Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@11:46:14 GMT

رونق بازار سنتی مادربزرگ‌ها در چابهار+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۸۱۴۱

رونق بازار سنتی مادربزرگ‌ها در چابهار+ تصاویر

بَلک بازار (ballok) یا بازار مادربزرگ‌ها در چابهار قدمتی دیرینه دارد و با وجود بازارهای جدید در این منطقه، این بازار رونق خاصی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهاربهاران، بازار سنتی چابهار به دلیل عرضه تولیدات زنان و مادران بلوچ به بلوک بازار شهرت یافته است، اما اکنون نه‌تنها مادربزرگ‌ها بلکه تمام نسل‌ها از این بازار سنتی چابهار نان می‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در بازار مادربزرگ‌ها، همه چیز یافت می‌شود از اجناس ارزان‌قیمت تا فروش انواع طلاجات دست‌ساز هنرمندان سیستان و بلوچستان؛ قیمت برخی از زیورآلات ساخته شده به 25 میلیون تومان می‌رسد.

هر غذایی را که بانوی ایرانی طبخ می‌کند، می‌توان در بازار مادربزرگ‌ها، ادویه مخصوص آن را یافت، ادویه مخصوص ماهی، ادویه مخصوص گوشت، مرغ و... جذاب‌ترین قسمت بازار، بخش تولید و فروش لباس‌های زنانه بلوچی است؛ جایی که طرح و نقش را مشتری انتخاب می‌کند و دوخت و دوز پارچه را از نزدیک می‌بیند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۸۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبت‌جهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده تا هورامان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بی‌شماری از گردشگران قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: کومسای از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در نیمه اردیبهشت‌ماه در این منطقه جهانی به‎ صورت ویژه و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود. او عنوان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه ١٤ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطه‌ای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار می‌شود.

مهرزاد یادآور شد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات منطقه، دف‌نوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم آئینی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: امید است همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌های مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.

کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت می‌شود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچ‌نشینی و هوارنشینی، هرساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ می‌کردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم می‌دیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را سامان‌دهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده می‌شدند.

در ورای این ماجرا یک افسانه روایت می‌شود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که به‌عنوان مثال گفته می‌شود او توانسته شاه‌بهارخاتون را که دختری کر و لال بود شفا بدهد.

همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دام‌های خود گله و شکایت می‌کند، پیرشالیار به او می‌گوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعه‌ای از آن را بِبُر و به مشک دام‌های خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ به‌همین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد می‌شکنند و برای تبرک با خود می‌برند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکت‌بخشی دارد.

گفتنی است؛ مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن‌ماه و هم‌زمان با جشن سده برگزار می‌شود؛ این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.

منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوه‌های سر به فلک کشیده تخت‌ثانی، پیررستم، مله‌اسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان به‌عنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود.

کد خبر 6093015

دیگر خبرها

  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • اوضاع روستای «پزم تیاب» چابهار بعد از سیل
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟