Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:24:51 GMT

نیاز آهوان زنجان به محیطی امن برای ادامه حیات

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۳۳۷۳

نیاز آهوان زنجان به محیطی امن برای ادامه حیات

زنجان - ایرنا - توسعه بی رویه، روز به روز قلمرو آهوان زنجان را کاهش داده است به طوریکه ادامه این روند با تهدید زیستگاه های آهوان خطر انقراض این گونه جانوری دشت سهرین زنجان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، فعالیت های کشاورزی، کشت های گسترده، افزایش گله های دام در منطقه، وجود سگ های گله و ولگرد، تغییر کاربری زمین های منطقه، تبدیل زمین های دیم گسترده به قطعه های کوچک، قطعه بندی و جزیره ای شدن زیستگاه، احداث جاده در جوار زیستگاه های اصلی، تردد وسایط نقلیه و شکار غیرمجاز از عمده دلایل ناامن شدن زیستگاه و کاهش جمعیت آهوان دشت سهرین زنجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیریت زیستگاه های اصلی آهوان زنجان می تواند یکی از گزینه های مناسب برای کنترل و جلوگیری از تهدیدات زیستی این گونه جانوری شاخص باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: دشت سهرین زنجان در واقع تنها زیستگاه بازماندگان آهوان در شمالغرب ایران است که امروزه جمعیت این آهوان به دلایل عدیده چون تخریب زیستگاه اصلی، تغییر کاربری اراضی، توسعه غیراصولی کشاورزی، شکار غیرمجاز، حفر بی رویه چاه های مجاز و غیرمجاز، خشکسالی و سرمای نامتعارف در معرض تهدید قرار گرفته است.
سیدرضا موسوی مشکینی افزود: ادامه روند کنونی و بی توجهی به هشدارهای داده شده از سوی محیط زیست، باعث خواهد شد تا روز به روز شرایط منطقه برای ادامه حیات این گونه جانوری سخت‌ و مشکل شود که برای امنیت محل زیست این آهوان نیاز به تعامل و همکاری هرچه بهتر و بیشتر سازمان ها و نهادها است.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز قطع شدن مسیرهای مهاجرت آهوان دشت سهرین را یکی دیگر از عوامل تهدید کننده جمعیت آهوان دشت سهرین ذکر کرد و افزود: مسیر آمد و شد این گونه نادر و زیبا نباید محصور باشد و آنها باید مدام در حال حرکت و جست و خیز باشند تا زاد و ولدشان از حالت طبیعی خارج نشود.
علی قره چه لو افزود: آهوان زنجان قبل از احداث اتوبان و ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز در مسیر مهاجرت، به مناطق ساوه و تاکستان آمد و شد می کردند ولی پس از آن از مهاجرت به این مناطق بازماندند و جفت گیری همخونی نیز باعث ضعف و کاهش زاد و ولدها شد.
وی فصل جفت گیری آهوان را ماه های دی و بهمن و زمان زایمان را نیز اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد ماه بیان کرد و افزود: اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد و زیستگاه آنها امن و آرام باشد اغلب آهوان دو قلوزایی می‌کنند اما اگر استرس داشته باشند در این صورت تک زایی خواهند داشت.
قره چه لو اظهار کرد: آهوان با کوچکترین تهدید از زیستگاه اصلی خود خارج می شوند که در این صورت توسط افراد سودجو و فرصت طلب شکار شده و یا در برخورد با وسایط نقلیه، تلف می شوند.
وی عمر آهوان را بین 10 تا 12 سال عنوان و تصریح کرد: شکار بچه آهوان از سوی عقاب ها، جانوران گوشتخواری چون گرگ، پلنگ، روباه و سگ‌های گله، نیز از دیگر تهدیدات پیش‌رو در کاهش جمعیت آهوان زنجان محسوب می‌شود.
قره چه لو یادآور شد: طی سه سال اخیر جمعیت آهوان دشت سهرین زنجان نسبت به سال های گذشته روند کاهشی به خود گرفته است بطوریکه سال 93 آهوان این منطقه با کاهش 14 درصدی، سال 94 با کاهش 10درصدی و سال 95 نیز با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شد.
به گزارش ایرنا، سال 94 یک هزار و 82 راس آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شکار ممنوع فیله خاصه مشاهده شد در حالی که سال 93 این تعداد یک هزار و 246 راس بود اما امسال با توجه به تدابیر اتخاذ شده و پایش مستمر و مدام، این تعداد به یک هزار و 105 راس افزایش پیدا کرد.
به گزارش ایرنا، دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود و با دامنه ارتفاعی 500 تا 2 هزار و 900 متر و میزان بارندگی سالانه 500 میلیمتر و دمای متوسط 11 درجه سانتیگراد این منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است.
پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله از جمله جانورانی هستند که در این منطقه زیست می کنند.
منطقه فیله خاصه نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532هکتار می باشد.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
تعداد معدودی آهو نیز در منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان های ابهر و خرمدره زیست می کنند و این منطقه به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‎ های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از 13 نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و 22 گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می کنند.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری **انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۳۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه

ایسنا/ایلام معاون زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان ایلام در خصوص خبر حمله خرس به مرد دره‌شهری گفت: این حمله در منطقه «خرس‌آو» کبیرکوه که زیستگاه خرس قهوه‌ای است رخ داده است.

علیرضا محمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این زیستگاه خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کبیرکوه در بخش شرقی کبیرکوه واقع است و منطقه‌ای صعب‌العبور است، فرد مصدوم شده از دامداران بومی منطقه است که دام‌های خود را وارد قلمرو زیستی خرس کرده است.

وی افزود: وقتی خرس برای فرزندانش احساس خطر کند، ممکن است به واردشدگان به زیستگاهش حمله کند.

محمدی با بیان اینکه جمعیت خرس در این منطقه معدود است، خاطرنشان کرد: ممکن است خرس برای تأمین غذا دست به حمله زده باشد، آنچه مسلم است ورود دامدار به قلمرو خرس است که با این ورود ۶ رأس دام دامدار نیز تلف و خود دامدار نیز مصدوم شده است.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان ایلام تأکید کرد: خرس به هیچ وجه وارد قلمرو و زندگی مردم منطقه نشده است و در جای مرتفعی در کوه است که زیستگاه خود اوست.

اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام کرده خرس به یک مرد ۵۱ ساله دره‌شهری حمله کرده است و وی زخمی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی پس از ورود به قلمرو حیوان
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟