
رئيس جمهوري روسيه در بخشهاي ديگر سخنان خويش به مسائل داخلي، مشکلات اقتصادي، قيمت نفت و موضوع انتخابات رياست جمهوري سال 2018 در اين کشور و وظايف رئيس جمهوري آينده روسيه پرداخت. البته باز هم بطور قطع اعلام نکرد که آيا در اين انتخابات شرکت خواهد نمود يا نه.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۳۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند

در حالی‌که وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه تجهیزات ارسالی از چین به روسیه در تولید انواع سلاح برای جنگ با اوکراین استفاده می‌شود و پکن را تهدید به تحریم‌های جدید کرد، سخنگوی کرملین گفت: مسکو و پکن مستقلاً درباره توسعه روابط خود تصمیم می‌گیرند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد که هرگونه تماس بین رهبران  روسیه و جمهوری خلق چین، به دلیل اهمیت آنها توجه تمام جهان را به خود جلب می‌کند، هرچند دیدگاه‌ها در باره توسعه روابط مسکو و پکن متفاوت است.

پسکوف تاکید کرد: «روسیه و چین کشورهای مستقلی هستند که برای حاکمیت خود ارزش قائل هستند و به تنهایی درباره روند توسعه کشور تصمیم گیری می‌کنند و در این زمینه فشار زیادی را از سوی غرب تجربه می‌کنند، ولی با اعتماد به نفس کافی در برابر این فشارها مقاومت می‌کنند.»

دبیر مطبوعاتی رئیس‌ جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو و پکن در مذاکرات آتی بر تقویت همکاری‌های چندجانبه و دوجانبه تاکید خواهند داشت، افزود: مقامات دو کشور باید در مورد بسیاری از موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو کنند. پسکوف در این رابطه اعلام کرد که مقدمات سفر ولادیمیر پوتین به چین در مراحل پایانی خود قرار دارد. به گفته او، بعد از توافق با شرکای چینی، به طور مشترک زمان این سفر اعلام خواهد شد.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در حاشیه کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه برنامه خود برای سفر به چین در ماه مه را تایید کرد.

انتقاد بلینکن از ارسال تجهیزات فنی از چین به روسیه و تهدید به تحریم‌های جدید 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به پکن و بعد از دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در مصاحبه با رادیو NPR اعتراف کرد که چین سلاح و تجهیزات نظامی به روسیه نمی‌دهد، ولی کالاهایی که از چین به روسیه عرضه می‌شود که در تولید انواع سلاح برای درگیری نظامی در اوکراین  استفاده می‌شود. 

او گفت: چین در حال حاضر تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در اوکراین نمی دهد، مانند کره شمالی و ایران. البته پکن تامین‌کننده شماره یک روسیه در زمینه مهمترین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای بازسازی پایگاه صنایع نظامی - ماشین‌ابزار، میکروالکترونیک، اپتیک و موارد دیگر است.

بلینکن در این مصاحبه تهدید کرد: در صورتی که پکن حمایت خود از مجتمع صنایع نظامی روسیه را متوقف نکند، ایالات متحده آماده افزایش فشارها بر چین، به ویژه با اعمال تحریم‌های جدید است. او بار دیگر چین را متهم کرد که کالاهایی با ارزش دوگانه (که برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شود) را به روسیه عرضه می‌کند.

به عقیده او، حمایت از روسیه، "بزرگترین تهدید برای امنیت اروپا از زمان پایان جنگ سرد" است و طرف چینی نمی‌تواند روابط خواستار گسترش روابط خود با اروپا باشد و بطور همزمان به روسیه هم کمک کند. بلینکن افزود: «همانطور که من امروز در مذاکرات با مقامات چینی با صراحت گفتم، تضمین امنیت فراآتلانتیک یکی از منافع کلیدی ایالات متحده است و اگر پکن این مشکل را حل نکند، ما آن را حل خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا تاکنون بیش از 100 شرکت چینی را به دلیل روابط تجاری با  روسیه تحریم کرده، یادآور شدد که اقدامات دیگری نیز وجود دارد که واشنگتن ممکن است به آنها متوسل شود.

آنتونی بلینکن قبل از دیدار با رئیس جمهور چین، حدود پنج ساعت با وانگ ایی، همتای چینی خود گفتگو کرده بود.

بر اساس گزارش شبکه سی.ان.ان، وزیر امور خارجه چین به صراحت اعلام کرد که تنش‌های حاد همچنان بین دو قدرت وجود دارد و همچنین ایالات متحده را متهم کرد که «اقدامات بی‌پایانی برای سرکوب اقتصاد، تجارت، علم و فناوری چین انجام می‌دهد».

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردسفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیقسفر لاوروف به پکن برای مذاکره با وزیر خارجه چین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند