Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:13:50 GMT

تولد در اردوگاه!

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۳۰۷۲

تولد در اردوگاه!

تهران- ایرنا- روزنامه شهروند در گزارشی زندگی اندوهبار آوارگان روهینگیا را بررسی کرد و نوشت: نعیم‌الله حتی بعد از این‌که مورد اصابت گلوله قرار گرفت، باز هم به رفتن ادامه می‌داد. زخمی که او برداشته بود، نتیجه اعمال خشونت‌آمیز بود. خودش، همسرش جوهورا و پنج فرزندشان در هنگام عبور از مرز میانمار و بنگلادش بودند که این اتفاق برایشان افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گزارش می خوانیم: جوهورا همان روزی که قرار بود نوزادش را به دنیا بیاورد، با خانواده ‌اش فرار کردند. تنها چند ساعت بعد از فرار، نوزاد آنها در میانه راه به دنیا آمد و نامش را نورصحرا گذاشتند. در طی سفر ١٠روزه، نعیم‌الله گفت: اجساد و خانه‌ های سوزان بسیاری را در راه دیده است. دونفراز همراهان آنها قبل از رسیدن به رودخانه و مرز کشته شده بودند. چند هفته بعد از این ‌که به بنگلادش رسیدند و برای خود سرپناهی در حکیم پارا تهیه کردند، جایی که ٨٠‌هزار نفر دیگر هم در آن سکنی گزیده بودند، زخم گلوله نعیم به مدت چند هفته بدون درمان مانده بود.

** بشدت رنج می‌کشیدم
چند نفر به او گفتند که در اردوگاه کلینیک پزشکی رایگان دایر است. هنگامی که او به کلینیک جمعیت هلال ‌احمر بنگلادش رفت، پزشک صلیب‌سرخ ژاپن، کوزو تسودا او را ویزیت کرد. کوزو تسودا می‌گوید: من راجع به زخم‌های گلوله مطالعه فراوانی داشته‌ام، بنابراین وقتی زخم نعیم‌الله را دیدم، به خوبی می‌دانستم باید چکار کنم. گلوله به ‌طور کامل در شانه و بازوی او فرو رفته بود و زخم حدودا یک‌ماهه بود. آنقدر زمان گذشته بود که زخم خودبه‌خود شروع به بهبودی کرده بود. شگفت‌انگیز بود که زخم عفونت بیشتری نداشت، چون نعیم ‌الله تحت درمان قرار نگرفته بود. در کلینیک، دورِ دست نعیم‌الله را پیچیدند که بی‌حرکت بماند.

روی شانه‌اش باد کرده بود. حالا نعیم‌الله در دوره نقاهت است. نعیم‌الله می‌گوید: قبل از مراجعه به کلینیک، به‌خصوص شب‌ها به خاطر درد دستم، بشدت رنج می‌کشیدم. بودن یک کلینیک در اردوگاه به این معنی است که نعیم‌الله مجبور نیست خانواده‌اش را برای درمان خود ترک کند. او یکی از ٦‌هزار نفری است که تاکنون توسط تیم پزشکی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر درمان شده است. درهمین حال فرزندش نورصحرا حالش خوب است و یک‌ماهگی تولدش را در اردوگاه جشن می‌گیرد.

** بدون غذا، بدون آب و بدون سرپناه
راجوما خاتون ٢٥ساله، خسته است. از زمان ورودش به بنگلادش از ایالت راخین میانمار، به سختی چیزی خورده یا خوابیده است. او در یک پناهگاه موقت روی یک پلاستیک نشسته و همه ١٧نفر عضو خانواده‌اش، ازجمله پدرشوهر نابینا و ٨ فرزندش دور او نشسته‌اند. سفر ما ٧روز طول کشید. ما یا راه رفتیم یا با قایق آمدیم و مجبور بودیم پول پرداخت کنیم. عبور از رودخانه مشکل بود، همه‌جا گِل بود و هیچ، هیچ غذایی برای بچه‌هایم نبود. خانواده راجوما ٣روز در نزدیکی مرز میانمار بوده‌اند و هیچ غذایی برای خوردن نداشتند.

بچه‌ها از یک کیسه برنج دانه‌های برنج خام می‌خورند، زیرا خانواده راهی برای پختن آن ندارد. امروز نقطه امیدی اما روشن شده است. یک تیم پزشکی سیار جمعیت هلال‌احمر بنگلادش در نزدیکی پناهگاه خانواده او مستقر شده‌اند و راجوما توانسته است خانواده بیمار خود را برای مشاوره و تهیه دارو رایگان به آن‌جا ببرد. پدرشوهرم درد معده داشت، اما ما از هلال‌احمر دارو گرفتیم و او الان حال خوبی دارد. فرزند من تب و دانه‌هایی روی پوستش داشت، اما او هم بعد از استفاده از دارو حالش خوب است.

** به دنبال جای امن
راجوما می‌گوید؛ خانواده‌اش همچنان با مشکلات فراوانی مواجه‌اند و می‌خواهد جای امن‌تری برود. من غذا، آب، سرپناه و هیچ پولی برای خرید ندارم. ما ٣روز است که این‌جا هستیم و هنوز هم غذایی نخوردیم. این‌جا پناهگاه خوبی نیست، نمی‌دانم چطور می‌خواهم این‌جا بمانم! ما بهتر است امروز این‌جا را ترک کنیم، چون همه جای این‌جا پر از گِل است.

محسن احمد، مدیر کلینیک پزشکی سیار جمعیت هلال‌احمر بنگلادش می‌گوید: اینطور که او ارزیابی می‌کند، مواد غذایی، آب و پناهگاه هنوز نگرانی اصلی مردم است، اکثر این مردم زنان و کودکان هستند. با وجود این‌که ما بر تأمین سلامت تمرکز می‌کنیم، آنها خواهان پناهگاه و غذا هستند. عمده مردم تب، اسهال، عفونت‌های تنفسی، برونشیت و سوء‌تغذیه دارند. مردم آسیب روانی هم دارند. ما یک پسر ٨ساله را با زخم‌های گلوله روی دست و شکمش دیدیم. زخم‌ها آلوده شده بودند، اما بیشتر از آن، به طرز چشمگیری آسیب ذهنی داشت، بنابراین ما از او خواستیم که امروز بازگردد و ما بتوانیم کمکش کنیم، اما هنوز نیامده است. تعداد زیادی زنان باردار و نوزادان باعث شده که دکتر محسن احمد به دنبال ماما برای پیوستن به تیمش باشد و روزانه بیش از ٢٠٠نفر را می‌بیند. او همچنین در نظر دارد داروهای ضدبارداری را به داروهای کلینیک اضافه کند، زیرا خطر خشونت جنسی در اردوگاه‌ها بالاست. کمبود روشنایی، آسیب‌پذیری، سوءاستفاده از زنان و خطر امنیتی را بیشتر می‌کند. بسیاری از زنان همسران خود را از دست داده‌اند.

** مذاکره برای راه‌اندازی فضاهای دوستدار کودک
همراه با توزیع آب، مواد غذایی، کیت‌های بهداشتی و سرپناه، جمعیت هلال‌احمر بنگلادش و قطر درحال ساخت سرویس بهداشتی هستند و فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر قصد دارد واکنش پزشکی خود را با افزایش تیم‌های پزشکی سیار و احتمالا یک بیمارستان درمانی و تأمین آب اضطراری بیشتر کند. وضع وخیم در این منطقه بدین معنی است که خطر شیوع بیماری بالاست.

هلال‌احمر بنگلادش و فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر درحال مذاکره برای راه‌اندازی فضاهای دوستانه کودک با همکاری یونیسف هستند و سعی بر کاهش ریسک بالای قاچاق انسان، سوءاستفاده جنسی و خشونت خانگی که اخیرا در کلینیک‌ های پزشکی سیار دیده شده است، دارند. از ٢٥ آگوست، ٤٣٦‌هزار مسلمان از ایالت راخین، میانمار، از مرز میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند. فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و جمعیت هلال‌احمر بنگلادش از آوارگان حمایت می‌کند و درخواست کمک در این کشور را افزایش می‌دهد و برای امدادرسانی به ١٠٠‌هزار نفر، ١٢,٧‌میلیون فرانک سوییس درخواست کرده است.

** آماده‌سازی زمین برای پناهگاه‌های دایمی
جمعیت هلال‌احمر ترکیه توافقنامه‌ای با صلیب‌سرخ میانمار برای همکاری بیشتر به منظور کمک به بحران انسانی در ایالت راخین میانمار امضا کرده است. براساس آخرین گزارش، دفتر مهاجرت سازمان ملل متحد از زمان آغاز درگیری، بیش از ٤٣٦‌هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از بخش شمالی استان راخین به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند، درحالی ‌که دولتمردان میانمار گفته‌اند؛ «حدود ٥٠‌هزار روستایی غیرمسلمان در ایستگاه‌های پلیس و صومعه سراهای بودایی در راخین پناه گرفته‌اند.

کِرِم‌کینیک، رئیس جمعیت هلال‌احمر ترکیه در بازدیدی از این منطقه گفت: کمک‌های بشردوستانه جمعیت برای تازه‌واردان به بنگلادش فراهم می‌شود. کینیک گفت: از اواسط‌ سال ٢٠١٢ و همزمان با آغاز خشونت‌ها، هلال‌احمر ترکیه با همکاری هلال‌احمر میانمار تفاهمنامه‌ای امضا کرده و با یکدیگر همکاری می‌کنند. وی گفت: در عین‌ حال، ما تصمیم گرفتیم کمک‌های بشردوستانه خود را به میانمار بسپاریم، بنابراین ما پیام خود را به مقامات میانمار از طریق صلیب‌سرخ میانمار ارسال کردیم.

این یادداشت همکاری، طیف وسیعی از زمینه ‌هایی شامل ایجاد ظرفیت برای کارکنان صلیب‌ سرخ میانمار و کمک‌های بشردوستانه برای افرادی که تحت‌ تأثیر درگیری در ایالت راخین و کل کشور قرار دارند، شامل می‌شود. کینیک افزود: اما ما با ایالت راخین هم شروع به همکاری خواهیم کرد. درحال حاضر آماده‌سازی زمین برای اردوگاه‌های دایمی برای پناهندگان روهینگیا در کاکس بازار بنگلادش آغاز شده است. طی سه یا چهارماه پس از آماده‌سازی زمین، ما اردوگاه‌هایی را برای پناهندگان در آن‌جا راه‌ اندازی خواهیم کرد.

وی به پرداخت حدود ٥٠‌میلیون دلاری این جمعیت اشاره کرد و گفت: برای شهروندان بنگلادش پس از آن‌که پناهندگان روهینگیا به کشور راخین بازگشتند، امکانات دایمی فراهم خواهیم کرد. ترکیه در ارایه کمک به پناهندگان روهینگیا بی‌نقش نبوده است و رئیس‌جمهوری این کشور رجب طیب اردوغان این موضوع را در مجمع عمومی ‌سال‌جاری سازمان ملل متحد برجسته کرد. سازمان ملل متحد، روهینگیا را به‌عنوان خطه‌ای که بیشترین آزار و اذیت جهان در آن اتفاق می‌افتد و با تهدیدات شدیدی از حمله مواجه شده و ده‌ها تن از مردم را در خشونت‌های جمعی از ‌سال ٢٠١٢ به کام مرگ کشانده است، معرفی می‌کند.

** همچنان نگرانیم
رئیس صلیب‌سرخ ایرلند هشدار می‌دهد که «ظرفیت‌های بشردوستانه در سطح زمین به نقطه ضعیفی می‌رسد. درحالی ‌که صلیب‌سرخ همه اقدامات لازم را انجام می‌دهد، ما همچنان نگران این هستیم که نیازهای فوری و ضروری درحال افزایش هستند. به‌ ویژه ما از مقامات می‌خواهیم که به دیگر نهادهای مردمی اجازه دسترسی به مناطق آسیب‌دیده، به‌ویژه در شمال راخین، جایی که صلیب‌سرخ تنها سازمان مجاز به دسترسی به این منطقه است را بدهد. این بحران به واکنش جمعی برای پاسخ نیاز دارد تا از رشد نیازهای فوری جلوگیری شود.» هزاران نفر هنوز در مناطق مرزی بین دو کشور گیر کرده‌اند.

اکثریت قریب به اتفاق در ورودی‌ها در محوطه بیرونی یا در پناهگاه ‌های موقت که از مصالح ضعیف و شکننده ساخته می‌شوند، مانده‌اند. اردوگاه‌های پیشین و شهرک‌های بی‌استاندارد جدید جمعیت فراوانی را در خود جای داده‌اند. نهضت صلیب‌سرخ و هلال ‌احمر بشدت نگران تعداد افراد آوارگانی است که از راخین درحال مهاجرت هستند و خواستار پایان‌دادن به خشونت و دسترسی فوری به افراد آسیب‌پذیر است. ما همچنین از اجازه‌دادن به سایر سازمان‌ های بشردوستانه برای دسترسی به دولت راخین حمایت می‌کنیم. در پاسخ به این بحران بشردوستانه، نهضت صلیب‌سرخ و هلال ‌احمر درخواست بودجه‌ای برای رفع نیازها و پاسخ فوری به صدها‌ هزار نفر کرده است.

*منبع: روزنامه شهروند؛1396،7،30
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۳۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: پس از ۶ روز جست و جو جسد مرد ۶۰ ساله طارمی در رودخانه قزل اوزن پیدا شد.

حکمت‌اله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: گزارش مفقودی مرد ۶۰ ساله‌ای در ارتفاعات کوهکن شهر آب بر شهرستان طارم توسط مردمی در ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه یکم اردیبهشت به ندای امداد اطلاع داده شد.

وی تاکید کرد: بلافاصله یک تیم عملیاتی پنج نفره همراه با تجهیزات مورد نیاز با یک دستگاه خودروی کمک دار سبک از جمعیت هلال احمر مرکز شهرستان برای جست و جوی این مفقودی اعزام شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: با هماهنگی‌های انجام شده نیز ۲ تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) ساعت ۱۹ شامگاه شنبه از پایگاه امدادی مرکز استان برای جست و جو به این منطقه اعزام شدند.

هاشمی ادامه داد: تا ساعت ۲۳:۵۵ شامگاه شنبه جست و جوی سه تیم ادامه داشت که این عملیات متوقف و جست و جو نیز صبح روز یکشنبه نیز مجدد آغاز شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: این عملیات از صبح دوشنبه سوم اردیبهشت آغاز شده و همراه با ۲ تیم آنست ادامه داشت که با نامساعد شدن شرایط جوی عملیات این تیم متوقف شد.

هاشمی افزود: جست و جو توسط تیم‌های عملیاتی متشکل از ۱۰ نجاتگر همراه با خودروی کمک دار سبک برای پیدا کردن این مرد طارمی ادامه داشت.

وی تاکید کرد: از بعدازظهر روز شنبه ارتفاعات و پیرامون روستاهای کلکش شهرستان زنجان، کوهکن علیا، چورزق، زرنی، شیرمشه توسط تیم‌های عملیاتی و با همراهی و کمک بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای محلی و اهالی روستاها از مناطق جست و جو بوده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: درخواست پرواز بالگرد برای جست و جوی این مرد ۶۰ ساله طارمی نیز انجام شده که به دلیل شرایط جوی نامساعد در این شهرستان امکان پرواز وجود نداشت.

هاشمی تاکید کرد: امروز پنجشنبه۲ تیم واکنش سریع با ۱۰ نیرو، یک تیم آنست (با یک قلاده سگ زنده یاب) و سه خودروی کمک دار سبک وارد عملیات شدند.

وی افزود: امروز جسد این مرد مفقودی توسط اهالی منطقه داخل رودخانه قزل اوزن اطراف روستای تسکین مشاهده شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: تیم‌های واکنش سریع با تجهیزات فنی پس از ساعت‌ها تلاش جسد را که در داخل رودخانه گیر کرده بود به بیرون کشیده و تحویل عوامل انتظامی دادند.

هاشمی از هموطنان درخواست کرد در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ ندای امداد بدون محدودیت زمانی تماس برقرار کنند.

کد خبر 747961

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به ۵۱۱ نفر در سیل خراسان جنوبی
  • نجات کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه
  • کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه مهاباد نجات یافت
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ۳ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان