Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر پورفتح اله با اشاره به افزایش مصرف پلاکت در کشور، گفت: روند در خواست و مصرف پلاکت در ایران و جهان به شدت در حال افزایش است در ایران در طی ١٢ سال گذشته تقاضای مراکز درمانی کشور برای پلاکت از ٤٠٠ هزار واحد در سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر تامین پلاکت در ایران اغلب با جدا سازی آنها از اهدای خون کامل فراهم می شود.

پورفتح اله ادامه داد: در این روش تهیه پلاکت که اصطلاحا (پلاکت راندم) خوانده می شود جداسازی پلاکت کم است و هر ٦ واحد پلاکتی یک دوز درمانی را ایجاد می کند و بیمار را در معرض پلاسمای اهداکنندگان متفاوتی قرار می دهد و شانس بالای ایمونیزاسیون و مقاومت پلاکتی را در بیماران فراهم می سازد.

وی افزود: اهداکننده خون با اهدای مستقیم پلاکت با روش فرزیس (جداسازی اجزای خون) یک دوز درمانی و معادل ٦ واحد پلاکت راندم  را اهدا می کنند و محصول با کیفیت بالا برای بیماران چشم به انتظار سلامت فراهم می سازد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: روند اهدای خون کامل در مقابل اهدای پلاسمای خون در استرالیا در فاصله ٢٠١١ تا ٢٠١٦ حاکی است که اهدای  خون کامل روند نزولی را طی کرده و سرمایه گذاری و فرهنگ سازی اهدای پلاسما صورت پذیرفته است، به طوری که در آینده نزدیک شاهد افزایش اهداکنندگان پلاسمای خون در مقایسه با اهداکنندگان خون کامل خواهیم بود.

انتهای پیام/

افزایش مصرف پلاکت خون در کشور

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار

رضا جعفری  گفت: کبد جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح جمعه ۷ اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

 وی افزود: این جوان ۴ روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر کرمان  منتقل شده بود و متاسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شد که پس از تایید مرگ مغزی و رضایت اهدای عضو از خانواده، کبد وی برای پیوند به شیراز منتقل شد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر کرمان قدردانی کرد.

وی  علاوه بر کبد قسمتی از استخوان زانو وی نیز برای ترمیم به ۳ بیمار که مشکل حرکتی در زانو داشتند، برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

به گفته جعفری تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند