Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امتداد نیوز از شهرکرد، امامزادگان و بقاع متبرکه همواره مأمن و پناهگاه شیعیان هستند که امروزه نه تنها از جایگاه معنوی بالایی برخوردارند بلکه از دیدگاه گردشگری نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

استان چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰۸ بقعه متبرکه است که از جایگاه والایی برخوردار و روزانه پذیرای جمع زیادی از مردم استان و سراسر کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری در تور خبری اظهار داشت: استان دارای ۱۰۸ بقعه متبرکه است که بیشتر آنها دارای طرح جامع هستند.

وی با بیان اینکه بقاع متبرکه توسط هیئت امناء اداره می‌شوند، افزود: با اجرای طرح جامع مرمت و بازسازی بقاع براساس سلیقه انجام نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نصرالله سلیمانی مدیر اوقاف شهرستان بروجن نیز اظهار داشت: برخی از بقاع مانند امامزاده حمزه‌علی(ع) در فصل تابستان و بهار روزانه پذیرای بیش از ۴۰ هزار زائر هستند.

وی با بیان اینکه ۹ بقعه متبرکه در بروجن وجود دارد که از این مجموع بنای ۵ بقعه در حال تکمیل و ساخت است، افزود: ساختمان هیچکدام از بقاع شهرستان بروجن تکمیل نسیتند.

مدیر اوقاف شهرستان بروجن با اشاره به مشکلات بقاع بروجن گفت: نبود پارکینگ در بقاع و هچنین کمبود اعتبارات از جمله مشکلات بقاع متبرکه است. بازسازی و تکمیل بقاع می‌تواند علاوه‌بر جنبه معنوی زمینه گردشگری را در استان را نیز فراهم کند.

در زیر تاریخ ۳ بقعه در شهرستان بروجن آورده شده است.

آستان امامزاده میرشاه حیدر(ع) نقنه

آستان امامزاده میرشاه حیدر(ع) در شهرستان بروجن غرب شهر نقنه واقع شده بنای ساختمان بقعه قدیمی است که شالوده آن از آجر، خشت خام و لاشه سنگ با ملاط گل ساخته شده و به صورت هشت ضلعی است و هر یک از اضلاع آن به طول ۵ متر است. درب های اصلی این زیاتگاه که چوبی بوده، برداشته و به جای آنها درب‌های آلومینیومی قرار داده‌اند. مساحت بقعه ۴۰ مترمربع و مساحت فعلی مجموعه، عرصه واعیانی امامزاده هشت هزار مترمربع است.

امامزاده میرحیدرشاه از نوادگان امام جعفرصادق(ع) است که همراه با عده‌ای از انصار و شیعیان برای عزیمت به طوس ـ مشهد مقدس از طریق اروند به خاک ایران حرکت می‌کنند. حاکمان عباسی دستور تعقیب و دستگیری و به شهادت رساندن آل ابوتراب را به حکام در منطقه صادر و امامزاده شاه حیدر را در کنار روستای نقنه به شهادت رساندند.

بقعه امامزاده علی بن احمد(ع) در رسوتای دهنو

بقعه امامزاده علی بن احمد در ۵ کیلومتری شهر فرادنبه و ۲ کیلومتری روستای دهنو و در ۱۳ کیلومتری شهرستان بروجن واقع شده و مشهور به باباگَردآلو است که بنای قبلی از خشت و گل بود در سالیان قبل تخریب و به جای آن بنای ۸ ضلعی زیبایی ساخته شد که هر یک از اضلاع آن از داخل ۴ متر است کف و دیوارهای بقعه با سنگ مرمر و کاشی‌های خشتی در زمینه گل و بوته آراسته شده است.

برفراز بقعه گنبدی کلاه خودی به قطر هشت و ارتفاع بیش از ۵ متر می‌باشد که به تازگی ایزوگام شده است در برخی از منابع نام آن به اشتباه عبدالله ثبت شده است اما نسب شریف امامزاده علی بن احمد با یازده واسطه به امام سجاد(ع) منتهی می‌شود که ایشان به سبب جو ناآرام بصره به اهواز مسافرت کرد و در این شهر صاحب ۳ دختر به اسامی سکینه خدیجه فاطمه شد. علمای انساب تداوم نسل او را از تنها فرزند او ابوطالب علی می‌دانند که از او سید احمد ملقب به هادی به وجود آمده است.

امامزاده حمزه علی(ع)

بقعه با شکوه این امامزاده در ۵ کیلومتری در شمال غرب شهر بلداجی در نزدیکی روستای کلبی‌بک در ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر اردل در بالای کوهی مرتفع با چشم‌انداز فوق‌العاده زیبا و دیدنی واقع شده این زیارتگاه از مهمترین بقاع متبرکه استان به شمار می‌رود و قدمت آن به دوره تیموریان باز می‌گردد در زمان صفویه تجدید بنا شده و در دوره های بعد تا سال‌های اخیر نیز بارها مرمت و بازسازی شده است.

بنای امامزاده حمزه‌علی(ع) سال ۹۴ در حالی که در سال ۸۲ به ثبت آثار ملی رسیده بود تخریب شد. مدیر اوقاف شهرستان بروجن در توضیح گفت: بعد از تخریب هیچ چیز به ویژه ضریح جابه‌جا نشده است.

فضاسازی مناسب بقاع نه تنها از جنبه معنوی اهمیت بالایی دارد بلکه می‌تواند با توجه به اثرات معنوی تأثیر خوبی در کاهش استرس و ناهنجاری‌های دنیای امروز بر تن انسان باشد.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۳۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،علیرضا جیلان افزود: دهیاران می‌توانند با سامان‌دهی مناطق گردشگری از گردشگران ورودی دریافت و درآمد آن را هزینه بهبود زیرساخت‌های آن منطقه کنند.
وی افزود: روستای دوپلان بخش ناغان شهرستان کیار از سایت‌های گردشگری بین‌المللی بوده که مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
جیلان گفت: قرارداد این طرح دو سال دیگر زمان دارد و سعی شده است با نصب آلاچیق زیرساخت بهتری برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم شود.
وی یادآور شد: سایت گردشگری دره‌عشق دهستان مشایخ شهرستان کیار نیز هنوز کامل نشده و پیمانکار در حال کار است، اما می‌توان به‌طور موقت از آن بهره‌برداری کرد.
جیلان گف: توسعه باغات گردشگری نیز موضوع مهمی بوده که در دستور کار کارگروه گردشگری چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و متقاضیان بخش ناغان شهرستان کیار نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری