Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این گزارش که در اجرای تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» تنظیم شده است، تحولات سه‌ماهه اخیر برجام در حوزه‌های هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و نیز موانع و چالش‌ها تشریح شده است.  

 وزارت امور خارجه در گزارش خود، با بر شمردن موارد متعدد تخطی آمریکا از تعهدات این کشور طبق برجام، مهم‌ترین تحول سه‌ماهه اخیر در سطح کلان را خودداری رئیس جمهور آمریکا از تائید پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام - علیرغم گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی ایران - عنوان نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه تاکید کرده است هر چند تائید یا عدم تائید پایبندی ایران به برجام از سوی رئیس جمهور آمریکا یک موضوع داخلی آمریکاست، اما این امر می‌تواند بر ادامه اجرای تعهدات آن کشور طبق برجام خصوصا اثربخشی نظام رفع تحریم‌های برجام تاثیر تعیین کننده داشته باشد و چنانچه این اقدامِ رئیس جمهور آمریکا منجر به نقض عملی تعهدات این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران شود، یا کنگره اقدام به بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای نماید، به معنای نقض فاحش برجام از سوی این کشور خواهد بود.  

 در ادامه این گزارش، فهرستی از موارد نقض و تخطی آمریکا از تعهدات برجامی این کشور که طی ۲۱ ماه گذشته و در ۱۰ نامه جداگانه از سوی وزیر خارجه کشورمان به خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام منعکس و رسما ثبت شده، مورد اشاره قرار گرفته است.   

 در بخش مربوط به رفع تحریم‌ها، به مهمترین تحولات این حوزه طی سه ماهه اخیر اشاره شده است که از جمله می‌توان به امضای قرارداد فاینانس با اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش ۸ میلیارد دلار، قرارداد تامین مالی میان مدت با OBER بانک اتریش به مبلغ یک میلیارد یورو، قرارداد تامین مالی با بانک DANSKE دانمارک به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو، قرارداد تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین، و امضای یادداشت تفاهمی معادل ۱۵ میلیارد یورو بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک توسعه چین با موضوع ارائه تسهیلات تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی، اشاره نمود.
 
 در بخش مربوط به تحولات هسته‌ای نیز مواردی همچون تائید مجدد پایبندی ایران به تعهدات برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تداوم تعاملات با آژانس وفق برجام، گسترش همکاری‌های بین‌المللی و دوجانبه با سایر کشورها، تداوم اجرای قرارداد مشاوره بازطراحی راکتور اراک با کشور چین مطابق با برنامه زمان‌بندی شده، ادامه فعالیت تولید آب‌سنگین و صادرات بخشی از محصول تولید شده به عمان به منظور آماده‌سازی جهت صادرات، و تداوم و پیگیری قرارداد پروژه تولید ایزوتوپ پایدار در فردو میان ایران و روسیه، تشریح شده است.

انتهای پیام

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه رسماً توقف تجارت با اسرائیل را تأیید کرد

وزارت بازرگانی ترکیه‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد از روز پنجشنبه صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را متوقف کرده است.

به گزارش مشرق، پیشتر شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده بود ترکیه تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را امروز پنجشنبه به حالت تعلیق درآورده است. مطابق این گزارش ترکیه علاوه بر این استفاده کشورهای ثالث از بنادر ترکیه‌ای برای تجارت با اسرائیل را نیز ممنوع کرده است.

در تحولی جداگانه اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل گفته آنکارا واردات و صادرات کالاهای اسرائیلی در بنادر ترکیه را نیز متوقف کرده است.کاتص با متهم کردن ترکیه به نقض توافقات تجاری گفت که به وزارت خارجه اسرائیل دستور داده با تمرکز بر «تولید محلی و واردات از کشورهای دیگر» به دنبال جایگزین کردن تجارت با ترکیه باشند. وزارت خارجه اسرائیل تا به این لحظه درباره اینکه استفاده از کدام بنادر ممنوع شده‌اند و اینکه آیا اقدام ترکیه بندر مدیترانه‌ای «جیحان» را هم شامل می‌شود یا خیر، اظهارنظری مطرح نکرده.

این بندر از آن جهت اهمیت دارد که اسرائیل از طریق آن از جمهوری آذربایجان نفت وارد می‌کند. یک منبع دیپلماتیک به پایگاه «المانیتور» گفت وزارت خارجه اسرائیل هم‌اکنون در حال بررسی تبعات اقتصادی تصمیم ترکیه برای متوقف کردن صادرات است. ترکیه ماه گذشته میلادی محدودیت‌هایی برای تجارت ۵۴ محصول با اسرائیل وضع کرده بود.

تحلیلگران این اقدام را گامی در برابر فشارهای داخلی برای قطع روابط تجاری با اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه تعبیر کردند. روز چهارشنبه هم «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ملحق شود. آفریقای جنوبی در این دادگاه اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم کرده است. حجم تجارت دوجانبه ترکیه و اسرائیل طبق داده‌های رسمی سال گذشته معادل ۵.۴ میلیارد دلار بوده.

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • بیست و هفتمین کنگره اورولوژی ایران
  • ترکیه رسماً توقف تجارت با اسرائیل را تأیید کرد
  • امیرعبداللهیان: ایرانیانی که نگران تردد خود به ایران هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد، از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.