Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: متاسفانه بیشتر سازه های دوره هخامنشیان در عراق قرار دارد که یا تخریب شده یا به آن توجهی نمی شود.

رئيس دانشگاه هنر شيراز با تاكيد بر اين كه دوران هخامنشيان يك دوره علمي است تا سياسي گفت: با نگاه به كشفيات در شهر هخامنشي پارسه مي توان شاهكارهاي هنري و نظام و معماري را در دو هزار و 600سال قبل به وضوح ديد كه اين نظام نيازمند دانش و توان تكنيكي خاصي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دكتر عليرضا عسكري چاوردي در سمينار ميراث جهاني هخامنشيان با بيان اين كه مبنا و اساس علمي ايرانيان بعد از دوره ايلاميان و با ظهور سلسله هخامنشيان شكل مي گيرد، گفت: شكل گيري اين نظام علمي پايه هاي اقتصادي ايران را نيز محكم تر مي كند.
عسكري با اشاره به كشفيات اخير در شهر پارسه (محوطه تل آجري) گفت: حريم مجموعه جهاني تختجمشيد همواره از امنيت ويژهاي برخوردار است چرا كه در اين منطقه آثار بسياري از دوره هخامنشيان در دل خاك دارد كه بايد حفاظت شوند.
وي ادامه داد: شهر پارسه در حريم مجموعه جهاني تخت جمشيد قرار داشته كه كاوش هاي اخير حكايت از وجود سازه هاي منحصر به فرد و ارزشمندي دارد.
به گفته اين باستان شناس، تخت جمشيد در واقع تختگاه و يك كاخ در شهر پارسه بوده است. عسكري ادامه داد: شاخصترين آثاري كه در اين محوطه تاريخي (تل آجري) كشف شد؛ ساختمان بزرگي به ابعاد 30 در 40مترمربع با ديوارهايي به ضخامت 10 و 12 متر بوده كه شباهت بسيار به دروازه يك شهر دارد. وي افزود: بهترين آجرهاي لعاب دار، انواع نقوش حيواني و كتيبههاي خطي در اين محوطه تاريخي كشف شدند. رئيس دانشگاه هنر شيراز اضافه كرد: در واقع سازه اي كه در اين محوطه تاريخي كشف شد؛ شباهت بسياري به دروازه ايشتار در شهر بابل دارد كه از ارزش فرهنگي بسياري برخوردار است.
عسكري با بيان اين كه طبق مطالعات صورت گرفته قدمت اين بنا به سال هاي 539 تا 518 قبل از ميلاد برميگردد، افزود: ميتوان اين بنا را به اواخر حكومت كوروش و دوره كمبوجيه نسبت داد. وي همچنين افزود: طي 5 سال كاوش كه در محوطه تل آجري با همكاري هيات باستان شناسي ايتاليا صورت گرفت نقوشي از حيوانات تركيبي اسطوره اي به نام موش خوشو (نماد خدايان مردوك در بابل) همين كتيبه هايي با كلماتي چون پادشاه، خدا و دروازه و آجرهاي لعاب دار و منقوش كشف شد.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه در حال حاضر مي توان تمدن هخامنشيان را در ايران و بخش عمدهاي از آن را در تركيه و آسياي مركزي، افغانستان و پاكستان، شمال آفريقا و لبنان كنوني ديد، افزود: متاسفانه عمده سازههاي تاريخي اين دوره (هخامنشيان) در عراق است كه يا تخريب شده و يا مورد بي توجهي قرار دارد. عسكري افزود: در واقع نظام قدرتمند و حكومت هخامنشيان در نيمه هزاره يكم پيش از ميلاد شكل گرفته است و ايران منشا فرهنگي بزرگ اين دوره تاريخي است. در ادامه اين سمينار مصطفي نديم، استاد تاريخ دانشگاه شيراز نيز با بيان اين كه همواره از كوروش به عنوان بهترين پادشاه آرماني ياد مي شود، افزود: متاسفانه بخشي از تاريخ و فرهنگ كشورمان به ويژه در توصيف شخصيتها دچار افراط و تفريط شده است. وي ادامه داد: به طور مثال كوروش هخامنشي يك سياستمدار بزرگ بوده و با تمامي محاسن و معايبش همواره در اسناد تاريخي از آن به عنوان يك حاكم خوب ياد ميشود نه يك پيامبر!
وي با تاكيد بر اين كه كوروش هخامنشي پيامبر نبوده است، افزود: متاسفانه برخي كوروش را فوق انسان توصيف ميكنند درحالي كه او يك حاكم خوب و با اخلاق و سياستمدار بوده است. نديم اضافه كرد: در زمان حكومت كوروش هخامنشي جنگهاي زيادي بين تمدنهاي بزرگ رخ ميدهد و اين پادشاه ايران به فتوحات از جمله فتح شهر بابل دست مييابد. وي افزود: بابل شهر مستحكمي بوده و نيروهاي جنگنده بسياري داشته است هرچند كه اختلافات داخلي در اين شهر در آن دوره زياد بوده است و كوروش با نبردهاي طولاني اين شهر را فتح مي كند. اين استاد تاريخ در دانشگاه شيراز گفت: در برخي از متون تاريخي آمده است كه كوروش در اين جنگ افراد زيادي را مي كشد كه طبق شواهد موجود كشته شدگان مردم شهر نبودند بلكه سپاهيان شهر بابل بودند. وي ادامه داد: كوروش پس از فتح بابل رفتار بسيار خوبي با مردم شهر داشته و اين موضوع بارها در متون غربي نيز ذكر شده است. نديم با اشاره به اين كه شهر بابل بزرگ ترين مركز سياسي و فرهنگي عصر باستان بوده، افزود: بسياري از فرهنگ و جشنهاي ايراني چون نوروز، تحت تاثير فرهنگ بابليان قرار ميگيرد.در ادامه نيز احمد فضلي نژاد؛ مدير بخش تاريخ دانشگاه شيراز نيز با بيان اين كه ميراث باستاني ايران حاصل تلاش تمدن ساز زنان و مرداني است كه طي سفري چند هزار ساله انبوهي از داشته هاي خود را براي آيندگان برجا گذاشته اند، گفت: از جمله اقوام متعدد این سرزمین پارسیها بودند که توانستند پهناورترین امپراطوری جهان را برپا سازند و موزاييكي از فرهنگ ها و هنرهاي تمدن هاي همجوار را خلق كند.وي افزود: تبادلات و روابط گسترده ميان فرهنگي در جهان كنوني ميتواند فرصتي براي ملت هاي باستاني فراهم سازد تا در بازار فرهنگي جهان علاوه بر عرضه داشته هاي تاريخي و تمدني خود به توليد ثروت و افزايش قدرت و امنيت ملي بپردازد.
شناسايي 9 مرحله سكونت در طول تخت پاسارگاد
به گزارش خبرنگار ما در اين سمينار پرفسور «پي ير فرانچسكو كالييري» استاد باستان شناسي دانشگاه بولونيا در ايتاليا نيز طي سخناني گفت: هيات باستان شناسي مشترك ايران و ايتاليا (دانشگاه شيراز و بولونيا) از سال 2008 ميلادي تاكنون در منطقه پارسه مشغول به كار است.وي با بيان اين كه دهكده اي از دوره هخامنشي در اين مكان واقع است كه تا حدي كاوش شده افزود: محوطه هخامنشي تلتخت در پاسارگاد نيز مورد كاوش هاي باستان شناسي قرار گرفته كه درواقع اين بنا در دوره كوروش به عنوان مكاني براي انجام تشريفات بوده است و در دوره حكومت داريوش به دژي محكم تبديل ميشود. كالييري در ادامه با اشاره به كاوشهاي باستان شناسي كه در اين منطقه و طي يكصد سال اخير صورت گرفته است گفت: همه اين كاوشها از نظر روششناسي بسيار ضعيف بودند و بنابراين اطلاعات ناچيزي از لايه نگاري و مطالعات يافته ها به جاي گذاشته اند. به همين دليل گروه باستان شناسي ايران- ايتاليا يك كاوش مقدماتي در تل تخت انجام دادند. وي افزود: در اين محل 9 مرحله سكونت شناسايي شد، با اين وجود چون مكان كاوش در حاشيه سايت باستاني بود مقدار بسيار كمي آثار در آن جا كشف شد از اين رو كانون توجه فعاليت ها از پاسارگاد به پارسه معطوف گرديد. استاد باستان شناسي دانشگاه بولونيا اضافه كرد: تلاش بزرگي كه براي دستيابي به دانش بهتر توپوگرافي ساختمان هاي پادشاهي پاسارگاد انجام گرفته از سوي تحقيقات ايراني- فرانسوي بوده است كه هنوز هم ادامه دارد. وي در ادامه درخصوص بناهاي اصلي و هخامنشي در منطقه ميراث جهاني پاسارگاد گفت: قدمت اين بناها به زمان حكومت كوروش هخامنشي برميگردد كه اين آثار شامل مقبره، زندان، تل تخت مي باشد و آثاري هم منصوب به زمان حكومت داريوش ميباشد. كالييري در ادامه با بيان اينكه ساخت و سازهاي داريوش هخامنشي در تل تخت حايز اهميت است، افزود: انجام اين كار توسط داريوش تفسير ديگري دارد كه وقتي آن را كنار الواحي كه توسط او به نام كوروش قرار مي دهيم نشان مي دهد كه داريوش براي اينكه به تاج و تخت حكومت خود مشروعيت بدهد از نام كوروش استفاده كرده است.
تخت جمشيد جايي براي سكونت پادشاهان هخامنشي
دكتر جوليان كاني موزه دار بخش آثار باستاني شرق نزديك موزه لوور در پاريس نيز طي سخناني با بيان اينكه شوش به عنوان يكي از پايه هاي پادشاهي هخامنشي محسوب مي شود و يكي از چندين مجموعه باشكوه معماري است افزود: پاسارگاد و تخت جمشيد جايي براي سكونت پادشاه و خاندان سلطنتي همچنين محلي براي جشن گرفتن و به رخ كشيدن قدرت امپراتوري سلسله هخامنشي بوده است.
به گفته وي طبق منابع تاريخي يونان باستان كه اولين بار توسط هرودت در قرن 5 قبل از ميلاد شوش اولين بار شناسايي شد و حفاريهاي صورت گرفته در تپهاي كه از آن پس به تپه آپادانا معروف شد بقاياي كاخ عظيم هخامنشي را آشكار ساخت كه با آثار به جاي مانده از تخت جمشيد شباهت دارد.
كاني در ادامه با اشاره به 150 تحقيق باستان شناسي كاخ داريوش در شوش گفت:پس از اولين گام كاوش هاي كاخ هخامنشي در شوش تاريخ منقطع را دنبال كرد تا اينكه بررسيهاي نهايي توسط هيات هاي باستان شناسي ايراني انجام گرفت. وي افزود: اين بررسي هاي منقطع باعث شده است كه امروز ما مفهوم ناقصي از اين كاخ داشته باشيم با وجود اين اسناد موجود علي رغم كيفيت نابرابر به ما امكان تصور كلي تاريخ آن زمان در مورد معماري و تزئينات اين بناي مهم را ميدهد. كاني گفت: پايه گذاري اصلي بنا به داريوش اول برميگردد و احتمالا اقدامي مقدماتي براي برنامه هاي وسيعتر در ساخت و ساز سلطنتي مانند تخت جمشيد بوده است. انتخاب شوش احتمالا بخاطر موقعيت استراتژيكي مناسب آن در قلب قلمرو پادشاهي بوده اما علاوه بر اين شوش يك سمبل سياسي مهم به شمار مي آمده است چون از هزاره چهارم قبل از ميلاد (6هزار سال قبل) شوش مركز سياسي اصلي قلمداد مي شده.وي افزود: چنين به نظر مي رسد كه كاخ هخامنشي شوش به عنوان يك سايت باستان شناسي عظيم تا شناسايي كامل فاصله بسيار دارد و سوالات بيشماري درمورد آن هنوز بي پاسخ مانده است.در ادامه اين نشست حبيب آگهي معاون پژوهشي دانشگاه شيراز نيز به كتيبههاي هخامنشي كه مزمون اجتماعي و فرهنگي دارند، اشاره كرد و گفت: در يكي از اين كتيبهها نوشته شده كه ايران از خشكسالي، دروغ و جنگ در امان باشد كه چنين نوشته اي از ارزش فرهنگي بالايي برخوردار است.
وي همچنين افزود: تاريخ ايران اسلامي ما برآيند اتفاقاتي است كه در طول تاريخ رخ داده و داراي ارزش بسياري مي باشد.

 

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط رم برای خرید سردار آزمون

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رسانه‌های ایتالیایی در جدیدترین گزارش‌های خود درباره سردار آزمون مدعی شده‌اند که باشگاه رم به‌شدت از این ستاره ایرانی رضایت دارد. البته این رضایت تنها به بحث فنی مربوط نمی‌شود بلکه کادر فنی جالوروسی نگرش و تعهد آزمون را هم مورد ستایش قرار می‌دهند.

به گزارش ورزش سه، در ماه‌های اخیر باشگاه پایتخت‌نشین ایتالیا تماس‌های خود را با بایرلورکوزن آغاز کرده تا شرایط جذب دائمی سردار آزمون را جویا شود. سردار اکنون به صورت قرضی در رم حضور دارد اما عملکرد خوب او باعث شده که سران باشگاه به فکر دائمی کردن قراردادش باشند.

بر اساس گزارش جدیدی که گاتزتا دلو اسپورت منتشر کرده دنیله ده‌روسی، سرمربی ایتالیایی رم، اولین کسی است که از ماندن سردار آزمون در تیمش استقبال می‌کند. اسطوره و حالا سرمربی رم اعتقاد ویژه‌ای به آزمون دارد و بعد از حضور او روی نیمکت مهاجم ایرانی فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرده و عملکردش هم نسبت به دوران ژوزه مورینیو به مراتب بهتر شده است.

با این همه ماندن سردار آزمون در رم به یک موضوع مهم بستگی دارد. در واقع باشگاه رم به شرطی قرارداد ستاره ایرانی خود را دائمی خواهد کرد که بتواند در این فصل سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند. طبق گزارش روزنامه ایتالیایی، رم تنها در صورتی می‌تواند گزینه 12.5 میلیون یورویی را در قرارداد فعلی فعال کند که بتواند در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشد و در نتیجه آزادی مالی بیشتری داشته باشد.

رم در حال حاضر با چهار امتیاز کمتر نسبت به منطقه کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا و تیم بولونیا در رتبه پنجم جدول سری‌آ قرار گرفته است. البته آن‌ها در لیگ اروپا نیز حضور دارند و با قهرمانی در این تورنمنت نیز می‌توانند جواز حضور در فصل آینده چمپیونزلیگ را کسب کنند.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900165

دیگر خبرها

  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • اقامت در مجموعه آب درمانی محلات ۵۷ درصد افزایش یافت
  • شرط رم برای خرید سردار آزمون
  • باشگاه رم: سردار آزمون فقط به این شرط می‌ماند!
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • حرف‌های سیدجواد هاشمی درباره رپ کردنش
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)