Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@13:12:22 GMT

حرکت به سمت نسل ششم اينترنت از سال آينده

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۴۱۵۶

حرکت به سمت نسل ششم اينترنت از سال آينده

خبرگزاري آريا - گذر به نسخه 6 آي پي (IPv6) موضوع مهمي است که اين روزها در کشورهاي مختلف دنيا مورد توجه قرار گرفته و براي آن برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي انجام شده است. در ايران هم عبور از IPV4 به نسخه 6 موضوعي است که از سالها قبل مطرح و تاحدودي دنبال شده؛ چراکه بنا بر اظهارات صورت گرفته ايجاد شبکه ملي اطلاعات با ملاک IP آدرس نسخه 6 ممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، آدرس IP يا Internet Protocol Address شناسه‌اي است که پروتکل به وسيله آن مي‌فهمد که داده‌ها يا درخواست‌ها به کدام رايانه فرستاده يا از کدام يک دريافت خواهند شد. پروتکل IPv4 از آدرس‌هاي 32 بيتي تشکيل شده است بدين معني که اين فضا اجازه آدرس‌دهي حدود 4.3 ميليارد آدرس را مي‌دهد در حالي که IPv6 از آدرس وب 128 بيتي تشکيل شده که ظرفيت ميلياردها آدرس جديد را دارد.
از آنجا که نسخه 4 پروتکل اينترنت ديگر توان پاسخگويي نيازها را ندارند، به همين دليل عبور از نسخه 4 به نسخه 6 امري ضروري است. نصرالله جهانگرد - رئيس سازمان فناوري اطلاعات - حدود دو سال پيش در اين باره گفته بود: براساس برنامه‌ريزي‌هايي که در حال حاضر صورت گرفته اين گذر حدود پنج تا شش سال زمان خواهد برد، زيرا ما نمي‌خواهيم به سازمان‌هاي مختلف و بخش‌هايي که تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مطابق باIPV4 را خريداري کرده‌اند فشاري وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سريع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادي بيشتري به دنبال خواهد داشت.
طبق اظهارات مسوولان، تا سال 1397 به تدريج حذف دامنه‌هاي IPv4 آغاز خواهد شد و اين گذر در ايران تا سال 1400 صورت خواهد گرفت. بنا بر آخرين خبرها از گذار به IPv6، براي نخستين بار در ايران، اپراتور دوم با همکاري شرکت ارتباطات زيرساخت و سازمان فناوري اطلاعات، تست IPv6 را بر بستر موبايل نيز با موفقيت به پايان رساند.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات همچنين در اين باره گفته بود: براساس برنامه‌ريزي‌هايي که در حال حاضر صورت گرفته اين گذر حدود پنج تا شش سال زمان خواهد برد، زيرا ما نمي‌خواهيم به سازمان‌هاي مختلف و بخش‌هايي که تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مطابق با IPV4 را خريداري کرده‌اند، فشاري وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سريع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادي بيشتري به دنبال خواهد داشت.
حذف دامنه هاي IPV4 از سال آينده
در همين راستا علي اصغر انصاري - معاون توسعه و مديريت شبکه ملي اطلاعات - نيز از فراهم شدن زيرساخت فني مورد نياز براي پشتيباني از آدرس‌هاي عددي نسخه شش و آمادگي زيرساخت فني براي پشتيباني از IPV6 از سال آينده خبر داده بود؛ در حالي‌ که بنا بر اظهارات جهانگرد تا سال 1397 به تدريج حذف دامنه‌هاي IPV4 آغاز خواهد شد و اين گذر در ايران تا سال 1400 صورت خواهد گرفت.
وضعيت IpV6 در دنيا، ايران و منطقه چگونه است؟
کشور ما هم در حال حاضر در اين حوزه در منطقه صفر قرار دارد درحالي که تقريبا 10 درصد از به کاربران منطقه به IPV6 گذر کرده‌اند و کشورهاي متعددي هستند که ضريب استفاده از IPV6 در آن‌ها به 9 هم رسيده است. محمود واعظي - وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات - در اين زمينه گفته بود که IPV6 يک الزام است و در واقع اين‌طور است که راهي به‌ غير از اين نمي‌توان طي کرد، چرا که دنيا به اين سمت رفته و ما براي تعامل با دنيا مجبوريم اين مسير را با سرعت بيشتري طي کنيم.
حدود 76 درصد از کشورهاي اين بخش به IPV6 مهاجرت کرده‌اند واگر ما خود را به اين سطح نرسانيم در آينده از نظر تکنيکال با مشکلات متعددي مواجه خواهيم شد. متاسفانه در حال حاضر در اين حوزه در منطقه نيز اوضاع خوبي نداريم اما برخي کشورهاي همسايه تحرکاتي را در اين مسير آغاز کرده اند. کشورهاي متعددي هستند که ضريب استفاده از IPV6 در آن‌ها به 9 هم رسيده و اين آمار در آمريکا بيشترين نرخ استفاده را دارد. اکنون بنا بر اظهارات صورت گرفته، در کشور هنوز استفاده‌اي از IPV6 صورت نگرفته و بنابر آخرين اخبار تنها در برخي بخش‌ها تجهيزات مربوط به اين حوزه آماده شده است. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که تقريبا 10 درصد از به کاربران منطقه نيز به IPV6 گذر کرده‌اند.
پيش از اين محمود واعظي گذر از IPV4 و پياده سازي IPV6 براي تعامل با دنيا را يک الزام دانسته و با هشدار درباره رو به اتمام بودن آدرس‌هاي IPv4 گذر به نظام آدرس‌دهي جديد را نيازمند يک کار جمعي دانسته بود. وزير ارتباطات دولت يازدهم، گذر از IPV4 و پياده سازي IPV6 براي تعامل با دنيا را يک الزام دانسته است و با هشدار در درباره رو به اتمام بودن آدرس‌هاي IPv4 گذر به نظام آدرس‌دهي جديد را نيازمند يک کار جمعي دانست.
واعظي گفته بود: در حال حاضر در دنيا IPV4 مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما اين ظرفيت در حال اتمام است و همين حالا ما در ايران با اين مشکل مواجهيم که البته اين مشکل در کشورهاي متعدد ديگري نيز وجود دارد اما با گذر از IPV4 به IPV6 فضاي بسيار بازي ايجاد مي‌شود که در صورت رخ دادن اين گذر اين مشکل برطرف خواهد شد. اگرچه تصميم‌گيري در اين حوزه در اختيار حاکميت است اما اجراي اين گذر اقدامي جمعي است و همکاري بخش‌هاي متعدد را طلب مي‌کند؛ به همين دليل ما جلسات متعددي با بخش هاي مختلف برگزار کرديم تا استراتژي گذر از IPV4 به IPV6 مشخص شود. بايد به اين نکته توجه داشت که نمي توان گذر از IPV4 به IPV6 را تنها به چشم خريد و نصب تجهيزات در نظر گرفت.
او با بيان اين‌که در اين ميان هرچه مسير گذر به IPV6 سريع‌تر طي شود، سود بيشتري نصيب کشور مي‌شود، گفته بود: بايد پيش از اين کار مي‌شد اما با توجه به موقعيت کشور و برنامه پنج ساله پنجم ما نسبت به انتظاراتي که در حوزه وجود دارد بسيار عقب هستيم و با اين وجود به هيچ عنوان نبايد اجازه دهيم در اين حوزه ميان ما و دنيا از نظر تکنولوژي شکافي ايجاد شود.
چرا بايد به براي IPV6 هزينه کنيم؟
IPv4 در واقع يک بستر براي آدرس‌هاي اينترنتي است که کشورهاي جهان از آن استفاده مي‌کنند اما ظرفيت پايين اين سيستم آدرس دهي موجب محدوديت براي افزودن شناسه‌ها و کاربران بيشتر به شبکه در آينده مي شود. اين ضعف آدرس گذاري باعث ايجاد مشکلاتي براي شرکتهاي دولتي و خصوصي در برخي کشورها شده که براي حل آن ورژن جديدي به نام IPV6 در آن کشورهاپياده‌سازي شده و يا در حال پياده‌سازي است؛ امري که با استقبال گسترده و فزاينده شهروندان ايراني به سمت استفاده از رايانه هاي شخصي در آينده بيشتر هم محسوس خواهد بود.
بنابراين براي بهره‌گيري از مزاياي IPV6 که بر اساس يک پروتکل جديد اينترنتي تعريف شده، نياز به استفاده از مکانيزم‌ها و روش‌هايي احساس مي شود که به گذار يا مهاجرت معروف هستند. بر اين اساس با استفاده از اين مکانيزم‌ها مي‌توان از پروتکل فعلي اينترنت يعني IPV4 به پروتکل جديد IPV6 مهاجرت کرد.
افزايش فضاي آدرس‌دهي، پيکربندي خودکار، امنيت بالاتر، مسيريابي کاراکتر،‌ سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتيباني قوي از امکانات چندبخشي از جمله مزاياي نظام آدرس‌دهي ورژن 6 است که در سند راهبردي گذر به اين نظام به آن اشاره شده‌ است.
اکنون کارشناسان و مسوولان حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات کشور بر اين باورند که عقب‌ماندگي در اين حوزه موجب گسترش شکاف تکنولوژيکي بين ايران و جهان خواهد شد و بر همين اساس لازم است سريع‌تر مسير گذر به IPv6 را که موجب بيشتر شدن سود ايران از صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌شود به سرانجام برسانيم که در اين ميان بحث تامين تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري از جمله مهمترين موضوعات براي گذر 6 IPV به شمار مي رود.
تفاوت IPv4ها با IPv6ها چيست؟
مسلما IPv6 يکي از بزرگترين و فراگيرترين تغييراتي بوده که برروي ساختارهاي پايه‌اي اينترنت اعمال شده است. تغييري که در طول 20 سال گذشته بي سابقه بوده است. نسخه 1 تا 3 پروتکل IP هيچگاه به کار برده نشد، همين اتفاق براي نسخه پنجم نيز افتاد. IPv4 تا زماني که تمامي پروتکلها به درستي وظايف خود را انجام مي‌دانند يک چيز واقعاً مفيد بود، به خصوص که طراحي آن به سال 1970 باز مي گشت و امتحان خود را پس داده بود.
اما اين مجموعه يک سري مشکلات هم داشت؛ هر کامپيوتر برروي شبکه احتياج به آدرس اينترنتي مخصوص خود داشت و IPv4 فقط 32 بيت داشت. چون 30 سال قبل به علت مسائل تکنيکي تعداد کل وسائل مربوط به شبکه از 32^2 يا 429467296 کمتر بود – چيزي نزديک به 2 ميليارد – که مشکل بزرگي به نظر نمي‌رسيد. اما امروزه با وجود صدها ميليون استفاده کننده اينترنت و در حاليکه آدرسهاي اينترنتي بر روي تلفن هاي همراهي که از جستجوگرهاي اينترنتي کوچک استفاده مي‌کنند و وسائل بازي و خانگي مانند يخچال و تلويزيون و... که به زودي و براي راحتي و کارايي بيشتر قرار است به اينترنت وصل شوند به کار برده شود، کاملا مشخص مي‌شود که چرا اين 32 بيت آدرس به زودي تمام خواهد شد.
بر اين اساس لزوم حرکت به سمت IPv6 مطرح مي شود. در اين راستا مهمترين تغيير چهار برابر شدن فضاي آدرس دهي از 32 به 128 بيت در نسخه جديدIP يعني IPv6 خواهد بود. با گذر به اين ورژن براي هر کدام از ما 60 هزار ميليارد آدرس IP فراهم خواهد شد. گسترش IPv6 احتياج به بازنگري در سيستمهاي شبکه‌اي و تغيير پيکر بندي صدها ميليون کامپيوتر در سراسر جهان خواهد داشت. مساله امنيت نيز يکي از مهمترين مسايل در اين نسخه است که بايد بصورت وسيع به آن پرداخته شود. شايد نياز به توسعه تعداد آدرس هاي IP با توجه به وضعيت بحراني موجود به عنوان يکي از اهداف مهم طراحي و پياده سازي IPv6 ذکر شود ولي تمام داستان به اينجا ختم نمي‌شود و دلايل متعدد ديگري نيز در اين زمينه مطرح است.
ويژگي‌هاي جديد IPv6 فوايد زيادي را براي کسب و کارهاي مختلف به ارمغان مي‌آورد که از جمله آنها مي توان به کاهش هزينه‌هاي مديريت شبکه، بهينه سازي براي شبکه‌هاي نسل آينده(NGN)، محافظت از دارايي‌هاي شرکت، محافظت از سرمايه‌گذاري، امکان گذر و انتقال آسان و برنامه‌ريزي شده از IPV4 به IPV6 اشاره کرد.
براي حرکت به سمت نسل جديد IPVها چه کرده‌ايم؟
وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات به تجهيزات مختلفي که در کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد اشاره کرده و گفته بود: براي گذر از IPV4 به IPV6 کميته‌اي نيز تشکيل شده تا در ميان اپراتورها و شرکت ارتباطات زيرساخت و نهادهايي که نسبت به خريد تجهيزات اقدام مي‌کنند تعامل نزديک‌تري ايجاد شود که البته لازم است حتما با گمرک و سازمان تنظيم مقررات ارتباطات نيز هماهنگي‌هايي صورت بگيرد تا از اين پس در خريدهايي که در خصوص تجهيزات ارتباطي صورت مي‌گيرد، سياست‌هاي کشور لحاظ شود و اجازه ورود تجهيزاتي که مطابق با IPV6 نيستند داده نشود تا به اين ترتيب سرمايه کشور براي واردات کالاهايي که بي‌استفاده مي‌مانند، هدر نرود. http://www.isna.ir/news/93081808413
نصرالله جهانگرد در حدود دو سال پيش صحبت‌هاي خود در خصوص گذر از IPV4 به IPV6 را مطرح و گفته بود: در حال حاضر در کشور با کمبود IPV4 مواجه هستيم که اين موضوع مشکلاتي را به دنبال خواهد داشت. برهمين اساس از سال 1390 فعاليت‌هايي براي اين گذر آغاز شده است.
در آن زمان رييس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به برنامه‌ريزي‌هايي که در زمينه‌ تامين تجهيزات مناسب در اين زمينه صورت گرفته بود، گفته بود: در حال حاضر مهاجرتي در اين حوزه صورت نگرفته اما با اين حال برخي موسسات تجهيزات متعلق به IPV6 را خريداري کرده‌اند که البته هنوز از آنها استفاده‌اي نشده و تنها به صورت پايلوت و با همکاري شرکت‌هايي مانند شرکت‌هاي ارتباطات زيرساخت و مخابرات استان تهران به‌طور آزمايشي اجراي اين طرح دنبال مي‌شود.
وي همچنين گفته بود: براساس برنامه‌ريزي‌هايي که در حال حاضر صورت گرفته اين گذر حدود پنج تا شش سال زمان خواهد برد، چرا که ما نمي‌خواهيم به سازمان‌هاي مختلف و بخش‌هايي که تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مطابق با IPV4 را خريداري کرده‌اند فشاري وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سريع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادي بيشتري به دنبال خواهد داشت.
او به هماهنگي‌هايي که در اين زمينه با اپراتورهاي اصلي شبکه ثابت و موبايل و همچنين شرکت ارتباطات زيرساخت صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته ظرف پنج تا شش سال آينده به تدريج اين گذر صورت خواهد گرفت و تا سال 1397 به تدريج حذف دامنه‌هاي IPV4 آغاز خواهد شد.
پيش از اين عليرضا صيدي - مديرعامل مخابرات استان تهران- نيز بحث گذر از IP ورژن 4 به IP ورژن 6 را از مواردي دانست که لازم است مورد توجه جدي مسئولان دولتي قرار بگيرد چرا که در صورت بي توجهي به اين مساله ظرف سال‌هاي آينده در اين زمينه با معضلاتي مواجه خواهيم شد.
وي همچنين گفته بود: اکنون در حوزه IPV4 کمبودهايي داريم و در اين زمينه مذاکراتي با رييس سازمان فناوري اطلاعات هم داشته ايم تا حاکميت در اين حوزه ايفاي نقش کند البته برنامه ريزي‌هايي هم صورت گرفته تا حداقل به صورت آزمايشي در برخي مناطق بتوانيم گذر از IPV4 به IPV6 را تجربه کنيم.
آدرس IP يا Internet Protocol Address يا به اصطلاح عمومي IP، شناسه‌اي است که به هر دستگاه متصل به اينترنت يا شبکه‌اي که از پروتکل اينترنت استفاده کند داده مي‌شود. اين شناسه کاملاً مجزا بوده و پروتکل به وسيله آن مي‌فهمد که داده‌ها يا درخواست‌ها به کدام کامپيوتر فرستاده يا از کدام يک دريافت خواهند شد. در واقع کاربرد آدرس IP شبيه به آدرس ايميل است. درصورتي که آدرس ايميل فردي را در دست نداشته باشيم، نمي‌توانيم به وي ايميل ارسال کنيم؛ در پروتکل اينترنت نيز چنين است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی

تقاضا برای کامپیوتر‌های شخصی با تغییر کاربران به سمت کار در خانه افزایش یافته است و این باعث شده بسیاری از کامپیوتر‌های قدیمی تنها و بدون استفاده بمانند. ممکن است همچنان فضای خانه را اشغال کنند، بنابراین افراد ممکن است وسوسه شوند که از شر این وسایل خلاص شوند. اما از این که چقدر چیز‌های مفیدی می‌توانید از این دستگاه‌ها به دست آورید شگفت زده خواهید شد. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ارتقای سبک داشته باشید، مانند افزودن رم بیشتر، فضای ذخیره سازی جدید و دسترسی به اینترنت. در این گزارش چند راه معرفی می‌شود که می‌توانید با آن از رایانه قدیمی خود بیشترین بهره را ببرید.

آزمایش یک سیستم عامل جدید

آیا دوست دارید چیز‌های جدید را امتحان کنید؟ هیچ چیز بهتر از یک سیستم عامل جدید تازه نصب شده روی یک رایانه قدیمی نیست چون دوباره جوان به نظر می‌رسد. نمونه‌های محبوب عبارتند از Ubuntu، Mint، Elementary OS و Manjaro.

سرور خانگی 

اگر یک رایانه قدیمی با فضای ذخیره سازی زیاد دارید، می‌توانید آن را به یک سرور خانگی تبدیل کنید که همه دستگاه‌های دیگر شما به آن متصل می‌شوند. نرم افزار‌های رایگان و متن باز مانند TrueNAS Core، Rockstor، FileCloud، XigmaNAS و سایرین معمولاً این امکان را به راحتی می‌دهند.

هات اسپات

هیچ چیز بدتر از دسترسی محدود به شبکه بی سیم نیست؛ بنابراین می‌توانید آن رایانه قدیمی را به یک هات اسپات تبدیل کنید تا اتصال اینترنت خود را از طریق یک شبکه WiFi به اشتراک بگذارید؛ و می‌توانید این کار را با استفاده از Connectify Hotspot انجام دهید. همچنین می‌توانید از ویندوز برای تبدیل رایانه خود به یک هات اسپات که اینترنت خانگی شما را بدون نیاز به نرم افزار اضافی به اشتراک می‌گذارد، استفاده کنید.

آموزش کامپیوتر

در هر خانواده‌ای فردی وجود دارد که نمی‌تواند با تکنولوژی سر و کار داشته باشد یا می‌خواهد نحوه استفاده از آن را یاد بگیرد. می‌توانید پس از نصب یک سیستم عامل جدید از لپ تاپ قدیمی خود استفاده کرده و آن را به یک ابزار آموزشی تبدیل کنید.

ایجاد یک دوربین امنیتی

اگر لپ‌تاپ قدیمی شما دارای وب‌کم داخلی است، یا اگر وب‌کم خارجی دارید که می‌توانید به آن متصل شوید، یک کپی از Agent DVR را دانلود کنید که به شما امکان می‌دهد به دوربین رایانه‌ خود مانند دوربین امنیتی خانگی دسترسی داشته باشید.

پلتفرمی برای بازی‌های قدیمی

رایانه‌های قدیمی‌تر معمولاً می‌توانند بازی‌های قدیمی مرتبط با نوستالژی را مدیریت کنند. تبدیل یک کامپیوتر قدیمی به یک سیستم بازی اختصاصی آسان است و نیازی به تجربه زیادی در دنیای کامپیوتر ندارد.

کنفرانس ویدیویی

رایانه قدیمی شما را می‌توان به کنفرانس ویدیویی، مانند Zoom و Google Meet اختصاص داد و کاربران مک می‌توانند از FaceTime برای صحبت با افراد در دستگاه‌های iOS یا iPadOS خود استفاده کنند.

منبع: ارم

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟
  • طومار عجیب هواداران بایرن: توخل باید بماند!
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • پروژه ۳۸۴ واحدی مسکن ساوه هفته آینده آماده تحویل موقت است