Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از روزی که به طور رسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی در شعبه مرکزی بانک ملی از کارت‌های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی خرید کالا رونمایی شد، یک سال و 27 روز می‌گذرد.

رئیس کل بانک مرکزی آن روز می‌گفت: «روش استفاده از کارت‌های اعتباری به این شکل است که دارنده کارت می‌تواند در حساب آن  موجودی داشته باشد و اگر از موجودی خودش استفاده می‌کند، نیاز به استفاده از این تسهیلات نیست اما اگر موجودی نداشته باشد و خرید کند، در واقع فرد از تسهیلات این کارت استفاده کرده که باید با مکانیزم خاصی نسبت به تامین سود آن اقدام و تسویه حساب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارت‌ها در سه سقف 10 میلیون، 30 میلیون و 50 میلیون تومان است که با بررسی اعتبار متقاضی این کار انجام می‌شود، خوشبختانه بانک ملی به صدور کارت اقدام کرده است و بانک‌های دیگر هم کمابیش این کار را شروع کرده‌اند.»

 

به گزارش فارس، یک نشست خبری هم به همین مناسبت قبل از این مراسم در بانک مرکزی برگزار شده بود. در ماه‌های ابتدایی برخی بانک‌ها اقدام به عرضه این کارت‌ها به مشتریان کردند. البته بانک مرکزی هیچ گزارشی از روند اجرای این طرح در شبکه بانکی منتشر نکرد اما پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد بیشترین کارت اعتباری توزیع شده در سیستم بانکی توسط بانک ملی بوده که رقم آن بالغ بر 70 هزار فقره است.

مدتی کوتاهی پس از رونمایی رسمی کارت‌های اعتباری، بانک‌ها این طرح را از دستور کار خارج کردند و به سراغ روش‌های قبلی اعطای تسهیلات خرد رفتند.

در طرح کارت اعتباری عام، معادل بازپرداخت، کارت اعتباری مجددا شارژ می‌شد. به عنوان مثال اگر فرد 2 میلیون تومان از اعتبار کارت را استفاده می‌کرد و پس از مدتی یک میلیون تومان آن را به حساب بانک واریز می‌کرد، اعتبار کارت یک میلیون تومان دیگر شارژ می‌شد.

بنابراین در شرایط مشکلات نقدینگی و تامین مالی بانک‌ها، باید بخشی از منابع همواره در این قالب در گردش باشد. به نظر می‌رسد همین مساله دلیل اصلی رویگردانی بانک‌ها از این طرح باشد. 

در حال حاضر تقریبا همه بانک‌ها در قالب کارت که فقط از طریق پایانه‌های فروشگاهی قابل استفاده است، تسهیلات می‌پردازند. تنها تفاوت این روش بانک‌ها با طرح کارت اعتباری عام همان امکان شارژ دوباره کارت است. 

به گزارش فارس، بنابراین آن همه سخنرانی و نشست خبری و مراسم رونمایی و تعاریف و تمجیدها از طرح کارت اعتباری عام که می‌توانست تقاضای کل را افزایش دهد و رونق را به اقتصاد بازگرداند، به فاصله چند ماه نقش بر آب شد.

در واقع سرنوشت طرح کارت اعتباری عام به همان سرنوشتی دچار شد که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی پیدا کرد، با این تفاوت که بانک مرکزی به روش‌های مختلف، ناموفق بودن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را به رخ کشید اما کاملا بی سر و صدا از کنار طرح نافرجام کارت اعتباری عام گذشت.

البته پاسخ بانک مرکزی به این ماجرا قابل پیش‌بینی است. مسئولان بانک مرکزی خواهند گفت این طرح بستری برای اجرای طرح کارت اعتباری بود و بانک‌ها مختار به اجرای آن بودند و این طرح برای بانک‌ها الزام آور نبود.

بسیار عالی، خداوند پیشنهاددهندگان این طرح‌های غیرقابل الزام‌آور را برای شبکه زنده دارد که اگر نباشند بانک‌ها از هر نوع خبر ظاهرا مثبت و امیدوارکننده‌ای خالی می‌شوند و هیچ خبری نمی‌ماند جز مطالبات معوق و بدهی به بانک مرکزی و اضافه برداشت‌های مکرر و عدم اجرای چارچوب پرداخت سود علی‌الحساب به مشتریان و دارایی‌های سمّی و اموال مازاد و هزاران موضوع یأس‌آور دیگر.

انتهای پیام/آ

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی بانک شهر، سیدعباس نوربهاء در همین رابطه افزود: عضویت در پروژه ریال دیجیتال به دو صورت متولی و عضو عادی نزد بانک مرکزی بوده که عضو متولی دارای ویژگی تایید تراکنش ریال دیجیتال و توسعه قرارداد هوشمند را داشته و راسا امکان ارائه خدمات مرتبط با کیف ریال دیجیتال و کاربر را دارا خواهد بود.

نوربهاء تصریح کرد: بانک شهر از آبان ماه سال گذشته آمادگی خود را جهت همکاری در این پروژه ریال دیجیتال به عنوان عضو متولی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که پس از تایید آن بانک، بانک شهر به عنوان عضو متولی ریال دیجیتال معرفی شد.
وی با بیان اقدامات صورت گرفته در راستای عضویت بانک شهر، گفت: مرحله اول پیاده سازی کیف پول عادی و تجاری به صورت پایلوت و در محیط تستی شبکه برنای بانک مرکزی بوده که این مهم انجام و تایید بانک مرکزی را نیز گرفت. در ادامه محیط عملیاتی این پروژه نیز پیاده سازی و هم اکنون آماده بهره برداری است.
مدیرامورسیستم های بانکی بانک شهر عنوان کرد: پول دیجیتال بانک مرکزی مفهومی نوین است که به ارز دیجیتالی که بانک مرکزی آن را منتشر کرده است، دلالت دارد. این نوع پول در برخی از کشوری های جهان مورد استفاده قرار گرفته و برخی دیگر نیز در حال تحقیق و آزمون بر روی آن هستند.
نوربهاء ادامه داد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز این مراحل را پشت سرگذاشته و در حال ارائه آن با نام ریال دیجیتال بوده و به عنوان یکی از بانک های مرکزی دنیا، این نوع پول را منتشر می کند.
مدیرامورسیستم های بانکی بانک شهر خاطرنشان ساخت: ریال دیجیتال از طریق بانک های عامل توزیع شده و این بانک ها باید نرم افزارهای لازم را توسعه دهند تا این پول برای کابران قابل استفاده باشد؛ خوشبختانه این مهم در بانک شهر و در راستای تحقق شعار "نوآوری در خدمت" به مشتریان ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • کارت سوخت رانندگان باطل می شود!
  • موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403
  • کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود
  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳