Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: «منبع موثق» تازه ترين فعاليت رضا رفيع است که سال ها در حوزه طنز قلم زده و برنامه اجرا کرده. با او درباره اين برنامه، شباهتش با تجربيات پيشين، حد شوخي، شائبه سفارش پذيري و... گفت و گو کرده ايم.
رضا رفيع براي طنزدوستان نامي آشناست. او سال ها در رسانه هاي مکتوب طنز نوشته و مي نويسد که سرآمدش مجله «گل آقا» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عموم بيننده هاي تلويزيون رفيع را به خاطر اجراي برنامه «قندپهلو» مي شناسند که اتفاقا شوخي هايش نسخه تصويري طنزهاي شفاهي اوست. رفيع از چندي پيش با «منبع موثق» روي آنتن شبکه چهار است. اين برنامه به مدت 15 دقيقه هر شب پخش مي شود و مجري با اخبار روز شوخي مي کند.
به طور کلي ايرادهاي برنامه را مي توان زير سايه سبک رفيع ناديده گرفت. به عبارت ساده تر اگر رفيع و طنزش را دوست داشته باشيد «منبع موثق» به دل تان مي نشيند اما اگر نه که هيچ!

ايده «منبع موثق» جديد نيست؛ پس حتما بايد پرداخت درستي داشته باشد تا موفق شود. بعد از چند قسمت آنچه برگ برنده برنامه شد، غالب شدن وجه طنز خود شماست. پيشنهاد ساخت برنامه را خودتان داديد؟
نه، مدير محترم شبکه چهار از بنده دعوت کرد تا برنامه اي طنز در اين شبکه داشته باشم و من پيشنهاد يک برنامه طنز خبري با رويکرد انتقادي دادم. اسمش را هم في المجلس «منبع موثق» پيشنهاد دادم و دوستان قبول کردند؛ به همين راحتي و صميميت.
و حتما سابقه شما در طنز و اجرا در اين انتخاب تاثير زيادي داشته.
بله. اين برنامه ادامه کارهاي قبلي من است؛ به جز «قند پهلو». من مدت هفت سال برنامه اي صبحگاهي داشتم به نام «پا تو کفش اخبار» که منوال آن همين بود.
«منبع موثق» ادامه پخته شده همان نگاه است به اضافه اينکه حالا مستندتر شده و همان تصوير خبرها در مانيتور پشت سر من نمايش داده مي شود. ورود برنامه خيلي جدي است و به مرور طنز غالب مي شود. در اين برنامه فقط مونولگ هست و گاهي استندآپ کمدي که البته خيلي کمرنگ است چون ما به سمت کمدي پيش نمي رويم و رويکردمان انتقاد با زبان طنز است.
معمولا سراغ خبرهايي مي روم که اصلا خنده دار نيست و در نگاه اول شايد تصور شود نمي توان از آن طنز بيرون کشيد. نقطه آغاز طنز جايي است که طنزپرداز تحليل خود را شروع مي کند. اين يک ويژگي است و دلايل ديگري هم هست تا برنامه در شبکه اي که مختص فرهيختگان است و عموم مردم مخاطب آن نبوده اند، ديده شود. خدا را شکر بد عمل نکرده ايم.
خوبي برنامه زمان کوتاه آن است. خودتان خواستيد برنامه 15 دقيقه باشد؟
پيشنهاد آقاي پورحسين بود که با 15 دقيقه شروع و بعدا زمان آن را اضافه کنيم. معتقدم هر چه برنامه خلاصه تر باشد هيجان آن بيشتر است و بيشتر هم بيننده دارد. حتي آقاي دکتر پورحسين مي گويند برنامه را کامل مي بينند. خب مدير شبکه که نمي تواند همه برنامه ها را ببيند اما چون برنامه ما 15 دقيقه است مي توانند وقت بگذارند. اين قاعده شامل خيلي از برنامه هايي که زمان شان کم است، مي شود.
براي انتخاب اخبار تيم مشخصي وجود دارد؟ اصولا مبناي تان چيست؟
نه، در همه برنامه هاي زنده که روي آنتن داشته ايم، تيم نبوده ام و «يه تيم» هستم. البته «يتيم» هم هستم و پدرم در قيد حيات نيست. حوالي عصر اخبار را تهيه مي کنم و با تا فاصله شروع برنامه نکات طنز زير آن را يادداشت مي کنم و بعضي ها هم في البداهه است. اين شتاب يکي از گردنه هاي سخت برنامه است؛ زمان کم است و تند تند بايد خبرها را بخوانم در حالي که پر است از شوخي هاي سياسي با مسئولان و موضوعات حساس.
طبعا عبور از لايه ها و موانع کار را سخت مي کند. اگرچه برنامه 15 دقيقه است اما دست کم دو ساعت از من انرژي مي گيرد. شب هايي شده که در خواب هم درگير اخبار و برنامه بوده ام. چند شب پيش خواب آقاي دکتر جهانگيري را ديدم! گفتند آقاي رفيع، ماجرا خيلي هم اينجوري نيست (باخنده).

از آقاي جهانگيري نام برديد، گاهي احساس مي شود دوز نقد دولت زيادي بالاست.
دغدغه من درست گويي و ادب و نجابت در طنز پردازي است و قصد ندارم کينه جويي کنم ولي وقتي نکته اي پيدا شود کاري به جناح سياسي آدم ها ندارم. تازه من با آقاي جهانگيري رفيق هستم و از من تعريف کرده اند.
واقعا توصيه اي که فلان حرف را بزنيد و فلان کس را بگوييد وجود ندارد؟
هيچ وقت توصيه اي نداشته ام اما به شکل موردي اتفاقي در منطقه و کشور پيش مي آيد که مسائل امنيتي را دربر مي گيرد و طبيعي است بايد در جريان باشم موضع صدا و سيما چيست. اما اينکه درباره کي بگوييد و چه بگوييد وجود نداشته و اين به خاطر سعه صدر مديران رسانه ملي است. اين روحيه باعث گسترش فرهنگ طنز مي شود و گاهي هم اگر هدايت کنند ايرادي ندارد.
چرا بايد اين ظرفيت را رها کنيم تا در آن طرف آب بدون ملاحظه و دلسوزي از آن استفاده شود. چه ايراني دارد بخشي از اين دمل هاي چرکين را نيشتر بزنيم و مطرح کنيم؟ ضمن اينکه مي دانيم مجري و سازندگان برنامه مال همين سرزمين هستند و عرق شان به کشورشان ثابت شده است. در اين برنامه سعي کردم همان نگاه که در گل آقا هست در «منبع موثق» جريان داشته باشد.
براي روزنامه هايي که توي استوديو مي بريد محدوديت نداريد؟
نه، اين روزنامه ها صرفا نماد است و فرصتي نيست آنها را ورق بزنم.
قبل از آنتن يا موقع اجرا شده احساس کنيد شوخي تان درنيامده يا اصلا ممکن است يک وقت فکر کنيد شوخي هاي بامزه تان ته کشيده؟
من تجربه اجراي هفت ساله داشته ام و از آن سو منبعي در درونم هست که فقط لطف خداست و باعث مي شود در لحظه بتوانم شوخي کنم. ضمن اينکه خبرها هر روز متفاوت و متنوع است و دست طنزپرداز را باز مي گذارد.
خودسانسوري هم مي کنيد؟
يک خودسانسوري مثبت داريم که طبيعي است.
منظورم خودسانسوري لحظه اي است؛ اينکه از گفتن بعضي حرف ها پشيمان شويد.
بله؛ خيلي وقت ها براي گفتن يا نگفتن يک جمله در کسري از ثانيه تصميم مي گيرم. اصلا هيجان برنامه انتقادي به همين است که مخاطب مي داند مجري نفس به نفس اوست. روز اول مشورت مي کردند که «منبع موثق» توليدي باشد. گفتم اگر برنامه اي بخواهد پا بگيرد و جذاب باشد بايد زنده پخش شود. حالا اينکه مجري چطور خود و بحث را هدايت کند، به تجربه، دانش، ميزان شناخت از جريان ها، مطالعات ديني و... بر مي گردد.

شوخي با زيبايي دختر ترامپ واکنش نداشت؟
نه، طنزپردازي در تلويزيون سخت ترين نوع طنزپردازي است. حتي مدير وقت سازمان در دهه 70 گفته بود طنز موفقي که در گل آقا داريم بعيد است در تلويزيون موفق باشد. در برنامه اي که بايد ملاحظه حريم و حرمت ها را بکنيد و در عين حال وظيفه طنز که ايجاد لبخند است را از ياد نبريد، کار خيلي سختي داريد. شگردهايي هست که به خاطر تجربه به دست مي آيد؛ در جاهايي فتيله شوخي انتقادي سياسي را بالا مي بريد و جاهايي يک سري بدجنسي هاي مباح که حرمت شکن نباشد انجام مي دهيد.
در حدي که دوزاري خود مخاطب بيفتد. مثل همين مثالي که شما زديد؛ بله چهره دختر ترامپ برعکس پدرش که قيافه اي خشن دارد، لطيف تر است. از طريق همين ويژگي متضاد مي توان با رييس جمهور آمريکا شوخي کرد.
«قند پهلو» ادامه دارد؟
بله احتمال زياد براي نوروز 97 آماده شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: خوراک لوبیا یکی از بهترین جایگزین‌ها برای افرادی است که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند و در صدد کاهش مصرف گوشت به دلایل سلامتی هستند. از آنجا که حبوبات یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان است افراد می‌توانند برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود از انواع حبوبات از جمله لوبیا استفاده کنند. از جمله غذاهای مرسومی که با این نوع حبوبات پخته می‌شود، می‌توان به خوراک لوبیا اشاره کرد.

برای خوراک لوبیا شما می‌توانید از هرنوع لوبیا از جمله لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید.

پختن لوبیا ضمن سادگی رعابت نکاتی چند را می‌طلبد:

در ابتدا پیش ازطبخ باید خوب لوبیا را پاک کنید و در یک کاسه چند بار با آب بشورید تا گل‌های آن شسته و سنگ‌هایش نیز گرفته شود.

اولین مرحله؛ از خیس خوردن شبانه تا افزودن ادویه: سپس لوبیا را به مقدار مورد نیاز در یک قابلمه متوسط با بزرگ ریخته و تا یک یا دوبند انگشت روی ان آب بریزید و یک شب تا صبح بگذارید خیس بخورد. پس از آن و پیش از آغاز طبخ لوبیا آب قابلمه را خالی کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود (در صورت امکان در زمانی که لوبیا در حال خیس خوردن است چند بار آب کاسه را عوض کنید تا نفخ آن تقریبا به طور کامل گرفته شود) و سپس روی لوبیاهای داخل دیگ دوباره آب تازه بریزید و بگذارید تا رسیدن به نقطه جوش روی اجاق با شعله بلند بپزد، توجه به این نکته داشته باشید که پیش از جوش آمدن آب، نمک نریزید چرا که باعث کند شدن روند طبخ می‌شود. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کنید و بگذارید لوبیا با حرارت ملایم تا مغز پخت شدن، طبخ شود.

دومین مرحله؛ شیوه‌هایی برای لعاب انداختن: چند شیوه برای لعاب انداختن خوراک لوبیا وجود دارد. روش طبخ ساده به این معنا که اگر لوبیا با حرارت ملایم و در زمان طولانی پخته شود، خودش لعاب می اندازد. روش دوم اضافه کردن سیب زمینی است با توجه به حجم لوبیا یک یا دو سیب زمینی متوسط یا در صورت زیاد بودن حجم خوراک یک سیب زمینی بزرگ کافی است. این گیاه پر نشاسته می‌تواند لعاب خوبی به خوراک لوبیا بدهد، البته باید توجه داشت که برای لعاب انداختن بهتر و طبیعی تر زمانی که سیب زمینی به طور کامل پخت آن را له کنید تا جذب آب خوراک لوبیا شود و به این خوراک قوام مناسبی بدهد. روش سوم استفاده از آرد گندم است.

سومین مرحله، اضافه کردن آرد: اگر نمی‌خواهید به خوراک لوبیا سیب زمینی اضافه کنید به آن آرد بیافزائید. آرد را به همراه کمی کره تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود، سپس به خوراک اضافه کنید.

چهارمین مرحله؛ تفت پیاز و رب: در ادامه پس از اینکه لوبیا چیتی به طور کامل پخت، پیازها را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. و آن را در یک تابه بریزید و با روغن سرخ کنید، زمانی که پیازهای نگینی درون تابه رنگ طلایی به خود گرفتند، به میزان نیاز رب داخل تابه بریزید و آن را تفت دهید.

پنجمین مرحله؛ اضافه کردن پیاز و رب به قابلمه: ترکیب پیاز و رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط کنید تا رنگ خوراک تغییر کند. در ادامه طعم خوراک را بچشید و به مقدار دلخواه نمک، آب لیمو ترش و ادویه به قابلمه اضافه کنید در آخر اجازه بدهید خوراک چند دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا به طور کامل جا بیفتد. در نهایت خوراک لوبیا را درون ظرف مورد نظرتان بریزید و به همراه لیمو ترش تازه و نان سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی پروتئین حیوانی یا پروتئین گیاهی ؛ کدام یک بهتر است؟ کد خبر 848807 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی آشپزی - دستور پخت

دیگر خبرها

  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی
  • یادداشت: پیغامی برای هاشم بیگ‌زاده!
  • تدارک ویژه صدا و سیمای گلستان در سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع)
  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • شوخی گل آقا با امام خمینی (ره) + فیلم
  • ببینید | واکنش شمسایی به شوخی با او در سریال نون خ