Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@21:06:53 GMT

فقط سر تکان ندهیم ...

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۱۵۳۵

فقط سر تکان ندهیم ...

او، چنین می‌کند چون می‌داند آسیب به آن سرمایه، آسیب به منافع مادی، معنوی و زحمات و وقتی است که او برای بارور کردن آن متحمل شده است. این الگو در سراسر موقعیت‌های زندگی شخصی ما وجود دارد و به کار برده می‌شود، پس به اهمیت حفظ سرمایه‌های شخصی‌مان کاملا واقفیم. اما سوال اینجاست که چرا همین حساسیت را درباره سرمایه‌های ملی‌مان از جمله میراث فرهنگی و آثار باستانی ارزشمندمان نداریم؟ مگر آنها سرمایه‌های مادی و معنوی‌مان نیستند؟ مگر نیاکان ما از هزاران سال پیش برای ساختن این بناها یا اشیا زحمت‌ نکشیده‌اند؟ یک جستجوی ساده در اینترنت نشان می‌دهد که حجم آسیب رساندن به آثار باستانی و میراث فرهنگی ما تا چه حد تاسف‌بار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آسیب‌ها، گاه از آسیب شکلی گذشته و می رود تا موجودیت بنا را تهدید کند. درست مانند نمونه‌ای که دیروز در شهر باستانی ایزدخواست استان فارس اتفاق افتاد. گروهی دوچرخه‌سوار با شعار حفاظت از میراث فرهنگی! روی آجرهای یک بنای تاریخی که احتمالا مربوط به دوره ساسانیان است، دوچرخه‌سواری کرده که البته اعتراض مردم و میراث فرهنگی فارس را نیز به دنبال داشته است.

نمونه‌های مشابه این اقدام متاسفانه فراوان است و این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که چرا ما که برای تحریف نام تاریخی خلیج فارس این چنین به تکاپو می‌افتیم، چرا در برابر این همه بی‌فرهنگی، ظلم به آثار باستانی‌مان و تخریب آن کمترین حساسیتی به خرج نمی‌دهیم. چرا چنین تلقی نمی‌کنیم که میراث گرانقدر فرهنگی ما، مانند همان سرمایه شخصی، یک سرمایه ملی است که نه‌تنها کل کشور می‌تواند با تکیه بر آن منافع پرشمار مادی به دست آورد، بلکه سند اثبات ریشه‌های فرهنگی هزاران ساله این آب و خاک به جهان و نسل‌های
آینده است.

پس بی‌آن‌که بخواهیم شعاری برخورد کنیم، خیلی ساده و صریح، بیایید نگاهی نو به آثار باستانی و میراث گرانقدر فرهنگی‌مان بیندازیم، آن را بسان سرمایه شخصی پنداشته و از آن محافظت کنیم. کار را هم به دیگری نسپاریم، با یکدیگر وارد گفت‌و‌گو و حتی احیانا چالش شده و اگر شاهد صحنه‌های آسیب زدن یا تخریب بودیم، به سر تکان دادن اکتفا نکرده، جلو برویم و با زبانی ملایم، مرتکب را از تبعات کارش آگاه کنیم و برحذر داریم. به نظرم این بهترین شیوه حفاظت از میراث فرهنگی در برابر بی‌فرهنگی است.

سید علی دوستی موسوی

دبیر گروه ایران

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید جمال سجادی پور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان آموزش، نظارت و ورود قاطع به میدان مبارزه با مواد مخدر در شهرستان میبد از سوی این شورا تاکید کرد.


سجادی پور بابیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت ۲۶ هزار نفر دانش آموز را برعهده دارد و ورزش و جوانان متولی امور جوانان است باید پای امور جوانان باشند افزود: شبکه بهداشت باید با آموزش و تبین، آسیب‌های خودکشی و طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی را با ارائه راهکار‌های مناسب کاهش و شورا و شهرداری از بودجه‌های فرهنگی در رفع آسیب‌ها هزینه کند.


فرماندار میبد به نقش فضای مجازی در شکل گیری بسیاری از آسیب‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر آسیبی دانش آموزان و جوانان ما را درجامعه به بیراه می‌برد ضعف دستگاه‌های ماست و باید با نظارت و آموزش و مشاوره این آسیب‌ها از سیمای جوان و جامعه ما زدوده شود.


وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی و همه کسانی که تربیونی در اختیار دارند از این ظرفیت‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان