Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-05@23:56:20 GMT

چرا کارفرمایان مادران کارگر را اخراج می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۱۰۸۰

چرا کارفرمایان مادران کارگر را اخراج می‌کنند؟

 به گزارش سرویس اقتصادی "جام نیـوز"، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ماه گذشته بر اساس شکایت برخی کارفرمایان، دستورالعمل شماره ۴۹۵۱۷ مبنی بر ممنوعیت اخراج مادران دارای فرزند شیرخوار تا دوسالگی ابلاغ‌شده از مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ابطال کرد.


بر اساس این گزارش با طرح شکایت کارفرمایان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت رفاه نامه‌ای را به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ارسال کرد تا دفاعیه آن در دیوان عدالت اداری بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق دفاعیات وزارت کار به موجب تبصره ۲ ماده ۳ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوب سال ۷۴ پیرامون امنیت شغلی مادران پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی باید تأمین شود، با توجه به اختصاص حکم آن به مادران در ایام مرخصی زایمان و شیردهی، حکمی خاص محسوب می‌شود.

علاوه بر این قانون کار مصوب سال ۶۹ با دیدگاه حمایتی خود در صدد برقراری امنیت شغلی برای تمامی کارگران است، اما دو موضوع برقراری این امنیت را دشوار ساخته است؛ اول، قرارداد‌های موقت موضوع تبصره ۲ ماده ۷ و ماده ۲۵ قانون کار که با گسترش روزافزون و غیرمنطقی خود امنیت شغلی کارگران را به‌شدت به مخاطره انداخته است و دوم، اخراج کارگر موضوع مواد ۲۷ و ۱۶۵ قانون کار از جمله این موارد است، بنابراین این قوانین تمام کارگران را تحت پوشش قرار داده و قانونی عام و مطلق برای تمامی کارگران محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه حکم عام قانون کار به‌موجب حکم خاص قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی تخصیص می‌یابد و در نتیجه امکان اخراج کارگر زنی که در ایام شیردهی به‌سر می‌برد، از بین می‌رود و قرارداد موقت این کارگران که امنیت شغلی آنان را به خطر می‌اندازد، تا پایان این ایام تمدیدشده محسوب می‌شود، ضمن اینکه جنبه حمایتی هرچه بیشتر این قانون موجب می‌شود که بر قانون کار حاکم شود.

* مادران دارای فرزند شیرخوار از بیمه بیکاری استفاده کنند

استفاده از بیمه بیکاری توسط زنان دارای فرزندان زیر دو سال یکی از پیشنهاداتی است که شاکیان دستورالعمل وزارت کار ارائه کردند، اما وزارت کار معتقد است که با توجه به لزوم امنیت شغلی و ایجاد آرامش خاطر با توجه به سیاست‌های جمعیتی، باید کارفرمایان، زنان کارگری که دارای فرزند شیرخوار هستند را تا پایان مدت شیردهی فرزندانشان به کار بگیرند.

نکته جالب توجه در شکوائیه کارفرمایان این است که مادران پس از دوران زایمان باید در کنار فرزندان باشند تا نیازی به مهدکودک بردن آنان نباشد. در این باره کارفرمایان شاکی معتقدند که کودک در سن ۶ ماهگی سعی در نشستن دارد که مراقبت شدید مادران را می‌طلبد و اشیاء را به‌خوبی می‌گیرد؛ وقتی به پشت خوابیده انگشتان پای خود را گرفته و داخل دهان می‌کند، اشیاء را از یک دست به‌دست دیگر می‌دهد، هنگامی که اسباب‌بازی را در جایی خارج از نقطه دیدش می‌گذارید، دستان و چشمانش در اطراف به جست‌وجو می‌پردازد و یا آن را فراموش می‌کند.

از دیگر دلایل خلاف بودن بند ۳ بخشنامه وزارت کار این است که کودکان از سن ۸ ماهگی تا دو سالگی نیازمند حرکت و صحبت با پدرومادر هستند و در صورت بیماری و یا نیاز به محبت باید از نوازش مادرانه بهره ببرند.

این دلایل نشان می‌دهد که کارفرمایان شاکی دایه بهتر از مادر شده و بجای آنان تصمیم گرفته و امنیت شغلی‌شان را نادیده می‌گیرند.

فارس

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۱۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود / ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه این کارگران نیاز است + فیلم

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تقریباً بیش از حدود ۵۰۰ هزار کارگر بیمه هستند و بقیه بیمه نیستند و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه، یک میلیون و سیصد هزار کارگر ساختمانی در کشور امروز لازم است.

علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی، منابع بیمه این کارگران را شفاف کرده و دولت را موظف می‌کند که به صورت دوره‌ای گزارش درآمد و هزینه‌های این بخش را به مجلس ارائه دهد.

وی افزود :  تقریباً بیش از حدود ۵۰۰ هزار کارگر بیمه هستند و بقیه بیمه نیستند و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه، یک میلیون و سیصد هزار کارگر ساختمانی در کشور امروز لازم است.

بابایی کارنامی اظهار داشت : طبق این قانون، درآمد کارگران ساختمانی از طریق فرمول مشخصی محاسبه می‌شود و دیگر نیازی به ارائه مدارک و مستندات اضافی نیست.

وی افزود : دولت موظف است آیین‌نامه اجرایی این قانون را به سرعت تدوین و ابلاغ کند.

بابایی کارنامی اظهار داشت : حساب رسمی درآمد نشأت گرفته از فرمول درآمدی منشعب پرونده ساختمان در تامین اجتماعی جدا شده است. این اقدام شفافیت لازم را ایجاد می‌کند و سازمان تامین اجتماعی موظف است هر سه ماه یکبار به مجلس گزارش دهد.

وی افزود :  در قانون جدید، تمهیداتی اندیشیده شده است که با کد ملی هر کارگر می‌توان به راحتی مشخص کرد که آیا او در زمره کارگران ساختمانی است یا خیر.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : حل مشکلات دیگر کارگران ساختمانی مانند ایام بیماری و غرامت بیکاری در دستور کار مجلس دوازدهم قرار خواهد گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت
  • دل های نگران کارگران پیمانکاری با قراردادهای لرزان
  • خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود
  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • بازداشت ۴۵ نفر به دلیل اعتراض به قانون ضد مهاجرتی سوناک
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • بابایی کارنامی: درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود / ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه این کارگران نیاز است + فیلم
  • بابایی کارنامی : درآمد کارگران ساختمانی طبق قانون باید از فرمول مشخصی محاسبه شود + فیلم