جنگ الفاظ یا مفاهیم؟
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۳۹۵۸
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، الفاظ محملهایی هستند که مفاهیم را با خود حمل میکنند. البته گاهی استفاده کننده از الفاظ به دلیل ناآگاهی از بار مفهومی که آن الفاظ آنها را حمل میکنند در استفاده از کلمات سهلانگاری میکنند و آنها را بهجای یکدیگر بهکار میبرند. لیکن وقتی کسی که جامعه وی را کارشناس و صاحب نظر میداند از الفاظ خاصی در موضوعی ویژه استفاده میکند و وقتی استفاده از لفظی در بین جریانی متداول و رایج شود موضوع کاملا متفاوت خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر انقلاب را انقلاب 57 بنامیم در واقع این کار تلاش برای این است که اسلامیت را از انقلاب بزداییم که حاصل آن میشود عدم نگاه اسلامی به انقلاب که در آن تفکر چپ غلبه پیدا کرده و محوریت پیدا میکند. سخنی که چپها، منافقین و... به عنوان شاهبیت برخی مواضعشان از آن استفاده میکنند.
اما کلید واژه مناقشهبرانگیز دیگر عبارت «جنگ هشت ساله» است که این عبارات همچون عبارت قبلی در راستای اسلامیتزدایی از پدیدهای به نام دفاع است. دفاعی که بنمایه آن چیزی جز شعارهای اسلامی و مذهبی نبود. تقدسزدایی از جبههها میتواند علل و نیز پیامدهای مختلفی داشته باشد.
در مصاحبه ابراهیم یزدی و حسین دهباشی میبینیم که ایشان صراحتا علت آغاز جنگ را تحریکات ایران علیه صدام میداند و برای آن دلایلی را نیز ذکر میکند. مثلا فعالیتهای رادیویی ایران علیه صدام که البته چنین تحریکات رادیویی بعید است بتواند آتش جنگی را بیفروزد که زمان آن و نیز حجم آن موجب شده که در سده حاضر کمسابقه یا بیسابقه باشد.
استفاده از عبارت «جنگ هشت ساله» و امثال آن در مطلب منتشر شده از بهزاد نبوی در شماره 51 مجله مهرنامه نیز دیده میشود. صادق زیبا کلام نیز مقدس بودن جنگ را عاملی میداند که مانع از بررسیهای علمی آن میشود. و شاید نتیجه بررسیهای علمی همان باشد که ابراهیم یزدی گفته است و آن چیزی جز این نیست که ما تحریککننده عراق به حمله بودیم که اگر نتیجه علمی این باشد ما مقصر این جنگ هستیم. البته این دستاورد با قطعنامه سازمان ملل نیز همخوانی ندارد.
نتیجه تقدسزدایی از دفاع هشت ساله ملت ایران در مقابل بلوک شرق و غرب تضعیف گفتمان انقلابیگری با دیدگاه اسلامی است زیرا این دفاع مقدس به عنوان اقیانوس بیکرانی از تجارب ملی و مذهبی عاملی است که میتواند جوانان دهههای دور از آن روزهای سراسر رشادت را به ارزشهایی که گذشتگانشان برای آنها فداکاری کردند وفادار نگه دارد که شاید یکی از آنها ، وفاداری به خاک و سرخم نکردن مقابل قدرتهای زورگوی بینالمللی باشد. زیرا به قول اهل فن(بهترین دلیل برای امکان یک شیء وقوع آن است) و ملت ایران با اتکا به مقدسات خود توانسته هجمه ناجوانمردانهای که جهانیان ضد استقلالشان پی ریخته بودند را عقب برانند. پس بازهم میتوان برای تحقق آرمان ایران مستقل و مقتدر به آموزههای دفاع مقدس استناد و مراجعه کرد. فرهنگی که امروز نیز با دفاع از ایران و ایرانی در کیلومترها دورتر مانند خونی حیاتبخش در رگ و پی این کشور جاری است. آنچه گفته شد مختصری بود از اثرات دفاع مقدس ایرانیان از آب و خاک و اعتقادات خود این جنگ اثرات تربیتی فراوانی دارد که یکی از آنها اردوهای راهیان نور است که برای خیلیها سرمنشأ تغییرات بنیادین شده است و نیز اردوهای جهادی که به تأسی از همان گفتمان جهاد و دفاع مقدس، جوانان و پیران را به عرصه کار بیچشمداشت برای محرومینی که عدهای فقط شعار حمایت از آنها را سر میدهند میکشاند.
پس جنگ، جنگ الفاظ نیست بلکه چالشی روی مفاهیمی بنیادین است که دشمن سعی دارد آنها را با واژه گزینی و مرحله به مرحله جایگزین ارزشهای حقیقی مردم ایران نماید.
از افراد دور از مسئولیت اینگونه سخنان بعید نیست زیرا ایشان شاید برای منافع زودگذر دنیایی خود طرفی از دفاع مقدس مردم ایران نبسته باشند. هرچند ایشان نیز امنیت و غرور ملی - البته اگر برایشان مهم باشد- را از این رهگذر دارند ولی از منتخب مردم در امالقرای جهان اسلام سخنانی از آن دست معنایی خاص دارد.
تفاوتی که میان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وجود دارد تفاوتی است که شاید لیبرالها از درک آن عاجز باشند. در اینکه جنگ از لحاظ مادی تحمیلی بود مورد شک نیست لیکن دفاع مقدس امری است که مربوط به بعد مادی داستان نمیشود. زیرا تقدس امری ماورایی است. پس هر جنگی مذموم نیست زیرا برخی از جنگها جهاد هستند و هر دفاعی هم پسندیده نیست زیرا برخی دفاعها دفاع از امری نامشروع هستند. لیکن دفاع مقدس در مقابل جنگی تحمیلی به معنای این است که مردمی در مقابل عملی نامشروع، بنابر موازین مشروع خود به دفاع میپردازند که قطعا این دفاع هر دفاعی نیست و این جنگ هرجنگی نیست و رنجی که در مردم در دفاع مقدس متحمل میشوند حتما نزد پروردگار ماجور است در حالی که صرف دفاع از هر چیزی این گونه نیست.
فرهاد ملاامینی
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی حاجی محمره معاونت مالی و پشتیبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از یادمان والفجر۱ منطقه فکه و مقر عمار یاسر این موزه در خرمشهر دیدار و سرکشی کرد.
حاجی محمره در این بازدید گفت: ما بر سفرهای که شهدا آماده کردند، نشستهایم، اگر رسالت خودمان در رابطه با شهدا را انجام ندهیم فردای قیامت باید پاسخگو باشیم. شهیدان با اخلاص و دیانت جان شیرین خود را که ضامن زنده نگه داشتن انقلاب اسلامی است، فدا کردند تا این انقلاب متصل به نهضت بزرگ حضرت مهدی (عج) شود.
وی افزود: جهت انجام مأموریتهای محوله در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در محل یادمانهای والفجر و مقر عمار یاسر حضور پیدا کردیم و اقداماتی را در جهت تعمیرات، نگهداری، ملزومات و اقلام مورد نیاز مکانهای مذکور انجام دادیم تا ان شاالله با توجه به در پیش رو بودن ایام تابستان، زمینه لازم را جهت حضور حداکثری ملت شهیدپرور ایران اسلامی در حد توان و امکانات خود فراهم کنیم.
کد خبر 6090759 الناز رحمت نژاد