Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@15:21:00 GMT

پروژه ملی سد ماشکید سفلی در سراوان کلنگ‌زنی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۴۳۹۱۸

پروژه ملی سد ماشکید سفلی در سراوان کلنگ‌زنی شد

عملیات اجرایی پروژه سد ماشکید سفلی در بخش بم پشت از توابع شهرستان ایرانشهر با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان استانی و محلی کلنگ‌زنی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سراوان، ظهر امروز عملیات اجرایی پروژه سد ماشکید سفلی در بخش بم پشت از توابع شهرستان ایرانشهر با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان استانی و محلی کلنگ‌زنی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه قرار بود با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و محمودی سرپرست وزارت نیرو کلنگ‌زنی شود که سفر آنها به دلیل نقص فنی در هواپیما هیئت دولت و عدم پرواز آن، کنسل شد.

علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار داشت: میزان اعتبارات سرمایه‌گذاری شده در سراوان حدود 900 میلیارد تومان است که این میزان برابر با بودجه 3 استان در طول یک سال است.

وی همچنین اعتبارات ساخت سد ماشکید سفلی را از محل صندوق توسعه ملی عنوان کرد و افزود: در تخصیص اعتبارات اجرای این طرح هیچ مشکلی وجود ندارد و این طرح در مدت 2 سال به بهره‌برداری می‌رسد. شروع عملیات اجرایی سد ماشکید سفلی با اعتبار اولیه 4 هزار و 220 میلیارد ریال انجام شده است.

درویش نارویی، فرماندار سراوان در این مراسم با اشاره به اینکه این پروژه هدیه دولت دوازدهم به مردم بخش بم پشت محسوب می‌شود، افزود: این پروژه از محل صندوق توسعه ملی با هدف مهار آب‌های مرزی و کاربرد آن برای تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی سراوان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند بخش عمده نیاز آب شرب و کشاورزی شهرستان را تامین کند که امیدواریم هر چه سریعتر آغاز شده و آماده بهره‌برداری شود. مهار آب‌های مرزی با توجه به بحران کمبود آب موجود در کشور، یک ضرورت محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در زمینه مدیریت منابع آب ایفا کند.

فرماندار سراوان گفت: لازم است به نیابت از مردم مرزدار بخش بم پشت از تلاش استاندار که در اخذ اعتبار این پروژه کلان تلاش‌های مضاعفی داشتند و همچنین آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای ایجاد ردیف اعتباری و تخصیص قسمتی از اعتبار عمرانی پروژه ملی سد ماشکید سفلی قدردانی کنم.

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در این مراسم با اشاره به اینکه سد ماشکید سفلی از نوع بتنی غلطکی با ارتفاع 36 متر از پی و حجم مخزن 115 میلیون مترمکعب و دارای سرریز بتنی آزاد است، افزود: این سد در 65 کیلومتری جنوب شهر سراوان و در محل تلاقی 2 شاخه رودخانه روتک و ماشکید سفلی روی رودخانه ماشکید جانمایی شده است.

وی درباره اهداف احداث این سد گفت: بهره‌برداری از سیلاب‌های فصلی به منظور تامین آب شرب شهرهای سراوان و سیرکان و بهبود کشاورزی و همچنین جلوگیری از آسیب سیلاب‌های مخرب، شتغال‌زایی و ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی و همچنین جلوگیری از خروج روان‌آب‌های رودخانه ماشکید از مرز از مهمترین اهداف ساخت این سد است.

جعفری درباره تخصیص آب این سد اظهار داشت: حجم آب قابل تنظیم این سد 19.5 میلیون مترمکعب است که 12.5 میلیون مترمکعب برای شرب، 6 میلیون مترمکعب برای کشاورزی و یک میلیون مترمکعب سهمیه صنعت در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

R7843/P1486/S6,65/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۳۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود

ایسنا/گیلان شهردار رشت، یکی از کارهای مهم در دست اقدام مدیریت شهری را تعیین تکلیف زباله سوز رشت دانست و گفت: چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود.

رحیم شوقی امروز، هشتم اردیبهشت ماه در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا در محل لندفیل سراوان رشت،با تاکید بر مطلب فوق گفت: چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود و لذا جلسات متعددی را در سطح ملی و با حضور معاونان رئیس جمهور برگزار کردیم تا این موضوع را به نتیجه برسانیم. مقرر شد از تسهیلات صندوق توسعه برای راه اندازی کارخانه زباله سوز استفاده شود که فرایند سه تا چهار ساله دارد.

وی با بیان اینکه در کنار زباله سوز، پیگیر لندفیل جدید استان هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر بنای شهرداری مدیریت وضعیت موجود در سراوان است که با پوشش بخش نهایی در حال انجام است.

شهردار رشت با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی لندفیل سراوان اظهار کرد: سراوان تا دو سال گذشته محل دفن زباله شهر رشت و شهرهای اطراف در پهنه مرکزی استان گیلان بود، اما از آبان ۱۴۰۱ پروژه بهسازی لندفیل سراوان را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه وسعت لندفیل سراوان پس از ۴۰ سال دفن زباله به ۱۸ هکتار رسیده بود، افزود: زباله ها دره ای به عمق ۱۰۰ متر را پُر و تبدیل به تپه کرده بودند، اما امروز ۱۴ هکتار از این لندفیل را پوشش دادیم و دارای فضای سبز قابل قبولی شده است.

شهردار رشت پوشش چهار هکتار باقی مانده از لندفیل سراوان را در دست اقدام توسط پیمانکار دانست و عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات لندفیل سراوان، شیرابه است؛ با پیمانکار قبلی تصفیه خانه شیرابه به نقطه مطلوبی نرسیدیم و لذا با دستور استاندار و پیگیری اعضای شورای شهر، اقدام به تعیین تکلیف قضایی این موضوع کردیم و پرونده به جاهای خوبی رسیده است.

شوقی ادامه داد: همزمان با پروژه بهسازی لندفیل، برای اصلاح تصفیه خانه فعلی فراخوان اعلام کردیم که تا پایان اردیبهشت ماه تکلیف پیمانکار جدید نیز مشخص می شود تا بتوانیم شیرابه را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه پوشش دادن بخش اعظم زباله های دپو شده تاثیر مثبتی بر کاهش تولید بوی نامطبوع داشته است، خاطرنشان کرد: مشکل بو کاملا از بین نرفته و در صورت پوشش چهار هکتار باقی مانده در بازه زمانی مشخص، مشکل بوی بد نیز مرتفع می شود. با انجام سمپاشی های دوره ای درصدد کنترل مگس و حشرات موذی نیز هستیم و امیدواریم بتوانیم مشکلات مردم منطقه را به حداقل برسانیم.

شوقی یکی از مباحث مبتلابه لندفیل‌ها را گاز متصاعد شده از آن دانست و بیان کرد: در لندفیل سراوان، لوله هایی را برای استخراج این گازها تعبیه کردیم و درصدد استحصال و بهره برداری از آن هستیم و در این باره با سرمایه گذاران هم صحبت شده است.

شهردار رشت یکی از دغدغه های کارخانه های زباله سوز را فیلترهای خروجی آنها دانست و یادآور شد: شرکت طرف قرارداد با شهرداری رشت، زباله سوزهای نوشهر و تهران را به بهره برداری رسانده و توانسته‌ استانداردهای محیط زیستی را نیز اخذ کند؛ کارخانه زباله سوز ساری نیز پیشرفت ۹۵ درصدی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • زباله سوز؛ نقطه پایانی رفع ابَرچالش سراوان
  • پایگاه امداد جاده‌ای اورژانس «حسن قشلاق» بهار کلنگ‌زنی شد
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • کلنگ دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج به زمین زده شد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان
  • ۱۵ اخطاریه دفع غیربهداشتی فاضلاب خانگی در سراوان صادر شد