فیلم زرد؛ تقلیدی ناامید کننده از سینمای فرهادی +عکس
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۲۱۹۶۷
رکنا: فیلم سینمایی زرد به کارگردانی مصطفی تقیزاده با وجود 103 سالن سینما توانسته به فروش نسبتاً مناسبی به مبلغ 2,621,745,000 تومان دست پیدا کند.
این فیلم برای مخاطب عادی سینما Cinema که کمی تحت تاثیر آثار کم کیفیت این رزوهای سینما سلیقه اش افت پیدا کرده قابل تماشا است اما باید دید در اصل فیلم "زرد" چه چیزی را برای مخاطب به ارمغان می آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این فیلم، ابتدا با داستانی مواجه می شویم که چندان غریب نیست و به نوعی فیلمنامه با توجه به ساخته های قدیمی تر سینمای ایران قابل پیش بینی است. ساختار کارگردانی با تاثی از آثار اصغر فرهادی Asghar Farhadi ساخته شده و تقی زاده سعی داشته تا به درستی از اصول و قواعد فرهادی در اثر خود استفاده کند.
چند جوان با تحصیل و کار قصد سفر به کشور ایتالیا را دارند. در دقایق ابتدایی همه چیز بسیار شیرین، دلچسب و با مزه پیش میرود و به مخاطب آمادگی وقوع بحرانی سخت را میدهد. این اولین المان از نسخه های آثار فرهادی است.
تقی زاده در فیلمنامه دستش باز بوده و چون به عنوان کارگردان فعالیت می کند همه چیز را بر اساس فیلمنامه پیش می برد اما انگار همه چیز در ذهن نویسنده شکل گرفته و فرصت کافی برای فهماندن آن را به مخاطب ندارد. همین عدم تفهیم درست مخاطب باعث شده تا برخی اتفاقات اساسی فیلم به شکلی سریع و غیر واقع پیش رود.
تلاش فیلمنامه نویس برای لو ندادن داستان اصلی این بار به بیراهه رفته و تنها باعث شده تا فیلم شروع خوبی را تجربه نکند. شاید اگر فیلمنامه نویس که در اینجا کارگردان هم هست کمی از ارادت خود به فرهادی فاصله می گرفت می توانست داستانی روان و قابل فهم تر را به مخاطب ارائه کند.
داستان اصلی فیلم زرد نه بر اساس منطق روایی بلکه بر اثر حوادث Accidents پیش می رود و همین را می توان بزرگترین نقطه ضعف فیلمنامه دانست. فیلمنامه نویس با عدم توانایی در ایجاد تعلیق خواسته همه چیز را به حوادث واگذار کرده تا باری از دوش خود برداشته باشد.
در این میان زرق و برق فیلم با وجود لوکشین های متنوع و همین طور حضور بازیگران زیاد و چهره باعث شده تا مخاطب فریب خورده و بیشتر از توجه به مشکلات اساسی فیلمنامه فریفته تزئینات اثر شود. تزئیناتی که در جایگاه های مناسبی واقع نشده و هر چند لحظه یکبار عرض اندام بیهوده ای انجام می دهند.
بازیگران این فیلم تنها و تنها دور هم جمع شده اند. کارگردان و فیلمنامه هیچ تلاشی برای حلول شخصیت ها نداشته و اکثر بازیگران گرته برداری ناقصی از شخصیت های قبلی خود هستند. اتفاقی که بزرگترین دلیل آن را می توان متن بد و همین طور عدم رابطه درست کارگردان برای پروراندن شخصیت است.
بهاره کیان افشار و همین طور ساره بیات بازی های خام و دم دستی از جنس بازی خود در سریال عاشقانه که همانجا هم مورد نقد بود، ارائه داده اند و از سویی بهرام رادان نیز از روزهای خوب خود بسیار فاصله گرفته و خودش هم نمی داند دقیقا باید کدامیک از نقش های قبلی خود را تقلید کند. مهرداد صدیقیان که نشان داده بسیار معطوف کارگردانی است با توجه به عدم کارگردانی درست مثل همیشه بی توجه به متن و اثر کار خود را کرده و به اصطلاح خود را بازی می کند.
فیلم زرد شاید با توجه به ویترین پر حجم بازیگران و همینطور تبلیغات فروش نسبتاً خوبی داشته باشد اما این فیلم به عنوان اولین تجربه یک کارگردان گام متزلزلی خواهد بود. گامی که در آثر بعدی بی شک مشکلات جدی تری را پدید خواهد آورد.
منبع: رکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۱۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/