Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با بیان اینکه وضعیت منابع آبی و غالب دشت‌های فارس دچار وضعیت بحرانی و بسیاری بحرانی ممنوعه است، گفت: سالانه حدود 653 میلیون مترمکعب از منابع آبی فارس کاسته می‌شود.

به گزارش ایسنا محمدمهدی قاسمی شنبه 29 مهر در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مهمترین چالش‌های پیش‌روی کشاورزی استان فارس اقلیم، خاک، فناوری‌های نوین و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
.. است، تداوم بحران خشکسالی و کم‌آبی را یادآور شد و افزود: موضوع کاهش منابع آبی استان فارس از سال 73 که اتکاء‌ اشتغال و اقتصاد فارس بر کشاورزی داده شد، شروع شده است.

او با بیان اینکه مناطق جنوبی فارس سال گذشته به دلیل بارش‌های خوب وضعیت بهتری داشت، گفت: در بحث اقلیم در نقاطی از فارس با سرمازدگی محصولات هم مواجه هستیم و می‌توان ادعا کرد در بعضی مواقع خسارت اقتصادی سرمازدگی از زلزله‌های شدید هم بیشتر است.

قاسمی خاک را یکی از مهمترین مسائل در کشاورزی توصیف کرد که اهمیت آن از آب هم بیشتر ارزیابی می‌شود، لزوم سرمایه‌گذاری برای بالابردن راندمان تولید از هر مترمربع خاک کشاورزی را یادآور شد و گفت: فارس علی‌رغم تمام مشکلات با 1.2 میلیون هکتار سطح زیر کشت، همچنان در موضوع کشاورزی سرآمد کشور است.

او با بیان اینکه تنها 28 درصد از اراضی زیر کشت فارس در بخش‌های مختلف، دیم است، مقام اول این استان در وسعت جنگل‌ها را یادآور شد و گفت: فارس در بحث ماشین‌آلات و مکانیزاسیون رتبه اول، در تولید محصولات زراعی رتبه دوم و تولید محصولات باغی رتبه اول و تولید محصولات دامی رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه در زمینه صنایع‌تبدیلی، 2 وزارت خانه جهادکشاورزی و صنعت، مجوز تاسیس کارخانه را صادر می‌کنند، گفت: در بخش صنایعی که با مجوز وزارت کشاورزی راه‌اندازی شده‌اند هم‌اینک فارس با 590 فقره واحد صنایع‌تبدیلی رتبه سوم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به کاهش سطح زیرکشت در حوزه زراعی در این استان، گفت: در سال 85 سطح زیرکشت استان فارس 990 هزار هکتار بود اما این میزان در سال 95 به 713 هزار هکتار کاهش یافته است.

قاسمی با تاکید براینکه خشکسالی، تمایل به تبدیل اراضی زراعی به باغی و تغییر در شیوه‌های کشت از عوامل موثر براین کاهش بوده است، گفت: طی این سال‌ها 280 هزار هکتار اراضی باغی فارس به 407 هزارهکتار افزایش یافته است.

او در عین‌حال معتقد است که علی‌رغم کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی، در میران محصولات تولید شده، نه‌تنها کاهش را شاهد نبوده‌ایم بلکه در برخی موارد افزایش را نیز داشته‌ایم.

قاسمی با تصریح اینکه در فارس هم معیشت و هم اقتصاد استان به کشاورزی تکیه دارد، 2 چالش اساسی این بخش را علمی و فنی نبودن و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دانست و گفت: در بهترین حالت‌ها تنها 7 درصد کل اعتبارات ملی به بخش کشاورزی داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه علی‌رغم هدف‌گذاری 350 هکتاری برای توسعه کشت گلخانه‌ای، در سال 95 تنها 94 هکتار گلخانه در فارس ایجاد شده است، لزوم پیش‌بینی تسهیلات ارزانتر، تلاش برای فرهنگسازی بین کشاورزان و توجه به آموزش و ... را برای رسیدن به شاخص‌های تعیین شده تاثیرگذار دانست و گفت: پیشنهاد ما کاهش سود تسهیلات بخش کشاورزی به 10 درصد است.

قاسمی با بیان اینکه براساس برنامه 10 ساله پیش‌بینی شده، جایگزین شده 7 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای به‌جای 80 هزار هکتار کشت سبزی و صیفی را مد نظر داریم، گفت: حجم کل گلخانه‌های ایجاد شده در فارس تا قبل از سال 95 حدود 196 هکتار و کل گلخانه موجود در کشور 8 هزار هکتار است.

رئیس جهادکشاورزی فارس همچنین از اختصاص 3 هزار هکتار اراضی فارس به کشت گیاهان دارویی کم‌آب‌بر خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده 8 هزار هکتار از اراضی ملی نیز به کشت گیاهان دارویی تخصیص پیدا کرده است.

قاسمی با یادآوری اینکه در بحث گیاهان دارویی از برنامه‌ریزی انجام شده جلوتر حرکت می‌کنیم، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال باید 1800 هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی را شاهد باشیم حال آنکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 1300 هکتار توسعه را شاهد بوده‌ایم.

رئیس جهادکشاورزی فارس تاکید دارد که در کنار توسعه کشت گیاهان دارویی باید به ایجاد صنایع فرآوری این محصول نیز اندیشید و توجه کرد تا حداکثر بهره‌وری از این مسیر عاید کشور شود.

قاسمی با اشاره به دنبال کردن کاشت درخت در اراضی شیب‌دار کم‌بازده استان فارس، گفت: این اقدام با هدف افزایش حجم نفوذ آب در زمین، جلوگیری از فرسایش خاک به‌عنوان یکی از مهمترین منابع در زمینه کشاورزی، کمک به تلطیف هوا و جلوگیری از ورود رسوبات به مخازن سدها و ... ایجاد اشتغال برای جوامع محلی و تحقق اقتصاد مقاومتی، دنبال شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد

    به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:این آفت در سن یک تا سه پورگی است که به صورت طغیانی درآمده و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از سطوح تاغزارهای شهرستانهای نام‌برده را به صورت پراکنده آلوده کرده است.   محسن فنودی افزود: خسارت وارده به صورت پراکنده و بر روی تاغ‌ها و در حد ناچیز برآورد شده است که با افزایش سن وجمعیت آفت به طور قطع شدید خواهد شد.   وی با اشاره به این که پیش بینی می شود بیش از هزار کانون طغیان آفت ملخ در استان وجود داشته باشد افزود: علت بروز جمعیت های طغیانی، ایجاد شرایط مطلوب رطوبتی بر اثر بارندگی‌های سه هفته قبل تا کنون، دمای مناسب محیط و در نتیجه رشد مناسب گیاه تاغ و همزمان باز شدن کپسول های تخم آفت است.   فنودی افزود: با توجه به پیش آگاهی آفت توسط نیروهای حفاظتی، مرتعداران، روستائیان و شوراهای اسلامی در حال انجام اقدامات لازم هستند.   وی اظهار کرد:اداره کل منابع طبیعی اقدامات اولیه برای کنترل آفت در مناطق خسارت دیده را در اختیار شهرستان ها قرار داده است که شامل تهیه و تامین تجهیزات لازم و تهیه و انتقال مواد کنترلی مناسب به شهرستانها می شود.   ملخ کوهان‌دار تاغ از جمله آفات مهم تاغ‌زارهاست که طی سال‌های اخیر در مناطق تاغ‌کاری با جمعیت‌های متفاوت و گاه به صورت طغیانی بروز کرده است. این ملخ از جمله ملخ هایی است که فقط از تاغ تغذیه می کند و طبق بررسیهای انجام شده زراعتهای کشت شده در مجاورت تاغ‌زارها هیچ کدام مورد حمله این ملخ قرار نگرفته است.   هم اکنون هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار پهنه کل استان خراسان رضوی را عرصه‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند که پنج و نیم میلیون هکتار آن مناطق بیابانی است.      

 

دیگر خبرها

  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس