Web Analytics Made Easy - Statcounter

دختران جوان کهگیلویه و بویراحمدی به جای اتلاف وقت خود، هنرهای صنایع دستی را آموزش می بینند هنرهایی که در این استان و حتی خارج از استان خریدارهای زیادی دارند از گلیم و گبه گرفته تا تابلو فرش هایی که با ظرافت تمام توسط بانوان یاسوجی طراحی و بافته می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، امروزه کسب درامد برای بانوان کمی سخت تر از آقایان است با وجود وضعیت اقتصادی که در کشور وجود دارد یک زن سرپرست خانواده باید برای امرار معاش زندگی اش تلاش کند تا بتواند تکیه گاهی برای فرزندانش باشد زندگی برای زنان سرپرست خانواده سخت است چرا که هم باید مهر و محبت مادری را داشته باشند و هم قدرت مردانه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زنانی در سطح شهر یاسوج هستند که با دست فروشی امرا معاش می کنند اما این دست فروشی در خیابان های یاسوجی برای بانوان تلخی هایی نیز دارد یک زن ظرافت خاص خودش را دارد اما می تواند همچون مردان در جامعه کار کنند و گاهی بهتر از مردان مسئولیت پذیر هستند.

 

فروش گیاهان کوهی و فصلی در سطح شهر یاسوج توسط زنان شایع تر از مردان است شاید به این دلیل که زنان به همین مقدار پولی که از این راه به دست می آورند بسنده می کنند و تنها می خواهند برای شب نانی داشته باشند.

 

دختران جوان یاسوجی گاهی از دست فروشی در کوچه و خیابان های یاسوج ترس دارند از شکستن غرورشان تا کنایه هایی توسط مردم به آنها زده می شود لطافت دخترانه آنها آسیب می بیند پس برای امرار معاش زندگی و خرج خانواده باید چه کنند.

 

صنایع دستی درآمدی برای زنان یاسوجی

دختران جوان کهگیلویه و بویراحمدی به جای رفتن در کوچه و خیابان ها و دست فروشی هنرهای صنایع دستی را آموزش می بینند هنرهایی که در این استان و حتی خارج از استان خریدارهای زیادی دارند از گلیم و گبه گرفته تا تابلو فرش هایی که با ظرافت تمام توسط بانوان یاسوجی طراحی و بافته می شوند.

 

مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد خرداد ماه 96 در جمع خبرنگاران گفت: 15 هزار و 476 خانواده از مددجویان کمیته امداد استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که از این تعداد 13 هزار و 788 نفر به خاطر فوت سرپرست و مابقی به دلیل طلاق، متارکه، مفقودی، زندانی، سرباز و بدسرپرستی تحت حمایت هستند.

این امار نشان می دهد 15 هزار زن و شاید هم بیشتر در خطر اسیب های اجتماعی هستند که بادی فکری کرد کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد از جمله نهادهای پوششی است که یکی از برنامه های خود را اموزش و حرفه آموزش زنان سرپرست خانواده و بانوان قرار داده است .

به این شکل که با توافق با آموزشگاه های فنی و حرفه ای دختران و زنان سرپرست خانواده هنری را آموزش می بینند و با تولید آن و فروش درآمدی  برای خانواده هستند هنری که گاهی برای آموزش آن در اموزشگاه های آزاد باید مبالغ زیادی هزینه کنند اما در آینجا آموزش رایگان است.

برای تهیه گزارش به یکی از آموزش های فنی و حرفه ای که هنرجویان آن نیز بانوان هستند رفتم اتاق و سالن پر از دختران جوان و زنانی بود که برای آموزش آمده بودند دارهای قالی و گلیم و سایر هنرها از جمله مورادی بود که در این اموزشگاه آموزش داده می شد.

مسئول این آموزشگاه در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: بیش از 90 درصد از هنرجویان ما بانوان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

بالان بیان کرد: هیچ هزینه آموزشی از این افراد دریافت نمی شود و بعد از آموزش در صورتی که تمایل داشته باشند هر چیزی که ساخته و دست بافته خودشان باشد را ما خریداری می کنیم که منبع درآمدی برای آنها خواهد بود.

یکی از هنرجویان در حال بافت  نقش رهبر معظم انقلاب را در قالب تابلو فرش بود که در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: ما چند ماه آموزش دیدیم و بعد از یادگیری کامل اکنون در حال بافت اولین تابلو فرشم هستند که نقش مقام معظم رهبری را انتخاب کردم.

نقش کمیته امداد امام خمینی ره کهگیلویه و بویراحمد در چنین آموزش هایی که به بانوان و دختران تحت حمایت می دهد قابل توجه است این افراد علاوه بر اینکه آموزش بافت صنایع دستی را یاد می گیرند می توانند هم در منسوخ نشدن یک آثر تاثیر گذار باشند و هم منبع درآمدی برای خود و خانواده  داشته باشند.

در این اموزشگاه نه تنها گلیم و گبه و تابلو فرش آموزش داده می شد بلکه کیف سازی و خیاطی نیز آموزش داده می شود در دیوارهای آموزشگاه لباس هایی که توسط هنرجویان دوخته شده بود آویزان بودند و کیف های ساخته شده توسط آنها نیز در پنجره های اتاق به نمایش گذاشته شده بودند.

 

        ---

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود

مریم جلالی در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویداد‌ها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 او ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی او در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز خرسندی از اینکه اینجا خانواده‌ها را در کنار مسئولان می‌بینم و این مسئولیتی که وجود دارد یکی در خانواده و دیگری پسر و خواهر و مادر خانواده است و این فضای خانواده محوری در سالی که مشارکت مردم در تولید حساب‌شده بسیار قیمتی است.

جلالی در ادامه تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که ازگلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

او با اشاره به اینکه به همت شما صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی فردای روشنی را دارد اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

او به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان ارایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد، چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی بابیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم؛ بنابراین گزارش دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و دکتر محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه امروز با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • جلوگیری از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله