Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با اينکه فلفلي که در شهرستان داورزن توليد مي‌شود از انواع بسيار مرغوب بوده و مي‌توان براي صادرات آن اقدام کرد اما واردات بي‌رويه اين محصول از چين کسب و کار کشاورزان را دچار آسيب کرده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم ازمشهد مقدس داروهاي گياهي يکي از بخش‌هاي بسيار مورد توجه در کشاورزي مدرن بوده و براي تمام کشورهاي توسعه يافته و پيشرفته داراي اهميت بسياري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان خراسان رضوي يکي از استان‌هايي است که در حوزه گياهان دارويي اقدامات مناسبي انجام داده و در بين استان‌هاي ديگر مقام برتر را در اين حوزه به خود اختصاص داده و هر کدام از شهرستان‌ها محصول ويژه خود را در اين حوزه دارند.
يکي از محصولاتي که در خراسان رضوي نوع بسيار مرغوب آن توليد ميشود فلفل در انواع آن به ويژه قرمز در شهرستان داورزن است، خاک و آفتاب مناسب از مهم‌ترين ويژگي‌هايي است که سبب مي‌شود محصول فلفل در داورزن کيفيت بسيار مطلوبي داشته باشد به گونه‌اي که بيان مي‌شود يک کيلو فلفل خشک کوبيده استحصال شده از مزارع اين شهرستان مي‌تواند کيفيت چندين کيلو فلفل چيني را بهبود بخشد.
اما کشاورزان فعال در اين حوزه نيز مانند ساير کشاورزان دچار مشکل بوده و به همين علت تعداد افرادي که به کشت فلفل مبادرت دارند روز به روز کمتر مي‌شود.
ماليات بر ارزش افزوده آفت فلفل‌کاران
محمد ن. يکي از کشاورزان اهل داورزن است که در روستايي نزديک به اين شهرستان به نام بهمن آباد سکونت د ارد و مي‌گويد: براي محصولات فلفل داورزن از کشورهاي ديگر مشتري‌هاي بسيار زيادي وجود دارد اما ماليات بر ارزش افزوده يکي از موضوعاتي است که سبب شده تعداد زيادي از شاغلان ديگر در اين حوزه فعاليت نداشته باشند.
وي ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال براي يکي از کشاورزان که زميني بسيار کوچک دارد و کارگاهي نيز براي خود راه‌اندازي کرده و آن را به صورت خانوادگي اداره مي‌کنند ماليات بر ارزش افزوده‌اي معادل 50 ميليون تومان در نظر گرفته شده و اين در حالي است که ارزش تمام دارايي‌هاي آن خانواده به 50 ميليون تومان نمي‌رسد و در اين حالت بديهي است که روستاييان در آن کسب و کار باقي نمي‌مانند.
آسيب واردات بي‌رويه به کسب و کار فلفل
حسن از ديگر کشاورزان اهل داورزن است که در اين زمينه مي‌گويد: ما خودمان در داورزن فلفل بسيار خوبي داريم که مي‌توانيم آن را به تمام دنيا صادر کنيم اما متأسفانه همچنان شاهد اين هستيم که اين محصول از کشورهاي ديگر وارد مي‌شود.
وي ادامه مي‌دهد: در اين ميان فقط کشاورز ضرر مي‌کند چراکه براي تاجر تفاوتي ندارد که فلفل قرمز را خريداري کند يا محصولات ديگر را اما اين کشاورز است که نمي‌تواند محصولش را بفروشد و هر سال از سال قبل وضعيت بدتري پيدا مي‌کند.
فلفل مزيت اقتصادي شهرستان
حسين مقصودي نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه مي‌گويد: فلفل يکي از مزاياي اقتصادي در شهرستان داورزن بوده که بايد براي آن برنامه‌ريزي داشت اما متأسفانه همکاري‌هاي لازم در اين زمينه با مردم صورت نمي‌گيرد.
وي ادامه مي‌دهد: بايد در نظر داشت که در برخي از موارد ممکن است مسئله‌اي مانند ماليات بر ارزش افزوده براي تقويت اقتصاد است اما در روستاها مشکلاتي را ايجاد کرده و حتي سبب شده کشاورزان براي زندگي از روستاها به شهرستان‌ها بيايند.
کاهش 15 درصدي توليد فلفل
حسين تاج آبادي مدير جهاد کشاورزي شهرستان داورزن با اشاره به اينکه فلفل قرمز يکي از محصولات بسيار مهم و اساسي در کشاورزي شهرستان داورزن به شمار مي‌آيد، مي‌گويد: استعداد بينظيري در اين شهرستان وجود دارد که بايد بتوان آن را مديريت کرد اما متأسفانه برخي از اقدامات نظير واردات بيرويه از کشورهايي مانند چين سطح زير کشت اين محصول از 700 هکتار به 400 هکتار در شهرستان داورزن رسانده است.
وي ادامه مي‌دهد: محصول فلفل داورزن در کشور و حتي در دنيا نظير ندارد و از هر هکتارآن در حدود 4 تن فلفل قرمز خشک محصول به دست مي‌آيد اما هم اکنون ميزان توليد آن 15 درصد کاهش داشته است.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان داورزن با تأکيد بر اينکه فلفل داورزن در سال‌هاي گذشته به کشورهايي مانند آلمان و هندوستان صادر شده است، خاطرنشان مي‌کند: در صورت در نظر گرفتن برخي از تسهيلات و کمک به کشاورزان براي ادامه فعاليت مي‌توان براي حفظ اين محصول و همچنين اشتغالزايي اقدامات مناسبي را انجام داد.
توجه به مزاياي اقتصادي در هر شهرستان سبب مي‌شود که توسعه متوازن در تمام کشور به وجود آيد و اگر بخواهيم به صورت اختصاصي در مورد فلفل سخن بگوييم بايد گفت با توجه به توسعه کشت گياهان دارويي و ادويه‌ها در سراسر دنيا و البته نياز آبي کم توليد اين محصولات مي‌توان بر روي بازارهاي آنها به صورت تخصصي فعاليت داشت.
همچنين بايد در نظر داشت که در برخي از موارد به وجود آوردن امکان فرآوري مي‌تواند در اين حوزه بسيار کمک دهنده باشد و صرفه اقتصادي براي ادامه فعاليت را ايجاد و رغبت مردم براي باقي ماندن در روستاها را افزايش دهد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۵۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول

علی اکبر حسینی محراب  استاندار خوزستان با اشاره به اینکه گام‌های صادراتی خوبی در این واحد تولیدی برداشته شده است بر افزایش تعامل این هلدینگ با کشاورزان تاکید کرد. 

 هلدینگ رحمت تجارت که اسفند سال ۱۴۰۲ با حضور وزیر جهاد کشاورزی در دزفول به طور رسمی افتتاح شد فعالیت آزمایشی خود را از سال ۹۸ آغاز کرد. 

 این هلدینگ از ۲ هزار و ۴۰۰ کشاورز شمال خوزستان و استان‌های همجوار حمایت می‌کند و ۱۵۰ واحد دامپروری سطح کشور نیز زیر پوشش این هلدینگ برای تامین خوراک دام قرار دارند.

مجتمع کارخانجات هلدینگ رحمت تجارت در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر دزفول و در محل چهارراه آوج این شهرستان قرار دارد که فعالیت آزمایشی خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است.

هلدینگ رحمت تجارت با هدف پشتیبانی از کشاورزان شمال خوزستان، ارزآوری برای کشور و ایجاد اشتغال پایدار تاسیس شده است.

بازدید از طرح‌های اقتصادی و زیرساختی، دیدار با نخبگان، شرکت در نشست شورای اداری شهرستان و دیدار با خانواده شهدا از جمله برنامه‌های سفر استاندار خوزستان به شهرستان دزفول است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • پرورش هزار و ۷۰۰ نفر شتر در داورزن
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر