Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-29@13:44:25 GMT

کوهی که موش زایید!

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۰۳۸۹

سرویس سیاسی خرداد- عبدالرضا کنی: کیست که نداند، رای بی سابقه و فزاینده روحانی در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری نه فقط از سر رضایت و خشنودی که پیرو تحقق مطالبات بر زمین مانده، وعده های اعلامی و تاکید و تصریح بر شعارهای تحول خواهانه و اصلاحی روحانی به وی اعطا و صف های چند صد متری را در برابر صندوق های رای شاکله بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
به گزارش خرداد؛ رئیس جمهوری دولت یازدهم، مصرانه و بی پروا تر از هر زمان دیگری در کمپین انتخاباتی خود بر اتخاذ رویکردهای اصلاحی، عمل به وعده های مغفول مانده و شعارهای تحول خواهانه اصرار و پافشاری داشت اما کابینه که به مجلس معرفی شد، گزینه های پیشنهادی با سقف مطالبات مردمی و بدنه حامیان تفاوت محسوس و فاحشی داشت. 
با این حال عموم حامیان با درک شرایط و اقتضات کنش سیاسی در ساخت قدرت سیاسی پیچیده ایران، به خود تسلی دادند که گزینه های پیشنهادی را از زاویه نگاه خیر الموجودین و با عنایت به ملاحظات خاص نگریسته و از کنار وعده های پر طمطراق اعلامی و حضور های میلیونی خود در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گذر کرده و تجربه تلخ مطالبات ناموزون و توقعات حداکثری در دوره اصلاحات و تبعات پیامدی آن را تکرار نکرده و به همین وضعیت بسنده کنند. 
نکته آنکه رئیس جمهوری در آخرین لحظه از معرفی وزیر علوم در اقدامی بی سابقه سرباز زده و به زعم بسیاری این جای امیدواری را باقی گذاشته بود که در این منصب خاص، قرار نیست گزینه ناهمسو با مطالبات را معرفی و می خواهد با طمانینه و فراهم سازی بستر مناسب، گزینه مطلوب و مورد امعان نظر اصلاح طلبان را برای ساختمان شهرک غرب معرفی کند. 
وزارت علوم، شاید در ساحت سیاسی به مثابه وزارت خارجه یا کشور حیطه اثر گذاری مستقیم و ملموس نداشته باشد اما بی گمان از عمق استراتژیک در این حوزه برخوردار و بواسطه فضای متفاوت و خاص جامعه دانشگاهی نگاه ویژه ای به آن مبذول داشته می شود، وزارت علوم شاید وزارت نفت و اقتصاد نباشد و در زمره حساسیت های ویژه مردم در این حوزه خاص قرار نگیرد اما بدون هیچ شک و شبهه ای بدنه نخبگی و موتور محرک تحولات اجتماعی که همان جامعه دانشگاهی باشد به سکان دار این مجموعه با نگاه ویژه نگریسته و این حساسیت از این نقطه کانونی به بدنه متکثر و لایه های مختلف جامعه تسری یافته و عموم مردم با نگاه ویژه به این جایگاه و سکان دار آن می نگرند. 
در اهمیت این حوزه همان بس که در دولت یازدهم، فرآیندی بس پیچیده و پر فراز و نشیب در تعیین وزیر علوم طی شده و شاهد قبض و بسط های بی سابقه میان مجلس نهم و دولت یازدهم در این زمینه بوده و به نظر می رسید که رئیس جمهوری نیز با نگاه خاص به این عرصه نگریسته و نمی خواهد که مطالبات جامعه دانشگاهی را در این عرصه نادیده بگیرد. 
با تغییر و تحولات در مجلس دهم نیز طی طریق رئیس جمهوری در این مسیر آسان تر می نمود و بالاخره با دوماه تاخیر و کوهی از مطالبات بر زمین مانده و انتظارات برآورده نشده که بخشی از آن به حساسیت این حوزه و مناسبات جامعه دانشگاهی و فضای خاص و متفاوت آن باز می گشت و بخش دیگر آن برآمده از معرفی گزینه های ناهمسو با مطالبات و البته وعده های انتخاباتی در معرفی کابینه بود، انتظار این می نمود که لااقل در این حوزه شاهد بکارگیری یک گزینه حداکثری یا لاقل یک گزینه جامع الاطراف و مورد وفاق و وثوق بدنه حامیان و جامعه نخبگان باشیم!
اما از ابتدای هفته گذشته، زمزمه های حضور منصور غلامی به عنوان وزیر علوم برخواسته و تعجب و حیرت جامعه دانشگاهی را به همراه داشت، رئیس دانشگاه بو علی سینای همدان که دکترای باغبانی داشته و نه فقط تکرار حضور دانش آموختگان غیر حوزه علوم انسانی بر مجموعه وزارت علوم بود که سوابق و عملکردهای وی فاصله محسوس و بسیاری با گزینه های مطلوب و مورد مطالبه جامعه دانشگاهی دارد. 
زمزمه هایی که البته گویا جامه حقیقت پوشیده و به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس معرفی وی قطعی شده و فردا نامه رسمی معرفی این گزینه پیشنهادی در مجلس قرائت خواهد شد.
البته که مخالفت قاطبه جامعه دانشگاهی و بدنه حامیان دولت روحانی در این عرصه با توجه به نامه های بلند بالا و بیانیه های پرشمار در رد این گزینه پیشنهادی کتمان شدنی نیست و البته که روحانی آنگونه که از قرائن و شواهد بر می ماید، مسئولیت این انتخاب را متوجه گزینه های فرامتنی کرده و می خواهد از زیر بار آن شانه خالی کند اما عملکرد خود وی در معرفی وزیر علوم در دولت یازدهم، گواه متقنی است بر رد این فضا سازی و مسئولیت مستقیم شخص رئیس جمهوری در این زمینه که گویا در دوره جدید عادت کرده است که مسئولیت عملکردهای خود را به بیرون حواله داده و از حساب دیگران خرج کند اما نکته آنجاست که معرفی وزیر از اختیارات شخص شخیص رئیس جمهوری بوده و این فرافکنی ها هیچ توجیه منطقی در نزد افکار عمومی نخواهد داشت.
روزگاری حسن شریعتمداری در خصوص برجام و انتقاد از دولت، تیتر زد که کوه برجام موش زایید و مع الاسف اکنون باید گفت که کوه مطالبات مردمی از دولت روحانی، موش زاییده و کابینه ای اینچنینی را پیش روی مردم قرار داده و این نکته ای نیست که در میانه جنجال های بیرونی در نگاه مردم به دولت روحانی مغفول مانده و با توجیهات عجیب و غریب قابل رفع و رجوع باشد. برچسب ها: حسن روحانی ، کابینه دوازدهم ، دولت روحانی ، معرفی وزیر علوم ، مطالبات مردمی ، منصور غلامی

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان دانشگاه، چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند و موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد.

به گزارش مهر؛ محمدعلی زلفی‌گل ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی یک طرح آموزشی دانشگاه یاسوج در جمع خبرنگاران افزود: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برای وی ایجاد نمی‌شود، گفت: همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

زلفی گل اظهار داشت: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌های و ظرفیت‌های استادان دانشگاه نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک عضو هیئت علمی باید نظم کلاس، و اخلاق حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، گفت: چنانچه یک عضو هیئت علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود و به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیئت‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

زلفی گل اظهار داشت: تعداد کمی از اساتیدی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند و خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود