Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@12:18:22 GMT

قصه غربت گفت و گو در جامعه ایرانی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۰۸۴۵

قصه غربت گفت و گو در جامعه ایرانی

بدرفتاری‌ها و جرو بحث‌هایی که میان روشنفکران، اندیشمندان، سیاست‌پیشگان و... رخ می‌دهد، بیشتر ما را حساس کرده و به فکر فرو می‌برد که چرا «گفت‌وگو» میان آنها شکل نمی‌گیرد. اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که اگر رفتار آنها بیشتر توجه ما را جلب می‌کند به این خاطر است که رفتار آنها بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد، در حالی که این ناتوانی، عمومی است و «گفت‌وگو» در فرهنگ عمومی ما تعریفی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد صادقی روزنامه نگار

ایران آنلاین /«گفت‌وگو» برای حل مسأله یا رفع مشکلی (نظری یا عملی) میان دو یا چند نفر شکل می‌گیرد و معیار سخنان و ادعاهایی که در آن مطرح می‌شود بر پایه «استدلال» است، ولی ما گاهی هر مکالمه‌ای را مساوی با «گفت‌وگو» در نظر می‌گیریم.مکالمه‌های بدون هدف و مکالمه‌هایی که با زورگویی، تعصب‌ورزی و «حمله به دیگری» شکل می‌گیرند و خالی از «استدلال‌های قوی» هستند، گفت‌وگو نیستند. شوربختانه در بیشتر موارد وقتی سخنی و نقدی مطرح می‌شود با توجه به آن فضایی برای «جر و بحث» و در پی آن کوبیدن گوینده یا نویسنده و ساکت‌کردن او به هر روش پدید می‌آید. در زمانی که وارد «جر و بحث» می‌شویم، آنچه گفته شده را با دقت گوش نمی‌کنیم و نیازی هم به دقیق گوش‌دادن احساس نمی‌کنیم چون رأی و نظر خودمان را مساوی با حقیقت می‌پنداریم.

بنابراین به آنچه می‌شنویم دقت نمی‌کنیم، یا فقط چون آن سخن و ادعا با باورها و اندیشه‌های ما جور در نمی‌آید و سازگاری ندارد، در پی آماده‌سازی پاسخی محکم (بویژه به لحاظ لحن و بیان) می‌گردیم و تلاش خودمان را برای تحقیرکردن، مسخره‌کردن و زمین‌گیرکردن گوینده یا نویسنده به کار می‌بندیم. ما به این روش‌ها عادت داریم، با تماشای این روش‌ها رشد کرده و بزرگ شده‌ایم، و در نهاد آموزش و پرورش ما هم (نه فقط وزارتخانه آموزش و پرورش بلکه همه نهادهایی که وظیفه آموزش و پرورش را در کشور بر عهده دارند همچون وزارتخانه‌های ارشاد و علوم، صدا و سیما، روشنفکران و...) خبری از آموزش «گفت‌وگو» و به طور کلی «درس‌های زندگی» مطابق با دانش روز جهان (بویژه دستاوردهای تازه علوم انسانی) نبوده و نیست.

شوربختانه «استدلال‌گرایی» در نظام آموزش و پرورش ما غایب است و از این رو وقتی برای حل مسأله‌ای وارد گفت‌وگو می‌شویم یا به طرح سخن و ادعایی می‌پردازیم، به جای ارائه دلیل برای سخن و ادعایی که مطرح می‌کنیم، به خشونت‌ورزی روی آورده و بدرفتاری می‌کنیم. چنین رفتارهایی یک جامعه غیرگفت‌وگویی را شکل داده و نشانه بارز ضعف فرهنگی ماست./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۰۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است

رئیس‌جمهور گفت: آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، بنابراین مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت_ در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آئین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

رئیس جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

تکمیل می‌شود ….

کد خبر 749054

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی