Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بر اساس آمارها، در مجموع در سراسر جهان، زنان 20 درصد از ترکيب دولت‌ها و 22.6 درصد از ترکيب پارلمان‌ها را تشکيل مي‌دهند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از از يورو نيوز ، الن جانسون سيرليف، رئيس‌جمهوري ليبريا اعلام کرد که پس از «دوازده سال زمامداري» قدرت را ترک مي‌کند. خانم سيرليف در سال 2006 ميلادي پس از پيروزي در انتخابات، به اولين زني تبديل شد که در قاره آفريقا به مقام رياست‌جمهوري رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توجه به اين موضوع از آن رو اهميت دارد که براي يک زن، باقي ماندن در منصب رياست‌جمهوري آنهم براي 12 سال، مدتي بسيار طولاني محسوب مي‌شود. به اين بهانه نگاهي داريم به آمارهاي بين‌المللي دربارۀ شمار زناني که در سراسر جهان وظيفه ادارۀ امور سياسي کشورشان را بر عهده دارند.
شمار زنان سياستمدار جهان از سال 2000 ميلادي دو برابر شده است
بنا بر داده‌هاي جمع آوري شده در سال 2016 ميلادي توسط مجمع جهاني اقتصاد (FEM) درباره شکاف جنسيتي که پس از مطالعه وضعيت زنان سياستمدار در 146 کشور به دست آمده است، 68 کشور (35 درصد از کل کشورهاي مستقل جهان) طي پنجاه سال گذشته توسط دستکم يک زن اداره شده است.
از اين تعداد در 31 کشور، زناني که رياست دولت را برعهده داشته‌اند کمتر از 5 سال بر مسند قدرت باقي مانده‌اند، در 10 کشور دورۀ زمامداري آنها حدود يک سال بوده است و در 13 کشور نيز کمتر از يک سال. به اين ترتيب مي توان گفت زناني که به عنوان رهبر جامعه بر مسند قدرت تکيه زده‌اند، عمدتا دورۀ زمامداري کوتاهي داشته‌اند؛ اين دوره کوتاه نيز، معمولا يک مرحله گذار براي انتقال قدرت ميان مردان بوده است.
به‌طور مثال در يونان، پس از استعفاي الکسيس سيپراس تا زمان برگزاري انتخابات مجدد و روي کار آمدن دوباره او، خانم واسيليکي تانو کريستوفيلو رئيس دادگاه عالي يونان براي 25 روز طي ماه‌هاي آگوست تا سپتامبر 2015 ميلادي نخست‌وزير يونان شد. در اتريش نيز در سال 2016 ميلادي پس از ابطال نتايج انتخابات رياست‌جمهوري و تا زمان برگزاري انتخاباتي دوباره، خانم دوريس بورس رئيس شوراي ملي حزب سوسيال، موقتا رئيس جمهور شد.
بنگلادش، در صدر کشورهاي جهان
6 کشور اول جهان که در آنها زنان طولاني‌ترين زمان باقي ماندن در قدرت را به خود اختصاص داده‌اند به ترتيب عبارتند از بنگلادش، هند، ايرلند، ايسلند، فيليپين، سيرالئون.
قاره آسيا طي پنجاه سال گذشته شاهد رهبران زن بسياري بوده است. بنگلادش در صدر کشورهاي آسيايي قرار دارد. اين کشور را در 23 سال از پنجاه سال گذشته، دو زن اداره کرده‌اند يعني شيخ حسينا (نخست وزير سالهاي 1996 تا 2001 ميلادي و سپس 2009 ميلادي تا زمان حاضر) و خالده ضيا (نخست وزير سالهاي 1991 تا 1996 ميلادي و سپس سالهاي 2001 تا 2006 ميلادي).
وضعيت مشابهي نيز در کشور هند ديده مي شود که دو رهبر بزرگش زن بوده اند. اين دو زن که در مجموع مدت 21 سال بر مسند قدرت بودند عبارتند از خانم اينديرا گاندي که حدود شانزده سال نخست‌وزير هند بود و خانم پاراتيبها پاتيل که طي سال‌هاي 2007 تا 2012 ميلادي، رياست‌جمهوري اين کشور را بر عهده داشت.
فيليپين و سيرالئون نيز در کنار کشورهاي اروپايي ايرلند و ايسلند، جزو فهرست 6 کشوري هستند که در ميان 146 کشور مطالعه شده، زنان در آنها طولاني‌ترين زمان باقي ماندن در قدرت را به خود اختصاص داده‌اند.
وضعيت زنان سياستمدار در قاره اروپا
اروپا قاره‌اي است که در اکثر کشورهاي آن، زنان در قدرت سهيم هستند. در اين قاره هم اکنون 14 کشور توسط زنان اداره مي‌شود.
زنان سياستمدار کشورهاي شمال اروپا بيش از هر جاي ديگري در اين قاره سبز، مسئوليت اداره دولت را برعهده داشتند. در اين زمينه، ايرلند و ايسلند در صدر قرار دارند. در ايرلند قدرت براي 21 سال و در ايسلند به مدت 20 سال در دست زنان بوده است. پس از اين کشورها زنان سياستمدار نروژ و فنلاند با دوره زمامداري به ترتيب 13 و 12 سال در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
کشورهاي بالتيک جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داده اند. زنان سياستمدار 10 سال در ليتواني، 7 سال لتوني و يک سال در استوني بر مسند قدرت بودند. خانم کرستي کاليولايد در 10 اکتبر سال 2016 ميلادي به عنوان رئيس‌جمهور استوني انتخاب شد و همچنان بر مسند قدرت است.
در اين ميان، کشور سوئد يک استثناء است. اين کشور واقع در شمال اروپا، تا به امروز هرگز توسط يک سياستمدار زن رهبري نشده است.
در مجموع از سال 1996 و زماني که اينديرا گاندي در هند قدرت را در دست گرفت، در سراسر جهان به تدريج بر تعداد زناني که در کشورهاي مختلف رئيس دولت بودند افزوده شده و از تعدادي انگشت شمار به حدود 70 زن افزايش يافته است و در سال 2000 اين رقم دو برابر شد.
افزايش ميزان برابري زن و مرد در سطح دولتها و پارلمان‌ها
در گزارش مجمع جهاني اقتصاد، به حضور زنان نمايندۀ پارلمان و يا زنان عضو کابينه دولت‌ها نيز اشاره شده است. بنا بر يافته‌هاي اين مطالعات، در حال حاضر در بيش از 95 درصد از کشورها، زنان در کابينه دولت حضور دارند و تنها 6 کشور در سراسر جهان ديده مي‌شود که وزير يا عضوي از کابينه آن زن نيست. اين کشورها عبارتند از: بوسني و هرزگوين، پاکستان، اسلوواکي، عربستان سعودي، مجارستان و برونئي.
در 4 کشور فرانسه، سوئد، فنلاند و نروژ نيز شمار زنان حاضر در کابينه دولت در مقايسه با مردان، 50 درصد يا بيش از 50 درصد است.
در مجموع در سراسر جهان، زنان 20 درصد از ترکيب دولت‌ها و 22.6 درصد از ترکيب پارلمان‌ها را تشکيل مي دهند.
رواندا و بوليوي دو کشوري هستند شمار زنان در پارلمان بيش از مردان است (در رواندا 64 درصد و در بوليوي 53 درصد از نمايندگان پارلمان را زنان تشکيل مي‌دهند) و تنها در دو کشور جهان يمن و قطر، هيچ زني در پارلمان‌هاي ملي حضور ندارد.
با اين وجود در اين گزارش تاکيد شده است که فارغ از بحث گسترش فعاليت‌هاي سياسي زنان در جهان، نابرابري ميان زن و مرد همچنان بطور قابل توجهي در بسياري از کشورها ديده مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۴۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیرودینامیکی ترین خودروی تولیدی جهان معرفی شد
  • شگرد جالب محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • آماری از مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟