Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشت - ایرنا - شهردار کلانشهر رشت زیر ساخت های گردشگری و احیای بافت های تاریخی را از لازمه های گردشگری عنوان و اظهار کرد: گردشگری تک بعدی به فراموشی سپرده شده و لازم است زیر ساخت های گردشگری در عرصه رقابت پذیری متناسب با تمام سلیقه ها، فراهم شود.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شهرداری رشت به خبرگزاری ایرنا، مسعود نصرتی در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و جمعی از مدیران این اداره اظهار داشت : امروز باید شهر از هر لحاظ برای ورود گردشگران و پذیرایی از مهمانان آمادگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که بزرگترین منبع تولید ناخالص ملی در کشور های دیگر از راه گردشگری تامین می شود، افزود: بنابراین ضروریست تا فضاهایی ایجاد شود که بتوان نام صنعت گردشگری را بر آن گذاشت.
شهردار کلانشهر رشت خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم آثار و نتایج گردشگری را بر روی سفره های شهروندان نشان دهیم، نمی توانیم توقع ورود گردشگر و رونق صنعت گردشگری را داشته باشیم.
وی با بیان این که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صنعت گردشگری بسیار واقف است، تصریح کرد: با این وجود باید میزان هزینه - درآمد زیرساخت های گردشگری برای شهروندان مشخص باشد و علاوه بر این باید برگشت سرمایه برای سرمایه گذار نیز به وجود آید.
وی در باره نحوه جذب گردشگر به رشت با توجه به خلاقیت خوراک شناسی آن بیان داشت: همه مسافران، علاقمند به اسکان در هتل ها نبوده بلکه گاهی به قصد استفاده از منزلگاه های سنتی به یک شهر سفر می کنند، بنابراین می توان با استفاده از خانه ها و غذاهای سنتی به مسافران، آنان را جذب کرد.
شهردار کلانشهر رشت خاطر نشان کرد: در شهر توریستی نباید از غذاهای فست فود استفاده شود بلکه باید 170 نوع غذای محلی را به ویژه برای توریست مورد استفاده قرار داد.
نصرتی در ادامه سخنانش با بیان این که برای تبدیل شهر به مقصد گردشگر شدن نباید اقدامات اشتباه و عجیب و غریب انجام داد، افزود: در احیا و باز آفرینی پروژه ها نباید از سبک هایی استفاده شود که مناسب معماری رشت نیست، بنابراین مسوولان باید نسبت به اقدامات خود مسوولیت پذیر بوده و پاسخ آیندگان و گردشگران را نیز در نظر بگیرند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این دیدار تسهیل در روند اجرای پروژه های احیای بافت های تاریخی را از شهردار رشت خواستار شد.
رضا علیزاده بیان داشت: انتظار می رود که شهرداری این کلانشهر به ویژه در بناهایی که مسوولان مانع مرمت می شوند، کمک کند.
وی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را جزئی از بدنه شهرداری دانست و خاطر نشان کرد: احیای بناها به هویت بخشی شهری کمک می کند.
وی با اشاره به پروژه باز آفرینی و احیای محدوده تاریخی خواهر امام در رشت اظهار کرد: قرار بر این بود که اجرای طرح متوقف شده تا ساز و کار آن در شورای فرهنگی بررسی شود اما تعهدات و اقدامات عملیاتی در اجرای طرح کف پوش و سنگ فرش آن به ویژه برای آماده سازی در ایام عزاداری محرم توسط برخی مسوولان آنطور که باید پیش نرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری گیلان خاطر نشان کرد: باید با ساز و کار مشترک و با در نظر گرفتن منافع طرفین به کار ادامه داد، تا این پروژه هدفمند تر دنبال شود.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: بابایی
7286 /6030

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۷۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد