Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:45:06 GMT

آمارهای صحیح علمی؛ ابزاری کارآمد برای مدیریت کشور

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۰۰۶۳

آمارهای صحیح علمی؛ ابزاری کارآمد برای مدیریت کشور

تهران- ایرنا- آمار و برنامه ریزی به عنوان دو مقوله تفکیک ناپذیر هستند که بر توسعه کشورها تاثیر می گذارند. با استفاده بهینه از تمام ظرفیت ها می توان به تقویت یک نظام آماری غیرمتمرکز و اثربخش کمک کرد تا برنامه ریزان و سیاست گذاران با بهره گیری از آن زمینه های پیشرفت کشور را مهیا سازند.

اطلاعات و آمار به عنوان ابزارهای لازم در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها شناخته می شود و برای نیل به این هدف جمع آوری داده، تجزیه و تحلیل آماری و برنامه ریزی مناسب از مولفه های ضروری آن به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داده های آماری بنیادی ترین اصل برای برنامه ریزی محسوب و این مقوله ها مهمترین شاخص برای مدیریت کارآمد قلمداد می شود. جمع آوری اطلاعات و داده ها باید به روز باشد و توسعه بدون برنامه ریزی، آمار و اطلاعات محقق نمی شود و این سه لازمه یکدیگر هستند.

اداره ثبت احوال ایران در 1297 خورشیدی، برای ثبت رویدادهایی چون تولد، درگذشت، ازدواج و طلاق شکل گرفت و نیاز به ثبت آمار دقیق در حوزه های مختلف سبب شد در 1303 خورشیدی در آیین نامه ای وزارت کشور مسوولیت جمع آوری و متمرکز کردن آمارها را برعهده بگیرد و بدین ترتیب نخستین سرشماری سراسری در ایران در 1335 خورشیدی صورت گرفت.

مرکز آمار ایران به عنوان موسسه ای دولتی در جهت ایجاد هماهنگی و هدایت نظام آماری و تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور تلاش می کند.

اهمیت آمار در برنامه ریزی های گوناگون سبب شد تا یکم آبان در تقویم رسمی کشور «روز آمار و برنامه ریزی» نام گیرد و به همین مناسبت پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «کاوه کیانی» مشاور رییس مرکز آمار و عضو هیات علمی پژوهشکده‌ آمار پرداخت.

- متن کامل گفت وگوی ایرنا را در ادامه می خوانیم:
*** ایرنا: نیاز به داشتن آمار و اطلاعات در جوامع بر چه مبنایی است، ضرورت انتخاب روزی به نام آمار و برنامه ریزی از طرف مسوولان به چه دلیلی بود و این مساله از چه میزان اهمیتی برخوردار است؟
** کیانی: بدون شک برنامه ریزی برای امور اجرایی یکی از اصلی ترین نیازهای هر جامعه ای محسوب می شود که باید به آن توجه خاصی داشت تا با در دست داشتن آمار و اطلاعات صحیح بتوان برای آینده، بهتر برنامه ریزی کرد. ضرورت انتخاب روزی به نام آمار و برنامه ریزی در کنار هم نشان دهنده این موضوع است که این 2 لازم و ملزوم یکدیگر هستند، زیرا بدون دسترسی به اطلاعات آماری نمی توان به برنامه ریزی صحیحی دست یافت و این امر با استفاده از تمامی امکانات کشور در همه بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حاصل و به وسیله آمار اجرای برنامه ها پایش می شود؛ بدین ترتیب می توان دریافت که در این مسیر آیا به هدف ها رسیده یا دچار انحراف شده ایم.

داشتن اطلاعات لازم و کافی سبب می شود تا تمام کارها با نظم صورت گیرد به همین دلیل داشتن آمار و اطلاعات درست از جمله مهمترین عوامل پیشرفت در جوامع توسعه یافته به شمار می روند. بنابراین در هر جامعه ای که اطلاعات و توان علمی بیشتر باشد قدرت تصمیم گیری در اجرای امور نیز افزایش می یابد و شرایط زندگی بهتری برای افراد اجتماع فراهم می شود.

*** ایرنا: برای تهیه چارچوب طرح های آماری، استفاده از آمارهای ثبتی در کشور به جای عملیات میدانی چه مزیتی دارد؟
کیانی: روش آمارگیری به شیوه سنتی و میدانی معمولا روشی پرهزینه است. در آمارگیری ثبتی مبنا برخلاف روش سنتی و میدانی ریزداده‌های دستگاه‌های اجرایی در قالب سامانه های استاندارد با حفظ محرمانه بودن به مرکز آمار کشور فرستاده و پس از پردازش های لازم بر روی این ثبت ها شاخص های آماری تهیه و ارایه می شود. بنابراین با استقرار این نظام برای انجام دادن سرشماری عمومی نفوس و مسکن نیاز به مراجعه به خانه مردم و یا حتی ارایه اینترنتی آمار و اطلاعات وجود ندارد. امید می رود تا روزی ایران نیز همانند کشورهای توسعه یافته با ایجاد هماهنگی های لازم به این مهم دست یابد.

*** ایرنا: بالابردن سطح کیفیت، رعایت استانداردها و ایجاد بانک های اطلاعات جزو استراتژی آماری کشورها به شمار می روند و بر توسعه آنها تاثیرگذار است، آیا در این زمینه ایران به پیشرفت های لازم رسیده و از چه جایگاهی برخوردار است؟
** کیانی: در برخی از کشورهای جهان ارایه آمارهای کلان اقتصادی به وسیله سازمان آماری آن کشور انجام می شود. توجه و توسعه فرهنگ آماری، بالابردن سطح کیفیت و رعایت استانداردها و توسعه برای ایجاد بانک های اطلاعاتی جزو ضرورتی ترین راهبردهای آماری هر کشوری به شمار می رود که تحقق آن به وسیله تعامل با مرکزهای تولید آمار پدید می آید. تمام دستگاه ها و سازمان ها باید با همکاری و استفاده از ظرفیت های آماری به تقویت یک نظام آماری متمرکز کمک کنند تا برنامه ریزان بتوانند در انجام دادن وظیفه های خویش موفق تر عمل کرده و در این زمینه اعتماد عمومی را جلب کنند. هنگامی مرکز آمار می تواند آمارهای رسمی و دقیق را در اختیار همگان قرار دهد که میان تولیدکنندگان آمار، خانوارها، بنگاه های اقتصادی و دولت تعامل برقرار شود. داده های اطلاعاتی درباره یک سیستم مشخص هستند که در جریان تبدیل داده به اطلاعات نقش مهمی را ایفا می کنند که با مفهوم های اختصاصی خود تفسیر می شوند. تعریف ها و مفهوم های آماری، استانداردسازی نماگرها، تدوین نقشه و اتصال اطلاعات فرد به مکان، تهیه حساب های ملی سالیانه و ... از جمله مهمترین فعالیت های مرکز آمار به شمار می روند.

*** ایرنا: تهیه بانک اطلاعاتی جمعیتی متصل به مکان یکی دیگر از رویکردهای مرکز آمار ایران است، هدف از تشکیل آن چیست؟
** ایرنا: تهیه بانک اطلاعاتی جمعیتی متصل به مکان با هدف شکل گیری نظام آمار از دیگر رویکردهای این مرکز محسوب می شود و تهیه شناسنامه برای فعالیت های کسب و کار در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته است که برای اجرای آن حمایت و مشارکت همگانی مسوولان را طلب می کند. ارایه آمار دقیق و سرعت بالا به کاربران از دیگر هدف های این مرکز به شمار می رود. ایجاد و استقرار نظام آماری مدرن مبتنی بر تبادل داده و اطلاعات در سطح ریزداده در راستای عبور از آمارگیری سنتی به طرف تولید آمارهای ثبتی بر مبنای مدرن است که هدف آن کاهش هزینه های تولید و کسب آمارهای باکیفیت برای برنامه ریزان، محققان و سیاست گذاران کشور محسوب می شود. گذر از آمارگیری‌های سنتی به طرف آمارگیری های ثبتی مبنا و مدرن همگام با دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا به عنوان نقطه عطفی در نظام آماری کشور خواهد بود.

*** ایرنا: رسانه ها به عنوان مهمترین ابزارهای تاثیرگذار بر افکار عمومی تا چه اندازه می توانند در شناسایی مرکزهای آماری و راهنمایی مردم برای همکاری با این نهاد کمک کنند؟
** کیانی: رسانه ها نقش بسزایی در هدایت افکار عمومی بر عهده دارند. کارهای تبلیغاتی رسانه ها به خصوص رسانه ملی می تواند سبب بسیج عمومی مردم برای شرکت در طرح های ملی مربوط به سرشماری شوند. کسب اعتماد عمومی در زمینه آمار به عنوان پایه سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود و رسانه ها در پدید آمدن آن نقشی موثر دارند. دستاوردهای زیادی تاکنون در زمینه همکاری و آگاهی بخشی رسانه ملی با مرکز آمار به دست آمده و رکوردهای گوناگونی در سطح جهانی در پی داشته است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: توجه به فشار اقتصادی بر مردم و دولتی بودن ساختار اقتصادی از ضرورت‌های بنیادین در تحقق شعار سال است و هر الگوی عملیاتی باید منجر به رشد تولید، افزایش ثروت و رفع تبعیض و محرومیت شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، اکبر محمدی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان، اظهار کرد: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال گذشته در مجموع ۳۴ دستور کار با ۱۰۰ مصوبه داشته است که ۷۰ درصد آن اجرایی شده و ۳۰ درصد هم در حال اجرا است.

وی افزود: پنج درصد از مصوبات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مربوط به کارگروه آموزش، پژوهش و نوآوری، ۳۰ درصد مصوبات مربوط کارگروه امور زیربنایی، ۳۹ درصد از مصوبات مرتبط با کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه‌گذاری، چهار درصد از مصوبات مربوط کارگروه خانواده و ۲۲ درصد آن نیز فرابخشی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، ادامه داد: طی سال گذشته اطلاعات یک هزار و ۵۸۷ پروژه مرتبط با ۷۶ دستگاه اجرایی استان کردستان در سامانه بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی ثبت شده است.

محمدی اضافه کرد: بیشترین عنوان پروژه ثبت شده در سامانه بازار الکترونیک مربوط به اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت آب و فاضلاب، نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد کل طرح‌های ثبت شده برای استان در سامانه بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی است، خاطرنشان کرد: بعد از غربالگری حدود یک هزار و ۳۰۰ پروژه بررسی شده توسط دستگاه‌های اجرایی، ۱۸ پروژه جهت واگذاری به بخش خصوصی تأیید شده است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان در ادامه به راهکارهای تحقق و اجرای مناسب راهبرد شعار سال هم اشاره کرد و گفت: در مؤلفه مهم سطح عملیاتی باید به ساختار هنجاری (نظریه حکمرانی)، نهادی، سطح اجتماعی و مشارکت‌پذیری مردم و مطالبه‌گری و توانایی اجرایی عملی نهادها و کارگزاران در اجرای سیاست توجه کرد.

محمدی افزود: توجه به فشار اقتصادی بر مردم و دولتی بودن ساختار اقتصادی از ضرورت‌های بنیادین در تحقق شعار سال است و هر الگوی عملیاتی باید منجر به رشد تولید و افزایش ثروت و رفع تبعیض و محرومیت شود.

وی همچنین به ساختارهای مورد نیاز در تحقق شعار سال هم اشاره کرد و گفت: ساختار حقوقی و ساختار حقیقی در تحقق شعار سال باید مورد توجه قرار گیرد چرا که رشد تولید با مشارکت مردم اصلی‌ترین برنامه عملیاتی استان به منظور تحقق و عملیاتی کردن شعار سال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان به پروژه‌های نیمه‌تمام و ابزارهای قانونی مالی و پشتیبانی و تحقق برنامه رشد تولید و مشارکت در این حوزه گریزی زد و گفت: این مهم در سه سرفصل ماده ۲۷ قانون الحاق (۲)، تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، خدمات قابل برون سپاری ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، مبحث مولد سازی، پروژه‌های قابل اتمام، تسهیلات تکلیفی تبصره‌های قانونی (تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳) و غیره دنبال خواهد شد.

محمدی حساب پیشرفت و عدالت استان، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و منابع داخلی، ملی و درآمد اختصاصی را سر فصل‌هایی خواند که از طریق آن اتمام پروژه‌های نیمه تمام و پروژه‌های انتفاعی یا بسترساز دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: به منظور انسجام‌بخشی، هم‌گرایی و هم‌افزایی برنامه‌های استانی و استفاده هدفمند و بهینه از منابع کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید برنامه رشد اقتصادی استان در سال‌جاری را با هدف ارتقا نسبت به سال ۱۴۰۲ تهیه و اجرا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: برنامه رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باید با محوریت استفاده از زیرساخت‌های موجود، ابتکارات مردمی، قدرت مدیریت فعالان اقتصادی و فعالان مدیریتی، نیروی جوان تحصیل‌کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان و همسو با سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و در جهت تحقق احکام برنامه تهیه و اجرا شود.

محمدی شیوه‌ها و راهکارهای مشارکت حداکثری مردم، فعالان اقتصادی و نخبگان و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در استان از جمله در حوزه صنایع دستی و گردشگری به منظور حمایت و تأمین مالی مشاغل خرد با هدف بهبود فضای کسب و کار در برنامه رشد اقتصادی را از موارد مهم و کلیدی استان در برنامه‌ریزی سال جاری برشمرد.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی و اقدام لازم برای تکمیل طرح‌های تولیدی نیمه تمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود استان با استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید، محوریت برنامه رشد اقتصادی استان با رعایت محتوای سند آمایش استان مبتنی بر الگوی پیشرفت فناورانه از جمله راهبردهای این سازمان در برنامه‌ریزی‌های سال جاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان خاطرنشان کرد: شاخص‌های کلیدی برنامه رشد اقتصادی استان شامل افزایش کمی نیروی کار، سرمایه انسانی، بهبود ابزارهای تولید، رشد فناوری، دسترسی بهتر به مواد اولیه و بهبود محیط کسب‌وکار است.

محمدی اضافه کرد: تاکید بر نقش‌آفرینی پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و واحدهای خلاق، شرکت‌های دانش بنیان و شتاب‌دهنده‌ها در برنامه رشد اقتصادی استان با هدف تحقق رشد حداقل ۲۰ درصد، تاکید بر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بهبود معیشت و افزایش سطح رفاه مردم استان و در نظر گرفتن حفظ محیط زیست و منابع طبیعی استان با توجه به مدیریت بهینه منابع آبی استان و کشور در ارائه برنامه‌های شاخص‌های اصلی در برنامه پیشنهادی سازمان از ابزارهای برنامه رشد اقتصادی استان در سال جاری است.

کد خبر 748501

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • آماری ویژه برای پیکان؛ جای پیرمردان در فوتبال نیست!
  • بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه
  • مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد