Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا به نقل از دویچه‌وله نوشت: نتیجه یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را به خاطر بیماری‌ و عوارض ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی از دست داده‌اند و هوای آلوده اصلی‌ترین خطر است. آفتاب‌‌نیوز : بیماری‌های قلبی و تنفسی، سکته‌ها، سرطان ریه و ... دلایل عمده مرگ و میر ناشی از آلودگی محیط زیست هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها ۹ میلیون مورد مرگ در سال ۲۰۱۵ ثبت شده که دلیل آنها هوای بد، آب ناسالم و خاک آلوده بوده است.
کارشناسان در این مطالعه گفته‌اند که آمار مربوطه، ۱۵ برابر تعداد جان باختگان در مناقشه‌ها و جنگ‌ها و شش برابر تعداد قربانیان ایدز، مالاریا و سل در همان سال است.
کارشناسان در عین حال یادآوری می‌کنند که این آمار، برآوردی محتاطانه است و شمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی زیست محیطی می‌تواند به مراتب بیش از این باشد.
طبق این بررسی، شش میلیون و ۵۰۰ هزار مورد این مرگ‌ها، به خاطر هوای آلوده و دود و دم ناشی از تردد خودروهاست. دومین عامل خطر، آب کثیف و غیربهداشتی است که عفونت‌های مختلفی را موجب می‌شود. در این تحقیق قید شده که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ به خاطر آسیب‌های ناشی از آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست داده‌اند.
زنگ خطر در کشورهای رو به توسعه
روز گذشته (جمعه) نشریه پزشکی تخصصی "لنست" نتیجه مطالعه‌ای در کشورهای فقیر و رو به توسعه را منتشر کرد که آماری نگران کننده را نشان می‌دهد. بیش از همه کشورهایی در معرض خطر قرار دارند که به سرعت در مسیر صنعتی شدن هستند. هند، پاکستان، چین، بنگلادش یا ماداگاسکار یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی را به خود اختصاص داده‌اند. در هند از هر چهار مرگ و در چین از هر پنج مرگ، یک مورد به خاطر محیط زیست آلوده است.
حتی در کشورهای ثروتمند نیز که وضع محیط زیست چندان وخیم نیست، این فقرا هستند که از عوارض آلودگی رنج می‌برند.
متخصصان محیط زیست می‌گویند با وجود خطراتی که آلودگی‌ها برای جان و زیست انسان‌ها دارند و به رغم انتشار داده‌های هشدار دهنده، کمتر کسی واقعیات مربوط به این مبحث را جدی می‌گیرد. یکی از مسئولان مطالعه یاد شده گله می‌کند که مردم و دولت‌ها متوجه زیان‌های اقتصادی آلودگی محیط زیست نیستند.
او اضافه می‌کند که مسئولان و مدیران کلان غالب کشورها نیز عنایتی به این موضوع ندارند که توسعه صنعتی نباید به بهای نابودی محیط زیست یا جان آدم‌ها تمام شود.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۴۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ