Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@03:27:42 GMT

نقش زنان در مبارزات چريکي

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۷۹۰۷۹

نقش زنان در مبارزات چريکي

خبرگزاري آريا - زنان نقش مهمي را در پيشبرد عمليات ضد استعماري ايفا مي‌کنند و بر خلاف برخي نظريات، حضور آنها در ارتش شبه نظاميان، مفسده انگير نيست. به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم، رشد و آگاهي‌ افکار عمومي جهان در مواجهه با سياست‌هاي استثماري کاخ سفيد ، نظام سلطه را در اجراي سناريوها و طرح‌هاي استعماري در 5 قاره جهان با چالش‌هاي جدي مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شکل‌گيري قيام‌ها و خيزش‌هاي مبارزاتي در دهه‌هاي اخير در کشورهاي مختلف مصداقي بر اين واقعيت است. افکار عمومي جهان با نام‌هايي مانند مهاتما گاندي، عمر مختار،‌ مايکل ايکس، لوئيس فراخان، ارنستو چه‌گوارا و .... که در مسير مبارزه با امپرياليسم و نظام سلطه جان خود را از دست داده اند، آشنا هستند.
امروزه نام و آوازه انقلاب اسلامي برآمده از انديشه و تفکر آزاد انديشي و دين مداري تئوري‌هاي نظام سلطه را به نقد جدي کشيده است. اين الگو گر چه مورد استفاده بسياري از جنبش‌هاي منطقه‌اي قرار گرفته و مشربي از رويکردهاي ضد استعماري را فرا روي مبارزان قرار داده است، با اين وجود اما بررسي مبارزات ضد استعماري گذشته نيز خالي از لطف نيست. در اين روزها که مصادف با سالروز رحلت چه گوارا است، بر آن شديم تا متن کامل کتاب "مباني جنگ هاي چريکي" وي را منتشر کنيم.
3-نقش زن در مبارزه انقلابي
زن، در آغاز تحول خط مشي انقلابي، مي‌تواند نقش تعيين کننده‌اي ايفا کند. اين امر بايد به خوبي مورد تاکيد قرار گيرد، چرا که در کشورهاي ما که داراي پيشينه استعماري است، بي‌توجهي به زن به حدي مشهود است که به تبعيض واقعي منجر مي‌شود. زن مي‌تواند سخت‌ترين فعاليتها را انجام دهد و دوشادوش مردان بجنگد و چنانکه عده‌اي فکر مي‌کنند، باعث ايجاد فساد اخلاقي در بين سربازان نمي‌شود.
زن، دوستي است که در دوران طاقت فرساي نبرد، با ويژگيهاي خاص جنسيت خود، نمايان مي‌شود. زن همچون مرد مي‌تواند به کار و پيکار بپردازد. وي اگر چه ضعيف‌تر از مرد است، ولي توانايي‌اش کمتر از او نيست و مي‌تواند بخشي از ماموريتهاي مبارزاتي خود را با موفقيت پشت سر گذارد. در حقيقت، زنان در جبهه‌هاي مختلف نبرد از نقشي کليدي در کوبا برخوردار بوده‌اند.
معمولاً زنان رزمنده اندک هستند و زماني که جبهه داخلي مقتدري ايجاد شود و در حد امکان تلاش شود تا مبارزاني که از توان بالايي برخوردار نيستند از ميدان نبرد خارج شوند، مي‌توان ماموريتهاي بزرگي را به زنان محول کرد. از مهمترين اين ماموريتها، برقراري ارتباط ميان نيروهاي رزمنده، بخصوص در منطقه دشمن است.
مسئوليت انتقال نامه و پول و اشياء کم حجم و بسيار باارزش بايد به زنان کاملاً مورد اعتماد سپرده شود. آنها مي‌توانند با هزاران ترفند و حيله اين کار را انجام دهند و در شرايطي که عمليات سرکوب به شدت انجام ‌مي‌شود، زن برخلاف مرد کمتر آسيب خواهيد ديد و در نتيجه موفقيت او بيشتر است.
زن و مأموريت هاي ارتباطي و تهيه غذا
زني که ماموريت برقراري ارتباط را بر عهده دارد، در کار خود از آزادي بيشتري نسبت به مرد برخوردار است. او کمتر مورد توجه واقع مي‌شود و سرباز دشمن با ديدن او کمتر احساس خطر مي‌کند. بايد دانست که ترس از افراد ناشناس و خطرات اين چنيني معمولاً سربازان دشمن را وادار مي‌سازد که اقداماتي وحشيانه مرتکب شود.
بنابراين زنان مي‌توانند نامه‌ها را در بين يگانهاي جدا از هم يا خارج از خطوط تماس و يا حتي در خارج از کشور توزيع کنند. اشياء کم حجم چون فشنگ نيز در قالب کمربند‌هاي ويژه‌اي در زير دامن زن پنهان مي‌شود.
زن مي‌تواند در آغاز مرحله جنگ همچون دوران صلح، ماموريتهاي معمول خود را انجام دهد. سربازي که از شرايط بسيار سخت نبرد چريکي در عذاب است، بسيار مي‌تواند از خوردن يک غذاي لذيذ و خوش طعم احساس خوشبختي کند. ( در حقيقت يکي از ضرورتهاي ناخوشايند نبرد، بلعيدن غذايي بد شکل، لزج، سرد و بدون طعم است.)
يک آشپز زن خوب که مي‌تواند غذايي خوش طعم تهيه کند، حضور خود در سمت آشپزي را آسان‌تر مي‌کند، چرا که يکي از مسائلي که بايد با آن مقابله کرد، اين است که مردها نسبت به تمامي فعاليتهاي غير نظامي [مانند غذا درست کردن] بي توجهند و هميشه به اين علت سعي مي‌کنند براي رهايي از آن به صف نيروهاي مبارز بپيوندند.
مأموريت هاي آموزشي و پزشکي زنان
يکي ديگر از مهمترين ماموريتهاي زنان، ياد دادن خواندن و نوشتن و علوم سياسي به تمامي کشاورزان منطقه و سربازان انقلاب است. هدايت مدارس که جزئي از تشکيلات شهري است ، بايد به زناني واگذار شود که با رغبت بسيار به فرزندان توجه کرده و نسبت به ساکنان مهربان هستند.
با شکل گيري و استقرار جبهه‌ها و امنيت يافتن سپاه، زن مي‌تواند به يک مددکار اجتماعي تبديل شود و در حد امکان در کاهش فشارهاي اقتصادي و اجتماعي منطقه کوشا باشد.
زن در حوزه بهداشت، مي‌تواند نقش مهم پرستاري را برعهده گيرد و گاهي هم پزشک باشد. ماموريتي که بر خلاف مردان، آن را با ظرافت خاصي انجام مي‌دهد.
ظرافت اين کار بيشتر در زماني مشخص مي‌شود که شخص خود را درمانده و محروم از رفاه مي‌بيند، يعني در شرايطي که از درد شديد در عذاب است و در معرض خطراتي بسيار که مختص جنگ چريکي است؛ قرار دارد.
استفاده از زنان در صنايع کوچک
با فرا رسيدن مرحله ايجاد صنايع کوچک نيز نقش زن نمود بيشتري پيدا مي‌کند. بخصوص در زمينه تهيه لباس که زنان آمريکاي لاتين در گذشته به چنين امري اشتغال داشته‌اند. زنها در زمينه استفاده از ابزار ساده خياطي و ديگر موارد شگفتي‌ساز هستند. آنها به بهترين وجه مي‌توانند نقش مردان را ايفا کنند و در ساير بخشهاي تشکيلات شهري و در صورتي که به رزمنده نياز باشد؛ فعاليت نمايند.
اگر چه چنين وضعيتي در جنگ چريکي به ندرت اتفاق مي‌افتد، اما بايد به منظور پرهيز از انحرافاتي که اخلاق گروه را فاسد مي‌کند، دوره آمادگي قابل توجهي براي مردان و زنان برگزار شود. درباره افراد مجرد نيز به آنها اجازه داده مي‌شد تا بعد از انجام تشريفات ساده‌اي که قانون چريکها اقتضا مي‌کرد، در سيرا مايسترا ازدواج کنند و زندگي مشترک خود را آغاز نمايند.
4-بهداشت و سلامت
در حقيقت يکي از مسائل خطرناک پيش روي نيروهاي چريکي، ناتواني آنان در مقابله با حالتهاي ناگهاني، همچون پيدايش جراحت و امراض است که در جنگ چريکي بسيار ديده مي‌شود. پزشک در اين مورد وظيفه بسيار مهمي را برعهده دارد، زيرا او نه تنها ناجي بيماران است (غالباً به دليل از دست رفتن تمام تجهيزاتي که در اختيار او قرار مي‌گيرد) بلکه وظيفه دارد روحيه مريض را ارتقا بخشد و اين احساس را به او منتقل کند که کسي در کنار اوست که تا رفع کامل خطر نزد وي مي‌ماند و از او پرستاري مي‌کند.
سازماندهي درمانگاهها بسته به مرحله‌اي است که نيروهاي چريک به آن دست يافته باشند. مي‌توان سه نوع مهم از مراکز درماني برشمرد که هر يک از آنها با يک مرحله سازگار است.
مراحل سه گانه خدمات بهداشتي مبارزان
از لحاظ ترتيب تحولات تاريخي، ما در مرحله ابتدايي در صورت وجود با پزشکي مواجه هستيم که با دوستانش مدام منتقل مي‌شود. او به مثابه يکي از آنان است که تمامي وظايف ديگر مبارزان چريک همچون پيکار را بر عهده مي‌گيرد. پزشک ماموريتي سخت و طاقت‌فرسا را بر عهده دارد، چرا که با شرايطي مواجه مي شود که براي درمان و نجات جان بيماران ، دارويي در اختيار ندارد. اين همان همرحله‌اي است که در آن پزشک تاثير بسياري بر گروه مي‌گذارد و براي روحيه گروه از اهميت والايي برخوردار است.
او در اين مرحله وظيفه خود را به شکل کامل به انجام مي‌رساند و در کيف نه چندان مجهز خود، هر آنچه که مردم به آن نياز دارند را حمل مي‌کند. قرص ساده آسپرين براي مريض از اهميت بسياري برخوردار است، چرا که آن را از دست دوستي مي‌گيرد که دردهاي او را درک مي‌کند و با اين قرص با او هم‌دردي مي‌کند. در اين مرحله، آرمانهاي انقلاب بايد کاملاً در درون پزشک نهادينه شده باشد، زيرا سخنان او بيش از هر فرد ديگري در ميان افراد گروه تاثيرگذار است.
مرحله بعد را مي‌توان مرحله‌اي نيمه ابتدايي (کاملتر) دانست. يعني مرحله اردوگاه‌هايي که نيروهاي چريک در آن توقف مي‌کنند و خانه‌هاي کاملاً امن که محلي براي تجهيزات و حتي دوستان در گروه است، آماده مي‌‌کنند. ماموريت پزشک در اين مرحله آسانتر به نظر مي‌رسد، او مي‌تواند تجهيزات جراحي جهت درمان ابتدايي و ضروري در کيف خود حمل کند. ضمن اينکه امکان دستيابي او به کيف مجهز‌تري وجود دارد، اين کيف، معمولا براي عمل هايي که ضرورت کمتري دارد، در خانه يکي از دوستان نگهداري مي‌شد. در اين مرحله امکان واگذاري مسئوليت رسيدگي به اوضاع بيماران و مجروحان به کشاورزان وجود دارد و اين قابليت وجود دارد تا داروهاي بيشتري را در جايگاه‌هايي امن به خوبي دسته بندي و محافظت کرد. در اين مرحله و در مناطقي که هجوم دشمن به آن غيرممکن است، اين امکان وجود دارد تا برخي خانه‌ها به درمانگاه‌هايي براي مريض‌ها و مجروحان تبديل شود.
ساخت مراکز درماني واقعي تنها در مرحله سوم امکان پذير است. يعني در زماني که نيروهاي چريک به مناطقي دست مي‌يابند که دشمن نمي‌تواند به آن وارد شود. در مرحله متکامل‌تر، امکان دستيابي به سه دسته از مراکز بر حسب امکانات حاضر وجود دارد. در نوع نخست، يعني در سطح خط مبارزه، پزشکي که خود رزمنده است، وجود دارد. او دوست داشتني‌ترين فرد گروه است که نيازمند اطلاعات عميق و گسترده نيست.
تاکيد من هم بر همين اصل است، چرا که مهم‌ ترين اقدام پزشک در چنين لحظاتي، قبل از هر چيز روحيه‌ بخشي به مريض و مجروح است.حال آنکه اقدامات واقعي پزشکي، بايد در درمانگاه‌هاي پشت جبهه صورت گيرد ونبايد يک متخصص جراح در خطوط مقدم به هدر برود.
وقتي شخصي در صف مقدم نبرد مجروح مي‌شود، افرادي که مسئول انتقال مجروحان هستند - در صورت وجود- بايد او را به اولين مرکز درماني انتقال دهند و در صورت نبود اين افراد، دوستان آنها بايد اين ماموريت را انجام دهند. انتقال مجروحان در مناطق کوهستاني بايد با ملاطفت بسيار دقيقي همراه باشد. چه بسا دردهايي که در طي انتقال مجروح بر او وارد مي‌شود که طاقت‌فرساتر از جراحت سنگين وي باشد.
شرايط منطقه‌اي اين امکان را فراهم مي‌کند که امر انتقال مجروحان به شيوه‌هاي مختلفي انجام شود. در مناطق جنگلي و ترسناک که بهترين مکان براي جنگهاي چريکي است، طي مسير تنها بواسطه يک ستون صورت مي‌پذيرد. بهترين برانکارد نيز خوابيدن بر روي يک تور آويزان از يک چوب بلند است.
انتقال دهندگان مريض بايد به نوبت عوض شوند، چرا که ممکن است کتفهاي آنان آسيب ببيند و طولي نمي‌کشد که از حمل بار بسيار سنگين و سبک رنجيده مي‌شوند. وقتي شخص مجروح از اين تنگناي نخست عبور کرد، او و پرونده‌اش به مرکزي منتقل مي‌شود که جراحان و متخصصان (طبعاً بنا بر امکانات گروه) تمامي خدمات را براي وي انجام مي‌دهند.
بيمارستان هاي مجهز در مراحل پيشرفته مبارزات
اما دسته سوم همان درمانگاههايي است که داراي بهترين امکانات رفاهي ممکن است و به منظور بررسي علل امراضي که ممکن است ساکنان منطقه مبتلا شوند، ايجاد شده است. اين درمانگاهها کاملاً با زندگي شهري متناسب است و تنها مراکز بهداشتي و عملياتي نيستند، بلکه تاسيسات و مراکزي مرتبط با ساکنان شهري است که مسئولان بهداشت در آنجا به نقش آگاه‌سازي خود مي‌پردازند.
همچنين بايد درمانگاههايي ايجاد شود که مراقبتهاي پزشکي را براي هر فردي فراهم آورد. مي‌توان برحسب امکانات جيره‌بندي تشکيلات شهري، براي اين درمانگاهها تجهيزاتي فراهم آورد که زمينه تشخيص آزمايشگاهي و اشعه‌اي (ايکس يا گاما) بيماري را فراهم مي‌آورد.
علاوه بر پزشکان، دستياران آنها هم بسيار سودمند هستند. آنها غالباً جواناني متعهد هستند که ضمن داشتن برخي اطلاعات از قدرت جسمي کافي برخوردارند. آنها به دليل عقايد شخصي خود يا غالباً به خاطر اينکه سلاح براي همگان کافي نيست، مسلح نيستند. اين افراد مسئوليت تمامي داروها و نقل و انتقالات و شبکه‌هاي درون سازماني را بر عهده دارند و بايد در هر مبارزه‌اي به مجروحان رسيدگي کنند.
مسئولين برقراري ارتباط که با نهادهاي بهداشتي در خطوط پشت جبهه دشمن ارتباط دارند، وظيفه تهيه دارو را نيز بر عهده دارند. هرچند ممکن است به طرق ديگر يا بواسطه صليب سرخ جهاني نيز بدان دست يابند، اما تکيه بر احتمال کمک صليب سرخ بخصوص در آغاز نبرد جايز نيست. از همين رو بايد گروهي شکل بگيرد که به سرعت داروهاي ضروري را تامين ‌کرده و نياز درمانگاههاي شهري و نظامي را به طور يکسان برآورده ‌سازند. افزون بر آن بايد در زماني که پزشکِ نيروهاي چريک، از وسايل و مهارت لازم براي انجام يک عمليات پزشکي بي بهره است، با پزشکان سنگرهاي مجاور که از اين توانايي برخوردارند، ارتباط برقرار کند.
اين نوع از جنگ بنا به مراحل مختلف خود، نيازمند وجود گروههاي پزشکي مختلفي است، پزشک رزمنده و دوست افراد. اين شخص همانند پزشک مرحله نخست است و وظيفه وي با پيچيده‌تر شدن فعاليتهاي نيروي چريک و تا حدي که شکل‌گيري مجموعه‌اي از هيئتهاي وابسته به اين نيروها امکان پذير باشد، متغير خواهد بود.
بدين ترتيب جراحان عمومي به بهترين سربازان ارتش انقلابي تبديل مي‌شوند و بهتر آن است که يک متخصص بيهوشي وجود داشته باشد هرچند عمليات بيهوشي نيازمند داروهايي نظير "لارگاکتيل" و "سديم پنتوتال" باشد. اين دو از مواد گازي بيهوش کننده خوبي هستند و دستيابي و محافظت از آن‌ها به آساني امکان‌پذير است.
علاوه بر جراحان عمومي، شکسته‌بندها هم مفيد هستند. چرا که شرايط منطقه کوهستاني، شکستگي‌هاي بسياري را در پي دارد. پزشک همچنين وظيفه دارد تمامي کشاورزان را نيز معالجه کند. چرا که تمامي بيماريهاي ارتش چريکي به آساني قابل تشخيص است، اما بيماريهاي ناشي از سوء تغذيه بسيار صعب‌العلاج است.
ممکن است در مرحله‌اي بسيارمتکامل‌‌تر، افراد کارشناسي نيز استخدام شوند، اين در زماني است که به منظور انجام اقدامي پخته‌تر، بيمارستانهاي مجهزي به وجود آيند. بايد به هنگام نياز از تمامي بخشهاي متخصص دعوت شود، البته بخشهايي که معمولاً از اين دعوتها استقبال مي‌کنند. از دندان پزشکان هم بايد دعوت شود و از آنها خواسته شود تا با وسايل ساده دندانپزشکي خود به ديگر پزشکان ملحق شوند.
ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟

ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

تسنیم در خبری نوشت: در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • فرش قرمز زیر پای تیمِ جدید استقلال!
  • لیگ قهرمانان زنان اروپا | تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی
  • حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک
  • تصاویری از لحظه سقوط زنان در مسابقات شترسواری در عربستان! | ویدئو
  • مسابقات شترسواری زنان در عربستان
  • پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی + فیلم