Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@08:19:28 GMT

مسجد چهارسوق؛ محصور در لباس‌ها و ویژه مردها

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۵۰۵۰۰

مسجد چهارسوق؛ محصور در لباس‌ها و ویژه مردها

خبرگزاری شبستان: مسجد چهارسوق بازار تهران در میان انبوهی از مغازه‌ها و لباس‌ها میزبان بازاریان است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: بازار تهران مجموعه‌ای تو در تو، پر ازدحام، شلوغ و در یک عبارت می‌توان گفت، مجموعه‌ای از بی‌نظمی‌های منظم و آشفته است، پیدا کردن نشانی مغازه یا فردی در این بازار حتی برای آشنایان با آن نیز کار آسانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان، نام برخی مساجد بازار تهران، شهره عام و خاص و پیر و جوان است، مانند مسجد امام خمینی (ره) (شاه سابق) ملک و سیدعزیزالله، اما وضعیت برخی مساجد، این چنین نیست و برای پیدا کردن آن‌ها، بهترین کار، نام بردن از گود یا کوچه‌ای است که در آن قرار دارند، مسجد چهارسوق واقع در ضلع جنوب شرقی این محل، از جمله آن‌ها است.

 

وقتی به این مسجد مراجعه می‌کنیم نکته تامل برانگیزتر، لباس‌هایی است که بر در ورودی آن آویخته‌اند، پنداری که اینجا مسجدی نیست و اگر هم هست، جزیی از مغازه‌های اطراف شده است وقتی هم که این موضوع را با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسینی؛ امام جماعت مسجد چهار سوق در میان گذاشتیم، وی گفت "مغازه‌داران اطراف این خانه خدا از ما خواستند که در برخی از ساعات روز، از فضای جلوی این خانه خدا استفاده کنند، اما آنان با سوءاستفاده از این موضوع، زمان بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند و حتی لباس‌های فروشی خود را بر در ورودی آن می آویزند."

 

 

بنابر اظهار نظر عباس دولتزاد؛ عضو هیات امنای مسجد چهارسوق، قدمت این مسجد حدود 85 سال است و استاد حسین لرزاده، معمار آن بوده است، فضای زیرین مسجد به اصطلاح «گربه رو» است، یعنی خالی است و چند دودکش دارد که فضای مسجد را اولا خنک می‌کند و ثانیا مانع از نم زدگی آن می‌شود.

 

این مسجد حدود 20 سال پیش با کمک هیات امنا، بازسازی شد و بالکنی نیز به آن اضافه شد و شبستان آن هنگام نماز جماعت و برنامه‌های مناسبتی، مملو از جمعیت می‌شود، به همین دلیل دست‌اندرکاران مسجد چهارسوق امیدوار هستند تا با کمک نمازگزاران، هیات امنا و همچنین دستگاه‌های مربوط به آن، فضای آن را توسعه دهند.

 

برخی ائمه جماعات سابق مسجد چهارسوق بنا بر اطلاعات عباس دولت‌زاد عبارت بودند از؛ حجج‌اسلام والمسلمین سیدعزیزالله درکه‌ای، سیدحسن درکه‌ای، شجاعی، مسیح مسجد جامعی و علی رضازاده خویی.

 

مسجد چهارسوق مانند بسیاری از مساجد واقع در بازار، فضایی ویژه خواهران برای اقامه نماز و انجام اعمال و مناسک دینی ندارد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در مورد علت این وضعیت گفت "وضعیت بسیاری از بازارهای کشور به ویژه در تهران درگذشته به گونه‌ای بود که عمدتا خانم‌ها به آن‌ها رفت و آمد نداشتند و به همین دلیل نیازی به اختصاص قسمت خواهران در مساجد نبود تا اینکه بروز برخی تحولات سیاسی و اجتماعی به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه حضور بیشتر بانوان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و ... را فراهم  کرد، بنابراین اکنون لازم است مساجد این مناطق از جمله مسجد چهارسوق، توسعه یابد و بخشی از آن را برای خواهران نیز اختصاص دهند.

به گفته برخی از مسجدی‌ها، اولین مسجدِ اجراکننده طرح تلاوت نور در بازار تهران مسجد چهارسوق بوده است و در آن برنامه‌های دینی و فرهنگی فراوانی در مناسبت‌های مختلف از جمله دهه‌های ولایت و کرامت در این خانه خدا برگزار می‌شود و با کمک کسبه و خیرین، بسته‌هایی حاوی پوشاک و ارزاق تهیه می‌شوند و به دست نیازمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌رسند.

 

مسجد چهارسوق همه روزه از یک ساعت مانده به اذان ظهر به روی مردم باز می‌شود و تا یک ساعت پس از اقامه نماز جماعت نیز باز است، این مسجد با وجود کوچکی، مورد استقبال کاسبان بازار است که صفوف به هم فشرده نماز جماعت در آن موید این واقعیت است.

 

کوچکی مسجد چهارسوق همانطور که به صمیمیت و سادگی اهالی آن افزوده است، مانع از برگزاری دروس حوزوی یا فعالیت پایگاه بسیج در آن شده است، با این وجود فعالیت‌های قرآنی به اعتبار حافظ قرآن بودنِ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسینی پررونق است.

 

مسجد چهارسوق در گذشته به اعتبار قرار داشتن در بازار مسگرها "مسجد مسگرها" نامیده می‌شده است اما امروزه دیگر مغازه‌های لباس‌فروشی پیرامون آن را گرفته‌اند، بنابراین می‌توان با حضور در گود چهارسوق بازار تهران، با یک تیر، چند نشان زد؛ نماز خواند، لباس خرید و با چندین کسبه با صفا و دوست داشتنی هم آشنا شد.

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۰۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد

هرمزگان-جام جم انلاین-کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ویژه مسجدی های شهر بندرعباس در محله پل خواجو برگزار شد.     به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان، 40 نفر از برادران و خواهران عضو کانون های فرهنگی هنری شهر بندرعباس که به حوزه کارآفرینی و کسب کار علاقه مند بودند در این کارگاه شرکت کردند.   اسلام خواجه یی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در حاشیه برپایی این کارگاه گفت: شناسایی و حمایت از کسب و کار و کارآفرینی ویژه بچه های مسجد، بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جلب مشارکت اقتصادی مردم در فعالیت‌های اقتصادی، تحکیم اقتصادی کانون های فرهنگی هنری مساجد و حمایت از کسب و کار‌های خرد ازجمله اهداف برگزاری این کارگاه است.   وی افزود: محمدحسین قمری مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، محسن امیدوار مسئول اندیشکده دینا و مهدی آقائی کارشناس ستاد مرکزی کانون های مساجد کشور از مربیان این کارگاه بودند.   سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه آیین اختتامیه طرح همت در مسجد قریب به یک ماه دیگر برگزار می شود، اظهار کرد: اعطای تسهیلات سه میلیون ریالی و انجام کار عملی(فعالیت اقتصادی و کسب و کار خرد) توسط فعالان از دیگر اقدامات پیش از آیین اختتامیه است.وی افزود: در آینده از طرح و ایده های منتخب مطرح شده در کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد » حمایت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو