Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:27:11 GMT

کوتاه اما تاثیرگذار

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۶۴۹۵۸

کوتاه اما تاثیرگذار

تهران- ایرنا- سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در حالی در سکوت خبری به روز واپسین خود نزدیک می شود که اهالی سینما و فیلمسازان، این جشنواره را رویداد مهمی می دانند. به اعتقاد آنان فیلم کوتاه اگرچه زمانش اندک است و از جنبه های تجاری دور است اما می تواند تاثیر شگرفی بر مخاطب داشته باشد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سی ‌وچهارمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران، 25 مهرماه 1396، در دو بخش ملی و بین ‌المللی به دبیری «سید صادق موسوی» آغاز و برگزاری آن تا 30 مهرماه در پردیس سینمایی ملت ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این دوره از جشنواره، 5١ فیلم در بخش داستانی، ٢٧ فیلم در بخش مستند، ٣١ فیلم در بخش پویانمایی و ١٩ فیلم در بخش تجربی مسابقه ایران با هم رقابت می ‌کنند. همچنین در طول جشنواره سی و چهارم 20 نشست تخصصی برگزار خواهد شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌ و ‌چهارمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران، «مهناز افضلی»، «مجید برزگر»، «حمید نعمت ‌الله»، «مجید شیخ ‌انصاری»، «جعفر صانعی ‌مقدم»، «مهدی جعفری» و «امیر سحرخیز» نیز داوری فیلم ‌های شرکت ‌کننده در بخش ملی این جشنواره را برعهده دارند.
همچنین «پیتر موردما» از اسلوونی،« اَبیر هاشم» از لبنان، «آندره بِدنارِک» از لهستان، «چانگ یوک مویی» از هنگ ‌کنگ و «مهدی کرم‌ پور» پنج نفری هستند که آثار بخش بین ‌الملل سی ‌و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه را داوری می‌ کنند.
مسوولان این دوره از جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران، هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای دانش سینمایی، ایجاد فضای رقابت سازنده بین فیلمسازان، شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان سینمای مستقل و آینده، بازاریابی داخلی و خارجی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه عنوان کرده اند.

** فیلم کوتاه؛ تاثیری شگرف در زمانی اندک
فیلمسازان و فعالان سینما، ساخت فیلم کوتاه را هنری برای بیان ناب ترین ناگفته ها و ارزشمندترین معانی در کوتاه ترین زمان ها می دانند که می تواند تاثیرگذاری شگرفی بر مخاطب داشته باشد.
«داریوش غریب زاده» کارگردان موفق عرصه فیلم کوتاه که فیلم‌ هایی چون «بومرنگ»، «لاک ‌پشت»، «مرد آبی» و «سوکار» را در کارنامه دارد، در گفت و گویی در حاشیه جشنواره سی و چهارم فیلم کوتاه تهران، ویژگی فیلم کوتاه را تاثیرگذاری شدید در کم ترین زمان ممکن دانست و گفت: فیلم کوتاه توانایی تاثیرگذاری شدید در کوتاه مدت و کمترین زمان ممکن بر مخاطب را دارد؛ وجهی که فیلم بلند نمی‌ تواند آن را داشته باشد. شما در فیلم بلند باید یک ساعت و نیم بیننده را پای اثر بنشانید و در اواخر آن است که فیلم تاثیر شدید خودش را می‌گذارد. من این ویژگی فیلم کوتاه را خیلی دوست دارم و برای همین به فیلم کوتاه و داستان کوتاه علاقه‌ مندم.

** فیلم کوتاه؛ محمل تجربه گرایی، خلاقیت و بیان ناگفته ها
«عباسعلی فاضلی» منتقد سینما در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، با اشاره به اینکه فیلمسازان با ساخت فیلم کوتاه می توانند شکل ماندگارتری از فیلم را ارایه دهند و با فراغ بال ایده های خلاقانه خود را در فیلم متبلور و متجلی سازند، گفت: فیلم کوتاه محل تجربه گرایی و خلاقیت است از این رو باید از نظر شکلی با فیلم بلند و حرفه ای متفاوت باشد. فیلم کوتاه یک فیلم سینمایی در زمان کوتاه تر نیست از این رو در جشنواره ها یا کارگاه هایی که در زمینه فیلم کوتاه برگزار می شود این نکته مورد تاکید قرار گیرد که فیلم کوتاه یک فیلم سینمایی نیست بلکه محل ورود عناصر تجربه گرایی در فیلم سازی است.
وی با تاکید بر اهمیت فیلم کوتاه در تاریخ سینما افزود: فیلم کوتاه یکی از مهم ترین شکل های فیلم در تاریخ سینما به شمار می رود. فیلم صامت «سگ آندولوسی» ساخته لوییس بونوئل یک فیلم کوتاه است اما با وجود اینکه حدود 90 سال از ساخت آن می گذرد، هنوز جزو شاهکارهای تاریخ سینما محسوب می شود.
این منتقد سینما با بیان اینکه در طول دهه ها بعد از ساخت اولین فیلم های کوتاه، هنوز هم بسیاری از کارگردان ها از ساخت فیلم کوتاه استقبال می کنند، اضافه کرد: از آنجا که ساخت فیلم کوتاه امکان عرضه یک شکل پیشروانه از فیلم را به فیلمساز می دهد فیلمسازان همیشه از آن استقبال کرده اند. فیلم کوتاه محلی برای ساخت فیلم های تجربه گرا، پیشرو یا آوانگارد است و چون این نوع فیلم در چارچوب مسایل تجاری قرار نمی گیرد و قید و بندها و ملاحظات سینمای تجاری در آن وجود ندارد همواره مورد توجه فیلمسازان است.
در همین زمینه «کیانوش عیاری» کارگردان مطرح سینما، همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در یادداشتی با عنوان «پاک‌ سازی ریه‌ ها با هوای پاک فیلم کوتاه»، فیلم کوتاه را به مثابه محملی برای پاک‌ سازی ریه‌ ها و تنفس هوای پاک عنوان کرد و نوشت: «فیلم کوتاه ساختن، یک هدف نیست؛ در بیشتر موارد استارتی برای شروع است؛ شروعی که قرار است به ساخت فیلم بلند ختم شود؛ شروعی که عاقبت آن شکل ‌گیری حرفه سازنده فیلم کوتاه خواهد بود. اما اگر این برنامه‌ ریزی آگاهانه یا ناآگاهانه برای آینده تحقق یابد و فیلم‌ ساز فیلم کوتاه پا به عرصه سینمای حرفه ‌ای بگذارد دیگر دلیلی برای فکر کردن به ساخت فیلم کوتاه ندارد.
امکانات بیشتر فیلم بلند حرفه‌ای هر کسی را متقاعد می‌کند که دو دستی حرفه اش را بچسبد و به دوران جذاب تجربه‌ گری فکر نکند. اما ممکن است یک فیلم‌ ساز حرفه‌ ای که در گذشته فیلم کوتاه می‌ساخته قادر به سازش با سانسور و اختناق نباشد و یاد دوران شیرین ساخت فیلم کوتاه بیفتد و بخواهد با رجوع به آن دوران هوای پاک را به ریه‌هایش بکشاند. اما این اتفاق از فرط کمیابی فقط یک حسرت دور از دسترس است و همانند نگاه دل‌ شکسته یک فرد بزرگ‌ سال به خاطرات سرزنده کودکی ‌اش …»

** معضلات ساخت فیلم کوتاه؛ از کمبود حمایت های دولتی تا چالش های پخش
در حالی که فیلمسازان و اهالی سینما، بر کارکردهای مهم فیلم کوتاه و تاثیرگذاری عمیق آن بر مخاطب تاکید دارند، به نظر می رسد، فیلمسازان این حوزه آنگونه که باید مورد حمایت قرار نمی گیرند.
فاضلی در ادامه گفت وگو با ایرنا با تاکید کرد بر اهمیت توجه بیشتر به فیلم کوتاه و فیلمسازان این عرصه گفت: اکنون در سینمای ما، فیلم کوتاه به قوت 15 یا 20 سال قبل مورد حمایت نهادهایی که می توانند سرمایه گذاری کنند یا سرمایه در اختیار فیلمسازان قرار دهند قرار نمی گیرد. ساختن فیلم کوتاه با توجه به گسترش تکنولوژی در عصر دیجیتال بیشتر با سرمایه گذاری های شخصی یا با سرمایه خود گروه های صورت می گیرد. امیدوارم که رویکرد نهادهای سینمایی در این زمینه مانند سال های گذشته شکل حمایتی به خود گیرد.
در همین زمینه «یوسف کارگر» کارگردان سینما نیز در چهارمین نشست تخصصی سی ‌و‌ چهارمین جشنواره بین‌ المللی فیلم کوتاه تهران، کمبود امکانات پخش فیلم کوتاه در کشور را یکی دیگر از چالش هایعرصه فیلم کوتاه دانست و گفت: در بحث فیلم کوتاه در ایران ما یک یا دو شرکت در این زمینه (پخش) داریم. حال این سوال مطرح است که چرا باید فیلم مان را پخش کنیم. برای پاسخ این نکته را در نظر داشته باشیم که فیلم کوتاه تنها در جشنواره امکان پخش دارد در حالیکه همواره برای هر فیلمسازی اولین هدف دیده شدن فیلم است پس در یک نگاه حرفه ای به این نتیجه می رسیم که در مرحله پیش تولید نیاز به پخش کننده داریم.
«سودابه مجاوری» عضو هیات انتخاب مستند سی ‌و‌ چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز در یادداشتی رسانه ای، با اشاره به نبود خلاقیت در برخی فیلم های جشنواره امسال، این اتفاق را ناشی از ناکافی بودن حمایت های دولتی دانست و نوشت: شاید یکی از دلایل این اتفاق سیر نزولی حمایت‌ های دولتی بوده است. بودجه ‌های این بخش بودجه‌ های بسیار اندکی هستند و به نظر می‌ رسد بسیاری از فیلمسازان با این بودجه ‌های اندک نمی ‌توانند دیدگاه‌ های خودشان را ارایه کنند.
انتقاد از کمبود حمایت های دولتی از ساخت فیلم کوتاه از سوی کارگردانان و اهالی سینما در حالی مطرح می شود که «محمد مهدی حیدریان» رییس سازمان سینمایی کشور که در اولین روز برگزاری جشنواره سی و چهارم فیلم کوتاه تهران حضور داشت، درباره انتظاری که فیلمسازان کوتاه از مسوولان سینمایی دارند به ستاد خبری این جشنواره اعلام داشت: برنامه جامعی برای اکران تمام فیلم های سینمایی و صنعت تصویر داریم که فیلم کوتاه نیز از بخش های مهم این برنامه ریزی تلقی می شود. ما در این رویکرد جدید نگاهی همه جانبه داشتیم که آموزش، تولید، عرضه و نهایتا بازاریابی بخشی از آن است.
حیدریان همچنین تصریح کرد : اگر نتوانیم بخش عرضه و بازاریابی را تامین و مدیریت کنیم نمی توانیم تولید غنی و پرتعداد داشته باشیم که در این صورت شعار اصلی سازمان سینمایی یعنی اخذ سهم از بازار جهان نیز تحقق نمی یابد. پس باید روی بازارها و مشخصا VOD متمرکز شویم و در همکاری بین انجمن سینمای جوان و موسسه رسانه های تصویری با نگاه ماموریتی پیش برویم تا هم در بازار داخلی و هم بین المللی فرصت را برای فیلم‌سازان بیش از پیش فراهم کنیم.
کوتاه سخن آنکه، پیشرفت و بالندگی عرصه فیلم کوتاه که بسیاری آن را فرصتی برای ارایه مختصر و البته ماندگار و تاثیرگذار موضوعات مختلف در فیلمسازی می دانند، بی شک توجه بیشتر مسوولان دولتی و نهادهای سینمایی را می طلبد. از اینرو امید است که حوزه فیلم کوتاه در سال های آتی، آنگونه که رییس سازمان سینمایی نیز وعده داده است، بیش از پیش مورد حمایت نهادهای مسوول قرار گیرد و فرصت بیشتری برای تولید و دیده شدن فیلم کوتاه فراهم آید.

پژوهشم**9282**1601**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشار : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۶۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد

پویانمایی «در سایه سرو» ساخته مشترک شیرین سوهانی و حسین ملایمی که تاکنون حضور درخشانی در جشنواره‌های بین‌المللی داشته، از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی کورتی دا سوگنی در حالی به پایان رسید که امسال صاحبان بیش از ۱۰۰۰ فیلم کوتاه، تقاضای حضور در این جشنواره را داشتند و از این میان ۶۴ فیلم از ۱۹ کشور جهان به مرحله پایانی رسید.

بر همین اساس، بیشترین نماینده را کشور‌های ایتالیا با ۱۸ فیلم کوتاه، پس از آن فرانسه با ۹ فیلم، اسپانیا با ۷ فیلم، ایران با ۶ فیلم و آلمان با ۴ فیلم به خود اختصاص دادند.

جایزه رویا‌های شیرین «سوگنی دو رو» به بهترین فیلم‌های کوتاه داستانی غیراروپایی، جایزه رویا‌های اروپایی «سوگنی» به بهترین فیلم کوتاه داستانی اروپایی غیرایتالیایی، جایزه «جوزفه ماستری» به بهترین فیلم کوتاه انیمیشن، جایزه بهترین فیلم کوتاه ایتالیایی، جایزه بخش دانشجویی، جایزه منتقدان نوجوان، جایزه «ایوانو مارسکوتی» به بهترین بازیگر زن فیلم کوتاه و جایزه «سیاره سبز» به بهترین فیلم محیط زیستی، این دوره از جشنواره تعلق گرفت.

بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی کورتی دا سوگنی از ۲۷ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ (۱۶ تا ۲۰ آوریل ۲۰۲۴) در شهر راونا کشور ایتالیا برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • این خبرها را از دست ندهید
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی