Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - آموزش های مدارس و همچنین دانشگاه ها هنوز نتوانسته نیازهای بازار کار را پاسخ دهد؛ به عبارتی در زمان حاضر هیچ تناسبی بین میزان توانمندی دانش آموخته با توقعات محل اشتغال فرد وجود ندارد.

12 سال تحصیل در مدارس و بعد از آن دستکم 4 سال تحصیل در دانشگاه ها در مجموع 16 سال از بهترین سال های زندگی یک فرد در مراکز آموزشی سپری می شود تا برای ورود به بازار کار آماده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای این 16 سال والدین و دولت هزینه های زیادی متقبل می شوند تا جوان با فراگیری مهارتی با توانمندی لازم جذب کار شود اما به نظر می رسد آموزش های ارائه شده، چنین مهارت و توانایی را به فراگیر نمی آموزد.
با وجود این خیلی از همین فارغ التحصیلان تا دوره کارشناسی ارشد و بالاتر نیز ادامه می دهند اما همچنان نمی توانند توقعات بازار را پاسخ دهند که این مساله بر بیکاری جامعه می افزاید.
بیکاری فارغ التحصیلان مساله امروز جامعه ما نیست بلکه با ایجاد قارچ گونه دانشگاه ها این عارضه در کشور به وجود آمده است. با این حال هیچکس با تاسیس ضابطه مند دانشگاه ها مخالف نیست بلکه سخن این است که پس از این همه سال تحصیل، دانش آموخته باید بتواند در بازار کار حداقل کارآفرین باشد و برای خود شغلی ایجاد کند.
آموزش های مدارس و دانشگاه ها هنوز فراگیر را کارآفرین تربیت نمی کند و اگر این آموزش ها باز هم ادامه یابد یعنی از 16 سال نیز فراتر رود (12 سال در مدارس و 4 سال در دوره کارشناسی) باز هم اتفاقی از لحاظ میزان اشتغال در جامعه رخ نمی دهد.
آموزش های دانشگاه ها و مدارس کاملا متکی بر حافظه محوری و بیگانگی با تجربه اندوزی است و دقیقا اشکال کار نیز از همین جا شروع می شود. در زمان حاضر ظرفیت استخدام در دستگاه های دولتی و حتی خصوصی بسیار محدود است و دانش آموختگان ناگزیرند برای خود شغل ایجاد کنند. اما مساله اصلی این است که آیا آموزش های دانشگاه های ما چنین توانایی برای آنان ایجاد می کند یا خیر؟
متاسفانه پاسخ به این پرسش منفی است. دانشگاه ها هنوز نتوانسته اند چنین جایگاهی در ارائه آموزش های کاربردی کسب کنند از این رو تعداد فارغ التحصیلان هر سال رشد می یابد. برای روشن تر شدن مساله راه دوری نمی رویم و رشته روزنامه نگاری را مثال می زنیم.
مدت تحصیل در دوره کارشناسی رشته روزنامه نگاری مثل سایر رشته ها 4 سال است. کسی در 4 سال تحصیل در دانشگاه ها، روزنامه نگار نمی شود مگر اینکه در کنار تحصیل، به کار تجربی هم بپردازد که آن هم برای خود شرایطی دارد.
استعداد، علاقه، محیط کار، و کار و تمرین مداوم و حضور مستمر در بطن تحولات و رویدادها از شرایط موفقیت در کار روزنامه نگاری است که چنانچه هرکدام از این ها وجود نداشته باشد مهارت فرد کامل نمی شود.
موضوع کار تجربی فقط به روزنامه نگاری ختم نمی شود بلکه اکثر رشته های تحصیلی و شغل های مرتبط چنین ماهیتی دارند یعنی باید در کنار تحصیل، تجربه نیز آموخت.
اکنون این پرسش مطرح است که آیا برای همه رشته های تحصیلی دانشگاه ها و حتی خود روزنامه نگاری، چنین امکانی مهیا است که دانشجو در کنار تحصیل، تجربه نیز بیاموزد.
دانشجو برای کسب تجربه نیاز به سازمان و یا موسسه ای که مرتبط با رشته تحصیلی او است حضور یابد و کارآموزی کند حالا این سوال مطرح است که آیا چنین امکان و فرصتی برای دانشجویان رشته های مختلف مهیا است یا خیر؟
برای مثال در رشته خود روزنامه نگاری برای بسیاری از دانشجویان چنین امکانی فراهم نیست و مثلا اگر همین دانشجو خوش شانس باشد، در طول چهار سال تحصیل شاید بتواند در قالب برنامه بازدید علمی در چند موسسه مطبوعاتی حضور یابد که این مساله هرگز نمی تواند بر تجربه حرفه ای او بیافزاید.
بنابراین، چنین نتیجه گیری می شود که دانشجویان کشور برای موفقیت در اشتغال و کارآفرینی نیازمند کسب تجربه هستند که این تجربه از طرق مختلف ازجمله حضور مستمر و مداوم در موسسات و سازمان های مرتبط با رشته تحصیلی خود، حاصل می شود.
با این تفاصیل در شرایط کنونی چنین امکانی برای دانشجویان اغلب رشته های تحصیلی مهیا نیست، باید راهی پیدا کرد که دانش آموختگان در زمان تحصیل و یا بعد از آن به تجربه اندوزی در رابطه با رشته تحصیلی خود بپردازند.
این تجربه اندوزی تا میزان زیادی به قدرت و توانایی کارآفرینی فرد کمک می کند و از این طریق می توان به مقدار زیادی بر مشکلات بیکاری در جامعه فائق آمد.
-----------------------------------------------------------------------
** دبیر اجتماعی ایرنا

اجتمام**1569**1021
انتشار: حسین نوروزیان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟

ایرج شاه ملکی، با بیان اینکه هدف مدارس از راه دور پوشش تحصیلی «دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» است گفت: دانش‌آموز زیر ۱۸ سالی می تواند در مدارس از راه دور ثبت نام کند که مجوزی با عنوان «کمیسیون خاص» با توجه به شرایط جسمی، روحی، مالی، بیماری، دوری راه و صعب العبور بودن مسیر، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحصیل در مدارس از راه دور برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واجب التعلیم راحت نیست، محدودیت دارد و منطقه یا آموزش و پرورش باید تاییدکننده شرایط دانش آموز باشد افزود: برای دانش آموز بالای هجده سال تحصیل در مدارس از راه دور هیچ ممنوعیتی ندارد.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحصیل دختران ازدواج کرده نیز ادامه داد: این افراد می توانند در شیفت عصر مدارس دولتی، از راه دور، بزرگسالان تحصیل کنند. همچنین آیین نامه اجرایی هم به آن ها اجازه داده با رعایت ملاحظاتی در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

شاه ملکی با اشاره به اینکه برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برای سه ترم، ثبت نام و همچنین نیم سال تحصیلی داریم گفت: برای ترم مهر ماه، بهمن و دوره تابستان امکان ثبت نام برای دانش آموزانی که شرایط ثبت نام دارند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدرک مدارس از راه دور همچون مدرک مدارس عادی است عنوان کرد: حتی قبولی تحصیل دانش آموزان از راه دور را در رشته پزشکی نیز داشته‌ایم.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نیروی آزاد «گزینش شده»، ملاک فعالیت معلمان در این مدارس است.

شاه ملکی اظهار کرد: شهریه ثابت هرسال نسبت به سال قبل تغییر می‌کند، مبلغ سال تحصیلی جاری، ۲۴۰ هزار تومان بابت «شهریه ثابت» در سراسر کشور اعلام شده بود اما «شهریه متغیر» واحد درسی به خود استان‌ها واگذار شده که براساس شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعیین می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز