Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سازمان ملل متحد سعي کرد بحران يمن را از طريق انتخاب معين شريم فلسطيني الاصل به عنوان جانشين ولد الشيخ حل کند. شريم از زمان تصدي اين سمت سعي کرد با انصار الله هم گرايي کند.
سرويس جهان مشرق - تماس‌ها در منطقه در رابطه با پرونده بحران يمن در سايه تحرکات بي‌سابقه غرب در رياض با افزايش قابل توجهي مواجه شده و پيشنهادات جديدي از سوي اسماعيل ولد الشيخ احمد فرستاده سازمان ملل متحد در يمن مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعا اين تحرکات را همچنان در سطح وجود ارتباطات و تماس ها توصيف مي کند، اين در حالي است که به نظر مي رسد رياض با ايده‌هاي جديد مطرح شده، به صورت مثبت تعامل مي کند. از سوي ديگر عبد ربه منصور هادي رئيس جمهور مستعفي يمن نگراني زيادي در رابطه با اين رويکرد دارد. علاوه بر اينها علت توجه بي سابقه آمريکا به بستن پرونده جنگ در يمن نيز نگراني ها و سوال هايي را بر انگيخته است.
فعاليت‌هاي ديپلماتيک غربي به صورت غافل‌گيرانه‌اي در راستاي جستجوي راه حل جنگ يمن آغاز شده است. مسائل طي روزهاي اخير به گونه‌اي رقم خورده که به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها به دنبال ايجاد روزنه‌اي در ديوار پرونده يمن هستند و باعجله تلاش دارند روند مذاکرات معلق در اين رابطه را احيا کنند. خطوط تماس و ديدارهاي انجام شده توسط انگليسي‌ها و آمريکايي‌ها در رياض داغ شده و تحرکات موازي نيز از سوي اسماعيل ولد الشيخ فرستاده سازمان ملل متحد در يمن آغاز شده است.
در سايه تحولات جاري، منابع مطلع از مجموعه‌اي از شاخص‌ها و سيگنال‌ها خبر مي‌دهند که محور اصلي آن اين است که سعودي‌ها به صورت جدي از ماه‌ها پيش به دنبال راه برون رفت از بحران يمن هستند. اين منابع تأکيد کردند که محمد بن سلمان وليعهد عربستان چندين ميانجي را به تهران اعزام کرده تا آنها به ايراني‌ها بگويد که رياض آمادگي همکاري براي توقف جنگ را دارد.
يکي از اين ميانجي ها چندين پيشنهاد را در اين زمينه مطرح کرده است، اما تهران اين موضوع را ناديده گرفته و اعلام کرده که سعودي ها بايد به صورت مستقيم با صنعا مذاکره کنند، چرا که اين موضوع، موضوع داخلي يمن است.

تصميم‌سازان جنگي در رياض به اين نتيجه مستحکم رسيده‌اند که ابزارهاي جنگي آنها در يمن متزلزل شده و بايد جلوي روند فرسايش سعودي ها در اين کشور گرفته شود. آنها از مدت‌ها پيش آمادگي خود براي گفت‌وگو با تهران در اين خصوص را آغاز کرده اند ، با اين وجود همچنان هزينه دادن براي خروج را رد مي کنند و معتقدند بايد راهکاري شرافتمندانه براي خروج آنها از جنگ مهيا شود که آبروي آنها را حفظ کند و چهره پيروز به آنها بدهد، سعودي ها مي گويند که اين پيروزي بايد صوري نباشد و دستاوردهايي به رياض بدهد که آنها در ميدان جنگ قادر به تحقق آن نبودند.
با توجه به آنچه که گفته شد تناقض گسترده‌اي در رفتار سعودي‌ها ديده مي‌شود. آنها از يک سو از ضرورت راه حل سخن مي‌گويند و از سويي ديگر راه‌حل ‌هاي واقع‌بينانه را رد مي کنند و نمي‌خواهند به شکست و ضعف خود در اين جنگ اذعان کنند. در سايه اين شرايط ، رياض در نيمه آگوست گذشته به فرستاده سازمان ملل متحد در يمن دستور داد به تهران سفر کند و تلاش کند آمادگي ايران براي کمک به سعودي ها براي رسيدن به اين راه حل را جلب کند. اين سفر در آن زمان نقطه عطفي در راستاي به رسميت شناختن علني نقش ايران در بحران يمن بود. اين در حالي بود که جنگ سعودي ها به بهانه "نجات دادن يمن از دست ايراني ها" آغاز شده بود.
در صنعا جنبش انصار الله پيشنهادات ارائه شده از سوي ولد الشيخ را رد کرده و تأکيد کرد که آنها، پيشنهادات عربستان است يا به نفع رياض بوده و منافع و دستاوردهاي ائتلاف يمن در مقابله با جنگ سعودي- اماراتي را به بازي گرفته است. اين جنبش در تصميم‌گيري خود از شرايط سخت ميداني که آنها را نهادينه کرده، کمک مي گيرد تا طرف مقابل را به تسليم شدن در برابر راه‌حل منطقي و واقع‌گرايانه مجبور کند.
معين شريم، چهره منفور در يمن
اين موضوع مناسبات ميان انصار الله و سازمان ملل متحد را در تنش قرار داده و تا حد قطع ارتباط با ولد الشيخ و درخواست براي تغيير وي سوق داده است. در همين رابطه با وجود درخواست‌هاي مکرر ولد الشيخ براي ورود به يمن، دولت صنعا به وي ويزاي ورود به اين کشور را نداده است. سازمان ملل متحد سعي کرد اين بحران را از طريق انتخاب معين شريم فلسطيني الاصل به عنوان جانشين ولد الشيخ حل کند. او پيش ‌از اين رئيس بخش سياسي هيئت سازمان ملل متحد در ليبي به رياست غسان سلامة بوده است.

معين شريم
شريم از زمان تصدي اين سمت سعي کرد با انصار الله هم گرايي کند. اما مطالبات جانبدارانه وي نيز با واکنش مثبتي از سوي صنعا همراه نشده و آنها به علت مناسباتي که او با اسرائيل دارد و عملکرد بدي که در ليبي از خود نشان داده، نگاه مثبتي به انتخاب وي ندارند.
روزنامه الاخبار لبنان نوشت: در راستاي ادامه تحرکات غربي ها در پرونده يمن، ديروز اظهارات ماتيو تولر سفير آمريکا در يمن مطرح شد که از تلاش‌هاي واشنگتن و اهتمام آن به ايجاد تحول در رکود به وجود آمده در پرونده مذاکرات خبر داد. او گفت که آمريکا با شرکاي خود در منطقه و ديگر کشورهايي که اين پرونده اهميت مي‌دهند، در اين زمينه همکاري خواهد کرد. وي سه شاخص براي راه حل جنگ يمن اعلام کرد که مبتني بر "توقف درگيري‌ها" ، "عدم مانع‌تراشي براي رسيدن کمک‌هاي انساني فوري به اين کشور" و "ايجاد مرحله انتقالي شامل تمامي يمني ها" بود.
اين اظهارات با وجود آنکه عموميت دارد، اما نشان دهنده اصلاح طرح ارائه شده از سوي ولد الشيخ است که شامل کاستن از شرط هاي عربستان سعودي در اين توافق مي شود. عربستان سعودي از طريق تريبون خود در شوراي امنيت از وجود پيشنهادات جديدي در اين رابطه پرده برداشت، اما به جزييات اين موضوع اشاره‌اي نکرد.

معين شريم
عربستان پيش‌شرط هاي ظالمانه را کنار مي گذارد؟
منابع رسانه اي يمن چند روز پيش به نقل از تولر اعلام کردند که در رياض به يکي از مسئولان دولت مستعفي عبد ربه منصور هادي از ضرورت بازگشت به فضاي مذاکرات کويت خبر داد. اين موضوع به معني کنار گذاشتن شرايط وليد الشيخ در رابطه با تحويل دادن بندر الحديده به گروه هاي بي طرف و سپردن آن به نظارت بين المللي است. بازگشت به شرايط مرحله انتقالي و بررسي جزئيات اوضاع امنيتي از ديگر مسائل مطرح در اين مذاکرات بوده است.
البته جزييات اين مذاکرات نيز آسان نخواهد بود، به ويژه هنگامي که گفتگوها به بندهايي از قبيل نقش انصار الله در مشارکت جديد و سرنوشت قدرت موشکي و ساماندهي اوضاع امنيتي موجود در مرزهاي يمن و عربستان و خط ساحلي ميان دو طرف برسد.
در آن زمان امکان صحبت در رابطه با ورود اين تلاش‌ها به مراحل پيشرفته‌تر نبود، چرا که ديدارها منحصر به تيم هايي از رياض و منصور هادي و معاون وي علي محسن الاحمر و عبدالملک المخلافي وزير خارجه وي بود. اما امروز اين افراد از آمريکا در رابطه با ضرورت کاستن از تنش‌ها و آمادگي براي مرحله انتقالي چيزهايي شنيده اند و بايد در اين مرحله امتيازات بزرگي را بدهند. طرفين آمريکايي و سعودي اميدوار هستند که بتوانند با شرايط جديد انصار الله را قانع کنند، البته تاکنون دعوت‌نامه رسمي در اين زمينه امضا نشده و هنوز مکان مذاکرات جديد و زمان‌ها مشخص نشده است.
منابع وابسته به انصار الله اعلام کردند که اتفاقاتي که در زمينه تماس ها رخ داده، به حد ارائه طرح جدي نرسيده است ، اما چيزي که تقريباً قطعي است ، اين است که بنا به شرط سعودي ها مذاکرات در مسقط پايتخت عمان نخواهد بود.
چيزي که احتمالاً باعث تعويق در بررسي‌هاي سياسي خواهد شد، اين است که طرح جديد شامل آغاز بحث در زمينه پرونده‌هاي انساني و آتش بس مي شود. اين ترتيب بندي را سفير آمريکا در يمن خبر داده است.
همچنين برخي منابع خبري از پيش شرط عجيب سعودي‌ها براي مذاکره خبر مي‌دهند.

يمني‌ها براي حسن نيت آتش‌بس را شروع کنند!
به نوشته روزنامه سعودي «العرب» چاپ لندن، اين طرح که اسماعيل ولد الشيخ فرستاده ويژه سازمان ملل به يمن حامل آن است مورد حمايت قدرت‌هاي غربي (آمريکا و انگليس) قرار دارد و مضمون آن اعلام آتش‌بس 10 روزه از طرف انصارالله و علي عبدالله صالح رئيس جمهور سابق يمن براي اثبات حسن نيت است. نکته جالب توجه اينجاست که جنگ را عربستان و ائتلاف موسوم به ائتلاف عربي آغاز کرده اما احزاب، گروهها و ارتش يمن که در حال دفاع هستند، مي‌بايست دفاع از خود را متوقف کنند تا حسن نيت خود را نشان بدهند.
اين طرح، درگيري‌هاي يمن را که جنگ عربستان عليه اين کشور است، جنگ داخلي ناميده و گفته که ائتلاف عربي هم دو روز بعد از آن [توقف درگيري از جانب ارتش يمن]، حملات هوايي را متوقف کرده و به منظور تلاش براي توقف «جنگ داخلي» در يمن، کميته‌هايي نظامي تشکيل داده و به محورهايي مشخص اعزام مي‌کند. در اين طرح که ولد الشيخ آن را آماده کرده و در آن طرف‌هاي ملي در صنعاء و نه ائتلاف سعودي را مسئول وخامت اوضاع خوانده، اشاره‌اي به تحولات مرزي و درگيري‌هاي بين نيروهاي يمني و ارتش عربستان نکرده است. به گفته منابع روزنامه سعودي العرب، هيأت منصور هادي رئيس جمهور (فراري) يمن، شامل احمد عبيد بن دغر و کساني است که منصور هادي اختيار مي‌کند در حالي که هيات دولت نجات ملي از صالح الصماد رئيس شوراي عالي سياسي يمن و اعضايي از اين شورا و ديگر افرادي است که او انتخاب مي‌کند.

الاخبار در اين رابطه مي‌افزايد که هيئت گسترده اي از تعدادي از سفراي کشورهاي عربي و غربي (شامل 18 کشور حافظ مشورت هاي صلح ) نشستي را در محل سفارت يمن در رياض برگزار کردند تا تلاش‌هاي جديدي را در اين نشست بررسي کنند. اين نشست در شرايطي برگزار شد که تيم منصور هادي نسبت به تطابق نظرات آمريکايي‌ها با گزارشي که بحران‌هاي بين‌المللي چند روز پيش منتشر کرد، تطابق داشته باشد. در اين گزارش پيشنهاد شده بود که مصوبات سابق شوراي امنيت به علت عدم صلاحيت براي مرحله آينده ناديده گرفته شود. اين طرح به معني جديت آمريکا براي پيشنهاد برکنار کردن منصور هادي از عرصه سياسي يمن است.
تحرکات سفير آمريکا در يمن به موازات تحرکات ولد الشيخ و اقدامات ديويد ساترفيلد مشاور وزير خارجه آمريکا و آلستر برت وزير مشاور انگليس در امور خاورميانه و شمال آفريقا سوال‌هاي نگران‌کننده‌اي را در رابطه با زمان‌بندي توجه آمريکا به پرونده يمن و منافع ويژه واشنگتن در پي تسريع تلاش‌ها براي رسيدن به راه‌حل در اين مرحله ايجاد کرده است. بخشي از اين سوال ها اين است که آيا اين تلاش‌ها تنها منحصر به نجات متحد سعودي از اين جنگ است؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۷۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • آمریکا مدعی سرنگونی سه پهپاد یمنی شد
  • ادعای تازه سنتکام درباره ساقط کردن سه پهپاد یمنی
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • جنگ دریایی بی‌سابقه میان ارتش یمن و آمریکا و انگلیس در ۴۸ ساعت گذشته
  • جنگ دریایی بی‌سابقه میان یمن و آمریکا و انگلیس | در ۴۸ساعت گذشته در دریای سرخ چه گذشت؟
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟