Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@12:03:23 GMT

وزیر علوم اصلاح طلب باشد یا اصول گرا؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۱۹۷۴

وزیر علوم اصلاح طلب باشد یا اصول گرا؟

وزیر علوم چرا باید اصلاح طلب باشد و اصلاح طلبی چه نسبتی با دانشگاه دارد؟ جهت گیری اصول‌گرایانه چه کارکردهایی در دانشگاه دارد که وزیر علوم اصول‌گرا باشد یا نباشد؟ با ذکر دو روضه در این باره، مجلس را ختم و خوانندگان را به خدا می‌سپارم. گروه سیاسی جهان نيوز، پدرام کاوند هریری: بالاخره دیروز رییس جمهور، وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم را به مجلس معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چند روز که نام آقای «منصور غلامی» به عنوان وزیر پیشنهادی علوم بر سر زبان‌ها افتاده بود، تحلیل‌های مختلفی از سوی دانشگاهیان طرفدار رییس جمهور در موافقت یا مخالفت با او در شبکه‌ها و در رسانه‌ها منتشر شده و رقبای رییس‌جمهور هم نسبت به این معرفی سکوت پیشه کرده‌اند.

گویا کلاً دانشگاه و وزارت علوم در کارزار سیاسی آنها نخودی است. عمده این مخالفت‌ها یا موافقت‌ها هم معطوف به این بود که گزینه پیشنهادی اصلاح طلب است یا خیر! یعنی از نظر حامیان دولت مهم‌ترین ملاک انتخاب وزیر علوم جهت گیری و سابقه سیاسی اوست و نه شایستگی‌های مورد نیاز مدیریت یک وزارتخانه‌ای که اساساً قرار است غیرسیاسی بوده و برای مدت چهار سال ناخدای کشتی علم و فناوری در کشور باشد. برای این دانشگاهیان عزیز مهم نیست که وزیر معرفی شده دارای دکترای رشته باغبانی است و احتمالاً معرفی‌کنندگان ایشان فکر کرده‌اند که اگرچه سوابق علمی ایشان ربطی به مدیریت دانش و فناوری ندارد، اما خب با وزارت ایشان حتماً باغ دانش و پژوهش در کشور شکوفا می‌شود!
  وزیر علوم چرا باید اصلاح طلب باشد و اصلاح طلبی چه نسبتی با دانشگاه دارد؟ جهت گیری اصول‌گرایانه چه کارکردهایی در دانشگاه دارد که وزیر علوم اصول‌گرا باشد یا نباشد؟ با ذکر دو روضه در این باره، مجلس را ختم و خوانندگان را به خدا می‌سپارم.

چندی پیش مستنداتی که مدعی اثبات کپی‌های بیشمار در پایان نامه ارشد و دکتری و نیز مقالات علمی پژوهشی یکی از مقام‌های اجرایی  بود، توسط یک گروه دانشجویی ارائه شد. یک سازمان مردم نهاد حوزه عدالت و شفافیت نیز این اسناد را راستی آزمایی و صحت آن‌ها را تصدیق کرده است. در مقابل رسانه‌های اصلاح طلب ابتدا این موضوع را انتخاباتی و حربه رقیب سیاسی دانستند و آن را رد کردند. تا کنون هم به‌رغم پیگیری‌های همان تیم دانشجویی هیچ یک از اصلاح طلبان حاضر نشدند پیگیر صحت و سقم این مستندات باشند و به کلی آن را بایکوت کردند.

حتی وزارت علوم که مسوول ارزیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور است نیز نسبت به این مستندات بی‌تفاوت بود و از تعیین یک گروه حقیقت یاب و راستی آزما برای پیگیری مسأله سر باز زد. سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس چندین بار از تشکیل کمیسیون (که وزن نمایندگان اصول‌گرا در آن بیشتر است) برای بررسی این مستندات خبر داده اما تا کنون این کمیسیون به‌رغم دریافت شکایت از یکی از نمایندگان خبرگان رهبری در این باره، تشکیل جلسه نداده و گزارشی از نتایج این شکایت به مردم و رسانه‌ها اعلام نکرده است.

سال گذشته خبرهایی مبنی بر انتقال غیر قانونی یکی از نزدیکان رییس جمهور  به دوره دکترای دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد. وقتی یک‌باره رییس دانشگاه شهید بهشتی که گفته می‌شد مخالف این تحصیل غیرقانونی بوده، در میانه یک کنفرانس بین المللی در حال برگزاری در دانشگاه عزل شد، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر رابطه این عزل و تحصیل غیر قانونی فرد مورد نظر  در دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد و از همین جا بود که کمیسیون آموزش مجلس (که البته وزن اصول‌ گرایان در آن بیشتر است ) وارد ماجرا شد و کمیته تحقیقی را در این باره تشکیل داد.

 گزارش این کمیته در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری اخیر آماده شد و سخنگوی کمیسیون تلویحاً اعلام کرد که تحصیل نامبرده در دانشگاه شهید بهشتی همراه با رانت و غیرقانونی بوده است اما گزارش این کمیته به علت تأثیری که بر انتخابات خواهد گذاشت!! بعد از انتخابات منتشر خواهد شد.

حدود 5 ماه از انتخابات گذشته و او نیز  هم همین چند روز پیش از پایان‌نامه دکترای خود با عنوان «اعتدال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی» دفاع کرد ولی گویا هنوز وقت انتشار آن گزارش کذایی نرسیده است.

چهارصد و خرده‌ای فعال دانشجویی هم امروز بیانیه داده‌اند که در انتخابات اخیر دولت روحانی را برگزیده‌اند ولی گزینه پیشنهادی وزارت علوم توسط دولت با مطالبات اصلاح‌طلبانه آن‌ها فاصله دارد. نگارنده در این میان فقط رابطه این مطالبات اصلاح طلبانه را با کند شدن روند تولیدات علمی کشور در چهارسال اخیر و نیز ماجرای ابهام در مدرک دکترای آقای روحانی را متوجه نمی‌شوم.
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، از صبح شنبه و با حضور وزیر علوم در شهر یاسوج، چند پروژه زیرساختی حوزه دانشگاه یاسوج مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وزیر علوم تحقیقات فناوری در آئین افتتاح سردر دانشگاه یاسوج گفت: آموزش عالی توجه ویژه به علم و فناوری را در خود جای داده است.

محمدعلی زلفی گل افزود: این مهم از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تقدیر از دست اندرکاران احداث سردر دانشگاه یاسوج اظهار کرد: امید است این سردر نمادی برای دانشگاه یاسوج بوده و همچون خورشیدی بدرخشد.

رئیس دانشگاه یاسوج نیز در این آئین گفت: با ساخت این سردر ورودی دانشگاه از وضعیت مناسبی برخوردار شد.

بهادر کرمی با اشاره به اجرای چند پروژه عمرانی دیگر در دانشگاه افزود: با انجام محوطه سازی در کنار این سردر، بهره‌برداری از آن را شاهد بودیم.

کرمی افتتاح سردر دانشگاه یاسوج، کلنگ خوابگاه متاهلی و بازدید از چند پروژه را از برنامه‌های عمرانی این سفر دانست.

کد خبر 6089706

دیگر خبرها

  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه یاسوج 
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • چند پروژه عمرانی دانشگاه یاسوج با حضور وزیر علوم افتتاح شد
  • وزیر علوم وارد یاسوج شد