Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کارگروه ساماندهی صنعت کفش: عراق و افغانستان و آذربایجان ۸۵ درصد سهم صادراتی ایران را دارند. به شدت قاچاق پذیر هستیم و تولید کننده مجبور به کاهش کیفیت و قیمت شده است. علی لشگری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره فرآوری چرم در کشور گفت: تبریز، تهران و مشهد بزرگترین قطب‌های چرم‌سازی ایران هستند، ولی متأسفانه روزگار خوشی ندارند و با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر موازنه بهم ریخته و ماده اولیه فرآوری چرم یعنی پوست حیوانات به ترکیه می‌رود و چرم وارد کشور می‌شود.
دبیر کل جامعه صنعت کفش ایران افزود: فرآوری چرم ارزش افزوده دارد که متأسفانه در این زمینه به جای گسترش، تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید را در کارخانه‌های چرم‌سازی‌شاهد بوده‌ایم. در این تبادل پوست و چرم، امکان ورود چرم بی‌کیفیت به کشور بالاست. 
 
لشگری درباره قیمت تبادل کفش در بازارهای جهانی گفت: متوسط قیمت انواع کفش صادراتی در سال ۲۰۱۵ در دنیا، ۸ / ۸ دلار در هر زوج بوده است. قیمت صادرات کفش چینی حدود ۵، پاکستانی ۵ / ۹ و ایتالیایی ۴۶ دلار در هر زوج است. سهم ارزش صادرات کفش چرمی به ارزش کل صادرات کفش جهان ۳۹ % است، ولی سهم تعداد کفش‌های صادراتی چرمی به تعداد کفش تولیدی جهان ۱۵ درصد است؛ بنابراین ارزش افزوده در صادرات کفش چرمی است.
وی افزود: تولید کفش چرمی ارزش افزوده بیشتری دارد و به طور مثال ایتالیا تولیدکننده کفش مرغوب چرمی است و ایران هم پتانسیل تولید با همان کیفیت و با قیمت پایین‌تر را دارد و با وجود پتانسیل بالای تولید چرم در کشور، از آن غافلیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وضعیت صادرات کفش در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ گفت: متوسط صادرات انواع کفش در این بازه زمانی حدود ۴۰ میلیون زوج و قیمت صادرات کفش ایرانی زیر ۳ دلار بوده و متوسط ارزش صادرات کفش در این مدت، ۱۱۲ میلیون دلار بوده است. سال ۹۵ ارزش صادرات کفش ایرانی به ۹۸ میلیون دلار کاهش یافت. بیشترین سهم صادرات کفش ایرانی (حدود ۸۵ %) به عراق، افغانستان و آذربایجان اختصاص دارد.   
وی درباره سهم چرم مصنوعی از بازار کفش گفت: چرم طبیعی قیمت بالایی دارد؛ به همین جهت ۷۰ درصد بازار کفش دنیا چرم مصنوعی است که کفش‌های ورزشی بیشترین سهم را در این بین دارند. متوسط قیمت صادراتی انواع کفش چرم طبیعی ایرانی حدود ۵ دلار و سهم ارزش صادرات کفش ایرانی با رویه چرمی زیر ۵ درصد است.
لشگری با اشاره به ۱۰ کشور برتر صادر کننده کفش چرمی دنیا از نظر تعداد، گفت: به ترتیب چین، ایتالیا، ویتنام، هنگ کنگ، آلمان، اندونزی، اسپانیا، بلژیک، هندوستان و پرتغال ۱۰ کشور برتر در زمینه صادرات کفش چرمی از نظر تعداد هستند. در بین این کشور‌ها ایتالیا با ۵ / ۶۱ دلار برای هر زوج کفش، بالاترین قیمت متوسط صادرات کفش تمام چرمی را دارد. ارزش افزوده بیشتر در بازار جهانی کفش نصیب این کشور‌ها شده است.  عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: با تعرفه واردات و عدم حمایت از تولید کفش چرم با کیفیت ایرانی صرفه قاچاق‌ کفش را افزایش داده‌ایم، مخصوصاً در صنعت حیاتی و اشتغال‌زای کفش که به شدت قاچاق‌ تشدید شده است. صنعتی که همین الان حدود شاغلان مستقیم و غیرمستقیم خودروسازی شاغل دارد.
#چرخ‌دندهپرونده ویژه #تولید کفش

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید