Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@05:49:36 GMT

بچه خوره در زنان باردار

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۲۸۷۲

بچه خوره در زنان باردار

خبرگزاري آريا -

حاملگي مولار يا پوچ که در ميان عوام به بچه خوره نيز معروف است
حاملگي مولار يا پوچ که در ميان عوام به بچه خوره نيز معروف است، زماني رخ مي دهد که در تخم بارور شده، به دنبال بروز اختلال در لقاح اسپرم و تخمک، ناهنجاري هاي خاصي وجود داشته باشد. به اين معنا که تخم بارورشده يا هرگز به جنين تبديل نمي شود (که به آن مول کامل گفته مي شود) يا اين که به شکل غير طبيعي رشد مي کند و نمي تواند زنده بماند (مول نسبي) .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نکته بسيار مهم در مورد حاملگي پوچ يا مولار آن است که بر خلاف تصوري که نسبت به اين نوع بارداري ها در زنان وجود دارد و آنان را نسبت به امکان بارداري هاي بعدي شان دچار ترديد مي کند، نه تنها خانم ها پس از طي دوره درمان کامل اين بيماري مي توانند باردار شوند، بلکه حتي به دنبال بدخيم شدن اين بيماري و طي دوره شيمي درماني نيز امکان بارداري مجدد در اکثر موارد وجود دارد.
دکتر عشوري مقدم، متخصص زنان و زايمان در اين باره مي گويد:
بررسي سطح هورمون بارداري (بتا اچ سي جي) طي شش ماه پس از درمان حاملگي مولار و تائيد پايين بودن سطح اين هورمون به اين معناست که بيمار مي تواند باخيال راحت باردار شود، زيرا احتمال عود اين بيماري بسيار کم و حدود يک درصد است.
چند برابرشدن کروموزوم ها
در حاملگي هاي طبيعي، تخم بارور شده داراي 23 کروموزوم از پدر و 23 کروموزوم از مادر است. در اغلب حامگلي هاي مولار کامل، کروموزوم هاي مادر در تخم بارور شده وجود ندارد و کروموزوم هاي پدر نسخه اي ديگر را تکثير مي کند، بنابراين دو نسخه از کروموزوم هاي پدر در تخم وجود دارد و هيچ کروموزومي از مادر در آن موجود نيست.
در اين حالت، جنين، کيسه جنيني يا هيچ بافت جفتي طبيعي وجود ندارد و جفت توده اي از کيسه هاي شبيه خوشه انگور را تشکيل مي دهد.
وجود کروموزوم هاي پدري در حاملگي مولار به معناي نقش داشتن پدر در اين نوع حاملگي ها نيست. البته در بيشتر حاملگي هاي مولار جزئي، در تخم بارور شده کروموزوم هاي مکمل مادر نيز وجود دارد، اما کروموزوم هاي پدر دو برابر مي شود، بنابراين به جاي 46 کروموزوم، 69 کروموزوم وجود خواهد داشت.
به اين ترتيب در ميان توده بافت غيرطبيعي که شبيه خوشه انگور است، چند بافت جفتي به وجود خواهد آمد و جنين رشد خود را آغار مي کند، بنابراين ممکن است جنين يا فقط تعدادي بافت جفتي يا کيسه جنيني وجود داشته باشد. اما حتي اگر جنيني به وجود بيايد در بيشتر موارد آنقدر غيرطبيعي است که نمي تواند زنده بماند.
با وجود ترس ناشي از اين نوع بارداري هاي غيرطبيعي، پس از طي شدن دوره درمان اين بيماري، نه تنها امکان بارداري مجدد وجود خواهد داشت، بلکه عوارض جسمي ناشي از حاملگي مولار نيز به طور کامل رفع خواهد شد.
بارداري در سن پايين يا بالا
اصلي ترين نشانه تشخيصي حاملگي مولار يا تومور هاي وابسته به جفت، بررسي سطح هورمون بارداري (بتا اچ سي جي) است که اگر بسيار بالاتر از حد بارداري هاي طبيعي باشد، شک اين نوع حاملگي ها را افزايش مي دهد. گرچه سونوگرافي نيز در صورتي که مول کامل باشد، يعني جنيني تشکيل نشده باشد، در هفته هاي اول بارداري قابل تشخيص است.
اين بيماري در خانم هايي که در سنين بسيار پايين (زير 20 سال) يا خيلي بالا (بيش از 40 سال) باردار شوند، بيشتر ديده مي شود. به بيان ديگر هر چه سن مادر بيشتر باشد، خطر بيماري بيشتر است.
البته در برخي مطالعات ديده شده است مصرف درازمدت قرص هاي ضد بارداري و مصرف دخانيات نيز مي تواند در بروز انواعي از مول موثر باشد. همين طور ديده شده که کمبود ويتامين A و ترکيباتي که بتاکاروتن دارد نيز مي تواند زمينه ساز انواعي از بيماري مول باشد. همچنين ممکن است سن بالاي پدر نيز از عوامل موثر در بروز اين نوع حاملگي ها باشد.
از خونريزي هاي پراکنده تا تهوع و تورم شکم
متخصصان زنان و زايمان تاکيد مي کنند که يک حاملگي مولار مي تواند ابتدا علائم يک حاملگي معمولي مانند خونريزي هاي پراکنده را داشته باشد، اما پس از مدتي لکه ها يا خونريزي بيشتري را به همراه خواهد داشت. اين خونريزي مي تواند شش هفته پس از حاملگي يا ديرتر از آن آغاز شود. همچنين ممکن است با حالت تهوع و استفراغ شديد، انقباض يا تورم شکم همراه باشد.
دکتر عشوري به بزرگ شدن اندازه رحم بيش از حد معمول براي حاملگي چند هفته اي، پر کاري تيروئيد يا وجود کيست هاي تخمداني به عنوان نشانه هاي ديگر حاملگي مولار اشاره مي کند و مي گويد:
«البته بررسي سطح هورمون بارداري و مشاهدات اين بيماري مي تواند به دنبال سقط يا حتي يک حاملگي طبيعي و پس از زايمان اتفاق بيفتد. در مورد مول هاي معمولي، اقدام براي کورتاژ (خارج کردن محصولات جفتي از رحم) به عنوان بهترين راهکار درماني صورت مي گيرد، اما در مورد مول هاي مهاجم (مول هايي که حالت بدخيمي دارد) نياز به شيمي درماني و بررسي هاي بيشتر دارد، زيرا ممکن است بيماري به جاهاي ديگر از جمله ريه، کبد يا مغز انتشار پيدا کند و باعث خطرات بيشتري براي بيمار شود.»
درمان قطعي براي بارداري مولار
به گفته دکتر عشوري، خوشبختانه بيشتر مبتلايان به حاملگي هاي مولار حتي مبتلايان به انواع بدخيم آن به طور قطعي درمان مي شوند و پس از پيگيري مناسب حداقل يکساله مي توانند باردار شوند، يعني احتمال اين که حاملگي بعدي به دليل شيمي درماني با مشکلي روبه رو شود، وجود ندارد و احتمال بروز مول مجدد هم بسيار کم است.
اين متخصص زنان اضافه مي کند: «در مول هاي معمولي پس از بررسي هاي شش ماهه و تائيد پايين بودن سطح هورمون بتا اچ سي جي امکان بارداري مجدد وجود دارد. اما اين بررسي ها در انواع بدخيم بيماري بايد تا حداقل يک سال ادامه يابد و در اين مدت نيز بايد از قرص هاي پيشگيري از بارداري استفاده شود. خطر افزايش احتمال مرگ جنين، نقص مادرزادي، زايمان زودرس يا ديگر عواقب، پس از درمان حاملگي مولار وجود ندارد. البته انجام بررسي ها حتي پس از بارداري و زايمان نيز ضروري است.»
يکي از سئوالات زنان باردار اين است که آيا در صورت تشکيل نشدن قلب جنين بايد سقط صورت پذيرد و يا به بارداري ادامه داد؟
در اين رابطه دکتر آرين جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي مي گويد:
«قلب جنين از هفته ششم گاها و از هفته هفتم قطعا بايد با سونوگرافي ديده شود و حتي نوار آن ترسيم شود و اگر ديده نشود يا حاملگي ديرتر اتفاق افتاده و يا جنين رشدش دچار اشکال است.
ولي در هفته دوازدهم حتما بايد جنين داراي قلب با ضربان منظم بين 120 تا 140 ضربه در دقيقه باشد، در غير اين صورت جنين از بين رفته و حتما بايد سقط شود.
ادامه دادن به حاملگي جنين فاقد قلب براي مدت بيش از يک ماه گاهي ممکن است تغييرات هيداتيفرم يا بچه خوره را به وجود آورد که توجه و دقت درماني بيشتري را مي طلبد.»
منبع:تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۲۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل لباس محلی زنان ایل شاهسون هم که تجسمی از اصالت و فرهنگ غنی منطقه آذربایجان است هنوز با گذشت سالها ماهیت و شکل خود را به همت غیور زنان عشایر شاهسون حفظ کرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • مسابقات شترسواری زنان در عربستان
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • ببینید | تصاویری پوشش متفاوت زنان افغانستان در سال ۱۹۶۵
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم