Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- هجدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني (تله کام 2017) گرچه «اقتصاد ديجيتال» را در مرکز توجه خود قرار داد اما به نظر مي رسد هنوز براي پرداختن به بحث هاي نويني مانند اينترنت اشيا، خودروهاي خودران، کشاورزي و خانه هاي هوشمند و.... جاي کار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، هجدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني از بيست و چهارم مهرماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براي نخستين بار نشست تخصصي «اقتصاد ديجيتال» با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، دبير شوراي عالي فضاي مجازي و مقام هايي از وزارت اموراقتصادي و دارايي و وزارت صنعت معدن وتجارت در اين نمايشگاه برگزار شد تا نشاندهنده توجه به اين بحث کليدي در اقتصاد ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد.
اقتصاد ديجيتال در حالي در تله کام 2017 مورد توجه قرار گرفت که هنوز بخش هايي از صنعت، کشاورزي، ساختمان سازي و بسياري از فعاليت هاي ديگر که مي توانند محرک اين اقتصاد باشند وارد بازار ارتباطات و فناوري اطلاعات و بهره گيري از آن براي بهبود مستمر شيوه ها و فرايندها نشده اند.
اکنون کشورهاي جهان با نوين سازي صنايع خود بسيار جلوتر از ايران قدرت رقابت را آنچنان افزايش داده اند که جاي هيچ حرف و بحثي نيست.
صنعت خودروسازي جهان با تحول هاي شگرفي که ارتباطات و فناوري اطلاعات ايجاد کرده است قله هاي افتخار را طي مي کند و ساير صنايع نيز کم و زياد استفاده از دستاوردهاي ارتباطات و فناوري اطلاعات را جزو نخستين برنامه هاي خود قرار داده اند و همچنان پيشتازانه گام برمي دارند، در حالي که صنعت ايران گرچه گام هاي لرزاني برداشته است اما همچنان راه گذشته خود را طي مي کند.
جهان پا را از آي.سي.تي فراتر نهاده و به سمت تازه ترين دستاورد ارتباطات و فناوري اطلاعات يعني اينترنت اشيا رفته است تا انقلابي عظيم در همه بخش ها ايجاد کند؛ به گونه اي که خودروهاي امروزين جهاني ديگر نيازي به استفاده از شيوه هاي سنتي دارند و کمتر گذرشان به تعميرگاه هاي قديمي مي افتد.
** اينترنتِ اشيا و کاربرد فناوري اطلاعات در بخش هاي خدمات و کشاورزي
اينترنتِ اشيا (Internet of Things (IoT)‬) فناوري نويني است که در آن براي هر موجودي (انسان، حيوان و يا اشياء) قابليت ارسال داده از طريق شبکه‌هاي ارتباطي اعم از اينترنت يا اينترانت فراهم مي‌ آيد و طبق برخي پيش بيني ها تا سال 2020 ميلادي بيش از 50 ميليارد شيء به آن وصل مي شود.
بخش کشاورزي و دامپروري جهان نيز از دستاوردهاي نوين ارتباطات و فناوري اطلاعات بي نصيب نمانده است و امروز کشاورزان برخي کشورها فقط به طور هوشمندانه کشاورزي و دامپروري مي کنند و به شدت آسيب هاي گذشته اين بخش را کاهش داده اند.
اکنون مديريت آب، خاک و بي اغراق هوا در کشاورزي نوين به آي.سي.تي سپرده شده و حاصل آن کاهش ضايعات زيست محيطي و افزايش بهره وري شده است.
ارتباطات و فناوري اطلاعات در دامپروري برخي کشورها چنان نفوذ کرده است که دامدار براي به اصطلاح چراي دام خود ديگر نيازي به خارج شدن از خانه ندارد و تنها با کمک تلفن همراه هوشمند خود به دامپروري مي پردازد اما کشاورزي ما گام هايي در اين بخش برداشته که وجه غالب آن سنت هاي منسوخ و هدردادن منابع است.
وجه غالب نمايشگاه تله کام 2017 ايران نيز معرفي فناوري هاي نوين بود اما معدود کسب و کارهايي هم ديده مي شدند که به بخش صنعت و کشاورزي توجه داشتند.
توجه به بخش حمل و نقل هوشمند بيشتر شده است اما به توسعه بيشتر در ساير شيوه هاي حمل و نقل مانند حمل و نقل عمومي، جاده اي و ريلي نياز دارد و بايد کسب و کارهاي نوپا فعالانه وارد اين بخش ها شوند تا ضمن توسعه و کسب درآمد هاي سرشار و مغفول آن به پيشرفت اقتصاد ديجيتال در کشور کمک کنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز هنگام افتتاح اين رويداد بزرگ، نمايشگاه ايران تله کام را فرصت مناسبي براي همگرايي بيشتر در مسير توسعه و گسترش کسب و کارهاي نوپا دانسته بود.
امروز همگرايي در مسير توسعه و گسترش کسب و کارهاي نوپا ضروري ترين بحثي است که بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد تا ضمن افزايش اشتغال در کشور، روند بهره مندي از اقتصاد ديجيتال را دوچندان سازد.
گرچه زيرساخت هاي توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در بيشتر مناطق کشور تامين شده است اما خدماتي که مي توان با کمک اين زيرساخت ها ارائه کرد هنوز چندان گسترش نيافته و نتوانسته است آنگونه که بايد و شايد در خدمت ديگر بخش ها قرار گيرد.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي نيز در نشست تخصصي اقتصادي ديجيتال در تله کام 2017 گفت: موضوع توليد محتواي فضاي مجازي که مي تواند به افزايش ميزان خدمات و در نهايت افزايش توسعه اقتصادي بينجامد بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
ابوالحسن فيروزآبادي اضافه کرد: اگر چه در بخش زيرساخت ها اقدام هاي خوبي شده است اما همچنان در حوزه خدمات اين بخش با مشکلات و کاهش هايي روبروييم.
فيروزآبادي با بيان اينکه در کشورهاي توسعه يافته اقتصاد زيرساخت هاي فضاي مجازي 45 درصد و اقتصاد مربوط به خدمات اين حوزه 45 درصد آن را در بر دارد، گفت: در کشور ما متاسفانه اقتصاد زيرساخت ها سهم 75 درصدي دارد و سهم سرويس هاي ارتباطي هشت درصد است.
به گفته وي، اقتصادهاي پيشرفته دنيا بر موضوع اشتغالزايي بازي هاي رايانه اي تاکيد دارند و از سهم 9 درصدي در اقتصاد آن کشورها برخوردارند.
وي ادامه داد: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي يک بازار 250 هزار ميليارد ريالي را مديريت مي کند و بالغ بر پنج هزار ميليارد دلار نيز براي دولت درآمدزايي دارد اما در ساير بخش هاي فضاي مجازي مانند سلامت الکترونيک، آموزش الکترونيک و توليد محتواي چندرسانه اي، نظام تنظيم مقررات وجود ندارد که اين موضوع را در کميسيون هاي مرکز ملي فضاي مجازي ديده ايم و قرار است به صورت يک آيين نامه در شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب برسد.
** کلام آخر
نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني 2017 در حالي به پايان کار خود رسيد که توسعه اين بخش هنوز جاي حرف و حديث فراوان دارد.
اين امر مي طلبد مسئولان امر با جديت هرچه بيشتر زمينه را به گونه اي مديريت کنند که ارتباطات و فناوري اطلاعات بتواند همه شئون زندگي ايراني را تحت تاثير مثبت قرار داده و با کاهش جنبه هاي آسيب رسان اين ابزار نوين، افزايش رفاه و آسايش مردم بيش از پيش تامين شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2078*1961* گزارش: محمدمهدي بهرامي **انتشار: مريم مسعود
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۰۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد شمسایی مدیر کل تنظیم مقررات رادیویی شمالشرق و کارشناس حوزه امواج و ارتباطات رادیویی در ویراستی نوشت: معمولا برای خريد يك گوشی تلفن همراهِ جديد به بِرند، مدل، سيستم عامل، قيمت، امكانات، زيبايی، و غيره از آن توجه می کنیم. اما توصیه بهداشت_الکترومغناطیس این است که برای خرید گوشی تلفن همراه، قبل از هر مشخصه، باید از استاندارد تشعشعی گوشی تلفن همراه یا همان SAR اطمینان پیدا کرد.

امیر لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات در واکنش به این مطلب با انتشار پستی در پیامرسان ویراستی نوشت: «برای گوشی‌های وارداتی و تولید داخل، ارزیابی میزان SAR یا استاندارد تشعشعی گوشی تلفن همراه توسط آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات انجام می‌شود.»

                                         

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود
  • اجرای پروژۀ فیبر نوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • درز اطلاعات محرمانه ارتش آلمان در اینترنت
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی