بخش هایی از خانه زینت الملوک شیراز به بهانه اقتصادی تبدیل به آتلیه عکاسی شده است
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۵۷۷۴۴
به گزارش ایسکانیوز،این خانه که بعدها به زینت الملوک قوامی دختر حبیب الله قوام الملک چهارم رسید به دلیل شهرت او به خیر و نیکی نام زینت الملوک گرفت. خانه زینت قدمتی قاجاری دارد و از هنرهای معماری این دوره بهره برده است. آینه کاری های گسترده، ارسی های رنگی، گچ بری های کم نظیر، نقاشی و محوطه کاری این خانه تاریخی ترکیبی دیدنی از هنرهای ایرانی است و تعجب هر بازدیدکننده ای را به دنبال دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بنا که تحت اختیار دانشگاه شیراز است مدتی است به بهانه های اقتصادی و ایجاد کاربری به دست فروشندگان سپرده شده است. در حال حاضر در کنار زیر زمین تنها بخش شاه نشین عمارت امکان بازدید برای گردشگران دارد و بخش هایی از این بنا کاربری اداری نامعلوم و بخش هایی فروشگاه شده است.
در یکی از اتاق های دیدنی این بنا که گچ بری های کم نظیر آن را زنیت بخشیده، آتلیه عکسی برپا شده که گردانندگان آن نه تنها نظمی در کار ندارند که موجب اغتشاش بصری در این بنا شده اند. در گوشه ای از این اتاق به دیوارها پرده ای جدا کننده کوبیده اند و پشت آن رگال لباس های متعدد رها شده است. این قسمت هر چند با تامل می تواند بخش مناسبی برای عکس یادگاری گردشگران باشد اما گردانندگان آن گویا اعتقادی به تاریخ و اهمیت معماری این بنا ندارند و آن را رها کرده اند.
تغییر کاربری در این بنای تاریخی به این اتاق محدود نمی شود. زیورآلات و صنایع دستی در اتاق های دیگر نیز برای خود فروشگاهی دارند. هر چند به ذات حضور آنها منعی ندارد، اما نحو برپا کردن این فروشگاه ها باعث اغتشاش در این بنای تاریخی شده است. در سوی دیگر این بنا و درست روبروی شاهنشین دیدنی آن، بخشی آینه کاری شده مشرف به حیاط وجود دارد که حالا محل سرو فالوده شیرازی است و درست زیر یکی از پرکارترین آینه کاری های این خانه که هنر دست هنرمندانی است که دیگر مانندشان وجود ندارد، میز، صندلی و آبلیمو و بستنی پذیرای بازدیدکنندگان است.
چالش ایجاد کاربری برای بناهای تاریخی، چالش تازه ای در حوزه میراث فرهنگی است. اتفاقی که درصدد است تا با ایجاد منافع اقتصادی زمینه مرمت و رونق استفاده از بناهای تاریخی را ایجاد کند. اما در حال حاضر متدهای ایجاد کاربری در بناهای تاریخی کشور بیش از نگاه حفاظتی و مرمتی، نگاه اقتصادی دارد و این باعث شده که بهره برداران با بناهایی تاریخی که گوشه از هویت کشور است مانند غرفه های موقت کنار خیابان برخورد کنند.
705
آتلیه عکاسی زینت الملوک شیراز نارنجستان هنرهای ایرانی گچ بری اغتشاش بصری دست فروشان آتلیه هنرهای معماریمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۵۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حفاظت از خانههای تاریخی آذربایجانغربی در اولویت است
ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی گفت: یکی از اولویتهای این ادارهکل حفاظت از خانههای تاریخی است.
مرتضی صفری ۱۱ اردیبهشت ماه در ادامه سفر جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارومیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ پروژه مرمتی، فنی و عمرانی در سطح استان در حال اجرا است، اظهارکرد: آذربایجان غربی با داشتن ۱۸۰۹ اثر ثبت ملی و جاذبههای طبیعی بکر در تقویت زیرساختها و معرفی داشتهها برای جذب گردشگر، باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و عقبماندگی ساختاری خود را در این زمینه جبران کنیم.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی افزود: اعتبار این ادارهکل در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص رشد ۵ برابری داشته است و با حمایتهای استاندار آذربایجان غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان پول نقد برای اجرای پروژههای عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و ۸۰ پروژه در حال اجراست.
وی با ابراز تاسف برای از بین رفتن تعدادی از خانههای قدیمی ارومیه در سالیان گذشته ادامه داد: یکی از اولویتهای این ادارهکل حفاظت از این اندک خانههای تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه بهعنوان اولین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و دانههای با ارزش آن خواهد داشت.
صفری گفت: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاههای اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاههای متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارد که متاسفانه در این راستا کمکاری شده و بسیاری از بناهای با ارزش استان در حال تخریب است و برای حفاظت آنها، یکی از برنامههای ما این است مالکیت یا حق بهرهبرداری از آنها به ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه هدایت تحویل، مرمت و کاربری مناسب برای آن تعریف شد کار مرمت خانه انصاری ارومیه نیز از دو هفته پیش آغاز شده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه نیز با جدیت انجام شده و در آینده نزدیک به بهرهبرداری رسیده و تبدیل به موزه ورزش، تاریخ و مدرسه میشود، خانه گردشگری ارومیه نیز پس از مرمت تبدیل به موزه فرش خواهد شد.
صفری گفت: راهاندازی این موزهها نقش مهمی در توسعه گردشگری و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در ارومیه خواهد داشت.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی با اشاره به مرمت مسجد جامع ارومیه اظهارکرد: در سال ۲۰۲۵ پرونده مساجد جامع کشور برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح خواهد شد که باید همگی تلاش کنیم تا اقدامات مرمتی و ساماندهی این مسجد انجام شود و مسجد جامع ارومیه نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار بگیرد و برای این امر نیاز است شکل تاریخی مسجد به طور کامل احیا شود.
وی خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.
صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.
انتهای پیام