Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عمليات آزادسازي کرکوک درحالي از سوي بغداد کليد زده شده که «مسعود بارزاني» هيچ گاه تصور نمي کرد، چنين تبعات کمرشکني براي وي به همراه داشته باشد و از وي مهره اي سوخته بسازد.
سرويس جهان مشرق - استان «کرکوک»، يکي از مناطق مهم در شمال بغداد و جنوب اقليم کردستان عراق استان کرکوک است. اين استان با مساحتي حدود 10390 کيلومتر مربع، به اندازه کشور لبنان و دو برابر بغداد وسعت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخي مولفه‌ هاي راهبردي باعث شده تا پس از اشغال عراق در سال 2003، کرکوک در متن منازعات سياسي و هويتي قرار گيرد.
اعلام پيوستن کرکوک به همه پرسي استقلال کردستان، افزون بر افزايش تنش بين اربيل و بغداد، پيچيدگي معادله چند مجهولي مناسبات بغداد - اربيل را دو چندان کرد. در اين بين مواضع قاطع «حيدر العبادي»، نخست وزير عراق در قبال اين قضيه بار ديگر اهميت راهبردي اين استان در معادلات سياسي عراق را مورد تاکيد قرار داد.
اين درحالي است که پيشتر، به ويژه طي دهه 60 ميلادي تلاش رهبران کردستان عراق براي سيطره بر کرکوک موجب بروز تنش سياسي در عراق شده بود که تا مرز رويارويي مسلحانه هم پيش رفته بود.
افزون بر اهميت راهبردي، از منظر سياسي و اجتماعي نيز استان کرکوک جايگاه مهمي در معادلات نفتي و ساختار اقتصادي عراق ايفا مي کند. 40 درصد از صادرات نفت عراق از اين استان صورت مي گيرد و پس از استان بصره با در اختيار داشتن حدود چهار ميليارد بشکه نفت،‌ بزرگترين ذخاير نفتي عراق را در اختيار دارد.

به همين دليل است که کُردها،‌ کرکوک را «بيت‌ المقدس» و قبلگاه اول خود خود مي دانند و بر الحاق آن به منطقه کردستان به ويژه طي همه پرسي اخير، پا فشاري مي کنند. چون به خوبي به اين نکته واقف هستند که بدون «کرکوک» چرخ هاي اقتصاد اربيل هرگز نخواهد چرخيد و اين موضوعي نيست که بغداد از آن بي خبر باشد.
بنابراين هر اندازه کرکوک براي اربيل مهم باشد، اگر نگوييم، بيشتر، دستکم به همان اندازه براي بغداد نيز حائز اهميت است، به ويژه آنکه عراق در آستانه ورود به مرحله بستن پرونده داعش و آغاز بازسازي خرابي هاي برجاي مانده از تروريسم تکفيري داعشي است و کرکوک سهم بسزايي در تامين منابع مالي مورد نياز براي اجراي طرح هاي عمراني و آباداني در عراق دارد.
به ملاحظات فوق بايد ملاحظات داخلي و منطقه اي را هم اضافه کرد که در مخالفت عرب هاي سني و ترکمن هاي عراق در سطح داخلي و کشورهاي ايران و ترکيه و سوريه در سطح منطقه اي با منضم کردن کرکوک به اربيل نمود پيدا مي کند.
تمام اين ملاحظات در کنار ملاحظات بين المللي مانند سوء استفاده رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي از الحاق کرکوک به کردستان، موجب شدند تا حيدر العبادي، به عنوان نخست وزير و فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق روز دوشنبه برابر با 24 مهر ماه جاري پس از پايان ضرب الاجل 36 ساعته به کُردها دستور آزادسازي استان کرکوک را صادر کند.
با توجه به پافشاري هاي «مسعود بارزاني»،‌ رئيس منطقه کردستان بر خواسته الحاق کرکوک به کردستان و بستن تمام باب هاي گفت و گو و مذاکره درباره اين قضيه، خوشبين ترين گمانه زني ها هم، چنين سناريويي را براي عمليات کرکوک پيش بيني نکرده بود.
در کمال تعجب و ناباوري جامعه جهاني نيروهاي مبارز کُرد نه تنها مقاومتي در برابر نيروهاي مسلح و ارتش عراق از خود نشان ندادند، بلکه با فرار و عقب نشيني خود از ميدان، در واقع کرکوک را به بغداد تقديم کردند.

عمليات کرکوک را بايد «شوک بزرگ» به مسعود بارزاني و متحدانش دانست که يک شبه به تمامي آرزوهاي جدايي از دولت مرکزي بغداد و استقلال کردستان پايان داد. هم اکنون بارزاني به خوبي مي داند، سخن گفتن از استقلال کردستان و تهديد به جدايي از دولت مرکزي بغداد، معنايي جز خودکشي سياسي براي وي نمي تواند داشته باشد. به عبارتي با عمليات 23 مهر کرکوک، همه پرسي 3 مهر کردستان عراق به تاريخ پيوست.
از سوي ديگر، عمليات کرکوک بار ديگر ثابت کرد، برخلاف تمام جار و جنجال رسانه اي و جنگ رواني و تبليغاتي که بارزاني در خصوص برگزاري همه پرسي استقلال کردستان به راه انداخته بود و طي آن از تمايلات کُردها جهت جدايي از عراق و تشکيل دولتي مستقل براي خود سخن گفته بود، خواهان جدايي از دولت مرکزي در بغداد نيستند.
در عين حال عمليات کرکوک را بايد عمليات رونمايي از اختلافات داخلي کُردها توصيف کرد. در حالي که بارزاني اميدوار بود، اهداف شخصي خود را براي باقي ماندن هرچه بيشتر در قدرت و دست اندازي به منابع و ثروت هاي ملي عراق محقق کند، احزاب کُرد يکي پس از ديگري در مقابل او ايستاده و صراحتا اعلام کردند که هيچ گاه از سياست هايش حمايت نخواهند کرد. به حدي که اتحاديه ميهني کُردهاي عراق، بارزاني را به خيانت متهم مي کند.
بي شک بازنده بزرگ عمليات کرکوک، کسي جز مسعود بارزاني نمي تواند، باشد، درخواست گروه ها و جريان هاي سياسي کُرد جهت استعفاي فوري مسعود بارزاني و رهبران پنج حزب حاکم بر منطقه کردستان و عذر خواهي بارزاني از مردم کُرد و دادن فراخوان‌ هايي براي تشکيل دولتي انتقالي در اقليم کردستان جهت مديريت گفت ‌و گو با دولت مرکزي بغداد؛ نزديکي بيش از پيش احزاب کُرد مخالف بارزاني به بغداد و تاکيد بر حل اختلافات دولت محلي کردستان با دولت مرکزي عراق از راه هاي مسالمت آميز و از طريق گفت و گو و مذاکره و غيره همه تاييدي بر گفته فوق است.

بسياري از کارشناسان و تحليلگران مسعود بارزاني را مهره سوخته بازي از پيش باخته استقلال کردستان و جدايي از دولت مرکزي عراق مي دانند و خروج وي از عرصه سياسي عراق و کردستان را دور از انتظار نمي دانند.
به همين دليل تحولات آينده در عرصه سياسي عراق و منطقه کردستان را براي «مسعود بارزاني» که مدت هاست، دوران رياست اش بر کُردها پايان يافته، بسيار سرنوشت ساز ارزيابي مي کنند.
بي شک خروج مسعود بارزاني از صحنه سياسي کردستان و عراق، بازتاب هاي غير قابل انکاري بر پرونده ها و قضاياي مختلف منطقه اي از جمله داعش، استقلال کردستان، بحران هاي اقتصادي اربيل و بغداد، حل اختلافات دولت مرکزي عراق با کُردها و تقويت انسجام و وحدت ملي عراق خواهد گذاشت.
اگرچه اين بازتاب ها را نبايد به داخل عراق محدود کرد، بلکه انعکاس آن بي ترديد در تمام سطوح منطقه اي و بين المللي مشهود خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی دوره دوم متوسطه نظری قطب غرب کشور با شرکت مدیران ۱۰ استان غرب کشور در سنندج برگزار شد

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش صبح دوشنبه در این دوره آموزشی با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخار زندگی ما معلمی است، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) بزرگ‌ترین معلم تاریخ و چراغ سعادت جامعه بشریت بود.

نادر کریمی بیرانوند با اشاره به برگزاری دو رویداد مهم در سنندج تحت عنوان نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی کردستان و دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه روزی قطب غرب کشوری، این رویدادها را فرصت ارزشمندی برای تبادل تجربیات عنوان کرد و با اشاره به میزبانی مطلوب کردستان، از دست‌اندرکاران برپایی آن قدردانی نمود.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس شبانه‌روزی کردستان در مهارت‌آموزی پیشرو هستند، گفت: مهارت آموزی در آموزش و پرورش در راستای تحقق شعار سال در اولویت است.

وی شعارها را جهت اجرا لازم دانست و با اشاره به الزامات اجرایی شعار سال، آموزش و پرورش را مورد اعتماد خانواده‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه خوداتکایی نمادی از امانت‌داری در حوزه دانش‌آموزان است‌.

کریمی شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» را سیاست حاکمیتی عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های مدارس شبانه‌روزی افزود: مدارس شبانه‌روزی بهترین ظرفیت برای مهارت‌آموزی است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی را منطبق بر ساحت‌های تعلیم و تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: هفته گذشته مهارت آموزی در دولت مصوب شد و دستگاه‌ها مکلف به اجرای کامل این مصوبه شدند.

کریمی تصویب این مهم را گامی ارزشمند برای نتیجه‌بخش شدن تلاش‌ها در تعلیم و تربیت دانست و ابراز امیدواری کرد اتفاقات مثبت در آموزش و پرورش ادامه یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز ضمن خیرمقدم به مهمانانان و قدردانی از واگذاری میزبانی به استان کردستان، در سخنانی خطاب به مدیران مدارس گفت: مدیران مدارس شبانه روزی مهم‌ترین اولویت کاری شما توجه به تربیت و آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان این مدارس هست چرا که ظرفیت مدارس شبانه‌روزی برای تعلیم و تربیت در هیچ مدرسه و آموزشگاه دیگری وجود ندارد.

هاشم ناظمی جلال عنوان کرد: ما در این دوره تمام ظرفیت‌های در اختیار را به‌کار گرفته‌ایم تا بتوانیم یک دوره آموزشی در شأن شما مدیران را فراهم آوریم و در نهایت بتوانیم زمینه تبادل تجربه را در میان شما به وجود بیاوریم.

وی افزود: این امر هم جز با عشق و علاقه به کار محقق نخواهد شد.

حجت‌اله موسوی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان هم در سخنانی اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که خاطره خوبی در ذهن‌های شما بنگاریم.

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: این دوره برای تبادل تجربه و در کل یک دوره تعاملی است.

موسوی در خصوص عناوین برنامه‌های این دوره نیز گفت: برای آن سرفصل‌هایی تعیین شده که انتظار می‌رود مدرسان بر اساس سرفصل‌های تعیین شده مطالب لازم را به مدیران ارائه دهند.

گفتنی است؛ این دوره تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

کد خبر 6091903

دیگر خبرها

  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد
  • زلزله در ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی