Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:02:02 GMT

شهرها را برای اتومبیل‌ها می‌سازیم

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۵۲۵۱

شهرها را برای اتومبیل‌ها می‌سازیم

عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران گفت: به رغم اینکه اکنون شهرها را برای اتومبیل‌ها می‌سازیم ولی در واقع شهرها باید برای انسان‌ها ساخته شوند.

محسن اسماعیل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه اگر امروزه شاهد ساخت خانه‌هایی به صورت افقی و تک‌واحدی هستیم به خاطر این است که اتکا به اتومبیل و خودرو محوری داریم، افزود: با وجود اینکه بسیاری بزرگ‌ترین تهدید سیاره زمین را افزایش جمعیت، انسان‌های غیر زمینی و سایر مسائل می‌دانند اما باید گفت بزرگ‌ترین مشکلی که گریبان گیر و موجب نابودی محیط زیست و محیط زندگی شده، پراکندگی شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به وجود اینکه رویکرد در شهرسازی‌ها باید انسان‌محور باشد ولی برنامه‌ها و طرح‌ها به‌گونه‌ای است که اتومبیل‌ها را به فضاهای شهری دعوت می‌کنیم.

عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با اظهار تأسف از اینکه اتومبیل محوری چیره بر زندگی انسان‌ها شده و جای آنها را در شهرها گرفته است، افزود: با وجود اینکه شهرها سهم انسان‌ها و شهروندان هستند و باید از آن‌ها بهره کافی را برد ولی متأسفانه شهرها را برای اتومبیل‌ها ساماندهی می‌کنیم.

اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه طرح‌هایی که امروزه ارائه می‌شود بر اساس اتومبیل محوری بوده و این نتیجه‌ای جز آلودگی ندارد، بیان کرد: گسترش افقی شهرها موجب شده روابط و تعاملات اجتماعی که در قدیم بوده از بین برود.

وی با بیان اینکه امروزه روابط اجتماعی بسیار گسسته شده است، افزود: در نوشهرسازی به نزدیک‌تر شدن روابط اجتماعی بسیار توجه شده است.

این کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری از بین بردن زمین‌های اطراف شهرها را از دیگر نتایج پراکندگی شهری و ساخت و سازهای پراکنده واحدهای مسکونی دانست و گفت: شهرسازی جدید یا نوشهرسازی در تلاش می‌کند تا به سنت‌های گذشته برگردیم.

وی با اعلام اینکه جنبش نوشهرسازی بدین خاطر شکل گرفت که مجدد به کیفیت زندگی انسان که اکنون زیاد شاهد آن نیستیم توجه شود، یکی از اصول جنبش نوشهرسازی را عدالت بین نسلی دانست و بیان کرد: جنبش نوشهرسازی به شدت مخالف اتومبیل محوری بوده و تأکید بر پیاده محوری دارد.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه متأسفانه هرچند در شهرسازی امروزی به فکر کسانی که می‌خواهند پیاده‌روی کنند نیستیم اما در نوشهرسازی به این موضوع توجه بسیاری شده است، افزود: در جنبش نوشهرگرایی فضاهایی برای دوچرخه‌سواران و پیاده‌روها ایجاد می‌شود و اولویت با انسانها است.

این کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اضافه کرد: با وجود اینکه فضاهای شهری باید خاصیت دعوت‌کنندگی داشته باشند اما اکنون فضاهای شهری مرده‌ای داریم و از آن‌ها لذت نمی‌بریم.

عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه شهرها باید به‌گونه‌ای باشند که همه اقشار جامعه از جمعه پیر و جوان و دختر و پسر از آن لذت ببرند، بیان کرد: اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که شهروندان با رغبت به سمت فضاهای شهری نمی‌روند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شهرسازی‌های امروزی به نیازهای انسانی توجه نمی‌شود، گفت: به‌رغم اینکه پیاده‌روها را کف سازی می‌کنیم اما فاقد صندلی برای استراحت افراد سالمند و یا یک آبخوری هستند.

اسماعیل پور با اعلام اینکه در جنبش نوشهرسازی باید به نیازهای اساسی انسان توجه شود، بیان کرد: وقتی در فضاهای شهری به انسان توجه کنیم منجر به تعاملات بالای اجتماعی خواهد شد.

وی پیاده محوری، مشارکت شهروندان، ارتباط پذیری شهری، اختلاط کاربری و تنوع، مسکن مختلط، افزایش تراکم، حمل و نقل عمومی، توجه به بناهای تاریخی، توسعه پایدار و توسعه ساختار سنتی محله‌ها را از جمله اصول نوشهر سازی دانست.

عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه نوشهرسازی نه تنها به دنبال حذف کامل اتومبیل نیست بلکه به دنبال این است تا انسان‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند، افزود: در شهرسازی نوین رویکرد و نگاه به سمت انسان‌ها است.

وی، مسدود کردن بلوارها و بریدگی‌ها را مغایر با جنبش نوشهرسازی دانست و گفت: دور کردن ترافیک از مرکز شهر یکی از نگرش‌های شهرسازی نوین است.

اسماعیل پور با اشاره به اینکه از تمامی مغازه‌ها و کاربری‌ها باید به بهترین نحو استفاده کرد، مرکز شهر را مکانی برای همه افراد پیاده دانست نه اینکه با اتومبیل تردد کنیم، اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری به دنبال تراکم زدایی انسان‌ها از مرکز شهر هستند اما محکوم به شکست است.

وی با اعلام اینکه افزایش تراکم اصول خاص خود را دارد، گفت: افزایش تراکم انسان‌ها را به این خاطر جز اصول شهرسازی گذاشته‌اند که تعاملات اجتماعی بیشتر شود نه اینکه به فکر افزایش اتومبیل‌ها باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است

ایسنا/لرستان شهردار بروجرد با بیان اینکه بروجرد شهر علما و قطب صنعت ورشوی کشور است، بیان کرد: نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است.

یحیی عیدی بیرانوند در جلسه شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران لرستان با بیان اینکه فضای عمومی شهر نشان‌دهنده اقتصاد شهر است، گفت: باید کارگروه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همه دستگاه‌ها شکل بگیرد.

شهردار بروجرد با بیان اینکه به منظور جذب سرمایه‌گذار باید خواسته‌ها و زمان‌بندی آنها تعیین شود، تصریح کرد: صنایع آلاینده چهره شهرها را مخدوش کرده و ساماندهی این‌ها باید از سوی متولیان امر انجام شود.

عیدی بیرانوند خواهان استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌ها شد.

وی بیان کرد: شهرداری و شورای شهر بروجرد خود را سرباز ولایت و رئیس‌جمهور می‌دانند و چنانچه مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند موانع را در امر مدیریت و مبلمان شهری برطرف کنند.

شهردار بروجرد افزود: بروجرد دومین شهر استان به لحاظ جمعیتی به‌حساب می‌آید و باید ارزش افزوده براساس جمعیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • نمود موفقیت دولت در چهره شهرها مشخص است
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد