Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از الزامات مقابله با قاچاق رصد و دیده‌بانی فضای اقتصادی داخلی و بین‌المللی و نیز گردآوری آمارهای دقیق و ‌روزآمد است.

پژوهش خبری صدا وسیما:قاچاق کالا و ارز یکی از مهم ترین مولفه‌های آسیب‌رسان به چرخه تولید و اشتغال است معقول‌ترین راه مقابله با این پدیده هم افزایی، همفکری، هماهنگی و تبادل اطلاعات و نیز انجام قاطعانه مسئولیت‌های قانونی توسط دستگاه‌های متولی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا همه دستگاه‌ها باید خود را موظف به انجام وظایف قانونی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه بدانند.

یکی از الزامات مقابله با قاچاق رصد و دیده‌بانی فضای اقتصادی داخلی و بین‌المللی و نیز گردآوری آمارهای دقیق و ‌روزآمد است. بدون این تلاش های این مبارزه نتیجه نخواهد داشت. ضمناً برای این‌که به رصد و دیده بانی و گردآوری آمارهای دقیق دست پیدا کنیم نیازمند شاخص های بومی هستیم تا میزان آسیب‌پذیری اقتصاد کشور را بر اساس آنها شناسایی کنیم و بدانیم که اقتصاد پنهان تا چه اندازه می‌تواند به اقتصاد ملی خدشه وارد نماید. در همین راستا فقدان یک فرماندهی متمرکز سبب می شود تا منابع مادی و انسانی بسیار زیادی معطل باشند و هر روز نیز شاهد افزایش حجم قاچاق در کشور باشیم.

یکی از ضروری ترین نیازهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که مرکزیت و محوریتی برای فعالیت در این عرصه‌ی وجود داشته باشد. فرماندهی هوشمند و متمرکزی برای هدایت فعالیت‌های این حوزه، شناسایی و آموزش نیروهای مستعد و مناسب برای فعالیت علمی و عملیاتی در این عرصه لازم است تا افراد دغدغه‌مند و مراکز تحقیقاتی و اجرایی که به این موضوع ورود کرده‌اند، بتوانند در شبکه‌ای فعال و مؤثر، از فعالیت‌های مهم و مسائل جدید مطلع ‌شوند. دستگاه و فعالان این عرصه باید بتوانند اطلاعات و دستاوردهای خود را در جایی به اشتراک بگذارند.

در شرایط فعلی کشور نیازمند یک انقلاب و تحول اقتصادی در حوزه مبارزه با قاچاق است چراکه بسیاری از مبانی و ظرفیت‌ها و همچنین نیروی انسانی لازم برای این تحول را در اختیار داریم و وجود یک فرماندهی متمرکز برای هدایت این تحول و رونق اقتصادی بسیار ضروری است. خوشبختانه از سال 1381 نیز به فرمان مقام معظم رهبری ستادی برای فرماندهی این مبارزه در عالی ترین سطح نظام و دستگاه اجرایی شکل گرفته است که می تواند این فرماندهی را راهبری نماید.

وحدت فرماندهی مهم ترین گام اساسی در این مسیر است. از این رو وجود یک ستاد فراقانونی و فراقوایی که کل پتانسیل کشور را به کار گیرد تا با برنامه‌ریزی به مقابله با تهدیدات برود ضروری است. در شرایطی فعلی استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در همه بخش‌ها و همه نخبگان کشور با هر اختلاف و سلیقه‌ای برای مقابله با قاچاق ضروری است.

از طرف دیگر برای تحقق مبارزه با قاچاق کالا نیاز به حضور و مشارکت آحاد مردم در جامعه و گفتمان سازی عمومی است چرا که در این مبحث باید کارآفرینی در کشور توسعه پیدا کند، مشارکت مردم به حداکثر برسد و همه اقشار مختلف مردم هوشمندانه کالای داخلی را مصرف نمایند. در این مبارزه اگر قرار باشد مساله تنها از طریق دولت، دستگاه های اجرایی، مدیران، نخبگان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دنبال و با عدم همراهی و همگانی مردم دنبال شود، موفقیتی حاصل نخواهد شد.

امید است ملت ایران با مدیریت تقاضای خویش به صحنه بیاید و به دولت کمک کند و هم از دولت مطالبه داشته باشد، دولت نیز با کمک سایر قوا و تمامی دستگاه‌ها بتواند به منویات مقام معظم رهبری در مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا و ارز و تحقق اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند.

پژوهش خبری // نویسنده مسئول:رضا فروانی، متخصص حوزه روانشناسی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۹۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف قاچاق چوب در پارسیان

 سرهنگ محمد رستمی  فرمانده انتظامی شهرستان پارسیان گفت : در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مأموران ایست و بازرسی ایستگاه بازرسی لاورچهو شهرستان بندر پارسیان، حین کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه خودرو کامیون مشکوک و جهت بررسی بیشتر دستور توقف دادند.

 وی افزود: در بازرسی دقیق صورت گرفته از خودرو مذکور ۱۵ تن چوب قاچاق کشف و ضبط گردید و در این رابطه یک متهم دستگیر که با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

این مسئول انتظامی با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده برابر نظر کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است، خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق در این شهرستان با قدرت بیشتر و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف قاچاق چوب در پارسیان
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • کشف ۱۰ تن انواع خوراک آبزیان خارجى قاچاق در مراغه
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد