Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - حزب 'اقدام شهروندان ناراضی' جمهوری چک (ANO) با عنوان رهبری 'آندرج بابیس' میلیاردر منتقد اتحادیه اروپا با کسب نزدیک به 30 درصد آرا در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسید و احزاب راست و چپ افراطی نیز سهم نسبتا خوبی از آرا کسب کردند.

به گزارش ایرنا، بابیس که وزیر دارایی پیشین جمهوری چک است دومین فرد ثروتمند این کشور محسوب می شود و به علت اظهارات پوپولیستی ضد نظام سیاسی و انتقاد از رسانه ها، 'ترامپ چک' لقب گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کسب این نتیجه پیش بینی می شود که بابیس نخست وزیر آینده جمهوری چک باشد و این در حالی است که او بنا به برخی اتهامات فساد در انتظار محاکمه است.
بابیس شنبه شب پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اعلام کرد که او و حزبش می خواهند نقش فعال تری در شکل دادن به سیاست های اتحادیه اروپا داشته باشند.
او تاکید کرد که بروکسل (سران اتحادیه اروپا) باید از فکر اتحادیه دو محوری خارج شوند و به این فکر کنند که چرا انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد.
بابیس در سخنان تلویزیونی خود در عین حال گفت که 'حامی اروپا' (pro-European) است و 'دموکراسی را تهدید نمی کند' و همه احزاب را به مذاکرات تشکیل ائتلاف دعوت کرد.
بر اساس گزارش رسانه های اروپایی، پس از حزب آنو که 78 کرسی از 200 کرسی پارلمان را کسب کرده است، حزب راستگرا و منتقد اتحادیه اروپای 'سیویک' (ODS) با فاصله ای زیاد و با کسب 11.3 درصد در جایگاه دوم قرار گرفته که 25 کرسی به دست می آورد.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه ، احزاب راست افراطی و چپ افراطی ضد اتحادیه اروپا نیز آرای نسبتا خوبی کسب کردند و نتایج انتخابات موجب ورود 9 حزب به پارلمان جمهوری چک شده و ائتلاف های مشخصی بین احزاب دیده نمی شود و این امر به گفته تحلیلگران می تواند موجب بی ثباتی سیاسی و حتی هرج و مرج بشود.
حزب موسوم به 'دزدان دریایی' (Pirates) که در سال 2009 تاسیس شد و حزبی ضد نظام سیاسی شناخته می شود با کسب 10.8 درصد آرا در رده سوم قرار گرفته و 22 کرسی کسب می کند. رهبر این حزب نیز همانند حزب سیویک ، ائتلاف با بابیس را رد کرده است.
همانند افزایش آرای احزاب راست افراطی در آلمان و اتریش ، حزب راست افراطی و ضد مهاجرتی 'آزادی و دموکراسی آزاد' جمهوری چک (SPD ) نیز که لفاظی های زیادی علیه اتحادیه اروپا ، مهاجران و مسلمانان مطرح کرده است ، با کسب 10.6 درصد آرا در رده چهارم قرار گرفته و این حزب نیز 22 کرسی را از آن خود می کند.
حزب 'کمونیست' ضد اتحادیه اروپا با کسب 7.8 درصد آرا و 15 کرسی در رده پنجم قرار گرفت و حزب چپ میانه 'سوسیال دموکرات' که هم اکنون رهبری دولت ائتلافی سه حزبی را بر عهده دارد تنها 7.3 درصد آرا را به دست آورد و در جایگاه ششم قرار گرفت . این حزب نیز 15 کرسی به دست می آورد و این بدترین نتیجه انتخاباتی این حزب از زمان تجزیه چکسلواکی در سال 1993 تا کنون است. 'میلان شوانیچ' کفیل رهبری این حزب اعلام کرد که حزب او مذاکرات ائتلافی را رهبری نخواهد کرد.
هر چند جمهوری چک در چهار سال گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته و نرخ بیکاری آن نیز پایین بوده است اما سوسیال دموکراتها نتوانستند از دستاوردهای اقتصادی بهره برداری کنند و احزاب راست افراطی و آنو موفق شدند با تحریک نارضایتی عمومی در مورد یکپارچگی اروپایی و سهمیه مهاجرتی آرای خود را افزایش دهند.
بابیس بنیانگذار شرکت 'آگروفرت' است که یک مجموعه کشاورزی ، غذایی ، شیمیایی و رسانه ای مستقر در پراگ است. او حزب آنو (مخفف شهروندان ناراضی) را در سال 2011 تاسیس کرد و شرکت او نیز تامین کننده اصلی هزینه های این حزب است. او در ماه سپتامبر 2017 مصونیت پارلمانی خود را از دست داد و در آغاز ماه اکتبر بطور رسمی به کلاهبرداری متهم شد. ترکیب پارلمان و دولت آینده جمهوری چک هنوز در ابهام قرار دارد و احزاب رهبران احزاب اصلی کشور که بابیس آنها را احمق قلمداد کرده است ، گفته اند با حزبی که رهبرش تحت تحقیقات جزایی است وارد ائتلاف نخواهند شد.
اما 'یاروسلاو فالتینک' معاون حزب آنو شنبه شب با صدور بیانیه ای تاکید کرد که مردم بابیس را انتخاب کرده اند و او باید نخست وزیر باشد.
'باهوسلاو سابوتکا' نخست وزیر سوسیال دموکرات جمهوری چک با ابراز شگفتی از نتایج انتخابات گفت: چگونه ممکن است در حالی که شرایط بسیار خوب و باثبات است و دستاوردهای زیادی در حوزه اجتماعی در چهار سال گذشته داشته ایم ، مردم طرفدار دیدگاههای افراطی شده اند؟
'توماس لبیدا' تحلیلگر سیاسی در دانشگاه پالاکی جمهوری چک به خبرگزاری فرانسه گفته است که موفقیت انتخاباتی حزب SPD (راست افراطی) یک تهدید برای لیبرال دموکراسی در جمهوری چک - کشوری با 10.6 میلیون نفر جمعیت - است.
حزب سوسیال دموکرات هم اکنون رهبری دولت ائتلافی با حزب آنو و حزب کوچک دموکرات مسیحی 'KDU-CSL' را در اختیار دارد ؛ حزبی که در انتخابات روز شنبه نیز 5.8 درصد آرا و 10 کرسی به دست آورد.
اروپام**1078*شبس*1613** خبرنگار: بابک جعفری*انتشار دهنده: عدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود

سخنگوی دولت روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات ال‌ان‌جی این کشور مظهر "رقابت ناعادلانه و غیرقانونی" است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات ال‌ان‌جی این کشور مظهر "رقابت ناعادلانه و غیرقانونی" است.

وی گفت: باید دید چه تعاریفی انجام خواهد شد، چه محدودیت هایی به ویژه… اعمال می شود.

پسکوف افزود: در واقع، تلاش‌ها برای بیرون راندن روسیه از بازارهای انرژی ادامه دارد؛ البته تغییر به سمت بازارهای گران‌تر قبل از هر چیز برای ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر سودآور است.

بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شداحتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه

سخنگوی دولت روسیه در ادامه گفت: برای مصرف‌کنندگان نهایی وعمدتاً بخش‌های صنعتی اروپا، این (تحریم‌ها) به معنای گاز گرانتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بدیهی است که ما به دنبال راه هایی برای عبور از این موانع غیرقانونی خواهیم بود؛ این یک رقابت ناعادلانه و غیرقانونی است.

بلومبرگ پیشتر به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال ممنوعیت صادرات مجدد گاز ال‌ان‌جی روسیه از طریق بنادر اروپایی به کشورهای ثالث به عنوان بخشی از پیش نویس چهاردهمین بسته تحریم های ضد روسیه است. هرچند که اتحادیه اروپا قصد ندارد کشورهای عضو را از خرید آن برای استفاده در قلمرو خود منع کند.

پیش از این، مدیرعامل غول انرژی فرانسه یعنی شرکت توتال نیز طی اظهاراتی اعلام کرده بود که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه اعمال کند، این شرکت از بند فورس ماژور در قرارداد پروژه ال‌ان‌جی یامال استفاده خواهد کرد و از آن خارج خواهد شد.

قیمت گاز در اروپا پس از جنگ اوکراین و کاهش شدید واردات این محصول از روسیه در سال 2022، به شدت افزایش یافت.

در پی افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و شرکت‌های اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را بسیار کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تامین آن، تحت فشارهای شدیدی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز