Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:43:37 GMT

سید مصطفی خمینی؛ متفکری بزرگ و فقیهی فرهیخته

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۴۵۷۵

سید مصطفی خمینی؛ متفکری بزرگ و فقیهی فرهیخته

تهران- ایرنا- یکم آبان سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی است. عالمی انقلابی که با تاثیرپذیری از شخصیت امام خمینی(ره) به مبارزه با ظلم و ستم رژیم پهلوی پرداخت و زندان و تبعید هرگز بر اراده پولادین او خللی وارد نساخت و شهادتش همچون شعله ای فروزان، حیات تازه ای را به نهضت اسلامی بخشید.

سیدمصطفی خمینی‌ در 21 آذر 1309 خورشیدی در قم دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در کانونی سرشار از معنویت و عرفان پرورش یافت و با نبوغ و استعداد خویش همگان را شگفت زده ساخت. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان های «باقریه و سنایی‌» سپری کرد و پس از آن به آموختن مقدمه های علوم و معارف دینی پرداخت‌ و از محضر استادانی چون آیات عظام «مرتضی حائری یزدی‌، محمد صدوقی، سیدمحمدباقر سلطانی، سیدرضا صدر، سیدحسین طباطبایی بروجردی‌، سیدمحمد حجت کوه‌کمری و سیدمحمد محقق داماد» بهره های فراوانی برد و در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد و در مدرسه حجتیه قم به تدریس اصول فقه و فلسفه مشغول شد.

مروری بر آثار این محقق و فقیه فرزانه گواهی بر نبوغ و فقاهت پویای وی است که از آن جمله می توان به تالیف هایی چون «القواعد الحکمیه، حاشیه بر شرح هدایه ملاصدرا، حاشیه بر مبدأ و معاد ملاصدرا، البیع، الاجاره، مستند تحریرالوسیله، الحاشیة علی‌العروة الوثقی، الخیارات، المکاسب المحرمه، الواجبات فی‌الصلاه، الصوم، تحریرات فی‌الاصول، الطهاره و القواعدالرجالیه» اشاره کرد.

سیدمصطفی خمینی‌ با آغاز نهضت انقلاب اسلامی در کنار امام خمینی(ره) پدر بزرگوار خویش، مبارزه علیه حکومت پهلوی را شدت بخشید و در پیشبرد آن نقش بسزایی داشت. مدتی بعد وی در پی اقدام های انقلابی خویش به وسیله عوامل رژیم دستگیر و به ترکیه و عراق تبعید شد.

سرانجام این فقیه پس از دورانی سراسر تلاش و مبارزه در یکم آبان 1356 در نجف به شهادت رسید. امام خمینی(ره) در پی شهادت این عالم فرزانه در پیامی فرمودند: «انا لله و انا الیه راجعون، در روز یکشنبه نهم ذی القعده الحرام 1397 مصطفی خمینی، نور بصرم و مهجه قلبم دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد.»

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز شهادت «آیت الله مصطفی خمینی» با «موسی حقانی» مدیرعامل موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی به گفت وگو پرداخته است.

-متن کامل گفت وگوی ایرنا را در ادامه می خوانیم:

***ایرنا: شخصیت آیت الله سیدمصطفی خمینی را به لحاظ علمی و رفتاری چگونه ارزیابی می کنید؟
**حقانی: سیدمصطفی خمینی از روحانیان و علمای شاخص حوزه های نجف و ایران محسوب می شد و به لحاظ علمی و رفتاری بیشتر افرادی که وجود او را درک کرده اند، به قوت و قدرت علمی وی در حوزه‌های فقه، علوم قرآنی و فلسفی ایمان دارند. این عالم بزرگ از محضر استادان بزرگی همچون امام خمینی(ره) بهره جست و با وجود آن که شخصیتی عمیق و علمی داشت، بسیار مردمی بود و با آنان ارتباطی دوستانه و صمیمی داشت. ساده زیستی و تواضع یکی از ویژگی‌های وی به شمار می رفت. باید دانست تکاپو و تلاش علمی با تجمل گرایی و تعلق به دنیا سازگار نیست و خصلت ساده زیستی در بیشتر علما وجود دارد و رمز موفقیت آنها در پیشرفت های معنوی و علمی محسوب می شود و فرزند امام خمینی(ره) نیز به این صفت مزین بود.

***ایرنا: سید مصطفی خمینی در نهضت انقلاب اسلامی چه نقش و جایگاهی داشت؟
**حقانی: نقش سید مصطفی خمینی از دهه 40 خورشیدی تا زمان شهادت وی در مبارزه علیه حکومت پهلوی بسیار جدی بود. وی در کنار اینکه تکاپوی علمی خود را حفظ کرد و از مسایل علمی دور نشد، همپای ملت ایران در مسیر مبارزه با رژیم وقت تلاش و کوشش فراوانی انجام داد.

***ایرنا: تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه، فشارهای سیاسی بسیاری را بر رژیم پهلوی تحمیل کرد، چه عاملی سبب شد تا در این شرایط عوامل حکومت، فشار افکار عمومی را در ارتباط با تبعید آیت الله مصطفی خمینی متحمل شوند؟
**حقانی: سیدمصطفی خمینی پس از تبعید امام(ره) همان راه ایشان را ادامه داد، فعالیت های پدر خویش را به طور جدی دنبال کرد و هماهنگی لازم را میان شخصیت های مبارز به وجود آورد و زیر نظر رهبری امام خمینی(ره) به یک محور مقاومت تبدیل شد و نبود امام راحل را به گونه شایسته ای برطرف ساخت. رژیم پهلوی به این دلیل معمار بزرگ انقلاب را از ایران تبعید کرد تا شاهد این نوع فعالیت ها نباشد و زمانی که اقدام های انقلابی سیدمصطفی خمینی را که برپایه دستورها و راهنمایی های پدر بزرگوارش بود، مشاهده کرد به این نتیجه رسید که او را هم از ایران تبعید کند و اینگونه ضربه نهایی را به جریان نهضت اسلامی وارد سازد. البته حضور امام خمینی(ره) و فرزند ایشان در نجف، نقشه های سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) و رژیم را نقش بر آب کرد زیرا آنها از نجف هدایت انقلاب را برعهده گرفتند. سید مصطفی خمینی به واسطه مردم داری عمیق، ساده زیستی، خلوص و پشتکار علمی در حوزه و جامعه از محبوبیت بسیاری برخوردار بود.

***ایرنا: شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی چه تاثیر بر روند پیروزی نهضت اسلامی داشت؟
** حقانی: بازتاب خبر درگذشت وی در نجف و ایران بسیار گسترده بود، می توان آن را نخستین جرقه اوج‌گیری دوباره انقلاب اسلامی در 1356 خورشیدی دانست. با توجه به این که رژیم پهلوی، بارها نیروهای مخالف خود را با بهانه های مختلف از میان می‌برد، در آن زمان بحث به شهادت رساندن فرزند معمار بزرگ انقلاب به طور جدی مطرح شد و این موضوع سبب شد تا در ایران موج گسترده ای از مخالفت ها در قالب مجلس های ختم برای وی برگزار شود. با توجه به عکس العمل نامناسب رژیم پهلوی و درج مقاله زشت و موهن روزنامه اطلاعات با قلم «احمد رشیدی مطلق» نسبت به امام راحل، این نهضت وارد مرحله حساس خود شد و بدین ترتیب جرقه رحلت وی به شعله های سوزانی تبدیل شد که ریشه‌های رژیم پهلوی را سوزاند و نهضت انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طی روزهای گذشته برخی کانال های تلگرامی با انتشار تصویری از یک کتاب مدعی شدند که در کتاب‌های درسی آموزش و پرورش هند به امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب توهین کرده‌اند.

در این کتاب تصویر بنیانگذار انقلاب اسلامی در کنار برخی جنایتکاران منتشر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کتاب به هیچ وجه کتاب درسی نظام آموزشی هندوستان نیست و یک موسسه خصوصی است.

همچنین مدیر این موسسه با انتشار نامه‌ای ضمن عذرخواهی از این اشتباه و قول اصلاح فوری این اقدام نوشت: «صمیمانه‌ترین پوزش خود را از این اشتباه اعلام می‌داریم و در حال انجام اقدامات فوری برای اصلاح این اشتباه هستیم.»

برخی معتقدند منتشرکنندگان این شایعه در فضای رسانه‌ای، تلاش دارند تا روابط بین دو کشور هند و ایران را تضعیف کنند.

کد خبر 848144 برچسب‌ها امام خمینی هند خبر ویژه

دیگر خبرها

  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • مطهری امام
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم