از عاشقانههای بین زنبور و گل چه میدانید؟
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۱۷۳۹
ایسنا نوشت :
گلها از عوامل بصری برای جذب گردهافشانها استفاده میکنند. آنها توسط دستکاری نور و با ایجاد یک هاله نور آبی رنگ یک راهکار برای جذب زنبورها به وجود آوردهاند.
انسان نمیتواند به راحتی این هاله آبی رنگ را شناسایی کند، اما گاهی اوقات میتواند آن را در گلهایی با رنگدانههای تیره مانند لالههای سیاه مشاهده کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تحقیقات جدید جزئیات روشی را که بعضی گلها تلاش میکنند تا توسط گرده افشانها دیده شوند، توضیح میدهد. این مطالعه که توسط محققانی از دانشگاه کمبریج، موسسه "آدولف مرکل" و باغ گیاه شناسی سلطنتی "Kew" انجام شده، دریافته است که برخی از گلها دارای نانوساختارهایی روی گلبرگهای خود هستند که اثر نورپردازی ظریفی را به وجود میآورند و گرده افشانهایی مانند زنبورها را به خود جذب میکنند.
این نانوساختارها ذرات نور را به سایه روشن اشعه ماورای بنفش و به رنگ آبی پراکنده میکنند. هنگامی که آنها از یک زاویه مشخص با نور برخورد میکنند، به دلیل سایه روشن رنگی، یک اثر بصری به نام "هاله آبی" ایجاد میکنند.
هالههای آبی با چشم غیر مسلح به سادگی قابل رؤیت نیستند. با این حال، به نظر میرسد برای حشرات گردهافشان قابل مشاهده است.
دانشمندان توانستند هاله آبی را شبیهسازی کنند تا اثرات آن را روی زنبورها بررسی کنند. آنها با قرار دادن یک گل مصنوعی که هاله آبی تولید میکرد، دیدند که زنبورها میتوانند این هاله را ببینند. در واقع، زنبورها به هاله آبی پاسخ دادند و آن را به عنوان یک سیگنال برای مکانیابی گلها در نظر گرفته و علامت گذاری کردند.
نتایج آزمایش با زنبورها نشان میدهد که این هالههای آبی در واقع آنها را قادر به سریعتر یافتن گلها میکند. به عبارت دیگر، گلها برای ارتباط با گرده افشانهای خود تکامل یافتهاند.
چشم انسان گاهی اوقات میتواند هاله آبی رنگ را در گلهای با رنگدانههای تیره شناسایی کند.
شگفت آور است که زنبورها میتوانند گلهای دارای هاله آبی را با گلهایی که فاقد آن هستند، حتی اگر دو گل یکسان باشند، تمیز دهند.
"ادویگ مویرود" از گروه علوم گیاهی کمبریج و نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: بر خلاف ما، زنبورها توانایی سلولهای گیرنده نور ماوراء بنفش را در طیف دید خود بهبود دادهاند.
یک سلول گیرنده نور (photoreceptor) نوع خاصی از سلول موجود در شبکیه است که قادر به انتقال نور فضا است. اهمیت بیولوژیکی فتوریسپتورها این است که آنها نور (تابش الکترومغناطیس قابل مشاهده) را به سیگنالهایی تبدیل میکنند که میتوانند فرایندهای بیولوژیکی را تحریک کنند.
برای مشخص شدن بیشتر، پروتئینهای فتوریسپتور در سلول، فوتونها را جذب کرده و موجب تغییر در پتانسیل غشاء سلولی میشوند.
محققان پس از مطالعه بیشتر نانوساختارها، متوجه شدند که این ساختارها در حقیقت کاملا نامنظم و متناقض و دارای اختلال هستند.
اگر چه اعتقاد اولیه این بود که این اختلال، محصول تکامل است، اما محققان دریافتند که این چیزی است که به گل کمک میکند تا عوامل بصری تولید کند.
پروفسور "بورلی گلوور" از باغ گیاه شناسی کمبریج، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این یک شگفتی واقعی بود که کشف کردیم این اختلال، باعث ایجاد سیگنال نوری مهمی است که اجازه میدهد زنبورها بتوانند گلها را بهتر و آسانتر پیدا کنند.
علاوه بر این، یافتههای محققان نشان میدهد که گلها نانوساختارها را چندین بار و به طور مستقل از یکدیگر تکامل بخشیدهاند، اما در عین حال به ایجاد یک عامل بصری مشابه نیز دست یافتند و در نهایت از آنها برای ارتباط با گرده افشانها استفاده کردند.
این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زندهیاد حسام محمودی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگیهای این فیلم عاشقانه نوشته است.
در این یادداشت آمده است:
«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکلگیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقعگرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سالهای اخیر اندک تلاشهایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخصترین آنها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده است که تجربهای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب میآید. پلتفرم فیلمنت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که میتواند دارای جذابیتهای زیادی برای علاقهمندان این دسته از آثار باشد.
صباغزاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامهای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تمهای ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش میبرد. صباغزاده قصهاش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست میرساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرودهای آشنایی را به تصویر میکشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب میآید که از آن برای قصهگوتر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.
اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایدهای مناسب برای خلق شوخیهای جذاب به نظر میرسد که در عین حال رگههای پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانهای به قهرمانهای خود و سیر روابط آنها داشته و در عین حال دست به آسیبشناسی هم میزند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونهای شاخص و درخشان به حساب میآید.
صباغزاده برای جذابتر شدن فیلم خود شوخیهای بامزهای را با تکیه بر ظرفیتهای کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیالانگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که میتوان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکتهای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک میکند.
انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیکها از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی میتواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلمهایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغزاده نقشهای اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشتهاند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زندهیاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود میکشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستینبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمیتوان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زندهیاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینماییاش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را میداد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلمهایی است که قابلیت ارتباط با طیفهای مختلف سنی به خصوص زوجهای جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم میزند.»
منبع: خبرگزاری مهر